SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Po kontrowersyjnej promocji sprzed dwóch lat Lidl wdraża zalecenia UOKiK-u

Sieć dyskontów Lidl rozpoczęła w poniedziałek, 12 listopada 2018 r. akcję edukacyjną dotyczącą praw konsumenckich do których zobowiązała się w wyniku postępowania przed Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sprawa dotyczy promocji z 2016 roku, kiedy klienci mogli zwracać towary, także te częściowo lub całkowicie zużyte. Za poprawne wypełnienie quizu w jej ramach klientom przysługują bony po 25 zł. Mimo że akcja potrwa do początku grudnia, to już pierwszego dnia bony się skończyły.

Article

W ramach organizowanej w październiku 2016 roku promocji „Sprytnie i tanio kupować marki Lidla".

Satysfakcja gwarantowana albo zwrot pieniędzy” każdy klient, który kupił produkty spożywcze, chemiczne czy kosmetyczne marki własne tej sieci sklepów mógł je zwrócić bez podania przyczyny.

Klienci Lidla zwracali puste opakowania tuż po zakupach

Akcję zakończono po kilku dniach, mimo że była planowana na miesiąc. Funkcjonowanie wielu sklepów Lidl Polska było sparaliżowane, bo liczne grupy klientów ustawiały się w kolejkach po zwrot pieniędzy za dokonane zakupy. Informowano, że zdarzają się sytuacje, w których klienci sklepów dokonują zakupów za nawet kilkaset złotych, opróżniają opakowania (w niektórych przypadkach zaraz po wyjściu ze sklepu, jeszcze na parkingu), przepakowują towary a zaraz potem wracają do sklepu z nimi po zwrot pieniędzy.

Lidl argumentował, że „konsumenci wykorzystują akcję wbrew jej celom”. - Przyczyną tej decyzji są przypadki wykorzystywania promocji wbrew jej celom. Niemniej jednak chcielibyśmy podziękować wszystkim klientom, którzy testowali nasze marki własne i dzielili się z nami swoimi opiniami za pośrednictwem Biura Obsługi Klienta. Oczywiście wszyscy klienci, którzy dokonali zakupów przed dniem zakończenia akcji nadal mogą korzystać z uprawnień wskazanych w jej zasadach w odniesieniu do produktów wcześniej nabytych. W przyszłości, długofalowo będziemy rozwijać udogodnienia w zakresie zwrotów Produktów marek Lidla oraz nowych konceptów promocyjnych” - napisano w oświadczeniu firmy.

 

Latem tego roku prezes UOKiK w swojej decyzji ocenił, że „uprawdopodobnione zostało naruszenie przez Lidl Polska zbiorowych interesów konsumentów przez zmianę postanowień regulaminu tej promocji, bo akcja została zakończona przez detalistę bez umieszczenia na stronie informacji o zmianie regulaminu z 7-dniowym wyprzedzeniem".

Sieć zobowiązała się zakończyć sprawę polubownie, usuwając skutki naruszeń. W tym celu sieć zaproponowała kilka rozwiązań z zakresu edukacji klientów oraz rzeczników konsumentów i pracowników Inspekcji Handlowej z zapobiegania nieuczciwym praktykom handlowym.

Lidl Polska wdraża quizy i szkolenia

Lidl Polska na specjalnej stronie internetowej przygotował program edukacyjny dla swoich klientów. Jego celem jest zdobycie praktycznej wiedzy z zakresu praw konsumenckich. Część szkoleniowa została przygotowana w formie platformy e-learningowej pod okiem Federacji Konsumentów. Obejmuje takie tematy jak m.in.: reklamacja, pozasądowe rozpatrywanie sporów, bezpłatna pomoc konsumencka oraz roszczenia wobec przedsiębiorców stosujących nieuczciwe praktyki rynkowe.

Po zapoznaniu się z materiałami informacyjnymi użytkownik może wypełnić quiz. W przypadku uzyskania co najmniej 70 proc. prawidłowych odpowiedzi zgodnie z regulaminem akcji przysługuje mu bon na zakupy w Lidlu o wartości 25 zł każdy.

Akcja edukacyjna trwa od 12 listopada do 3 grudnia br. Nadal można wypełniać quiz, ale bonu już nie można otrzymać.

- W poniedziałek, czyli w pierwszym dniu akcji, wyczerpała się cała pula przygotowanych przez nas bonów, albowiem 10 tys. osób prawidłowo rozwiązało przygotowany przez nas quiz - mówi Aleksandra Robaszkiewicz, PR manager Lidl Polska. Sieć zgodnie z porozumieniem z UOKIK zobowiązała się bowiem do zaoferowania klientom biorącym udział w akcji bonów o łącznej wartości 250 tys. zł

- Jednak w dalszym ciągu zachęcamy klientów do poszerzania wiedzy dzięki platfromie e-learningowej, która działać będzie jeszcze do 3 grudnia - podkreśla Robaszkiewicz. Klienci po zaliczeniu quizu nadal mogą otrzymać specjalny certyfikat.

Ponadto detalista, zobowiązany przez UOKiK, przeprowadził osiem jednodniowych szkoleń dla rzeczników konsumentów oraz Inspekcji Handlowej. Wśród tematów znalazły się m.in.: reklama agresywna czy sprzedaż konsumencka (rękojmia za wady, gwarancja). Warsztaty odbyły się na przełomie września i października w ośmiu miastach: Białymstoku, Gdańsku, Bydgoszczy, Kielcach, Krakowie, Poznaniu, Warszawie i we Wrocławiu. Były prowadzone przez pracowników Federacji Konsumentów oraz wybranych ekspertów specjalizujących się w tematyce konsumenckiej.

Lidl ma w Polsce ponad 600 sklepów.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Po kontrowersyjnej promocji sprzed dwóch lat Lidl wdraża zalecenia UOKiK-u

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl