SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Kanał TVP World ma ruszyć 1 stycznia

TVP od 1 stycznia 2022 roku chce uruchomić anglojęzyczny TVP World. Jak dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl TVP planuje, żeby od stycznia stacja była dostępna z satelity Astra 19,2E dla mieszkańców Europy Zachodniej i z platformy Dish Network dla obywateli Stanów Zjednoczonych.

fot. akpa Article

Jesienią 2020 roku wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Jarosław Sellin i prezes TVP Jacek Kurski zapowiedzieli uruchomienie w 2021 roku anglojęzycznego kanału TVP World, który będzie prezentował polski punkt widzenia. Kanał ma powstać na bazie internetowej redakcji Poland In, ale większość jej dziennikarzy z powodu pandemii pracuje zdalnie. - Mamy sytuację epidemiczną jaką mamy. To nas trochę hamuje, jeśli chodzi o start TVP World. Na razie nadajemy blok 3-godzinny. Docelowo ma działać pełnowymiarowy kanał informacyjny - mówił niedawno portalowi Wirtualnemedia.pl Marcin Darmas, dyrektor TVP World.

TVP World HD z satelity Astra 19,2E i na platformie cyfrowej Dish Network

Do uruchomienia TVP World drogą internetową ma dojść jeszcze w tym roku. Od 1 stycznia kanał rozpocząć niekodowaną emisję z satelity Astra 19,2 E w jakości HD. Z tego satelity korzystają gospodarstwa domowe m.in. w Niemczech, Francji, Hiszpanii i Austrii. TVP World może również pojawić się w amerykańskiej platformie cyfrowej Dish Network.

Od lipca zeszłego roku w ramach jej oferty satelitarnej i platformy streamingowej Sling TV jest dostępny za oceanem kanał TVP Info. Na razie nie ma mowy o emisji z Hot Birda 13E, z której korzystają m.in. polskie platformy satelitarne, ale także Włosi, czy mieszkańcy Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej. TVP nie wyklucza, że zmieni się to w przyszłości. TVP World na razie planuje też emisji w innych językach niż angielski.

TVP World powstanie na bazie Poland In

Kanał TVP World będzie nawać ze studia przy ulicy Woronicza w Warszawie, tak jak obecnie Poland In. - Poland In to dobry grunt do zbudowania czegoś poważnego. Mówię pracownikom, że nie nastawiamy się na wielką rewolucję, tylko ewolucję Poland In. Stopniowe przejście z 3-godzinnego bloku programowego w 24-godzinny kanał. Dostrajamy naszą ramówkę, aby większość naszych publicystycznych premier było popołudniu, żeby widz zza oceanu miał to z samego rana u siebie. Jesteśmy na razie na etapie koncepcyjnym. Analizujemy jak ta antena będzie wyglądać. Będziemy mniej niż w Poland In mówić o Polsce, a bardziej mówić o regionie. Kanał ma mówić o tym co się dzieje w Trójmorzu i tłumaczyć widzom na zachodzie co się dzieje na wschodzie - zapowiada szef TVP World.

Z tego powodu korespondenci TVP World będą głównie na wschodzie. Na razie Poland In nadaje w godzinach 23-2 w nocy pasmo o nazwie World In.

Zobacz także: TVP World szykuje się do startu. "Chcemy dotrzeć do jak największej liczby widzów na świecie"

Wysokie koszty międzynarodowych kanałów informacyjnych

Koszt uruchomienia internetowej stacji TVP  Poland In wyniósł 1,8 mln zł. Nadawca publiczny wydaje rocznie na kanał 13,5 mln zł. To jednak skromne sumy w porównaniu z innymi telewizjami prezentującymi punkty widzenia poszczególnych krajów. Budżet France 24 to blisko 100 mln euro rocznie, utrzymanie Russia Today kosztuje z kolei ponad 300 mln dolarów. Uruchomieniu francuskiego kanału towarzyszyła duża kampania promocyjna i dyplomatyczna. Ambasada Francji zorganizowała w Warszawie przyjęcie w związku ze startem France 24. Gościom wręczono nietypowy gadżet - czekolady ze zdjęciami ze studiów stacji. Darmas twierdzi, że TVP World nie będzie mieć równie wysokiego budżetu co France 24 i Russia Today, ale kampania promocyjna stacji odbędzie się. Będzie niezbędna, żeby operatorzy płatnej telewizji dołączyli TVP World do pakietów i list programów na dekoderach.

