SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Initiative Media Warszawa: wpływy i zysk spadły głównie wskutek mniejszych wydatków reklamowych Orange

Wpływy sprzedażowe domu mediowego Initiative Media Warszawa spadły w 2018 roku o 7 proc., do 310,29 mln zł, a zysk netto zmniejszył się o 13,82 proc., do 3,6 mln zł. Przyczyniła się do tego utrata takich klientów, jak Tesco i Valeant. Spadek obrotów miały skompensować wpływy od nowo pozyskanych klientów, takich jak Carlsberg i LEGO. Najbardziej jednak na obrotach firmy zaważyła polityka Orange Polska, największego jej klienta, który tnie wydatki reklamowe.

Marcin De, CEO w IPG Mediabrands Article

Initiative Media Warszawa osiągnął w 2018 roku przychody ze sprzedaży w wysokości 310, 29 mln zł , co stanowi 7 proc. spadek w porównaniu do roku ubiegłego. Agencja zamknęła rok 2018 zyskiem netto w wysokości 3, 6 mln zł, co stanowi 13,82 proc. spadek  wobec 2017 roku.

- Ubiegły rok był dla Grupy Initiative Media Warszawa bardzo ważny. W wyniku wygrania międzynarodowych przetargów pozyskała dwóch prestiżowych klientów: LEGO i Carlsberg oraz utrzymała współpracę z Orange w ramach kolejnego kontraktu na następne  3 lata  - przetarg został rozstrzygnięty pod koniec 2017 roku. W omawianym okresie, w ramach międzynarodowej konsolidacji działań mediowych w regionie, ze współpracy z Grupą zrezygnowało Tesco. Zakończyła się także obsługa mediowa firmy Valeant. Powyższe zdarzenia miały wpływ zarówno na przychody grupy jak i zysk netto, który wyniósł 3,6 miliona złotych, uwzględniający inwestycje zapewniające dalszy rozwój spółek w kolejnych lata. Warto jednak zaznaczyć, że już po kilku miesiącach udało się odrobić stratę Tesco, dołączając do portfolio klientów firmę Rossmann - wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Bartosz Struzik, CFO w IPG Mediabrands.

W sprawozdaniu KRS zarząd Initiative podkreśla, że Orange pozostaje największym klientem agencji i daje stabilność funkcjonowania. Zwrócono jednak uwagę, że decyzje tego marketera o oszczędnościach i cięciach wydatków reklamowych przełożyła się na ogólny spadek obrotów spółki na poziomie -6 proc..

Wpływy sprzedażowe Initiative pochodziły głównie ze sprzedaży usług reklamowych w Polsce (297,9 mln zł) oraz za granicę (3,53 mln zł). 2,91 mln zł spółka zarobiła na tzw. usługach back office.

Zysk netto za 2017 rok w kwocie 2, 56 mln zł został przeznaczony na pokrycie straty z 2016 roku w kwocie 51 750,66 zł., pozostała część w wysokości 2 51 mln zł została przeznaczona na podwyższenie kapitału zapasowego.

Niższe koszty, więcej pracowników, nowy właściciel z Londynu

Koszty prowadzonej działalności udało się obniżyć z 323,03 mln zł w 2017 roku do 305,04 mln zł w 2018 roku. Największe wydatki stanowiły wydatki na usługi obce – 291,88 mln zł (wobec 311,07 mln zł rok wcześniej). Koszt wynagrodzeń spadł z 8,97 mln zł w 2017 roku do 8,59 mln zł w ub.r. mimo że zatrudnienie wzrosło z 72 do 79 osób. Z informacji złożonej w KRS wynika, że w ub.r. zarząd agencji nie pobierał wynagrodzenia.


Na koniec 2018 roku jedynym udziałowcem Initiative Warszawa była spółka MullenLowe Warsaw. W grudniu ub.r. zdecydowano o wypłacie 29 mln zł dywidendy spółce MullenLowe Warsaw.

W lutym br. nastąpiła sprzedaż 100 proc. udziałów przez MullenLowe Warsaw na rzecz CSIB (No.1) Limited z siedzibą w Londynie (jej właścicielem jest IPG Mediabrands). -  Kwota dywidendy wyniosła 29 milionów złotych i została w całości opłacona ze środków własnych spółki matki Initiative Media Warszawa oraz spółki córki Brand Connection w lutym br. - mówi serwisowi Wirtualnemedia.pl Bartosz Struzik, CFO w IPG Mediabrands.

Na inwestycje długoterminowe spółki w kwocie 132,5 tys. zł składają się udziały w spółkach zależnych: 33,33 proc. w Magna Global Polska (80 tys. zł), 100 proc. udziałów w Brand Connection (50 tys. zł) i 50 proc. udziałów w Reprise Media (2,5 tys. zł).

Więcej usług w mediach cyfrowych

W ub.r. Initiative umacniał kompetencje w obszarze mediów cyfrowych, rozbudowując wachlarz oferowanych usług.
Najistotniejszym elementem rozwojowym w 2018 roku była kontynuacja wprowadzonej w 2017 roku nowej filozofii planowania w oparciu o kontekst kulturowy wraz z zestawem narzędzi opartych o badania (Rekode, Brand Heat, Ripple) oraz rozwój w zakresie rozwiązań związanych z zarządzaniem danymi (PowerBI).

W pierwszym kwartale 2018 roku doszło do restrukturyzacji działu Client Service. W miejsce dotychczasowych 3 zespołów klienckich oraz jednego zespołu digitalowego, powstały dwa zespoły interdyscyplinarne. Zarząd spółki tłumaczy, że wprowadzone rozwiązanie dało możliwość lepszego zarządzania zespołami wykorzystując efekt skali oraz lepszej integracji mediów offline i online oraz pozostałych usług dostępnych w ramach grupy IPG Mediabrands (np. produkcja contentu, czy działania niestandardowej komunikacji) w celu tworzenia bardziej marżowych propozycji dla klientów.

W obszarze digital kontynuowano rozbudowę zespołu odpowiedzialnego za digital oraz kompetencje w obszarze social media. Sprzedawano usługi kreatywne i produkcji contentu oferowane przez Mediabrands Studios.

Ponadto Grupa kontynuowała współpracę z firmą Reprise Media, którą wraz z Universal McCann powołała na początku 2012 roku. Ta spółka  specjalizuje się w marketingu efektywnościowym. W 2018 roku Reprise przeszła repozycjonowanie w kierunku agencji interaktywnej wzmacniając konkurencyjność oferty całej grupy.  Podobnie jak w latach poprzednich, Reprise Media oferował zakup przestrzeni reklamowej w oparciu o model RTB (real time bidding) za pośrednictwem sieciowej platformy Cadreon, dostarczanej przez sieć IPG. Rok 2018 był przełomowy, ponieważ została podjęta decyzja o przeniesieniu zakupu programatycznego bezpośrednio do Polski (do tej pory był on realizowany za pośrednictwem biura regionalnego na Węgrzech).

Na czele IPG Mediabrands, do której należy Initiative stoi - w roli CEO - Marcin Dec.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Initiative Media Warszawa: wpływy i zysk spadły głównie wskutek mniejszych wydatków reklamowych Orange

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ddd
29 mln zł dywidendy dla zewnętrznej spółki? Wobec 9 mln za wynagrodzeń? Co to oznacza? Ktoś mi to może wytłumaczyć?
4 1
odpowiedź
User
Mike
Nie do zewnętrznej spółki A do właściciela. Jaki ma związek dywidenda z zarobkami pracowników? Dywidenda pochodzi z zysków spółki. Jak widzimy tu zapewne z kapitału zapasowego generowanego przez lata.
0 0
odpowiedź
User
Mike2
Spółka zatrudnia pracowników którym płaci zgodnie z standardami rynkowymi i własną polityką placowo-premiową. Jeśli pracownik na danym stanowisku rynkowo "kosztuje" 1000 PLN to nikt nie zapłaci mu 5000 PLN za ta samą usługę. Jeśli zapłaci więcej niż rynkowo wówczas
0 0
odpowiedź
User
Mike2
Cd.. Jeśli zapłaci zasadniczo wiecej niż rynkowo to wyłącznie w sytuacji w której jakość pracy pracownika ( wpływ np na wyniki lub inne) będzie wyższy niż innych innych pracowników na podobnych stanowiskach. Chcesz uczestniczyć w zysku spółki to załóż swoją.
2 0
odpowiedź
User
assan
Czy informacja o kosztach zatrudnienia i liczbie pracowników oznacza, że wcześniej średnie wynagrodzenie brutto w firmie wynosiło 10 382 zł a obecnie spadło do skromnych 9 061 zł?
0 0
odpowiedź