SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Jakie powinny być standardy reklamy dla dzieci?

"Okrągły Stół" w sprawie kontaktu dzieci z reklamą telewizyjną

Inicjatywa "Reklama dla dzieci" - pod taką nazwą zawiązała się ekspercka grupa dyskusyjna, która podejmie próbę określenia standardów reklamy telewizyjnej skierowanej do dzieci. Grupa łączy wiedzę i doświadczenia specjalistów w dziedzinach psychologii i praw dziecka oraz twórców reklam, reklamodawców i nadawców telewizyjnych. Ma stanowić swego rodzaju Okrągły Stół różnych środowisk zainteresowanych kwestią kontaktu dzieci z przekazem komercyjnym w mediach elektronicznych. Grupa przedyskutuje najważniejsze zagadnienia dotyczące jakości i zakresu reklam skierowanych do dzieci oraz zaproponuje wprowadzenie w życie wypracowanych rozwiązań.

Przedsięwzięcie powstało z inicjatywy spółki CANAL+ CYFROWY, operatora platformy cyfrowej CYFRA+ i producenta dziecięcych kanałów tematycznych MiniMax i MiniMini.

W pracach Grupy wezmą udział:

  • Andrzej Samson, psycholog społeczny;
  • Joanna Olech, artysta plastyk, autorka książek i ilustracji dla dzieci, dziennikarka
  • Biuro Rzecznika Praw Dziecka;
  • Biuro Towarzystwa Przyjaciół Dzieci;
  • Michał Nowosielski, dyrektor kreatywny agencji reklamowej Publicis;
  • Jacek Maciejewski, dyrektor kreatywny agencji reklamowej Euro RSCG;
  • Magdalena Potocka, Rzecznik Prasowy firmy Danone;
  • Beata Ryczkowska - Dyrektor Programowy CANAL+ CYFROWY;
  • Małgorzata Seck - Dyrektor kanałów tematycznych MiniMax i MiniMini

    Pierwsze, organizacyjne spotkanie Grupy Inicjatywnej "Reklama dla dzieci" odbyło się 5 grudnia 2003 r. Nie wykluczono wówczas, że w prace Grupy zostaną włączeni także inni eksperci z dziedzin związanych z tematem reklamy dla dzieci. Podjęto decyzję, że praca Grupy będzie polegać na cyklicznych spotkaniach oraz poszukiwaniu realistycznych rozwiązań i standardów. Sesje Grupy zostaną poświęcone takim zagadnieniom jak: prawne rozwiązania obowiązujące w Unii Europejskiej, psychologiczne aspekty rozwoju dzieci pod wpływem reklam, etyka przekazu komercyjnego, czy wpływ reklamy na rodziców poprzez dzieci. Punktem wyjścia do dyskusji będą wyniki badań poświęconych stosunkowi dzieci i ich rodziców do reklamy przeprowadzone w listopadzie 2003 r. na zlecenie CANAL+ CYFROWY przez TNS OBOP (opis najważniejszych ustaleń badania w załączonym materiale).

    Na zakończenie swych prac Grupa Inicjatywna opracuje dokument standardów i rekomendacji, który będzie mógł stanowić podstawę dla inicjatywy społecznej mającej na celu np. wprowadzenie kodeksu etycznego dotyczącego kwestii wykorzystania reklamy wobec dzieci.

    "Reklama jest częścią otaczającej nas rzeczywistości. Nie da się od niej uciec, zakazywać jej oglądania. Tak, czy inaczej każdy na nią trafia - dorosły i dziecko. Jesteśmy jednak świadomi, że niedobra reklama może mieć negatywny wpływ na psychikę dzieci. Dlatego wyszliśmy z pomysłem powołania grupy ekspertów, która spróbuje wypracować normy reklamy dla dzieci. Zobowiązuje nas do tego fakt, że produkujemy już dwa kanały tematyczne skierowane do najmłodszych" - powiedziała Beata Ryczkowska, Dyrektor Programowy CANAL+ CYFROWY.

    "To, co pociąga dzieci w reklamie to prostota przekazu, kolory, dźwięk. Wszystko to jest bardzo skondensowane i podane w skrótowej formie. Dla dzieci reklamy są często bardziej interesujące od samych programów. Stanowią tę część ich świata, o której często dyskutują ze swoimi rówieśnikami. Zakazując oglądania reklam narażamy nasze dzieci na wykluczenie z grupy. Chociażby z tego względu, zamiast skupiać się na zakazach, trzeba poszukać rozwiązań, które ustrzegą dzieci przed możliwością negatywnego wpływu reklamy" - powiedział Andrzej Samson i dodał - "Mamy nadzieję, że efekty naszej pracy przyniosą konkretne skutki, na przykład w formie rozwiązań legislacyjnych."
  • Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

    Dołącz do dyskusji: Jakie powinny być standardy reklamy dla dzieci?

    0 komentarze
    Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl