SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Lekarze z dobrą opinią wśród pacjentów, źle oceniany dostęp do specjalistów i SOR

Polacy mają dobrą opinię o lekarzach, za to źle oceniają to, w jaki sposób organizowana jest ich praca. Dobre zdanie o organizacji opieki zdrowotnej ma zaledwie co czwarty pacjent. Wyraźnie lepszą opinię mają pacjenci, którzy w ostatnim czasie zaliczyli pobyt w szpitalu - wynika z badania BioStat.

Article

Niemal co drugi Polak uważa ogólną sytuację w ochronie zdrowia za złą (48,3%), a tylko co trzeci dostrzega dobre strony.

Organizacja opieki zdrowotnej oceniana jest jeszcze gorzej (53% negatywnych opinii), a pozytywnie ocenia ją tylko co czwarty uczestnik badania.

Najgorzej respondenci oceniają dostęp do lekarza specjalisty oraz funkcjonowanie szpitalnych oddziałów ratunkowych (SOR).

Niemal 2/3 pytanych uważa, że dostęp do lekarza specjalisty jest zły (w tym 29,5%, że zdecydowanie zły). Równie wielu respondentów uważa, że szpitalne oddziały ratunkowe SOR funkcjonują źle (54,3%, w tym 20,1% - zdecydowanie źle). Pozytywnych jest tylko 22,3% opinii.

Funkcjonowanie szpitali źle ocenia co drugi badany Polak, pozytywnie zaś tylko co czwarty. Pacjenci, którzy w ciągu ostatnich sześciu miesięcy korzystali z pomocy lekarskiej w szpitalu - na SOR lub w ramach nocnej opieki lekarskiej (NOL) - oceniają organizację opieki zdrowotnej nieco lepiej.

Pobyt w szpitalu wiąże się też z lepszymi ocenami funkcjonowania szpitali, SOR, NOL, a także dostępem do lekarzy POZ i lekarzy specjalistów. W szpitalnych oddziałach ratunkowych pacjenci, częściej niż w przypadku innych form pomocy, uzyskują e-recepty.

Najlepiej oceniany jest za to dostęp do lekarzy POZ, przy czym odsetek pozytywnych i negatywnych opinii jest zbliżony: 2 na 5 pytanych uważa dostęp do lekarzy POZ za dobry i tyle samo za zły.

Nocna opieka lekarska to obszar nieznany przez 38,8% uczestników badania, a przez kolejnych 38,3% i tak oceniany źle.

Po uzyskaniu porady pacjenci mają o lekarzach dobrą opinię. 3/4 uczestników sondażu docenia kompetencje lekarzy, uważa, że lekarz był uprzejmy i budził zaufanie. Podczas badania pacjenta lekarz wyjaśniał, jakie badania wykonuje lub zleca (71%), a także informował o leczeniu w sposób zrozumiały (69,9%). Ponad połowa respondentów przyznaje, że lekarz miał wystarczająco dużo czasu na zbadanie pacjenta, jednak co czwarty wciąż twierdzi, że czasu na zbadanie było za mało. Prawie co drugi respondent był u lekarza, który poświęcił więcej czasu na dokumentację niż na badanie pacjenta.

Badanie BioStat "Ocena opieki zdrowotnej w Polsce 2019" przeprowadzono na panelu badawczym "Badanie Opinii" w okresie od 22 do 23 maja 2019 r., metodą CAWI, na reprezentatywnej ze względu na płeć i wiek próbie 1000 dorosłych Polaków, którzy w ciągu minionego półrocza korzystali z pomocy lekarskiej.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Lekarze z dobrą opinią wśród pacjentów, źle oceniany dostęp do specjalistów i SOR

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl