SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Magazyny zarabiają mniej z reklam. „Newsweek” i „Wprost” na czele

Polskie czasopisma cennikowo zarobiły w br. na reklamach 4 proc. więcej niż przed rokiem, ale faktycznie - 18 proc. mniej. Największe wpływy osiągnęły „Newsweek Polska” i „Wprost”, a spory ich spadek zanotował „Tele Tydzień”.

Z danych Kantar Media wynika, że cennikowe przychody reklamowe czasopism (bez autopromocji) od stycznia do września br. wyniosły 1,92 mld zł, czyli 3,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Kilkunastoprocentowe wzrosty tych wpływów osiągnęły cztery czołowe magazyny. „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska) zarobił więcej o 12,8 proc., „Wprost” (AWR Wprost) - o 16,7 proc., „Twój Styl” (Wydawnictwo Bauer) - o 19,7 proc., a „Viva!” (Edipresse Polska) - o 13,5 proc. Za to „Tele Tydzień” (Wydawnictwo Bauer) zanotował spadek cennikowych wpływów reklamowych wynoszący 18,4 proc.

>>> „Gość Niedzielny” liderem sprzedaży, „Newsweek” z największym wzrostem 

Cennikowe wpływy reklamowe magazynów (dane Kantar Media)
 I-IX 2012I-IX 2011
wpływyudział proc.wpływyudział proc.
Newsweek Polska90 532 886 zł4,71%80 224 034 zł4,33%
Wprost89 574 506 zł4,66%76 759 366 zł4,14%
Twój Styl82 239 824 zł4,28%68 709 597 zł3,70%
Viva!71 187 721 zł3,70%62 731 423 zł3,38%
Tele Tydzień65 111 182 zł3,39%79 793 504 zł4,30%
monitorowane tytuły razem1923016899(zł)100,0%1854552667(zł)100,0%


Zupełnie inne wielkości przychodów reklamowych czasopism wynikają z estymacji domu mediowego Starlink (zobacz szczegóły). Firma szacuje, że w pierwszych trzech kwartałach br. magazyny faktycznie zarobiły z reklam tylko 412 mln zł, czyli o 17,9 proc. (89,7 mln zł) mniej niż rok wcześniej. Tym samym średnie rabaty udzielane w br. przez czasopisma reklamodawcom można określić na 78,6 proc., podczas gdy przed rokiem było to 73 proc.

>>> Gazety tylko 320-370 mln zł z reklam. Rabaty po 75-80 proc. (analiza)

Według Moniki Rychlicy, head of press, outdoor, cinema & new media w domu mediowym Initative Warszawa, tak wysokie rabaty reklamowe są też niekorzystne nie tylko dla wydawców, lecz również dla samych marketerów. - Bo skoro wydawcy sprzedają powierzchnię reklamową taniej i zarabiają na niej mniej, mają mniej środków na dostarczenie treści odpowiedniej jakości, przy których publikowane są reklamy - ocenia.

Monika Rychlica zaznacza, że wydawcy coraz częściej kuszą reklamodawców obecnością w swoich pismach na zasadach product placementu.

- Nie jest to jeszcze na szczęście regularny marketing szeptany, ale do wielu tytułów prasowych, nawet tych opiniotwórczych, reklamodawcy docierają PR-owo - mówi. - Przykładowo jeśli firma wykupuje odpowiednio dużo reklam, publikowane są wypowiedzi jej przedstawicieli, artykuł prezentujący sylwetkę jej prezesa czy pozytywny tekst na temat branży, w której działa to przedsiębiorstwo - opisuje Rychlica.

Przy podzieleniu faktycznych wpływów reklamowych magazynów (oszacowanych przez Starlink) zgodnie z udziałami rynkowymi wynikającymi z cennikowych danych Kantar Media, przychody „Newsweeka” i „Wprost” wynoszą ponad 19 mln zł, będąc niższe odpowiednio o 10 proc. (2,3 mln zł) i 7 proc. (1,6 mln zł) niż rok wcześniej. „Twój Styl” zarobił na reklamach 5 proc. (1 mln zł) mniej niż przed rokiem, a „Viva!” - 10 proc. (1,7 mln zł). Natomiast spadek wpływów reklamowych „Tele Tygodnia” wyniósł aż 35 proc., czyli 7,6 mln zł. 

Szacunkowe faktyczne wpływy reklamowe magazynów
 I-IX 2012I-IX 2011
wpływy (mln zł)udział proc.wpływy (mln zł)udział proc.
Newsweek Polska19,44,71%21,74,33%
Wprost19,24,66%20,84,14%
Twój Styl17,64,28%18,63,70%
Viva!15,33,70%17,03,38%
Tele Tydzień13,93,39%21,64,30%
reklama w magazynach ogółem (wg Starlinka)412100,0%501,7100,0%

Przy czym należy zaznaczyć, że założeniem tych szacunków jest udzielanie przez wszystkich wydawców rabatów takiej samej wysokości - średniej dla całego segmentu magazynów. - Poszczególne wydawnictwa udzielają rabatów różnej wielkości, ale z roku na rok te różnice się wypłaszczają - podkreśla Monika Rychlica.

Dołącz do dyskusji: Magazyny zarabiają mniej z reklam. „Newsweek” i „Wprost” na czele

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
dzikusek
No Newsweek to ma sponsoring od Orlenu, PZU i innych synekur Tuska za tak gorliwe popieranie rządu... Ciekawe tylko ile czasu czytelnicy wytrzymają to dziennikarstwo w stylu Trybuny Ludu.
odpowiedź
User
kaba
Co za brednie. Newsweek zarabia pięć razy więcej niż Wprost, bo Wprost ma rabaty dochodzące do 90 procent. Cały rynek to wie oprócz portaliku wirtualnemedia.
odpowiedź
User
abak
Co za brednie , Wprost zarabia pięc razy więcej niż Newsweek bo Newsweek ma rabaty dochodzące do 90%. Cały rynek to wie oprócz portaliku wirtualnemedia

Oftop:- Najwięcej zarabia Gość Niedzielny :)
odpowiedź