GUS: Inflacja wyniosła 3,3 proc. w listopadzie, nieco poniżej oczekiwań

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie wzrosły o 0,3% w porównaniu do poprzedniego miesiąca, natomiast w ujęciu rocznym inflacja wyniosła 3,3%, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS) w komunikacie we wtorek. We październiku inflacja roczna wyniosła 3,1% r/r.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

"Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie podwyżki cen żywności (o 0,7%), a także opłat związanych z transportem (o 0,9%), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,16 pkt proc. i 0,09 pkt proc. Spadek opłat w zakresie łączności (o 0,4%), a także rekreacji i kultury (o 0,1%) obniżył ten wskaźnik odpowiednio o 0,02 pkt proc. i 0,01 pkt proc" - czytamy w komunikacie.

W okresie styczeń - listopad br.ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 3,5%.

Największy wpływ na listopadowy wskaźnik CPI w ujęciu rocznym miały podwyżki opłat związanych z mieszkaniem (o 5,0%) oraz wzrost cen żywności i napojów bezalkoholowych (o 3,4%), które podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 1,25 pkt proc. i 0,84 pkt proc., podał też GUS. "Dynamika cen odzieży i obuwia oraz spadek cen w zakresie łączności obniżyły wskaźnik w tym okresie odpowiednio o 0,33 pkt proc. i 0,03 pkt proc." - czytamy dalej.

 

Dwunastu uwzględnionych w ankiecie ISB ekonomistów oczekiwało, że wskaźnik wzrostu cen i usług konsumpcyjnych (CPI) wyniósł w listopadzie 3,40% r/r. Prognozy oscylują w przedziale 3,10% a 3,60%, przy średniej na poziomie 3,35%.

Natomiast resort finansów szacował listopadowy poziom wskaźnika na 3,30%.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa audycja muzyczna w Radiu 357. Autorem lider Riverside

Nowa audycja muzyczna w Radiu 357. Autorem lider Riverside

Pod prąd. Jak Trojmiasto.pl robi media po swojemu

Pod prąd. Jak Trojmiasto.pl robi media po swojemu

Nowa spółka Kanału Zero. Od sprzedaży reklam [NASZ NEWS]

Nowa spółka Kanału Zero. Od sprzedaży reklam [NASZ NEWS]

Aflofarm stawia na digital w pełnej skali. Furman o zmianach w strategii [TYLKO U NAS]

Aflofarm stawia na digital w pełnej skali. Furman o zmianach w strategii [TYLKO U NAS]

Nowe narzędzie WPP Media pozwala na pogłębiony wgląd w działania konkurencj
Materiał reklamowy

Nowe narzędzie WPP Media pozwala na pogłębiony wgląd w działania konkurencj

Koniec "Afryka Express", show TVN wraca do Azji. Z Izabellą Krzan w roli prowadzącej

Koniec "Afryka Express", show TVN wraca do Azji. Z Izabellą Krzan w roli prowadzącej