SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Konsumenci dokonują egoistycznego zwrotu

W dobie rosnących trudności ekonomicznych konsumenci na całym świecie coraz bardziej stawiają na zaspokajanie swoich własnych potrzeb kosztem wspólnoty – wynika ze specjalnej edycji raportu agencji Edelman „Brand Trust, From We to Me”. Badani wybierają marki lokalne, którym bardziej ufają, i oczekują od nich nie tylko jakości produktów, ale także wsparcia, odpowiedzialności społecznej oraz transparentności. 

fot. Unsplash fot. Unsplash

Podwalinami zwrotu egoistycznego opisanego w raporcie Edelmana są pogarszające się warunki życia codziennego. Ponad połowa respondentów badania doznała trudności ekonomicznych – nie było ich stać na opłacenie rachunków, opiekę zdrowotną, zjedzenie posiłku. Problemy te widoczne są w młodszych grupach badanych – w 18-28 u 68 proc. badanych, a u 29-44 u 58 proc.

Trzy czwarte ankietowanych ze wszystkich badanych piętnastu rynków (lista na końcu artykułu) boi się wpływu ceł na ceny produktów. W USA obawy te wyraża 67 proc. badanych.

Zobacz: Telewizja buduje wiarygodność reklamowanej marki, prasa - zaufanie, a TikTok - popularność i sławę

Zwrot ku markom lokalnym

W raporcie Edelmana ujawnił się patriotyzm konsumencki - badani zdecydowanie bardziej ufają markom z własnego kraju niż zagranicznym. W większości badanych krajów marki lokalne mają przewagę zaufania nawet o kilkadziesiąt punktów procentowych. 

Co ma mi dać marka? Nie tylko produkt

Czego w tej sytuacji oczekujemy od marek? Konsumenci chcą, żeby marki nie tylko sprzedawały produkty, ale też:

   • dawały poczucie bezpieczeństwa i optymizmu (68 proc.)

   • pomagały robić coś dobrego dla świata (61 proc.)

   • ułatwiały podejmowanie decyzji dzięki dostarczaniu rzetelnych informacji (59 proc.)

   • budowały społeczność wokół wspólnych wartości (51 proc.)
     
64 proc. osób (+4 p. proc. rdr.) deklaruje, że wybiera lub unika marek w zależności od ich postawy wobec takich tematów jak: czyste powietrze i woda, walka z nierównościami społecznymi, równość rasowa i płciowa, przeciwdziałanie dezinformacji. Szczególnie młodsi i osoby o poglądach lewicowych są bardziej skłonne kupować produkty marek zaangażowanych w różne kwestie społecznie. 

Zobacz: Polacy wierzą w poprawę ich sytuacji ekonomicznej. “Nie rezygnują z przyjemności życia codziennego” 

Jeśli marka milczy na temat ważnych problemów, połowa konsumentów zakłada, że nic z tym nie robi lub coś ukrywa – to może prowadzić do utraty zaufania i spadku sprzedaży. Na decyzje zakupowe wpływają, przynajmniej w jakimś stopniu: dotychczasowe doświadczenia z marką (70 proc.), doświadczenia z marką bliskich (59 proc.), a dopiero w dalszej kolejności reklamy, polecenia influencerów (50 proc.).

Przy wyborze produktów równie ważne jak cena i jakość są także wysoka jakość obsługi klienta i wygoda zakupu – wylicza raport Edelmana.

Badanie zostało przeprowadzone na próbie 15 tysięcy respondentów w 15 krajach, są to: Brazylia Kanada, Chiny, Francja, Niemcy, Indie, Indonezja, Japonia, Meksyk, Arabia Saudyjska, RPA, Korea Południowa, ZEA, Wielka Brytania, USA. Premiera raportu odbyła się podczas Cannes Lions. 

Dołącz do dyskusji: Konsumenci dokonują egoistycznego zwrotu

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Rysiek
"Jeśli marka milczy na temat ważnych problemów, połowa konsumentów zakłada, że nic z tym nie robi lub coś ukrywa."

Debilne uzasadnianie, że np. producent samochodów ma wspierać gejów albo budować studnie w Afryce.

A może by tak każda firma zajęła się tym, w jakim celu powstała? We wspomnianym przykładzie - producent samochodów ma budować bezpieczne i wygodne samochody. A ew. działania charytatywne mogą się pojawić, ale czy muszą? Czy trzeba obierać stanowisko w sprawach ideologicznych i/lub politycznych? Lepiej nie.

A może po prostu taka firma powinna sobie odpuścić taką "połowę konsumentów"...?
13 1
odpowiedź
User
Aaaaa
"W raporcie Edelmana ujawnił się patriotyzm konsumencki - badani zdecydowanie bardziej ufają markom z własnego kraju niż zagranicznym. W większości badanych krajów marki lokalne mają przewagę zaufania nawet o kilkadziesiąt punktów procentowych." - Polski to na pewno nie dotyczy. Tutaj ludzie zaorali wszystkich producentów aut, bo lepiej było kupić wypierdzianego Golfa z zagranicy, niż nowego Poloneza. Zatem FSO padło, cukrownie sprzedane, telefony też w obcych rękach, niedawno padła kolejna fabryka porcelany itp. itd. Za chwilę może też upaść Poczta Polska, bo durny lud woli kurierów zagranicznych firm, niż kurierów Pocztexu...
2 5
odpowiedź
User
kolis
Ostatnią rzeczą którą sprawdzam podczas zakupów, to to czy firma posadziła jakiś las lub z jakiego jest kraju. Najważniejsza jest jakość względem ceny, a nie to ile parad zorganizowali.
10 0
odpowiedź