SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Kina Helios z 36 mln zł straty, pod kreską także Pasibus

Powrót kin do pełnej działalności przyniósł w ub.r. Heliosowi wzrost przychodów o 56 proc., ale strata netto pogłębiła się o jedną piątą do 36,1 mln zł. Należący do niego właściciel sieci gastronomicznej Pasibus zwiększył wpływy o jedną trzecią i stratę netto o 1,9 mln zł.

2022 rok był pierwszym od trzech lat, w którym kina działały przez 12 miesięcy bez lockdownow covidowych (do końca lutego obowiązywał jedynie limit zapełnienia do 30 proc. miejsc). Według danych Boxoffice i szacunków Agory widzowie kupili łącznie 42,8 mln biletów, wobec 29 mln rok wcześniej.

Dla należącej do Agory sieci Helios przełożyło się to na wzrost przychodów z 216,39 do 338,06 mln zł, czyli o 56,2 proc. Sprzedała w ub.r. 10 mln biletów, w 2021 roku było to 6,7 mln.

Prawie 200 mln z biletów, przekąsek i napojów

Tak duża dynamika częściowo wynika z tego, że od stycznia do maja 2021 roku kina były jeszcze zamknięte wskutek obostrzeń covidowych. Całoroczne przychody Heliosa z biletów poszły w górę o 51,6 proc. do 192,4 mln zł, ze sprzedawanych widzom przekąsek i napojów - o 66 proc. do 103,6 mln zł, a z emisji reklam - o 74,7 proc. do 29 mln zł.

Przy czym w drugim półroczu dynamika była dużo niższa. O ile w trzecim kwartale sprzedaż biletów wzrosła jeszcze o 4,1 proc. do 47,9 mln zł, a przekąsek i napojów - o 5,4 proc. do 27,3 mln zł, o tym w czwartym nastąpiły spadki: w przypadku biletów o 9,2 proc. do 58,1 mln zł, a w przekąskach i napojach - o 1 proc. do 30,9 proc.

W czwartym kwartale widzowie kupili w Heliosie 3 mln biletów, o 0,4 mln mniej niż rok wcześniej. We wszysktkich kinach w Polsce sprzedaż zmalała z 14,7 do 11,9 mln biletów.

Mimo wysokiego wzrostu całorocznych przychodów Helios nie poprawił rentowności: jego strata netto pogłębiła się z 30,48 do 36,12 mln zł.

To i tak dużo lepiej niż w 2020 roku, gdy po wybuchu epidemii kina zostały zamknięte najpierw od połowy marca do maja, a potem od października, a w okresie letnim z jednej strony obowiązywały restrykcyjne obostrzenia, a z drugiej brakowało hitowych filmów, które trafiły do platform streamingowych lub producenci czekali z ich premierami. W konsekwencji Helios przy 139,42 mln zł przychodów zanotował aż 127,42 mln zł straty netto.

Spółka uzyskała ok. 17 mln zł bezzwrotnego wsparcia publicznego w ramach tzw. tarcz dystrybuowanej przez Polski Fundusz Rozwoju. W połowie 2021 roku dostała 5,03 mln zł, z czego umorzono spłatę 3,13 mln zł, a wiosną ub.r. - 18,91 mln zł (nie musiała zwracać 14,07 mln zł). Ponadto Helios oraz zajmujący się produkcją i dystrybucją filmów Next Film w 2020 i 2021 roku zostały zwolnione ze składek na ZUS o sumie 4,94 mln zł.

Helios ma obecnie 53 kina z 296 ekranami i prawie 55 tys. miejsc na widowni.

Pasibus dalej ze stratą

Na początku 2019 roku Helios zainwestował 10 mln zł w spółkę Step Inside rozwijającą sieć burgerowni Pasibis, obecnie ma 82,3 proc. jej udziałów.

Mimo covidu Step Inside skokowo zwiększył skalę swojego biznesu: w 2019 roku miał 6,97 mln zł przychodów, rok później już 17,02 mln zł, w 2021 roku 28,8 mln zł, a w ub.r. 38,61 mln zł. Częściowo wynika to głównie z rozwoju sieci: obecnie liczy 30 lokali (12 działa we Wrocławiu), o cztery więcej niż w połowie 2020 roku.

Firma nieprzerwanie notuje ujemną rentowność: w 2019 roku jej strata netto wyniosła 1,35 mln zł, rok później sięgnęła 5,49 mln zł, w 2021 roku było to 2,82 mln zł, a w ub.r. 4,71 mln zł.

