SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Maciej Twardowski: Jak zdobyć 13 Lwów w Cannes?

Kampania "Do ostatniego drzewa" autorstwa Ogilvy Poland zdobyła na tegorocznym festiwalu kreatywności w Cannes aż 13 Lwów (trzy złote, trzy srebrne i 7 brązowych). To największy sukces polskiej branży reklamowej w historii tego festiwalu. O założeniach akcji opowiada portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Twardowski, executive creative director. - Jako specjaliści od komunikacji mamy nie tylko możliwość, ale wręcz obowiązek używania całej naszej wiedzy w tworzeniu projektów zaangażowanych w ważne dla społeczeństwa kwestie - mówi Twardowski.

Zespół Ogilvy&Mather Poland na gali KTR Article

Na tegorocznym festiwalu Cannes Lions najczęściej nagradzanym koncernem marketingowym był Omnicom. Należące do niego agencje zdobyły 10 Grand Prix oraz prawie 300 Złotych, Srebrnych i Brązowych Lwów. Drugie miejsce pod tym względem zajął WPP, a trzecie - IPG.

Do festiwalu zgłoszono 32 tys. prac, o jedną piątą mniej niż w ub.r. Z Polski przesłano 109 zgłoszeń. Jako jedyna z naszego kraju nagrodzona została agencja Ogilvy - otrzymała aż 13 Lwów za akcję „Do ostatniego drzewa” zrealizowaną dla Greenpeace.

Agencja Ogilvy za tą otrzymała kilka mieczy KTR, nagrodę Best of Facebook i wyróżnienie Best of Charity. Zespół nagrodzono na tym konkursie tytułem agencji roku.

Koncept oparto na odtworzeniu w grze komputerowej Minecraft wyglądu Puszczy Białowieskiej, dotkniętej wycinką. Celem akcji (realizowanej pro bono) było zwiększenie świadomości istnienia i znaczenia Puszczy Białowieskiej wśród młodych ludzi, zbiórka funduszy na współorganizowane przez Greenpeace tzw. Leśne Patrole.

<


W rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl o koncepcie kampanii i pracy dla organizacji pozarządowej opowiada Maciej Twardowski, executive creative director w agencji Ogilvy&Mather Poland.


Justyna Dąbrowska, Wirtualnemedia.pl: Czym różni się praca kreatywnych przy kampaniach społecznych od tej wykonywanej dla komercyjnych klientów?

Maciej Twardowski: Jako specjaliści od komunikacji mamy nie tylko możliwość, ale wręcz obowiązek używania całej naszej wiedzy w tworzeniu projektów zaangażowanych w ważne dla społeczeństwa kwestie. Główna różnica, względem typowo „komercyjnych” projektów, dotyczy oczywiście wysokości budżetów.

Czy łatwiej w przypadku kampanii społecznych jest przemycić w kreacji określoną ideę? Czy też trudniej - bo tu nie sprzedajemy konsumentowi określonych korzyści, z którymi zetknie się bezpośrednio, ale coś co bezpośredniego związku z nim nie ma, ale ma wpływ na jego otoczenie, życie, kraj itp.?

Termin kampania społeczna jest pewnego rodzaju kliszą, która funkcjonuje w naszej branżowej nomenklaturze. Są sprawy ważne, na temat których trzeba się po prostu opowiedzieć po którejś ze stron. W zdecydowany sposób i proponując konkretne rozwiązanie. Tego typu zdecydowanie jest coraz częściej obecne w komunikacji różnych marek. Spotify zrealizował ostatnio projekt polegający na nagraniu duetów muzycznych. Kobiety z krajów, w których mają one ograniczone prawa, nagrały utwory z artystami z USA. Świat mocno się zmienił i są sprawy, na które nie powinno się przymykać oka. Idee w takich kampaniach nie są przemycane, są po prostu jasną odpowiedzią na problem.

Jak się pracuje z takimi organizacjami jak Greenpeace w porównaniu do współpracy z korporacją? Wielkie koncerny oczekują konkretnych efektów, najczęściej tego by promocja skutkowała wzrostem sprzedaży reklamowanych produktów.  Czego oczekuje tego rodzaju organizacja od waszych kampanii?

