Jacek Kurski podsumował 5 lat jako prezes TVP: wzmocnione informacja, sport i rozrywka, w planach więcej w internecie

Znacznie silniejsza publicystyka i informacja niż w 2015 roku, mocna rozrywka a także dobrze rozwinięta oferta kulturalna i sportowa - tak podsumował swoje pięciolecie prezesury w Telewizji Polskiej Jacek Kurski podczas sobotniego briefingu. - Model telewizji - bankomatu przekształciliśmy w nowoczesną strukturę, nie ugrzęźliśmy w „woroniczowym niedasiźmie” - mówił Kurski.

Jacek Kowalski
Jacek Kowalski
Udostępnij artykuł:
Jacek Kurski podsumował 5 lat jako prezes TVP: wzmocnione informacja, sport i rozrywka, w planach więcej w internecie
Jacek Kurski, fot. akpa

Niezapowiedziany briefing wyemitował TVP1 w sobotę o godz. 18.15, a prowadził go Tomasz Kammel. Jacek Kurski najpierw dość ostro podsumował to, co zastał, gdy w 2016 roku obejmował fotel prezesa publicznej telewizji.

- Pięć lat temu o Telewizji Polskiej mówiło się, że spada jej oglądalność, że brakuje jej pieniędzy, że jest zacofana technologicznie, a kluczowe formaty nadawane były w formacie SD. TVP traciła prawa do wielkiego sportu, czego przejawem był fakt transmisji meczów reprezentacji narodowej w piłce nożnej czy siatkówce w komercyjnych stacjach. Mówiono, że przegrała kolejnego sylwestra, a jedyne, co się w TVP ogląda jest dostarczane przez producentów zewnętrznych - mówił, podkreślając, że funkcjonujący wówczas model produkcji „był chory”.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/jacek-kurski-prezes-telewizji-polskiej-oceny-od-5-lat,7170398895965825a ##

- TVP pełniła rolę bankomatu i słupa ogłoszeniowego, a prawa do formatów i zyski należały do producenta, który tuczył się i budował kosztem telewizji - ocenił.

Kurski: weszliśmy z kopyta na ścieżkę rozwoju

Kurski podkreślił, że pięcioletnie wdrażanie nowych pomysłów wymagało „odbudowy przestarzałego zaplecza technicznego i dokonania dużych inwestycji”. Zwrócił też uwagę, że udało się przywrócić na publiczne anteny „wielki sport” a także „podnieść” emisję kanałów standardu SD do HD.

- To także wymagało nakładów finansowych - powiedział. Przypomniał, że w 2016 roku TVP wyemitowała obligacje, a w 2018 sięgnęła po pożyczkę - 800 mln. zł. – Były to z pozoru ruchy szalone, ale były to posunięcia racjonalne - podsumował Jacek Kurski. 800-milionową pożyczkę ze Skarbu Państwa TVP uzyskała w sierpniu 2017 roku. 

- Wiedziałem, że albo z kopyta wejdziemy na ścieżkę trwałego rozwoju, albo ugrzęźniemy w syndromie „woroniczowego niedasizmu” - że „nic się nie da” - skomentował Kurski.

Wzrost nakładów na produkcję

Prezes TVP zaznaczył, że w ciągu ostatnich pięciu lat „znacznie wzrosła efektywność spółki i wydajność pracy mierzona wartością produkcji i realizowanych inwestycji”. Wyliczał nakłady: w 2015 roku program wydawano 1 mld złotych, w 2020 wydano 2,15 mld. Produkcja wewnętrzna w 2015 roku pochłonęła 650 mln – w 2020 roku 1,08 mld zł, główne kanały tematyczne to był nakład 61 mln w 2015 i 135 mln zł w 2020 roku.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/tvp1-tvp2-i-tvp-sport-logo-oprawa-nowa-wideo,7170390612744321a ##

Oddziały terenowe dostały (w różnej formie) pięć lat temu 234 mln zł, zaś w roku ubiegłym było to 366 mln zł.

grafika

Sukcesy: TVP Wilno, Sylwestry Marzeń, nowe studio „Wiadomości”

Na poczet sukcesów w czasie swojej prezesury Jacek Kurski zaliczył też upgrade czterech kanałów, a także nowe, w pełni nowoczesne studio TVP Info i „Wiadomości”, oraz nowy newsroom Telewizyjnej Agencji Informacyjnej. Nowe studio „Wiadomości” ruszyło w maju 2019 roku, newsroom TAI – wiosną 2020 roku. Kurski pochwalił się też m.in. digitalizacją zbiorów TVP i uruchomieniem kanału TVP Wilno (ostatecznie wystartował on w marcu 2019 roku). Po stronie „plusów” swojej prezesury wymienił także Sylwestry Marzeń.