Prace nad międzynarodowym kanałem TVP trwają od lat

Już od 2016 roku prezes TVP Jacek Kurski mówi o stworzeniu międzynarodowej telewizji. Najpierw projekt miał być realizowany przez media publiczne państw z grupy wyszehradzkiej. Siedzibą kanału TV V4 miał być Kraków, położony bliżej Pragi, Bratysławy i Budapesztu niż Warszawa. W 2017 roku informowaliśmy, że Polska i Węgry miały same tworzyć anglojęzyczny kanał. Wiadomość o wycofaniu z Telewizji Wyszehradzkiej nadawców publicznych z Czech i Słowacji podał portal Info.cz, powołując się na czeskiego dyplomatę. - Polacy chcieli namówić Czechów do udziału w antyrosyjskiej i antyeuropejskiej telewizji, ale czeski rząd odmawia – podał wówczas portal. Rzeczniczka prasowa České televize Alžběta Plívová potwierdziła informacje o wycofaniu ČT i RTVS z projektu. Ostatecznie 11 listopada 2018 roku ruszył Poland In bez udziału innych nadawców niż TVP.

Dyrektorem TVP World jest Marcin Darmas, a jego zastępcami Filip Styczyński i Dawid Wildstein. Funkcję redaktora naczelnego pełni Grzegorz Kuczyński.

2,04 mld zł dla TVP z abonamentu i rekompensaty

W ub.r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 330 mln zł do 3,04 mld zł, a koszty jej działalności zwiększyły się o 120 mln zł do 2,82 mld zł. Wpływy nadawcy z reklam i sponsoringu zmalały o 12 proc. do 740 mln zł, natomiast z abonamentu rtv i zeszłorocznej rekompensaty wyniosły 2,04 mld zł (to 584 mln zł więcej niż w 2019 roku).

Firma zanotowała 198 mln zł zysku netto, z czego ponad 188 mln zł zamierza przeznaczyć na kapitał zapasowy, a 9 mln zł - na premie dla pracowników.

W 2019 roku firma osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł oraz 89 mln zł zysku netto. 57 proc. wpływów stanowiły środki abonamentowe wynoszące 1,459 mld zł, z czego 331,4 mln zł to opłaty abonamentowe, a 1,127 mld zł - zeszłoroczna rekompensata.

Liczba etatowych pracowników Telewizji Polskiej w ub.r. zwiększyła się o 95 do 2 825. Na wynagrodzenia firma przeznaczyła 513,27 mln zł, o 10,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Z zeszłorocznego zysku pracownikom zostanie wypłacone do podziału 17,8 mln zł brutto.

Tylko w pierwszej połowie ub.r. Telewizja Polska, głównie dzięki otrzymanej rekompensacie, zanotowała 936,5 mln zł zysku netto. Przychody spółki wyniosły 2,27 mld zł, z czego 1,8 mld zł pochodziło z abonamentu i rekompensaty abonamentowej, natomiast wpływy z reklamy spadły rok do roku o 21 proc.

1,71 mld zł z rekompensaty dla TVP w br.

Na mocy tegorocznej ustawy budżetowej rekompensata abonamentowa dla TVP, Polskiego Radia i regionalnych rozgłośni publicznych może wynieść do 1,95 mld zł. Środki mogą zostać przeznaczone przez nadawców wyłącznie na realizację misji publicznej.

W styczniu br. ustawę budżetową z przyjął Sejm, uchylając większość poprawek Senatu, m.in. wykreślenie zapisu o rekompensacie abonamentowej. Pod koniec miesiąca ustawa została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że z tegorocznej rekompensaty Telewizja Polska otrzyma w formie obligacji skarbowych 1,71 mld zł (minimalnie mniej niż przed rokiem), Polskie Radio - 125,91 mln zł (6,7 mln zł więcej niż w ub.r.), a rozgłośnie regionalne - 112,66 mln zł (6,6 mln zł mniej).

Na początku marca przewodniczący KRRiT zaakceptował zmiany w karcie powinności TVP na lata 2020-2024: wzrost kosztów misji publicznej w 2021 r. do 2,87 mld zł, a w 2024 do 2,9 mld zł.

4 maja zarejestrowano kolejną transzę obligacji skarbowych, o wartości 350 mln zł, na potrzeby rekompensaty abonamentowej dla Telewizji Polskiej i Polskiego Radia. W połowie marca wyemitowano w tym celu papiery za 650 mln zł.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Kanał TVP World ma ruszyć 1 stycznia

19 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Beata
Woow konkurencja dla RT
33 5
odpowiedź
User
Rysiek pysiek
Plany ambitne, ale najpierw wymieńcie dyrekcję tego przedsięwzięcia. Naukowiec i chłopiec-kosmita nie mający pojęcia o telewizji to nie są najlepsi menadżerowie i pod takim kierownictwem trudno spodziewać się spektakularnego sukcesu.
21 2
odpowiedź
User
Piotr
Pomysl rewelacyjny ale przy obecnym rzadzie bedzie to tuba propagandowa dotyczaca wschodniego sukcesu. No i jezeli to studio ma tak wygladac jak na zdjeciu to bedzie to antyreklama i cofniecie sie do lat 90....
28 4
odpowiedź