Konsumenci dokonują egoistycznego zwrotu

W dobie rosnących trudności ekonomicznych konsumenci na całym świecie coraz bardziej stawiają na zaspokajanie swoich własnych potrzeb kosztem wspólnoty – wynika ze specjalnej edycji raportu agencji Edelman „Brand Trust, From We to Me”. Badani wybierają marki lokalne, którym bardziej ufają, i oczekują od nich nie tylko jakości produktów, ale także wsparcia, odpowiedzialności społecznej oraz transparentności.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Konsumenci dokonują egoistycznego zwrotu
fot. Unsplash

Podwalinami zwrotu egoistycznego opisanego w raporcie Edelmana są pogarszające się warunki życia codziennego. Ponad połowa respondentów badania doznała trudności ekonomicznych – nie było ich stać na opłacenie rachunków, opiekę zdrowotną, zjedzenie posiłku. Problemy te widoczne są w młodszych grupach badanych – w 18-28 u 68 proc. badanych, a u 29-44 u 58 proc.

grafika

Trzy czwarte ankietowanych ze wszystkich badanych piętnastu rynków (lista na końcu artykułu) boi się wpływu ceł na ceny produktów. W USA obawy te wyraża 67 proc. badanych.

Zwrot ku markom lokalnym

W raporcie Edelmana ujawnił się patriotyzm konsumencki - badani zdecydowanie bardziej ufają markom z własnego kraju niż zagranicznym. W większości badanych krajów marki lokalne mają przewagę zaufania nawet o kilkadziesiąt punktów procentowych. 

grafika

Co ma mi dać marka? Nie tylko produkt

Czego w tej sytuacji oczekujemy od marek? Konsumenci chcą, żeby marki nie tylko sprzedawały produkty, ale też:

   • dawały poczucie bezpieczeństwa i optymizmu (68 proc.)

   • pomagały robić coś dobrego dla świata (61 proc.)

   • ułatwiały podejmowanie decyzji dzięki dostarczaniu rzetelnych informacji (59 proc.)

   • budowały społeczność wokół wspólnych wartości (51 proc.)
     
64 proc. osób (+4 p. proc. rdr.) deklaruje, że wybiera lub unika marek w zależności od ich postawy wobec takich tematów jak: czyste powietrze i woda, walka z nierównościami społecznymi, równość rasowa i płciowa, przeciwdziałanie dezinformacji. Szczególnie młodsi i osoby o poglądach lewicowych są bardziej skłonne kupować produkty marek zaangażowanych w różne kwestie społecznie. 

Jeśli marka milczy na temat ważnych problemów, połowa konsumentów zakłada, że nic z tym nie robi lub coś ukrywa – to może prowadzić do utraty zaufania i spadku sprzedaży. Na decyzje zakupowe wpływają, przynajmniej w jakimś stopniu: dotychczasowe doświadczenia z marką (70 proc.), doświadczenia z marką bliskich (59 proc.), a dopiero w dalszej kolejności reklamy, polecenia influencerów (50 proc.).

Przy wyborze produktów równie ważne jak cena i jakość są także wysoka jakość obsługi klienta i wygoda zakupu – wylicza raport Edelmana.

Badanie zostało przeprowadzone na próbie 15 tysięcy respondentów w 15 krajach, są to: Brazylia Kanada, Chiny, Francja, Niemcy, Indie, Indonezja, Japonia, Meksyk, Arabia Saudyjska, RPA, Korea Południowa, ZEA, Wielka Brytania, USA. Premiera raportu odbyła się podczas Cannes Lions. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu