Tylko 92 tys. widzów w kinach w czerwcu, wpływy 1,48 mln zł. Frekwencja szybko się nie odbuduje

Polskie kina po zakończeniu lockdownu w czerwcu odwiedziło 92 tys. widzów, gdzie rok wcześniej było to 2,75 mln - wynika z analizy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, której wyniki udostępniono portalowi Wirtualnemedia.pl. Wpływy z biletów wyniosły 1,48 mln zł w porównaniu z 48,91 mln zł w tym samym miesiącu rok wcześniej. Sieci kinowe spodziewają się powrotu widzów, choć frekwencja nie wróci szybko do stanu sprzed pandemii. Ucierpi na tym reklama kinowa.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:

Kina w całej Polsce od 12 marca były zamknięte z powodu koronawirusa. Pierwsze placówki w następstwie znoszenia obostrzeń na powrót otworzyły się ponad trzy miesiące później.

Na podstawie decyzji Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego kina mogły otwierać się dla widzów ponownie od 6 czerwca.

Nowy reżim sanitarny wymaga, by sale kinowe były wypełnione widzami w maksymalnie 50 proc., tak aby kontakt między nimi był rozluźniony. Wszyscy muszą mieć także nałożone maseczki ochronne.

Po okresie zamknięcia, 19 czerwca ponownie zostały kina Multikino w Poznaniu (Poznań 51, Stary Browar, Malta), aglomeracji warszawskiej (Multikino Ursynów, Targówek, Wola, Złote Tarasy, Młociny, Pruszków) oraz w Zgorzelcu. - Kontynuujemy naszą strategię stopniowego otwierania sieci Multikino. Od 19 czerwca br. otwarte są kina w Warszawie, Poznaniu, Pruszkowie i Zgorzelcu. 10 lipca br. działalność wznowiły kina zlokalizowane w Krakowie, Łodzi, Szczecinie, Wrocławiu i Gdańsku - mówi Paweł Śwista, prezes zarządu Multikino.

Helios z okazji ponownego otwarcia przygotował nowy cennik i oferty specjalne - seanse prywatne oraz ofertę projektów specjalnych, w tym: koncertów, maratonów filmowych oraz bajkowych atrakcji dla najmłodszych.

- Poza znanym wcześniej Superwtorkiem, czyli wtorkowymi seansami w cenie 14,90 zł, w multipleksach sieci wraz z ponownym jej otwarciem czeka na widzów najnowsza oferta cennikowa, dzięki której to kinomani decydują, jaką kwotę chcą zaoszczędzić – kupując bilety wcześniej, oszczędzają więcej. Oprócz atrakcyjnego nowego cennika Helios przygotował dla widzów również wyjątkową ofertę seansów prywatnych. Ten pomysł narodził się z troski o jak największy komfort widzów. To także odpowiedź na indywidualne potrzeby i zainteresowania widzów. Dlatego już od 3 lipca w kinach Helios możliwe będzie wykupienie seansu na wyłączność i obejrzenie wybranego przez siebie filmu (z listy najciekawszych tytułów ostatnich miesięcy) w gronie przyjaciół i rodziny - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Nina Graboś, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Agory.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kino-polska-tv-zamierza-nie-wyplacac-dywidendy-priorytetem-utrzymanie-bezpieczenstwa-i-plynnosci-finansowej ##

Kina powoli odbudowują widownię po pandemii

Jak przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl Polski Instytut Sztuki Filmowej, w czerwcu tego roku 2020 roku kina w całej Polsce (wg serwisu boxoffice.pl )odwiedziło 0,092 mln widzów, co przełożyło się na 1,48 mln zł wpływów do kin. W obrocie w tym okresie było tylko 51 tytułów, a średnia cena biletu wyniosła 16,10 zł.

W analogicznym okresie rok wcześniej do kin poszło prawie 2,750 mln widzów, co przełożyło się na 48,91 mln zł wpływów.  W obrocie było w tym okresie ponad 385 tytułów, a średnia cena biletu wyniosła 17,79 zł.

- W parametrze widzów to raptem 3,35 proc. widowni powyrównywanej z czerwcem 2019 roku i tylko 3,02% w parametrze przychodów. Należy też pamiętać, że tylko 24 z 30 dni czerwca nie były objęte zakazem otwierania kin, czyli wyniki należy zestawiać z 80% wyniku czerwca 2019, co tylko nieznacznie podnosi oba parametry do poziomu 4,18% widowni i 3,78% wpływów - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Kamil Przełęcki z PISF.