Ludzie, którzy tworzą Greenpeace, są zaangażowani w nieprawdopodobny sposób w swoją misję. Przez to co robią na co dzień mają otwarte umysły i rozumieją w pełni wartość proponowanych im rozwiązań. Widzieli i zrobili już naprawdę niejedno. Wiedzą co dobre.

Czy przy kampaniach społecznych agencja ma większe pole do popisu w zakresie kreacji?

Pole do popisu jest zawsze. Liczy się jasno określone wyzwanie, pomysł jak je rozwiązać i dobra realizacja. Istnieją kampanie charytatywne, które nie są dopracowane. Są też kampanie sprzedażowe, które są na wybitnym poziomie.

Dlaczego kampanie społeczne spotykają się z większym zauważeniem na różnych konkursach reklamowych niż prace dla komercyjnych klientów?

Nie chodzi o kampanie „społeczne”. Tu chodzi o podejmowane tematy i o rozwiązania. Wspomniałem o tym wcześniej, coraz częściej marki wypowiadają się na temat spraw ważnych społecznie. Spotify nie jest odosobniony, Burger King to już parę razy robił globalnie (The Proud Whooper, McWhooper) zresztą jak i masa innych dużych brandów.

Do kogo chcieliście trafić z przekazem o stanie Puszczy, decydując się na osadzenie kampanii w uniwersum Minecrafta?

Do młodych ludzi. Z kilku względów. Po pierwsze bo niektórzy z nich nie wiedzieli, że istnieje ani jaką ma wartość, po drugie ponieważ w dyskursie publicznym problem puszczy zaczął być ignorowany przez dużą część „dorosłego” społeczeństwa, po trzecie bo nie wszyscy mogli pojechać i protestować w prawdziwej puszczy.

Jaki Wasza kampania przełożyła się na działania w rejonie Puszczy? Co realnie udało wam się osiągnąć?

Zintegrowane i bardzo szerokie działania Greenpeace, nacisk Komisji Europejskiej i rady UNESCO pomogły w decyzji o zatrzymaniu wycinki puszczy. Dzięki użyciu gry Minecraft dotarliśmy do 80 milionów ludzi na całym świecie z przekazem o wartości tego miejsca. Pomogliśmy zebrać 170 000 petycji o zwiększenie obszaru chronionego puszczy. Daliśmy młodym ludziom platformę do edukacji na temat puszczy. Zrobiliśmy kopię zapasową Puszczy Białowieskiej.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Maciej Twardowski: Jak zdobyć 13 Lwów w Cannes?

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Piotruś
Czekam teraz na wylew hejtu od branżowych nieudaczników, hehehehe
8 23
odpowiedź
User
Kuku
To pewnie sam laureat sie odezwał... jakiego hejtu? To tylko dowód na to że światem rządzą lewaccy propagandzisci którzy nagradzaja swoich równie ciemnych naśladowców
23 10
odpowiedź
User
Hehe
Ja znam odpowiedź!

Zrobić taki kejs, żeby wynikało, że mapa w minecrafcie doprowadziła do dymisji ministra środowiska. Klasyczne koloryzowanie rzeczywistości. Przecież nikt nigdy tego nie sprawdza.
20 9
odpowiedź
User
jac
Polskie lasy zawsze były ostoją niemieckim panom, i tak ma pozostać. W Niemczech wycięto niedawno tysiącletni las pod budowę kopalni. Po cichutku. Polska ma być miejscem polowań i odpoczynku a głupie miejscowe mają kryć się po lasach jako ta fauna.
15 8
odpowiedź
User
Pan Pani
Ja znam odpowiedź!

Zrobić taki kejs, żeby wynikało, że mapa w minecrafcie doprowadziła do dymisji ministra środowiska. Klasyczne koloryzowanie rzeczywistości. Przecież nikt nigdy tego nie sprawdza.


Mi się wydaje, że Ty po prostu nie wiesz o czym mówisz ;)
9 13
odpowiedź