Influencerzy odpowiedzialni za rozsiewanie fake newsów o szczepionkach na Covid-19

Dwanaście kont w mediach społecznościowych jest odpowiedzialne za 65 proc. fake newsów o szczepionkach przeciw Covid-19 - wyliczyli badacze z Center for Countering Digital Hate (CCDH).

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Influencerzy odpowiedzialni za rozsiewanie fake newsów o szczepionkach na Covid-19
fot. Flickr.com

Na liście influencerów rozprzestrzeniających szczepionkową dezinformację w anglojęzycznej części sieci są Joseph Mercola, Robert F. Kennedy Jr., Ty i Charlene Bollinger, Sherri Tenpenny, Rizza Islam, Rashid Buttar, Erin Elizabeth, Sayer Ji, Kelly Brogan, Christiane Northrup, Ben Tapper, Kevin Jenkins. Na Facebooku, Instagramie, YouTube i Twitterze docierają do aż 59 milionów osób.

Antyszczepionkowi influencerzy zdemaskowani

Jak wskazują analitycy z Center for Countering Digital Hate, influencerzy ci powiązani są z przemysłem tzw. "medycyny naturalnej" i ruchami antyszczepionkowymi. Analizę opracowano z organizacją Anti-Vax Watch, organizacją społeczną edukującą na temat niebezpieczeństw związanych z przemysłem antyszczepionkowym.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/antyszczepionkowcy-children-s-health-defense-pozwali-facebooka-za-odrzucanie-ich-reklam ##

- Dezinformacja stała się bezpośrednim zagrożeniem dla zdrowia publicznego - komentuje wyniki raportu Imran Ahmed, dyrektor generalny Center for Countering Digital Hate (CCDH),

- W samym środku globalnej pandemii, przemysł antyszczepionkowy przeprowadził ukierunkowaną kampanię, aby wprowadzić Amerykanów w błąd co do bezpieczeństwa szczepionek na COVID-19. Media społecznościowe umożliwiają antyszczepionkowcom zwerbowanie milionów Amerykanów i indoktrynowanie ich strachem i wątpliwościami. Jeśli firmy Big Tech nie podejmą teraz działań, pandemia przedłuży się i zginie jeszcze więcej istnień ludzkich - przestrzega Imran Ahmed.

Dezinformujący influencerzy przykładowo podawali na swoich kontach fałszywe informacje, że szczepionka Pfizera rzekomo zabiła 40-razy więcej osób niż koronawirus, bądź też Covid-19 to broń biologiczna "wyprodukowana" w Chinach.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/fake-news-kto-w-nie-wierzy-jak-wygladaja-badacze-beda-zwalczac-szkodliwe-informacje-jak-epidemie ##

Wiarygodność influencera kluczowa

- Szczepienia to obecnie jeden z najszerzej komentowanych tematów w mediach społecznościowych. Jest on bardzo istotny niemal dla każdego z nas. Szukamy informacji na temat poszczególnych preparatów, sprawdzamy, co szczepienie może nam dać i czym ewentualnie grozi. Poza stronami rządowymi czy poświęconymi zdrowiu tego typu informacji szukamy właśnie u twórców internetowych. Są oni dla części obserwujących autorytetami, a podejmowane przez nich decyzje stanowią pewnego rodzaju drogowskaz zachowań. Ich działania nie odnoszą się jedynie do promocji produktów - ocenia dla Wirtualnemedi.pl Karina Hertel, dyrektor zarządzająca agencji BrandLift.

Zdaniem ekspertki, w temacie promocji wakcynacji najważniejsze jest, by twórca internetowy był wiarygodny.

- Wielu influencerów ma na tyle silną pozycję, że są w stanie oni kreować postawy czy nawet wpływać na światopogląd swoich odbiorców. Jeśli chodzi o promowanie szczepień, twórcy muszą być wiarygodni. Nie powinni mieć za sobą nacechowanych sceptycznie wpisów dotyczących pandemii czy szczepień - wyjaśnia Karina Hertel. - Wiarygodność i wpływ na podejmowane przez odbiorców decyzje zależą od danego twórcy, jego pozycji, autorytetu czy wiedzy - dodaje specjalistka BrandLift.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Paramount dalej walczy o właściciela TVN. Osobista gwarancja właściciela firmy

Paramount dalej walczy o właściciela TVN. Osobista gwarancja właściciela firmy

Nie żyje Chris Rea. Stworzył kultową piosenkę o Bożym Narodzeniu

Nie żyje Chris Rea. Stworzył kultową piosenkę o Bożym Narodzeniu

Resort kultury z programem wsparcia dla lokalnych mediów. 10 mln zł dla niezależnych redakcji

Resort kultury z programem wsparcia dla lokalnych mediów. 10 mln zł dla niezależnych redakcji

Redakcja "Wyborczej" murem za Czuchnowskim. Jest oświadczenie po fali gróźb

Redakcja "Wyborczej" murem za Czuchnowskim. Jest oświadczenie po fali gróźb

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń
Materiał reklamowy

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń

Nie żyje szef MakoLab. Zarządzał firmą prawie dwie dekady

Nie żyje szef MakoLab. Zarządzał firmą prawie dwie dekady