SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

„Gazeta Wyborcza” powołała grupę projektową, zajmie się wydzieleniem tytułu do osobnej spółki

Kierownictwo „Gazety Wyborczej” powołało trzyosobową grupę projektową, która ma przeprowadzić proces wydzielenia tytułu do spółki zależnej Agory. W jej skład weszli Joanna Mosiej-Sitek (liderka), Miłosz Malinowski i Piotr Stasiński - ustalił portal Wirtualnemedia.pl.

Siedziba Agory, fot. materiały prasowe Article

We wtorek zarząd Agory poinformował, że grupa robocza, która miała wypracować relacje między nim a kierownictwem „Gazety Wyborczej”, zarekomendowała wydzielenie „Wyborczej” do spółki zależnej Agory.

W czwartek w komunikacie skierowanym do pracowników naczelni i menedżerowie „Gazety Wyborczej” poinformowali, że powołano grupę roboczą, która ma zająć się procesem wydzielenia do odrębnej spółki. W jej skład weszli zastępczyni wydawcy „Wyborczej” Joanna Mosiej-Sitek (liderka grupy), były wicenaczelny tytułu Piotr Stasiński i dyrektor finansowy spółki Miłosz Malinowski. Dodano, że „grupa gotowa jest niezwłocznie rozpocząć współpracę z przedstawicielami Zarządu Agory”.

Jednocześnie kierownictwo „Wyborczej” zaznacza, że rozpoczęcie prac nad wydzieleniem wymaga, by zarząd „wstrzymał próby rozdzielania i przejmowania stworzonych przez zespoły Gazety Wyborczej zasobów służących rozwijaniu subskrypcji cyfrowej; w tym danych prenumeratorów, IT, analityki, sprzedaży reklam”.

 „Projekt wydzielenia Gazety Wyborczej w osobną spółkę ma fundamentalne znaczenie dla Wyborczej i całej Grupy Agora. Wspólna przyszłość musi opierać się na wzajemnym zaufaniu i gwarancjach, że podobny kryzys się nie powtórzy” - dodali naczelni. W ich przekonaniu służą temu postulaty odsunięcia członkini zarządu spółki Agnieszki Sadowskiej od nadzoru nad zespołem „Wyborczej” i współpracy z nimi oraz włączenia na stałe w skład zarządu przedstawiciela „Wyborczej”.

W liście podkreślono, że to Sadowska jest „odpowiedzialna za wywołanie najostrzejszego konfliktu wewnętrznego i kryzysu Gazety Wyborczej i całej Agory”.

Konflikt naczelnych "Wyborczej" z zarządem Agory

Zarząd Agory 9 czerwca poinformował, że zamierza połączyć segment prasowy spółki (obejmujący głównie „Gazetę Wyborczą” i Wyborcza.pl) i pion Gazeta.pl w jeden obszar biznesowy „realizujący wspólny cel wzrostu subskrypcji cyfrowych oraz wpływów reklamowych ze wszystkich powierzchni serwisów internetowych Agory S.A.”. Firma zaczyna przegląd opcji strategicznych dotyczących działalności internetowej. W mailu do pracowników zarząd tłumaczy ruch "konfliktem modeli biznesowych" i "wewnętrzną konkurencją".

Przeciwko planowanemu połączeniu i zwolnieniu wydawcy „Wyborczej” Jerzego Wójcika zaprotestowali naczelni tytułu i część dziennikarzy. Pod listem dziennikarzy podpisało się 321 osób. Kierownictwo skierowało do zarządu propozycję resetu relacji. Dodało, że chcą tego połączenia, ale nie robionego „znienacka” i za ich plecami.

Zarząd Agory odpowiedział, że jest "zdumiony i zaniepokojony" działaniami, służącymi "pogłębieniu podziałów" w firmie. Kierownictwo tytułu słowa zarządu odebrało jako groźbę i oświadczyło, że nie będzie współpracować z członkinią zarządu Agnieszką Sadowską, która w ich przekonaniu "skrycie przygotowała plan integracji".

Jeden z właścicieli Agory, spółka Agora Holding w liście do pracowników zaznaczyła, że chce być „gwarantem bezpieczeństwa obu stron” procesu integracji Wyborcza.pl i Gazeta.pl.

Głos zabrało również kierownictwo Gazeta.pl, sprzeciwiając się „narracji koleżanek i kolegów z »Gazety Wyborczej«” i wyrażając zdumienie „próbami wpływania na skład Zarządu Agory S.A. i chęcią zniwelowania zaproponowanego na początku kompromisu”.

Rada Redakcyjna „Gazety Wyborczej” oświadczyła, że połączenie Gazeta.pl i Wyborcza.pl nie może odbyć się „ze szkodą dla obydwu zespołów redakcyjnych”, czyli ze zwolnieniami. Rada poparła postulaty naczelnych tytułu, m.in. reset relacji z zarządem Agory.

Kierownictwo „Wyborczej” zaproponowało zarządowi kontrakt mediacyjny. Zarząd poinformował, że wstrzymuje integrację i podkreślił, że „priorytetem jest rozwiązanie sporu wewnątrz firmy”.

Tego samego dnia w Agorze zawiązał się kolejny, trzeci już związek zawodowy: Komitet Obrony „Gazety Wyborczej”.

Członkowie rady nadzorczej Agory ocenili, że połączenie biznesowe „Gazety Wyborczej” i Gazeta.pl nie jest sprzeczne z niezależnością dziennikarską „GW”. Kierownictwo „Gazety Wyborczej” odpowiedziało radzie, że nie może milczeć wobec biznesowej logiki zarządu, bo to „byłoby sprzeczne z wartościami, na których zbudowana została »Wyborcza« i spółka Agora S.A.”

Pod koniec czerwca powołano grupę roboczą, która miała wypracować relacje między zarządem Agory a kierownictwem „Gazety Wyborczej”. Zarekomendowała ona wydzielenie „Wyborczej” do spółki zależnej Agory.

Eksperci od PR twierdzą, że konflikt to "rozpraszanie kapitału ludzkiego", który może uczynić "wyłom w lojalności". Komisja Zakładowa OZZ Inicjatywa Pracownicza przy Agorze uważa natomiast, że spór "przykryje (...) i jeszcze bardziej oddali rozmowy o tym, co od lat jest jedną z największych bolączek naszej firmy - sytuacji szeregowych pracowników".

W pierwszym kwartale br. przychody sprzedażowe grupy Agora zmalały rok do roku o 49,6 proc. do 146 mln zł, a strata netto pogłębiła się z 47,1 do 59,4 mln zł.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: „Gazeta Wyborcza” powołała grupę projektową, zajmie się wydzieleniem tytułu do osobnej spółki

37 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Geniusz
Witam w świecie wolnego rynku... po 30 latach.
54 10
odpowiedź
User
Asia
Wydaje mi sie, ze dni Gazety Wyborczej powoli dobiegaja konca. Ciekawe, kto i kiedy zgasi po tym tytule swiatlo ?
52 12
odpowiedź
User
Szechter
Jaki konflikt przecież gazeta Michnika jest taka wolnościowa i pokojowa 🤣
43 10
odpowiedź