45 mln osób może dostać odszkodowanie od Google'a

Google zgodziło się zapłacić 30 mln dolarów w ramach ugody w związku z pozwem, w którym oskarżono tę firmę o gromadzenie danych osobowych dzieci oglądających filmy na YouTube.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
45 mln osób może dostać odszkodowanie od Google'a
Google

Rodzice lub opiekunowie prawni 34 dzieci oskarżyli Google o naruszenie ich prywatności poprzez zbieranie ich danych osobowych (bez zgody rodziców), w czasie w którym oglądały filmy na YouTube. Dane były gromadzone w celu ich wykorzystania do wysyłania im spersonalizowanych reklam – podał Reuters.

Choć tego typu gromadzenie danych stało się powszechne, to zgodnie z obowiązującymi od dawna przepisami COPPA, gromadzenie danych od dzieci poniżej 13. roku życia nadal jest nielegalne.

Wstępna ugoda w sprawie pozwu zbiorowego została złożona w poniedziałek w sądzie federalnym w San Jose w Kalifornii i wymaga jeszcze zatwierdzenia przez sędzię śledczą Susan van Keulen. 

45 mln Amerykanów z prawem do odszkodowania?

Van Kaulen oddaliła roszczenia wobec dostawców treści, w tym Hasbro, Mattel, Cartoon Network i DreamWorks Animation w styczniu powołując się na brak dowodów łączących ich z rzekomym gromadzeniem danych osobowych przez Google. Mediacje rozpoczęły się w następnym miesiącu i doprowadziły do ugody. 

Sprawa dotyczy dzieci poniżej 13 roku życia. Chociaż Google zamierza zawrzeć ugodę, zaprzecza oskarżeniom i jakimkolwiek nieprawidłowościom. 

Jak informuje Reuters, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nawet 45 mln Amerykanów będzie uprawnionych do otrzymania niewielkich odszkodowań w ramach tego pozwu zbiorowego. Obejmuje to każdą osobę w USA, która oglądała YouTube, będąc osobą niepełnoletnią, w okresie od 1 lipca 2013 roku do 1 kwietnia 2020 roku. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Zaufany ekspert" Meta pomógł reporterowi Reutera uruchomić fałszywe reklamy

"Zaufany ekspert" Meta pomógł reporterowi Reutera uruchomić fałszywe reklamy

WPP Media wykorzystuje dane z YouTube do rozwoju marketingu influencerów

WPP Media wykorzystuje dane z YouTube do rozwoju marketingu influencerów

Ruszyła zimowa kampania promująca Południowy Tyrol

Ruszyła zimowa kampania promująca Południowy Tyrol

Stacja Deutsche Welle na czarnej liście Rosji

Stacja Deutsche Welle na czarnej liście Rosji

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie
Materiał reklamowy

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie

Córka Poczobuta w imieniu ojca odebrała Nagrodę Sacharowa

Córka Poczobuta w imieniu ojca odebrała Nagrodę Sacharowa