SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Marek Sowa

Rozmowa z Markiem Sową, wiceprezesem UPC Polska, o planach irozwoju operatora telewizji kablowej UPC.

Robert Patoleta: - W internecie widnieje ponad tysiącpodpisów przeciwko decyzji o wycofaniu z oferty UPC kanału BBCPrime i wstawieniu mniej atrakcyjnych stacji, takich jak Kuchnia TVczy TVN Gra. Czy o takiej decyzji zadecydował fakt, że opłata zaprzedłużenie emisji BBC Prime jest znacznie wyższa niż eksploatacjawprowadzonych kanałów?

Marek Sowa: W przypadku BBC Prime umowa niezostała przedłużona przede wszystkim dlatego, że wskaźnikioglądalności były niskie, a nadawca i tak planuje zmianę profilukanału. To nie była łatwa decyzja. BBC Prime miał niewielką, alewierną grupę widzów, do której sam się zresztą zaliczam. Prowadzimyrozmowy, są duże szanse na pojawienie się kanałów tematycznych BBCw ofercie cyfrowej UPC Polska. Przy okazji warto wyjaśnić, że kosztzwiązany z wprowadzeniem/utrzymaniem danego kanału to nie tylkoopłaty dla nadawcy, ale również część kosztów budowy i utrzymanianowoczesnej infrastruktury dystrybucyjnej, przypadająca na danykanał. Podobnie jest z kosztem transponderów w przypadku platformsatelitarnych. Wiele obecnych ograniczeń dystrybucyjnych zniknie zchwilą wprowadzenia oferty cyfrowej.

- Jaki jest sens wprowadzenia UPC Live w internecie izaproponowanie użytkownikom tych samych kanałów telewizyjnych,które są już dostępne w oferowanych przez Was pakietachkablowych?

UPC Live to dodatkowa platforma dostępu do oferty telewizyjnej,rosnąca grupa młodszych widzów odbiera programy telewizyjne naekranie komputera. Ta usługa łączy to, w czym jesteśmy najlepsi -telewizję i internet. W dłuższej perspektywie cała zawartośćprogramowa trafi do Internetu, jest to więc dla nas również okazjado przetestowania nowych rozwiązań.

- Już w przyszłym roku UPC zamierza wprowadzić telewizjęo rozdzielczości HD. Nie przeraża Was klęska platformy cyfrowej n,która obecnie próbuje upowszechniać telewizję o standardzie HighDefinition?

Na polskim rynku telewizyjnym działają dwie znacznie większeplatformy satelitarne, operatorzy kablowi, pojawiają się ofertytelekomów. Przy tak silnej konkurencji początkowe wyniki ITI nie sązłe. Należy się jednak spodziewać, że w ciągu kilku miesięcy wzrostsektora satelitarnego ulegnie spowolnieniu, konsolidacja jest więctak samo nieunikniona jak w nadmiernie rozdrobnionym sektorzeoperatorów kablowych.
Rzeczywiście, odbiorców HD nie ma w Polsce wielu, ale ich liczbaszybko rośnie. Oprócz platformy "n", programy HD są obecne wofercie Cyfry+, wkrótce również Cyfrowego Polsatu, pojawiają sięodtwarzacze Blue Ray i HD DVD. Na tym etapie rozwoju telewizyjnegorynku nie można już wprowadzać oferty cyfrowej ograniczonej do"cyfrowej jakości" sygnału w standardowej rozdzielczości i niecowiększej liczby kanałów. Cyfrowa "potrójna usługa", czyli HD, PVR iVOD nie jest jeszcze tak istotnym źródłem przychodów jak nabardziej rozwiniętych rynkach USA i Europy Zachodniej, ale żadenistotny gracz nie może sobie pozwolić na oddanie tego obszarukonkurencji. Trzeba pamiętać, że wszyscy na rynku - od operatorówsatelitarnych przez operatorów kablowych po potężne telekomy -grają o tą samą stawkę. Jest nią uzyskanie długoterminowego dostępudo cyfrowego domu klienta. Konkurencyjny zestaw usług to minimum,coraz większą rolę odgrywa jakość obsługi klienta i całośćskojarzeń z marką firmy.

- Co znajdzie się w pakiecie telewizjicyfrowej?

To nie może być proste powtórzenie tego, co widzowie już znają zoferty analogowej. Trzeba stworzyć dodatkową wartość, która skłoniich do przejścia na ofertę cyfrową. Dlatego w rozmowach z polskimii zagranicznymi partnerami staramy się doprowadzić do tego, abynasza oferta programowa znacząco różniła się od istniejącej ofertyanalogowej. Oprócz większej ilości kanałów telewizyjnych w pakieciepodstawowym, zaoferujemy nowe pakiety tematyczne i kanały premium.Ponadto zaproponujemy nagrywarki z twardym dyskiem (PVR), kanałyHD, docelowo również wideo na żądanie.

- Jak wyglądają plany uruchomienia telewizjiinternetowej przez UPC? Czy zakończy się na UPC Live, czy powstanieoddzielny kanał?

Cała światowa zawartość programowa trafi prędzej czy później doInternetu, częściowo za naszym pośrednictwem. Z punktu widzeniaLiberty/UPC ważne jest, aby aktywnie uczestniczyć w kształtowaniuoferty programowej, oraz zachować kontrolę nad przychodamigenerowanymi przez naszą sieć. Warto pamiętać, że konkurencja tonie tylko operatorzy satelitarni, kablowi oraz telekomy. Corazwiększą rolę będą odgrywać firmy takie jak Google, które zapośrednictwem Internetu - czyli również sieci światłowodowych UPC -będą docierały do domów naszych klientów z coraz bogatszą ofertąprogramową. To z jednej strony nasi partnerzy, ale z drugiej tokolejni konkurenci do zawładnięcia wyobraźnią aktualnych ipotencjalnych klientów.

- Ilu posiadacie abonentów telefonicznych i jakzamierzacie zwiększyć ich liczbę?

Potrójna usługa odniosła w Polsce sukces, to już rynkowy standard.W marcu 2006, w trzy miesiące po uruchomieniu usługi telefonicznejUPC miało prawie 20 tysięcy klientów, rok później ponad 80 tysięcyi ta liczba stale rośnie. To praktyczne rozwiązanie - w pakiecie ztelewizją i internetem jest taniej, ponadto klient ma do czynieniaz jednym operatorem, płaci jeden rachunek. Niedawno wprowadziliśmynową taryfę ryczałtową o nazwie Superprosta, w której poza opłatąabonamentową nie ponosi się żadnych dodatkowych kosztów przypołączeniach stacjonarnych. Usługa głosowa będzie się nadalrozwijać jako część oferty UPC Polska, ale już wkrótce najwięcej"będzie się działo" w cyfrowej ofercie telewizyjnej.

- Obecnie wśród firm reprezentujących rozmaite branżenastała moda na podejmowanie działalności jako wirtualni operatorzykomórkowi. Czy nie byłoby to bardziej opłacalne wyjście dla UPC niżwydzieranie abonentów TP SA?

Rzeczywiście, pojawiają się próby przeniesienia potencjału marki ibazy klientów z dość odległych branż na działalnośćtelekomunikacyjną. Jednak w przypadku firm działających na stykumediów i telekomunikacji to nie jest sezonowa moda, a częśćdługoterminowej strategii. Jeżeli chcemy zapewnić sobie lojalnośćklienta na coraz bardziej konkurencyjnym rynku, musimy muzaoferować kompleksową usługę. Telefonia komórkowa to naturalnerozwinięcie usługi głosowej, dające klientowi możliwość opuszczeniadomu z tym samym telefonem w kieszeni. Prowadzimy oczywiścierozmowy w sprawie MVNO, ale niezależnie od tego jaką formętelefonii wybierze w przyszłości nasz klient, dla niego i dla nasbędzie to integralna część potrójnej usługi, w połączeniu z cyfrowątelewizją i szerokopasmowym internetem. Założenie, że będzie tojego pierwszy telefon - stacjonarny lub komórkowy - jest już nadzisiejszym rynku nierealne. Trzeba pamiętać o proporcjach -wszyscy polscy operatorzy kablowi razem wzięci to dzisiaj raptemkilkaset tysięcy abonentów telefonicznych, a łączna liczba klientówTP SA (z Orange), Polkomtela (Plus) i PTC (Era, Heyah) to ponad 40milionów.

- W ostatnim czasie w chello zostały zniesione limityprzesyłu danych oraz zwiększono prędkość. Jakie inne akcjezamierzacie wprowadzić, aby w dalszym ciągu promować szerokopasmowyinternet?

Od dłuższego czasu oferujemy na polskim rynku najszybszy Internetdla klientów indywidualnych (12Mb/s) i nie zamierzamy oddać polakonkurencji. W Europie testujemy usługę o szybkości kilkudziesięciuMb/s, nasza siostrzana firma w Japonii oferuje 100 Mb/s.Technologia nie jest problemem, już dzisiaj hybrydowe sieci kablowemogłyby zapewnić prędkości przesyłu rzędu 1Gb/s. Warto przypomnieć,że przy nowych standardach kompresji obraz HD to tylko kilka Mb/s,a więc kwestią zasadniczą nie jest już prędkość przesyłu danych, azawartość oferty programowej, atrakcyjność vs. koszt wprowadzenianowych usług. Stąd też m.in. nasze zaangażowanie po stronieprogramingowej rynku - oprócz inwestycji w Zonemedia, LibertyGlobal (międzynarodowy operator telewizji kablowej do któregonależy UPC Polska - przyp. red.) jest też w Polsce udziałowcemCanal+.
Ostatnio klienci chello otrzymali dodatkową usługę - UPC Live TV,dzięki której mogą bez dodatkowych kosztów oglądać programytelewizyjne na ekranach swoich komputerów. Będziemy też kontynuowaćnasze działania na rzecz upowszechniania dostępu do Internetu,walki z wykluczeniem technologicznym. Przykładem jest kilkasetedycji kursów internetowych dla dzieci i młodzieży, a od niedawnarównież dla seniorów. Wbrew obiegowej opinii, jest w tej grupiewielu pasjonatów, którzy całkiem nieźle odnajdują się w Sieci.


Rozmawiał Robert Patoleta

Marek Sowa jest m.in. prezesem Związku Mediów PKPP Lewiatan,zasiada w radach nadzorczych TKP (Canal+/Cyfra+) i PTC(Era/Heyah).

Dołącz do dyskusji: Marek Sowa

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl