SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Fratria i PiS chcą zablokować sprzedaż Radia ZET Agorze i jej wspólnikowi

Rzeczniczka PiS Beata Mazurek stwierdziła, że według tej partii „państwo powinno zrobić wszystko, by spekulanci giełdowi nie zwiększali wpływu na rynek medialny”. Kupno Eurozetu negocjują Agora i spółka powiązana z funduszem MDIF George’a Sorosa.

Jarosław Kaczyński, PAP/Paweł Supernak Article

O negocjacjach dotyczących przejęcia Eurozetu, właściciela kilku stacji radiowych na czele z Radiem ZET, Agora poinformowała w komunikacie giełdowym w piątek po południu. Zaznaczyła, że kupić Eurozet chce wspólnie z czeską spółką SFS Ventures, która przejmie ok. 60 proc. udziałów, natomiast Agorze przypadnie 40 proc.

- Spółce oraz SFS Ventures nie została udzielona wyłączność na prowadzenie negocjacji w przedmiocie nabycia udziałów Eurozet - zaznaczyła Agora. - Potencjalna transakcja jest zgodna z długoterminową strategią Grupy Agora, w szczególności z planem wzmacniania pozycji grupy kapitałowej Agory na wybranych dotychczasowych rynkach działalności - dodała.

Większościowym udziałowcem SFS Ventures jest firma Sourcefabric oferująca rozwiązania typu open source dla mediów, a mniejszościowym - amerykańska spółka Salvatorska Ventures LCC należąca do funduszu Media Development Investment Fund (MDIF). Fundusz ten w połowie 2016 roku kupił 5,35 mln akcji Agory stanowiących 11,22 proc. kapitału zakładowego spółki i dających 8,26 proc. głosów na jej walnym zgromadzeniu.

Media Development Investment Fund działa od 1995 roku, jest organizacją non-profit, wspiera przede wszystkim media i dziennikarzy w krajach z zagrożoną wolnością słowa. Przez 22 lata wydał 171 mln dolarów, z czego 148 mln dolarów na pożyczki i inwestycje.

Rzeczniczka PiS: nie dla większego wpływu spekulantów giełdowych na media w Polsce

W sobotę kilka tekstów krytycznie oceniających możliwe przejęcie Eurozetu przez Agorę i SFS Ventures ukazało się na portalu wPolityce. Witryna należy do Fratrii, która według ustaleń Wirtualnemedia.pl też złożyła ofertę kupna właściciela Radia ZET, uzyskując finansowanie kredytowe w wysokości ok. 51 mln euro od Banku Pekao SA.

Na wPolityce.pl podkreślono, że za SFS Ventures stoi fundusz wspierany przez George’a Sorosa. W tekście zatytułowanym „Soros chce mocno wejść na polski rynek medialny. Źródła w obozie rządowym: ‘Ten spekulant to zagrożenie dla państwa. Nie będzie zgody’” zacytowano anonimową osobę z obozu władzy.

Rozmówca serwisu skrytykował działalność biznesową Sorosa. - To jest groźny spekulant, który potrafi używać swoich wpływów. Gra kursami walut, potrafi doprowadzać do bankructwa, brutalnie wyzyskiwać wpływy polityczne do obalania rządów. Nie przypadkiem de facto został persona non grata na Węgrzech, a wiele państw uważnie obserwuje jego działania i nie pozwala by za bardzo się rozpychał - stwierdził.

- Także Polska nie będzie - przynajmniej za obecnych rządów - biernie patrzyła na zwiększanie przez niego wpływów. Państwo polskie ma narzędzia by to zatrzymać. Jeśli weźmie się pod uwagę względy bezpieczeństwa państwa, wniosek jest jasny: nie będzie zgody na tą transakcję - zapowiedział.

W artykule przypomniano, jak we wrześniu 1992 roku George Soros wspólnie z innym inwestorem Stanleyem Druckenmillerem przeprowadzili atak spekulacyjny na kurs funta brytyjskiego. Doprowadziło to do dużego spadku tego kursu, mimo natychmiastowego podniesienia stóp procentowych w Wielkiej Brytanii. Soros na całej operacji zarobił ok. miliarda dolarów.

W podobnym tonie plany kupna Eurozetu przez Agorę i SFS Ventures skomentowała Marzena Nykiel, redaktor naczelna wPolityce.pl. Zwróciła uwagę, że taka transakcja byłaby wbrew zapowiadanej przez obóz rządzący repolonizacji i dekoncentracji sektora mediów.

- W państwie rządzonym przez Prawo i Sprawiedliwość pojawia się realna groźba, że jeden z głównych ideologów globalizacji, zwolennik niszczenia państw narodowych, przejmie jedno z bardziej znaczących mediów w Polsce - napisała o George’u Sorosie publicystka. - Jeśli Soros wraz Adamem Michnikiem przejmą resztę dostępnych zasobów medialnych, na długo będziemy mogli pożegnać się z marzeniem o przywróceniu równowagi na rynku mediów. Konieczna jest zdecydowana reakcja - oceniła.

W sobotę wieczorem link do tekstu wPolityce.pl z wypowiedziami anonimowego przedstawiciela obozu rządzącego udostępniła na Twitterze Beata Mazurek, rzeczniczka prasowa Prawa i Sprawiedliwości.

- PiS z prezesem J. Kaczyński na czele, uważa, że Państwo powinno zrobić wszystko, by spekulanci giełdowi nie zwiększali wpływu na rynek medialny. Celem Polski i powinnością do nadzoru nad rynkiem organów powinno być zwiększenie udziału kapitału PL i troska o pluralizm - skomentowała Mazurek.

Dziennikarze „Gazety Wyborczej” kontra publicyści wPolityce

W sobotę na wPolityce.pl zamieszczono też kilka innych wypowiedzi polityków PiS krytykujących możliwe kupno Eurozetu przez Agorę i SFS Ventures. - Przerażająca informacja. Takie działania są destrukcyjne dla rynku medialnego w Polsce, dla polskich interesów i dla wolności słowa. To będzie indoktrynacja i blokowanie prawdy - skomentowała posłanka Anna Sobecka, wiceprzewodnicząca sejmowej komisji kultury i środków przekazu.

- Smutna wiadomość. Ale nie jestem nią zdziwiona, bo obserwujemy różne działania Sorosa w Polsce. Wejście Sorosa na rynek medialny to kolejny krok w jego działaniach. Krok bardzo niebezpieczny dla rynku medialnego i dla debaty publicznej w Polsce - oceniła Elżbieta Kruk, posłanka i członki Rady Mediów Narodowych.

- Na wPolityce.pl braci Karnowskich trwa jazda na Sorosa, który niby chce przejąć polskie media. Jako mniejszościowy udziałowiec konsorcjum chcącego kupić Eurozet :D Czyżby zrepolonizowany Pekao SA jednak kaski Fratrii nie dał???? - skomentował na Twitterze dziennikarz „Gazety Wyborczej” Roman Imielski. - Soros jest be, za to ci, którzy tak nadzorowali SKOKi, że kosztowało nas to wszystkich 5 mld zł, mogą robić interesy medialne takie jak Fratria i próba kupna Eurozetu - stwierdził w innym wpisie.

Za to pod koniec grudnia wicenaczelny „Gazety Wyborczej” skrytykował ewentualne przejęcie Eurozetu przez Fratrię. - To przejęcie będzie zbrukaniem dzieła Andrzeja Woyciechowskiego, założyciela i dziennikarskiej legendy Zetki - ocenił.

Kurski zaznaczył, że to jego opinia, a nie stanowisko Agory. - Nie zajmuję się biznesami Agory, ale dziennikarstwem. Nie komentowałem sprawy przejęcia Zetki w imieniu Agory, ale we własnym - Jarosława Kurskiego z „Wyborczej". Ład medialny w Polsce ulegnie dalszej destrukcji, jeżeli Radio Zet przejmie Fratria. Za państwowe pieniądze powstanie konsorcjum medialne na węgierski wzór, gdzie nie będzie mowy o krytyce władzy, a przeciwnie - powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl.

Eurozet sprzedawany pół roku po przejęciu przez Czech Media Invest

Eurozet został wystawiony na sprzedaż kilka miesięcy po kupnie go przez Czech Media Invest od francuskiego koncernu Lagardere. Czeska firma przejęła Eurozet razem z aktywami radiowymi Lagardere w Czechach, Rumunii i na Słowacji, płacąc 73 mln euro. Transakcję ogłoszono w kwietniu 2018 roku, a w czerwcu zgodę na jej realizację w Polsce wyraził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Na początku grudnia 2018 roku portal Wirtualnemedia pl poinformował, że ofertę zakupu Eurozetu złożyła Grupa Fratria. Wśród potencjalnie zainteresowanych oprócz Fratrii i Agory wymieniano także Zbigniewa Jakuba, ZPR Media i PMPG Polskie Media. Dwa tygodnie temu Jakubas potwierdził, że złożył taką ofertę.