W ciągu 12 miesięcy Step Inside dostał dwie pożyczki od należącej do Agory spółki AMS Serwis: wiosną ub.r. 3,7 mln zł (do spłaty przez 3 lata), a w styczniu br. 2 mln zł (spłata do końca 2015 roku).

Dużo więcej na pracowników, prąd i filmy

Z czego wynikają straty Heliosa i Step Inside? W całym segmencie filmowo-książkowym Agory, obejmującym też Next Film i książkowo-płytowe Wydawnictwo Agora, wydatki operacyjne w ub.r. poszły w górę o 32,4 proc. do 444,5 mln zł, przy czym w przypadku wydawnictwa minimalnie zmalały - z 49,7 do 46,6 mln zł.

Zdecydowanie najmocniej zwiększyły się koszty usług obcych - z 96,3 do 148,9 mln zł, na co złożyły się wyższe wydatki na kopie filmów, wynagrodzenia dla ich producentów oraz inne koszty związane z kinami i lokalami gastronomicznymi. Nakłady na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze wzrosły z 60,3 do 80,7 mln zł, a na reprezentację i reklamę - z 11,6 do 19,2 mln zł.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Natomiast koszty materiałów i energii oraz wartość sprzedanych towarów i materiałów podskoczyła z 37,6 do 66,1 mln zł, bo do większych zakupów na potrzeby kin i gastronomii doszły wyższe ceny prądu.

Tylko w czwartym kwartale ub.r. wydatki operacyjne wzrosły tylko o 3,7 proc. do 130,6 mln zł, a koszty materiałów i energii oraz wartość sprzedanych towarów i materiałów zwiększyły się z 15,1 do 18,1 mln zł, a reprezentacji i reklamy - z 4,5 do 5,6 mln zł. Za to nakłady na usługi obce spadły z 45,5 do 42,3 mln zł, a koszty pracownicze - z 20,8 do 19,2 mln zł.

Helios pożegnał się z 69 pracownikami

Bilans pionu filmowo-książkowego Agory poprawiło umorzenie spłaty 14,1 mln zł pożyczki od PFR. Obciążeniem były natomiast wydatki jednorazowe: 2,2 mln zł odpisów aktualizujących dotyczących aktywów trwałych Heliosa i 1,8 mln zł kosztów zmniejszenia zatrudnienia (w listopadzie ub.r. Helios porozumiał się co do zwolnienia maksymalnie 53 pracowników i dobrowolnego odejścia 16 osób).

Rentowność całego segmentu polepszył też skok przychodów Next Film z 14,7 do 33,9 mln zł. Całoroczny zysk EBITDA wzrósł z 61,5 do 99,6 mln zł, a wynik operacyjny - z 23,2 mln zł straty do 16 mln zł zysku.

Gorzej było w samym czwartym kwartale: zysk EBITDA zmalał z 39,6 do 33,2 mln zł, a zysk operacyjny - z 16 do 9,6 mln zł.

Grupa Agora w czwartym kwartale ub.r. zanotowała spadek przychodów o 5,9 proc. do 331 mln zł. Jej strata w całym ub.r. sięgnęła 105,7 mln zł, prawie połowa wynika ze zrealizowanych przez firmę odpisów.

Dołącz do dyskusji: Kina Helios z 36 mln zł straty, pod kreską także Pasibus

21 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Talk
Podobnie jak Internet położył prasę drukowaną, tak platformy streamigowe położyły kina. Natomiast widz szuka czegoś tańszego, co zapewnia własny, duży ekran w domu, piwko, ktoś z boku i za cenę jednego biletu dla jednej osoby ma jeden, cały miesiąc oglądania całą dobę nowości, seriali czy innej klasyki. Takie są realia i nikt tego nie zatrzyma
odpowiedź
User
Według mnie
To nie jest zła wiadomość, powiem więcej to jest dobra wiadomość.
odpowiedź
User
Ulkiks
Czyli burgery pewnie będą jeszcze mniejsze. A szkoda, bo IMHO to była kiedyś najlepsza burgerownia na mieście. Co do kin. Widzę po sobie, że mając 4 platformy streamingowe przestałem praktycznie chodzić. Zresztą na co jak w kinach głównie bajki, ekranizacje komiksów i papka poprawnie polityczno swiatopogladowa.
odpowiedź