Z kolei w pierwszym tygodniu lipca frekwencja w kinach była już lepsza. Na film do kina wybrało się 21 tys. widzów, co przełożyło się na 353 tys. zł wpływów. Jak podał PISF, przy zachowaniu niewielkiej tendencji wzrostowej w całym miesiącu, może dać to wynik miesięczny na poziomie 0,180 mln widzów i 3 mln zł wpływów.

- W wariancie optymistycznym można założyć, że lipiec zamknie się w 250 000 widzów i 4,2 mln zł wpływów. Jest to jednak bardzo życzeniowe założenie – bo na razie producenci i dystrybutorzy nie zapowiadają dużych lipcowych premier, a należy pamiętać, że 2 z 3 wielkich sieci kin nie potwierdziły do dziś jeszcze daty otwarcia wszystkich swoich kin - informuje Kamil Przełęcki.

Polski Instytut Sztuki Filmowej prognozuje jednak kiepskie wpływy kin w lipcu, bowiem rok wcześniej ten miesiąc wygenerował 91,59 mln przy widowni na poziomie 4,86 mln osób. W całym lipcu należy spodziewać się spadku widowni rzędu ponad 90 proc.

- Dużą pozytywną zmianą powinien być sierpień o ile zostaną utrzymane zapowiadane premiery światowych produkcji i pozostałe sieci otworzą swoje kina. Niewiadomą pozostaje średnia cena biletów, która na dziś nie przekracza 17 zł, a należy się liczyć z jej obniżką w ramach różnego rodzaju promocji lub wykorzystania abonamentów - ocenia  autor analizy Kamil Przełęcki.

Spadek przychodów w lipcu może sięgnąć różnicy między 3 a 4,2 mln zł, czyli osiągnąć raptem 3,27 – 4,58 proc. wyniku z lipca 2019. Takie założenie dotyczy sytuacji, że jedynie małe kina jednosalowe i kina sieci Helios będą oferowały seanse. W przypadku dołączenia pozostałych sieci można się spodziewać, że w lipcu wyniki osiągną od 5 proc. do 8 proc. wyników sprzed roku, co w najlepszym wypadku da 92 proc. spadek wyników - prognozuje PISF.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tomasz-jagiello-prezes-heliosa-najblizsze-miesiace-beda-bardzo-trudne-dla-kin-ale-mimo-to-warto-wznowic-dzialalnosc ##

Odbicie kin w sierpniu?

PISF podaje, że dużo lepiej kina mogą radzić sobie w sierpniu. Wówczas parametry widowni powinny sięgnąć 7-12 proc, wyniku sierpnia 2019.

Przy utrzymaniu zapowiedzi premier sierpniowych, zachowaniu zasad bezpieczeństwa (50 proc. dostępnej widowni) oraz z założeniem, że będą działały wszystkie sieci kin, można liczyć na 10-15 proc. wyniku sierpnia 2019 roku (spadek. 85 proc.-90 proc.). W porównaniu  z czerwcem liczba widzów może wzrosnąć do prawie 800 tys. osób i 13,6 mln zł dochodów.

- Polityka cenowa biletów jest autonomiczną sprawą i decyzją biznesową każdego z kin. Niemniej należy się spodziewać, że sieci będą chciały zachęcić widzów do wizyt w kinie między innymi niższą ceną biletu. Już dziś dostępne seanse są w cenach niższych o 10-20 proc. niż przed rokiem. Spodziewać się jednak należy spadku jednostkowej średniej ceny biletu między innymi także w wyniku uruchomienia abonamentów, specjalnych promocji i konkursów - opisuje ekspert PISF Kamil Przełęcki.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wakacje-w-kinie-bez-wielkich-premier-repertuar-kin-na-lato-opinie ##

Rynek reklamy kinowej po pandemii

Jak sieci kinowe radzą sobie z pozyskiwaniem reklam na lipiec i sierpień? Czy bloki reklamowe będą tej samej długości co przed pandemią?

Maciej Moszczyński - managing director Tandem Media, które zajmuje się obsługą reklamową sieci kin Helios, opisuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że część klientów wróci z reklamami w wakacje, jednak bloki na pewno będą krótsze.

- Jest duża grupa klientów na stałe związana z reklamą w kinach. Ich aktywność na wielkim ekranie czy też w barach, salach oraz holach kinowych jest elementem wieloletniej strategii. Obecność w kinie takich kontrahentów ma charakter ciągły. To właśnie ta grupa była przede wszystkim zainteresowana jak najszybszym otwarciem kin i ich reklamy wrócą szybko. Inni klienci pracują nad powrotem z komunikacją marketingową do kin, ale ze startem czekają na ostateczny line-up filmowy i pierwszych widzów.  Z tego powodu spodziewamy się, że bloki reklamowe będą krótsze niż zazwyczaj w trakcie wakacji - komentuje ekspert.

Z kolei w Cinema City planowanie zakupu reklam zacznie się w lipcu.

- Oczywiście, przez cały okres pandemii, pomimo zamknięcia kin, staraliśmy się utrzymywać kontakty z marketerami i przedstawicielami domów mediowych, ustalając w sposób transparentny i bezpieczny z punktu widzenia biznesowego, plan ponownego otwarcia, rozpoczęcia emisji kampanii i ich rozliczania. Regularne bloki reklamowe w kinach Cinema City powinny pojawić się od połowy lipca. Przypomnijmy, że blok reklamowy w naszych kinach podzielony jest na dwie części: pierwszą przed zwiastunami oraz drugą, specjalną po zwiastunach bezpośrednio przed seansem filmu. Blok reklamowy zgodnie z autoregulacją Cinema City, po zsumowaniu obu wspomnianych części, nie powinien przekraczać 12 minut - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl  Bianka Pawlewska, vice-president of cinema advertising w NAM/Cinema City Group.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/film-o-ks-adamie-bonieckim-24-lipca-trafi-do-kin-jest-zwiastun-dokumentu ##

Frekwencja w kinach szybko nie wróci do dawnego poziomu

Zdaniem Bianki Pawelskiej frekwencja w kinach powinna wzrastać stopniowo, ponieważ wielu Polaków spędzi lato, nie wyjeżdżając na urlop.  

- Z pozyskanych informacji wynika, że znaczna część mieszkańców dużych miast w tym roku odwołała swoje wyjazdy urlopowe, zatem kino będzie stanowić jedną z największych atrakcji podczas spędzania lata w mieście - mówi nam przedstawicielka Cinema City. - Przewidujemy, że jeśli nie będzie zewnętrznych komplikacji i idących za tym obostrzeń, to już jesienią możemy mieć kolejne rekordy frekwencji. Będzie sprzyjać temu prawdziwy natłok premier, w tym tych przekładanych już głośnych produkcji jak „Tenet", czy „Mulan" - dodaje Bianka Pawlewska.

Helios prognozuje, że powrót do frekwencji  sprzed pandemii będzie możliwy najwcześniej pod koniec przyszłego roku. - Zgodnie z podanymi przez nas informacjami zakładamy, że w całym 2020 r. frekwencja w polskich kinach będzie niższa o około 50 proc. - komentuje Maciej Moszczyński z Tandem Media.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-optymistycznym-scenariuszu-rynek-reklamowy-w-polsce-spadnie-w-tym-roku-o-7-3-proc ##

Największe sieci kin to Helios, Multkino i Cinema City

W Polsce działają trzy główne sieci kinowe. Do Multikina należą 33 kina w 27 miastach Polski z łączną liczbą 267 ekranów. Helios ma obecnie 49 kin z 277 ekranami. W pierwszych trzech kwartałach ub.r. przychody z biletów w kinach Helios wzrosły o 14,5 proc. do 179 mln zł, ze sprzedaży barowej - o 31,2 proc. do 77,3 mln zł, a z reklam - o 13,6 proc. do 22,5 mln zł.

Cinema City jest operatorem 34 kin (w tym 6 z salami 4DX i w 6 kinach M IMAX) w 19 miastach. Firma należy do koncernu Cinema City International, do którego należą też kina w Czechach, Rumunii, Bułgarii, na Słowacji, Węgrzech, w Izraelu, Wielkiej Brytanii i Irlandii. Według sprawozdania złożonego w KRS spółka Cinema City Poland od grudnia 2017 do listopada 2018 roku zanotowała 353,2 mln zł wpływów z wyświetlania filmów, 31,3 mln zł z reklam i 118,9 mln zł z gastronomii.

Do Multikina należy 45 kin z 322 ekranami w 37 miastach. W połowie ub.r. firma przejęła 12 kin od Cinema 3D.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

Odchodzi szef działu wideo gry-online.pl. "Nie mogłem się na to zgodzić"

Odchodzi szef działu wideo gry-online.pl. "Nie mogłem się na to zgodzić"

Meta będzie płacić za treści. Podpisała umowy z największymi wydawcami

Meta będzie płacić za treści. Podpisała umowy z największymi wydawcami

Oto gospodarze "Sylwestra z Dwójką" 2025. Pełna lista prowadzących [TYLKO U NAS]

Oto gospodarze "Sylwestra z Dwójką" 2025. Pełna lista prowadzących [TYLKO U NAS]

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Co mówią dane z tego tygodnia? Oto najpopularniejsze filmy i seriale Netflixa w Polsce

Co mówią dane z tego tygodnia? Oto najpopularniejsze filmy i seriale Netflixa w Polsce