Do grupy Eurozet należą Radio ZET, Antyradio, Meloradio (do września ub.r. działające pod nazwą ZET Gold) i Chillizet oraz serwisy internetowe, a także spółka Studio ZET produkująca reklamy radiowe i telewizyjne oraz agencja eventowa Eurozet Live.

38 mln zł zysku Eurozetu w 2017 r.

Do Eurozetu należą Radio ZET, Antyradio, Meloradio (do września ub.r. działające pod nazwą ZET Gold) i Chillizet oraz serwisy internetowe, a także spółka Studio ZET produkująca reklamy radiowe i telewizyjne oraz agencja eventowa Eurozet Live. W 2017 r. firma zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 2,9 proc. do 171,9 mln zł oraz wzrost zysku ze sprzedaży o 14 proc. do 38,1 mln zł.

W ostatnich latach Radio ZET notowało spore spadki słuchalności. Według badania Radio Track od sierpnia do października ub.r. stacja miała 12,3 proc. udziału w rynku słuchalności, wobec 13,9 proc. rok wcześniej. Pod koniec września rozgłośnia rozstała się z redaktorem naczelnym Sławomirem Assendi.

Antyradio od sierpnia do października ub.r. miało 2 proc. udziału w rynku, Meloradio - 0,9 proc., a Chillizet - 0,2 proc.

Z kolei według badania Gemius/PBI w sierpniu ub.r. Radiozet.pl zanotowało 4,34 mln realnych użytkowników i 29,33 mln odsłon, Antyradio.pl - 1,48 mln użytkowników i 6,31 mln odsłon, Chillizet.pl - 1,21 mln użytkowników i 3,63 mln odsłon, a Planeta.fm (641,8 tys. użytkowników i 2 mln odsłon).

Agora zapowiadała 500 mln zł na przejęcia

W połowie ub.r. Agora ogłosiła swoją strategię na lata 2018-2022. Zapowiedziała wtedy, że przeznaczy prawie 500 mln zł na przejęcie, m.in. w sektorze marketingu internetowego i e-commerce.

We wrześniu poinformowała, że za 4,4 mln euro kupi 25 proc. akcji czeskiej spółki ROI Hunter oferującej platformę marketingową umożliwiającą firmom z branży e-commerce promowanie i sprzedaż produktów za pośrednictwem Google’a i Facebooka.

W pierwszych trzech kwartałach ub.r. grupa kapitałowa Agora zanotowała spadek wpływów netto ze sprzedaży o 4,8 proc. do 795,1 mln zł oraz 7,1 mln zł zysku netto (wobec 7 mln zł straty netto rok wcześniej).

Segment radiowy firmy miał 77,9 mln zł przychodów (tyle samo co rok wcześniej) oraz 12,9 mln zł zysku EBITDA (w pierwszych trzech kwartałach 2017 roku wyniósł on 10,3 mln zł). Do firmy należą udziały w nadawcy Radia TOK FM, a także stacje Radio Złote Przeboje, Radio Pogoda i Rock Radio.

Nowa ramówka Radia ZET

W ostatnich tygodniach w ramówce Radia ZET zaszły spore zmiany. Od początku stycznia poranek „Dzień dobry Bardzo” od poniedziałku do piątku (godz. 6.00-10.00) prowadzi duet Marcin Sońta i Mateusz Ptaszyński. Następnie mikrofon przejmie Agnieszka Kołodziejska, która jest gospodynią pasma „Siła muzyki” (godz. 10.00-14.00).

Informacyjno-rozrywkowe „Uważam ZET” do godziny 18.00 prowadzą Ewelina Pacyna i Damian Michałowski. Natomiast gospodarzem wieczornej „Siły muzyki” (między 18.00 a 21.00) został Marcin Łukasik.

Codziennie od godz. 21.00 na antenie Radia ZET usłyszeć będzie można nowe dwugodzinne programy autorskie: „Coolturalny wieczór” Tomasza Kasprzyka (poniedziałek), „Nie ZŁY pacjent w Radiu ZET” Michała Figurskiego (wtorek), „Planeta singli” Macieja Stuhra i Agnieszki Więdłochy (środa), „Halo ZET” Marcina Łukasika i Kamila Nosela (czwartek) oraz „ZET na punkcie muzyki” Marcina Wojciechowskiego (piątek).

