SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Jeronimo Martins otworzy w br. 110 sklepów Biedronka. Rocznie wydaje ponad 110 mln euro na marketing

W pierwszym kwartale br. wpływy Biedronki ze sprzedaży wyniosły 2,9 mld euro, a zysk EBITDA - 195 mln euro. Ich właściciel, portugalski koncern Jeronimo Martins, planuje w br. zwiększyć liczbę tych sklepów o ok. 110, a także otworzyć ok. 50 drogerii i aptek Hebe. W ub.r. na marketing wydał 111,8 mln euro na wszystkich rynkach swojej działalności.

fot. materiały prasowe Biedronkifot. materiały prasowe Biedronki

Przychody sprzedażowe sklepów Biedronka zmalały o 0,8 proc. w skali roku licząc w euro, natomiast wzrosły o 2 proc. licząc w złotych. Wpływy w porównywalnej liczbie sklepów (LFL) - czyli działających i w zeszłym kwartale, i rok wcześniej - spadły natomiast o 1,1 proc.

W sprawozdaniu finansowym grupa Jeronimo Martins tłumaczy to wprowadzonym wiosną ub.r. zakazem handlu w niedziele (od początku br. nieobowiązującym tylko w ostatnią niedzielę w miesiącu), a także faktem, że w br. Wielkanoc przypadła w drugiej połowie kwietnia, trzy tygodnie później niż przed rokiem.

W tegorocznym okresie przedwielkanocnym w sklepach Biedronka trwała promocja, w której można było wygrać książkę o przygodach „Gangu Słodziaków” oraz 15 proc. zniżki na zakupy w przedświątecznym tygodniu.

Zysk EBITDA sieci Biedronka w zeszłym kwartale wyniósł 195 mln euro (to wzrost o 1,2 proc. w skali roku w złotych, a spadek o 1,6 proc. w euro), a marża EBITDA - 6,7 proc.

Do Jeronimo Martins należy też w Polsce sieć drogerii i aptek Hebe. W pierwszym kwartale ub.r. ich wpływy sprzedażowe wyniosły 56 mln euro (23,3 proc. w górę w złotych, a 19,8 proc. w euro), a łączna strata Hebe i kolumbijskiej sieci Ara - 23 mln euro (z czego 87 proc. przypadło na Ara).

Przychody w porównywalnej liczbie punktów sprzedaży Hebe zwiększyły się tylko o 5,4 proc., co firma tłumaczy mniejszą liczbą handlowych niedziel.

Biedronka zapewniła w zeszłym kwartale 68,2 proc. łącznych przychodów grupy Jeronimo Martins (wobec 69,6 proc. rok wcześniej), a Hebe - 1,3 proc. (po wzroście o 0,2 pkt proc. w skali roku).

110 nowych Biedronek, 50 sklepów Hebe

W zeszłym kwartale otwarto 8 sklepów Biedronka, a zamknięto 6. W efekcie ich liczba wzrosła o dwa do 2 902 (rok wcześniej było to 2 825).

Natomiast łączna liczba powierzchni sprzedażowej sklepów Biedronka zwiększyła się w skali roku d 1,86 do 1,93 mln metrów kwadratowych. Wydatki inwestycyjne (CAPEX) na tę sieć wyniosły 43 mln euro (to 46 proc. CAPEX-u całej firmy), wobec 79 mln euro rok wcześniej.

W całym br. wydatki inwestycyjne Jeronimo Martins mają wynieść 700-750 mln euro. Firma planuje otworzyć ok. 100 sklepów Biedronka w standardowym formacie (a zamknąć ok. 40, więcej finalnie przybędzie ich ok. 60), a także ok. 50 w mniejszym formacie. Ponadto odświeżonych zostanie 230-250 sklepów.

Z kolei liczba drogerii i aptek Hebe wzrosła w skali roku ze 191 do 238, a powierzchnia sprzedażowa w nich - z 45,3 do 57 tys. metrów kwadratowych.

Jeronimo Martins planuje uruchomić w br. ok. 50 drogerii i aptek Hebe. Zapowiedziano też, że w br. ta sieć osiągnie zysk EBITDA.

Przedstawiciele władz Jeronimo Martins pozytywnie oceniają uchwalone właśnie przez Sejm rozszerzenie programu 500+ na każde dziecko (bez kryterium dochodowego), które ma obowiązywać od lipca.

Ana Luisa Virginia, dyrektor finansowy firmy, w piątek podczas telekonferencji zwróciła uwagę, że uruchomienie programu 500+ trzy lata temu przyniosło duży wzrost budżetów domowych, szczególnie w rodzinach z niższymi i średnimi dochodami, z których większość jest przeznaczana na żywność.

- Nie sądzę, by tym razem wpływ był taki sam, ale oczywiście oceniamy ten impuls jako pozytywny - stwierdziła menedżerka Jeronimo Martins.

Ponad 100 mln euro rocznie na marketing

W minionym kwartale grupa Jeronimo Martins osiągnęła wzrost przychodów o 1,1 proc. do 4,25 mld euro. Do firmy oprócz Biedronki, Hebe i kolumbijskiej Ara należą dwie sieci sklepów w Portugalii: Pingo Doce i Recheio, liczące na koniec marca 1 129 punktów.

Zysk EBITDA firmy zmalał o 0,6 proc. do 214 mln zł, a zysk netto - o 11,5 proc. do 78 mln zł (zysk netto przypadający Jeronimo Martins spadł o 14,5 proc. do 72 mln euro).

W kwartalnych sprawozdaniach finansowych Jeronimo Martins nie podaje struktury swoich kosztów. Natomiast w raporcie za ub.r. poinformowano, że wyniosły one 16,75 mld euro (wobec 15,7 mld euro w 2017 roku), z czego zdecydowaną większość (13,57 mln euro w ub.r., a 12,8 mld euro rok wcześniej) stanowiły koszty sprzedanych produktów i towarów.

Nakłady świadczenia pracownicze wzrosły w skali roku z 1,31 do 1,47 mld euro, a na dostawy i usługi - z 594,8 do 634,6 mln euro.

Z kolei wydatki marketingowe nieznacznie zmalały - z 114,7 do 111,8 mln euro. Jeronimo Martins nie podaje, ile przeznaczyła na marketing w poszczególnych krajach ani na swoje poszczególne sieci sprzedaży.

W prezentacji wyników z pierwszego kwartału br. zaznaczono jedynie, że aktywności promocyjne odgrywają kluczową rolę w działalności firmy w Polsce i Portugalii.

Dołącz do dyskusji: Jeronimo Martins otworzy w br. 110 sklepów Biedronka. Rocznie wydaje ponad 110 mln euro na marketing

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Pdk
Ten sklep mogą stawiać w każdej dziurze, bo i tak masa Januszy i Grażynek się tam zjeżdża codziennie.
odpowiedź
User
Zzz
Wogôle jak można tam kupować jeden wielki syf i produkty gorszej jakości
odpowiedź
User
AW
Stawiajcie więcej kas samoobsługowych
odpowiedź