Jacek Kurski mocno podkreślił udział w tym, jak wygląda dziś TVP, Mateusza Matyszkowicza (najpierw szefa TVP Kultura, a od kwietnia 2019 roku członka zarządu).

„Fantastyczna praca Olechowskiego, Gajewskiego i Kuczkowskiego”

Sporo miejsca Kurski poświęcił też informacji i TAI-owi. - Informacja i publicystyka to domena mediów publicznych. Naród, który nie ma swojej narracji, silnej i rzetelnej informacji jest skazany na porażkę. Bardzo się cieszę, że ostatnie trzy lata w polskiej publicystyce należą do absolutnie najlepszych, co jest zasługą trzech dyrektorów: Jarosława Olechowskiego, Pawła Gajewskiego i Krystiana Kuczkowskiego – mówił szef publicznego nadawcy.

Podkreślił, że w ciągu ostatnich pięciu lat TVP Info odnotowało ponad 50-procentowy wzrost oglądalności. - Serdecznie wam koledzy dziękuję, to była fantastyczna praca – podsumował. Olechowski na stałe dyrektorem TAI został w sierpniu 2018 roku, w styczniu tego samego roku objął te obowiązki po rezygnacji Klaudiusza Pobudzina.  W całym 2020 roku kanał TVP Info notował 4,83 proc. oglądalności, co oznaczało wzrost o 32,39 proc. rok do roku. Ten rekordowy wynik zapewnił stacji awans z 7. na 6. miejsce w rankingu oglądalności wszystkich kanałów telewizyjnych.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/jacek-kurski-prezes-tvp-krytykuje-polsat-news,7170398233602177a ##

TVP chce mocniej wejść w internet

W czasie briefingu Jacek Kurski pokrótce nakreślił też, co ma dziać się w Telewizji Polskiej w najbliższym czasie. - Strategia na przyszłość jest prosta: utrzymać to co idzie dobrze, zaproponować nowe rozwiązania – powiedział. Jako plany wymienił też wejście z ofertą telewizji do internetu i przyciągnięcie młodych ludzi. Będą też nowe kanały tematyczne (TVP Kobieta, TVP Muzyka, TVP Rozrywka). Wiadomo już, że kanał TVP Kobieta o tematyce lifestylowo-rozrywkowej i skierowany do pań wystartować ma 8 marca br, rocznie koszt nadawania ma wynieść ok. 17,8 mln zł.

Jeszcze w 2021 roku publiczny nadawca wprowadzi też na rynek nowoczesny dekoder cyfrowy z treściami multimedialnymi, umożliwiający dostęp do cyfrowej biblioteki archiwaliów. Nowe siedziby dostaną dwa lokalne oddziały TVP: w Kielcach i Gorzowie Wielkopolskim, przebudowa czeka siedziby czterech kolejnych; w Olsztynie, Gdańsku, Łodzi i Rzeszowie. Wybudowane też będzie nowe studio TVP Info (terminu jeszcze nie podano).

TVP z kolejną rekompensatą abonamentową

W 2019 r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł oraz 89 mln zł zysku netto. Na koniec roku nadawca miał 2 790 etatowych pracowników zarabiających średnio 9 572 zł. Wynagrodzenie zarządu wyniosło 2,18 mln zł, prawie trzy razy więcej niż rok wcześniej - na nagrody dla pracowników zostanie przeznaczone 18 mln zł.

W drugiej połowie kwietnia br. zgodnie z nowelizacją ustawy abonamentowej, która weszła w życie w marcu, minister finansów przekazał Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu obligacje skarbowe o wartości 1,95 mld zł. 5 maja zostały one zasymilowane z inną serią obligacji, tak żeby minister finansów mógł je wykupić. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że w ramach tegorocznej rekompensaty TVP dostała 1,71 mld zł, Polskie Radio - 119,2 mln zł, a regionalne ośrodki radiowe - 119,3 mln zł.

Głównie dzięki tej rekompensacie w pierwszej połowie 2020 roku Telewizja Polska zanotowała 936,5 mln zł zysku netto. Przychody spółki wyniosły 2,27 mld zł, z czego 1,8 mld zł pochodziło z abonamentu i rekompensaty abonamentowej, natomiast wpływy z reklamy spadły rok do roku o 21 proc.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami