SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Media Cyfrowego Polsatu: wpływy 38 proc. w górę, zysk wyższy mimo inwestycji w ramówki i sport

W drugim kwartale br. segment mediowy grupy Cyfrowy Polsat osiągnął wzrost przychodów rok do roku o 38 proc. do 570 mln zł i 189 mln zł zysku EBITDA. Telewizja Polsat z reklam i sponsoringu zarobiła 55,2 proc. więcej niż przed rokiem.

Stanisław Janowski, prezes zarządu Telewizji PolsatArticle

W sprawozdaniu grupy Cyfrowy Polsat wskazano dwie główne przyczyny wysokiej dynamiki wyników pionu mediowego. W drugim kwartału ub.r. najpierw trwał lockdown, a potem powolne luzowanie obostrzeń, co przełożyło się na duże spadki w sektorze reklamowym (według danych Publicis Groupe jego wartość w Polsce zmalała wtedy o 27,9 proc.).

Ponadto od lipca ub.r. w wynikach grupy Cyfrowy Polsat uwzględniane są dane Grupy Interia, przejętej przez Telewizję Polsat od Bauer Media za 422 mln zł.

Koszty operacyjne segmentu mediowego firmy wzrosły dużo słabiej niż przychody - o 30 proc. do 381 mln zł (bez uwzględnienia amortyzacji, utraty wartości i likwidacji). W efekcie marża EBITDA zwiększyła się o 3,5 pkt proc. do 33,2 proc., a zysk EBITDA - o 55 proc. do 189 mln zł.

Firma podkreśliła, że wyniki rentowności mocno wzrosły „pomimo zainwestowania zdecydowanie wyższych środków w wiosenną ramówkę i większą liczbę wydarzeń sportowych na antenach Telewizji Polsat”.

Łączne koszty kontentu w całej grupie Cyfrowy Polsat poszły w górę o 22 proc. do 449 mln zł. - Przede wszystkim w wyniku rozpoznania wyższych kosztów produkcji własnej i kosztów licencji filmowych, co odzwierciedla nasze decyzje o alokacji większych budżetów na potrzeby zwiększania atrakcyjności naszych kanałów telewizyjnych w związku z powrotem rynku reklamy telewizyjnej do wzrostu po jego istotnym osłabieniu w analogicznym kwartale ubiegłego roku. Odnotowujemy również wzrost kosztów licencji programowych, co jest efektem wybierania przez naszych klientów coraz bogatszych pakietów płatnej telewizji - opisano.

602 mln zł z reklam i sponsoringu dla Telewizji Polsat

Grupa Telewizja Polsat w zeszłym kwartale osiągnęła 330 mln zł wpływów z reklam i sponsoringu (bez uwzględnienia Grupy Interia), co wobec 213 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 55,2 proc. Cały rynek polskiej reklamy telewizyjnej zwiększyły się natomiast (wg wstępnych danych Publicis Groupe i analiz Polsatu) o 48,7 proc., z 778 mln zł do 1,15 mld zł.

Telewizja Polsat szacuje, że miała w nim 28,6 proc. udziału.

Z kolei w pierwszym półroczu wpływy reklamowe i sponsoringowe grupy Telewizja Polsat poszły w górę o 26,6 proc. do 602 mln zł, przy wzroście całego rynku reklamy tv o 21,3 proc. do 2,08 mld zł. Nadawca szacuje swój udział w nim na 29 proc.

Według danych Nielsen Audience Measurement w zeszłym półroczu kanały Telewizji Polsat (z wyłączeniem stacji partnerskich) miały 24,2 proc. łącznego udziału w rynku oglądalności wśród widzów w wieku 16-49 lat, wobec 23,1 proc. rok wcześniej.

Wyższy wynik miała TVN Grupa Discovery, przy czym zanotowała spadek, zmalał też udział kanałów Telewizji Polskiej.

- Kanały Grupy Telewizji Polsat pozostają w czołówce najchętniej wybieranych, a ich łączne wyniki oglądalności kształtują się na wysokim poziomie ponad 24 proc. Wraz z odbudowującym się rynkiem reklamy osiągnęliśmy bardzo dynamiczny wzrost przychodów w drugim kwartale, a w całym półroczu nasze przychody z reklamy telewizyjnej rosły o 5 p.p. szybciej niż cały rynek. Rozwijamy nasze portale internetowe, m.in. wykorzystując obszerny kontent produkowany w naszej Grupie. Dziś portale naszej Grupy, na czele z Interia.pl, odwiedza ponad 20 mln użytkowników miesięcznie - komentuje Stanisław Janowski, prezes Telewizji Polsat.

Telewizja Polsat nadaje 39 kanałów własnych i sześć partnerskich (Polsat Viasat Explore, Polsat Viasat Nature, Polsat Viasat History, JimJam, CI Polsat, Polsat Comedy Central Extra). Swoje portfolio rozbudowała w ostatnich latach także poprzez przejęcie, kupiła Eleven Sports i spółki telewizyjne od Grupy ZPR Media.

Grupa Cyfrowy Polsat w drugim kwartale br. osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 10,4 proc. do 3,16 mld zł, a jej zysk netto zwiększył się z 290,7 do 541,7 mln zł. Abonent za usługi firmy miesięcznie płaci średnio już 91,4 zł, a klient prepaidowy - 22 zł.

Seria przejęć, sprzedaż Polkomtel Infrastruktury

W ostatnich miesiącach Cyfrowy Polsat przejął znaczące pakiety akcji Netii, której większościowym akcjonariuszem jest od trzech lat. Na przełomie czerwca i lipca w ramach wezwania nabył 78,99 mln walorów stanowiących ok. 23,5 proc. kapitału Netii po 7 zł za sztukę. Na przełomie lipca i sierpnia przymusowo wykupił pozostałe 2,18 proc., stając się jedynym akcjonariuszem spółki.

W pierwszej połowie lipca Cyfrowy Polsat i jego spółka zależna Polkomtel, operator sieci Plus, sprzedały 99,99 proc. udziałów spółki Polkomtel Infrastruktura firmie Cellnex Poland. Wartość transakcji to 7,07 mld zł.

Wiosną Cyfrowy Polsat porozumiał się z grupą CCC do kupna 10 proc. akcji eObuwia za 500 mln zł, zaznaczył, że traktuje to jako inwestycję finansową. - Ze ściśle określonym sposobem i momentem ewentualnego wyjścia z inwestycji, którym zgodnie z intencją stron byłaby pierwsza oferta publiczna eobuwie.pl (IPO), planowana na 2022 lub 2023 rok, w zależności od warunków rynkowych i innych istotnych czynników - opisano w komunikacie firmy.

W ub.r. największą inwestycją holdingu Zygmunta Solorza było przejęcie Grupy Interia od Bauer Media za 422 mln zł, jesienią jej dział reklamy włączono do Polsat Media, zintegrowano te z redakcje Polsatu i Interii.

We wrześniu Telewizja Polsat kupiła od Zjednoczonych Przedsiębiorstw Rozrywkowych 50,52 proc. udziałów spółki TV Spektrum (to nadawca kanałów Fokus TV i Nowa TV), stając się jej jedynym właścicielem. Natomiast na początku br. Polsat nabył ok. 60 proc. udziałów firmy Tako Media, która produkuje dla nadawcy seriale (m.in. paradokumentalne) i programy. Przejęta spółka zmieniła nazwę na Polot Media.

Rekordowa dywidenda od Cyfrowego Polsatu

W czerwcu walne zgromadzenie Cyfrowego Polsatu zdecydowało, że spółka w dwóch transzach wypłaci rekordową w swojej historii dywidendę - 767,5 mln zł, po 1,20 zł na akcję. Nowymi członkami rady nadzorczej firmy zostali jej większościowy akcjonariusz Zygmunt Solorz, jej były prezes Tobias Solorz, prawnik Jarosław Grzesiak i rektor UW Alojzy Nowak.

W środę na koniec sesji giełdowej kurs Cyfrowego Polsatu wynosił 34,52 zł, co daje kapitalizację wynoszącą 22,08 mld zł. Do Zygmunta Solorza należy 56,95 proc. akcji.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Media Cyfrowego Polsatu: wpływy 38 proc. w górę, zysk wyższy mimo inwestycji w ramówki i sport

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Adrian
Wszystko można o nich powiedzieć, ale nie to, że inwestują w ramówkę.
odpowiedź
User
Psiaczek na łodzi
To kiedy podwyżki dla pracowników?
odpowiedź