Weekendowe wydanie „Dzień dobry bardzo” poprowadzi Tomasz Kasprzyk, a w soboty o godz. 10.00 Beata Tadla zaprosi na swój „To właśnie weekend”. Poza tym bez zmian emitowane będą wywiady Szymona Majewskiego w „Nie mam pytań”, Tomka Michniewicza oraz Michała Korościela i Huberta Radzikowskiego. W sobotnie wieczory nie zabraknie również „Listy przebojów Radia ZET” Marcina Wojciechowskiego.

W miniony piątek wyemitowano natomiast pierwsze wydanie audycji „Kocham cię kino”, którą przygotowuje i prowadzi Grażyna Torbicka.

Roszady w Radiu ZET

W październiku 2018 r. z Radiem ZET pożegnała się szefowa anteny Agnieszka Siemiak-Harton. Ze stacją była związana przez 24 lata.

Jednocześnie funkcję redaktora naczelnego po ponad roku przestał pełnić Sławomir Assendi, zastąpił go Michał Celeda. Natomiast na stanowisku dyrektora muzycznego Radia ZET Zbigniew Zegler został zastąpiony przez Agnieszkę Woźniak.

Z końcem listopada Radio ZET pożegnało się z Marzeną Chełminiak, która była związana ze stacją od jej startu w 1990 roku. Zespół rozgłośni zwrócił się w tej sprawie o wyjaśnienia do zarządu Eurozetu.

Natomiast od początku grudnia współprowadzącym popołudniową audycję „Halo Zet” jest Marcin Łukasik, w miejsce Justyny Dżbik.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Fratria i PiS chcą zablokować sprzedaż Radia ZET Agorze i jej wspólnikowi

49 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Marcin
A co ma PiS do tego kto komu sprzeda prywatne radio?
odpowiedź
User
gość
Za samo użycie określenia "spekulant giełdowy" osoba, która tak kogoś nazwała w cywilizowanym kraju miałaby proces sądowy.
Po drugie żałosne są podrygi i jakieś próby kwestionowania czyjegoś prawa do rozporządzania swoją własnością.
odpowiedź
User
MDM/4
W rękach PiSu jest grupa TVP (TVP1, TVP2, TVP info, TVP regionalne-kilkanaście anten, TVP kultura), Polskie Radio (4 programy ogólnokrajowe, 17 rozgłośni regionalnych), z władzą sympatyzuje TV republika, tv Karnowskich, Radio Maryja, tv trwam, kilkanaście gazet, w tym tygodniki, kilkadziesiąt prawicowych portali, tysiące kont w mediach społecznościowych. Wszystkie te media grają na PiS nie przebierając w środkach. Czymże przy tej machinie propagandy jest informacja o potencjalnej transakcji między dwoma prywatnymi podmiotami?
odpowiedź
User
Marcin
W rękach PiSu jest grupa TVP (TVP1, TVP2, TVP info, TVP regionalne-kilkanaście anten, TVP kultura), Polskie Radio (4 programy ogólnokrajowe, 17 rozgłośni regionalnych), z władzą sympatyzuje TV republika, tv Karnowskich, Radio Maryja, tv trwam, kilkanaście gazet, w tym tygodniki, kilkadziesiąt prawicowych portali, tysiące kont w mediach społecznościowych. Wszystkie te media grają na PiS nie przebierając w środkach. Czymże przy tej machinie propagandy jest informacja o potencjalnej transakcji między dwoma prywatnymi podmiotami?

Mnie aż szokuje jak nasza partia rządząca nie potrafi komunikować się i działać na rynku medialnym. Mają takie możliwości dotarcia, a postawili na najtwardszą i najgłupszą z punktu widzenia dzisiejszych czasów propagandę jaką można uprawiać. Nie oszukujmy się za PO tam też nie było pluralizmu, obiektywizmu itp. jakoś bardzo rozbudowanego, ale w jakimś stopniu istniał. Dzisiaj te zjawiska tak naprawdę wyginęły, albo uznaje się jakieś inne ich znaczenia. Będąc opozycją PiS nie potrafił w media, będąc u władzy nadal nie potrafi.
72 21
odpowiedź
User
@MDM/4
Dolicz niestety przejęty Polsat...
76 21
odpowiedź