Lekarze z dobrą opinią wśród pacjentów, źle oceniany dostęp do specjalistów i SOR

Polacy mają dobrą opinię o lekarzach, za to źle oceniają to, w jaki sposób organizowana jest ich praca. Dobre zdanie o organizacji opieki zdrowotnej ma zaledwie co czwarty pacjent. Wyraźnie lepszą opinię mają pacjenci, którzy w ostatnim czasie zaliczyli pobyt w szpitalu - wynika z badania BioStat.

km
km
Udostępnij artykuł:
Lekarze z dobrą opinią wśród pacjentów, źle oceniany dostęp do specjalistów i SOR
fot. Shutterstock.com

Niemal co drugi Polak uważa ogólną sytuację w ochronie zdrowia za złą (48,3%), a tylko co trzeci dostrzega dobre strony.

Organizacja opieki zdrowotnej oceniana jest jeszcze gorzej (53% negatywnych opinii), a pozytywnie ocenia ją tylko co czwarty uczestnik badania.

grafika

Najgorzej respondenci oceniają dostęp do lekarza specjalisty oraz funkcjonowanie szpitalnych oddziałów ratunkowych (SOR).

grafika

Niemal 2/3 pytanych uważa, że dostęp do lekarza specjalisty jest zły (w tym 29,5%, że zdecydowanie zły). Równie wielu respondentów uważa, że szpitalne oddziały ratunkowe SOR funkcjonują źle (54,3%, w tym 20,1% - zdecydowanie źle). Pozytywnych jest tylko 22,3% opinii.

grafika

Funkcjonowanie szpitali źle ocenia co drugi badany Polak, pozytywnie zaś tylko co czwarty. Pacjenci, którzy w ciągu ostatnich sześciu miesięcy korzystali z pomocy lekarskiej w szpitalu - na SOR lub w ramach nocnej opieki lekarskiej (NOL) - oceniają organizację opieki zdrowotnej nieco lepiej.

grafika

Pobyt w szpitalu wiąże się też z lepszymi ocenami funkcjonowania szpitali, SOR, NOL, a także dostępem do lekarzy POZ i lekarzy specjalistów. W szpitalnych oddziałach ratunkowych pacjenci, częściej niż w przypadku innych form pomocy, uzyskują e-recepty.

Najlepiej oceniany jest za to dostęp do lekarzy POZ, przy czym odsetek pozytywnych i negatywnych opinii jest zbliżony: 2 na 5 pytanych uważa dostęp do lekarzy POZ za dobry i tyle samo za zły.

grafika

Nocna opieka lekarska to obszar nieznany przez 38,8% uczestników badania, a przez kolejnych 38,3% i tak oceniany źle.

grafika

Po uzyskaniu porady pacjenci mają o lekarzach dobrą opinię. 3/4 uczestników sondażu docenia kompetencje lekarzy, uważa, że lekarz był uprzejmy i budził zaufanie. Podczas badania pacjenta lekarz wyjaśniał, jakie badania wykonuje lub zleca (71%), a także informował o leczeniu w sposób zrozumiały (69,9%). Ponad połowa respondentów przyznaje, że lekarz miał wystarczająco dużo czasu na zbadanie pacjenta, jednak co czwarty wciąż twierdzi, że czasu na zbadanie było za mało. Prawie co drugi respondent był u lekarza, który poświęcił więcej czasu na dokumentację niż na badanie pacjenta.

grafika

Badanie BioStat "Ocena opieki zdrowotnej w Polsce 2019" przeprowadzono na panelu badawczym "Badanie Opinii" w okresie od 22 do 23 maja 2019 r., metodą CAWI, na reprezentatywnej ze względu na płeć i wiek próbie 1000 dorosłych Polaków, którzy w ciągu minionego półrocza korzystali z pomocy lekarskiej.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu