SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

TVP na mundialu zarobiła 10 mln zł. Jacek Kurski: Pokazaliśmy rynkowi, że oglądalność meczów jest wyższa

Przychody Telewizji Polskiej z mundialu wyniosły 77 mln zł. Wszystkie wydatki nadawcy związane z wydarzeniem to 67 mln zł, co oznacza zysk w wysokości 10 mln zł netto - poinformował Jacek Kurski, prezes TVP na konferencji podsumowującej sportową imprezę.

Jacek Kurski i Maciej Stanecki na konferencji podsumowującej mundial; fot. Michał Kurdupski Article

We wtorek przedstawiciele TVP na konferencji prasowej podsumowali transmisje z tegorocznych mistrzostw świata w piłce nożnej. Impreza odbywała się w okresie od 14 czerwca do 15 lipca - w całości w naszym kraju była transmitowana przez publicznego nadawcę.

77 mln zł wpływów TVP z mundialu

Prezes TVP Jacek Kurski poinformował, że łączne przychody Telewizji Polskiej z mundialu w Rosji wyniosły około 77 mln zł netto. Są to łączne wpływy pochodzące z reklamy i sponsoringu (67 mln zł) oraz kanału TVP 4K, aplikacji TVP Sport i licencji stref kibica.

Są to wyniki dwa razy wyższe niż telewizja publiczna zarobiła podczas mundialu w 2014 r. - 38 mln zł i 2010 r. - 38,7 mln zł.

Wszystkie wydatki związane z wydarzeniem kosztowały publicznego nadawcę 67 mln zł. Na tę sumę składają się koszty licencji, produkcji, a także wydatki poniesione na kanał TVP 4K oraz organizację stref kibica. Jacek Kurski nie ujawnił jednak ceny praw do transmisji. - To jest tajemnica handlowa - podsumowuje.

TVP zarobiła 10 mln zł

Jak podał prezes Kurski zysk TVP z turnieju wyniósł 10 mln zł netto. Tym samym Telewizja Polska po raz pierwszy w historii zarobiła na wielkiej sportowej imprezie.

Jacek Kurski ten fakt tłumaczy tym, że to wynika z polityki firmy prowadzącej do przełamania monopolu Nielsen Audience Measurement na polskim rynku. - Po raz pierwszy w historii nie polegaliśmy na pomiarze oglądalności Nielsena. Pokazaliśmy rynkowi, że naszym zdaniem wyniki oglądalności meczów są wyższe i ten przyznał nam rację - komentuje Kurski.

Z zaprezentowanych na konferencji wyliczeń Biura Reklamy TVP wynika, że gdyby publiczny nadawca wyceniał reklamy pakietowo według wyników oglądalności z badania Nielsena, to wpływy wyniosłyby 48,2 mln zł.

-  Według wyliczeń Biura Reklamy gdybyśmy poszli wyceną pakietową, czyli wyników, które wykazał Nielsen dla poszczególnych meczów, gdybyśmy wyceniali reklamy według wskazania, z którego wynikało, że jeżeli chodzi o oglądalność przegrywaliśmy ze stacjami komercyjnymi, zarobilibyśmy o 50 proc. mniej - mówił Kurski.

Kurski: trzeba coś zrobić z rynkiem telemetrii

Zaznaczył, że jako TVP nie mogą dłużej tolerować takiej sytuacji. - Poinformuję nasze organy korporacyjne, nadzorujące, że coś państwo musi zrobić z rynkiem telemetrii w Polsce. Tracimy setki milionów złotych na niesprawiedliwej naszym zdaniem wycenie reklam wynikającej z panującego na rynku dyktatu monopolisty telemetrycznego - dodał prezes TVP.

Jak już informowaliśmy, średnia widownia wszystkich meczów właśnie zakończonego mundialu pokazanych w TVP1 lub TVP2 wyniosła 3,15 mln osób. Na antenie TVP Sport wszystkie spotkania oglądało dodatkowo 932 tys. widzów, a łączna widownia analizowanych pojedynków emitowanych na głównych antenach i w stacji sportowej wyniosła 4,08 mln osób. Przynajmniej 1 minutę transmisji z tegorocznego mundialu obejrzało 30,72 mln widzów, czyli 86,60 proc. populacji naszego kraju (osoby w wieku 4+ i posiadające w swoim domu odbiornik telewizyjny).

Z kolei łączne cennikowe wpływy reklamowe ze spotkań mundialu transmitowanych w TVP1, TVP2 i TVP Sport wyniosły 232,40 mln zł. Dla porównania 4 lata temu publiczny nadawca na meczach zarobił 153,8 mln zł, a 8 lat temu było to 126 mln zł. Należy jednak pamiętać, że są to dane cennikowe, które nie uwzględniają rabatów.

Warto dodać, że przedstawiciele domów mediowych pytani przez portal Wirtualnemedia.pl jeszcze przed startem sportowej imprezy prognozowali, że mundial zapewni TVP skok oglądalności, ale wpływy z reklam nie pokryją kosztów praw do transmisji i obsługi technicznej.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: TVP na mundialu zarobiła 10 mln zł. Jacek Kurski: Pokazaliśmy rynkowi, że oglądalność meczów jest wyższa

32 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
telewidz
ciekawe, jakie koszty tvp poniosła i ponosi na realizację pomiarów ogladalnosci mor :D :D ;D
43 26
odpowiedź
User
stonoga
nie warto było robić nic
20 16
odpowiedź
User
Marek
No dobra Jacek. Udowodniłeś, że mecze się sprawdzają. To w takim razie co masz teraz na zastępstwo dla reklamodawców? Koronę Królów? Koło Fortuny? W tyle wizji? Dziennik Telewizyjny? Ja obejrzałem większość meczy w TVP i tyle. Prze kolejne 4 lata nie planuje tam zaglądać. Proste.
73 40
odpowiedź
User
Szary Polak
Tak mi się przypomniał tytuł artykułu z WM z czerwca: „Mundial zapewni TVP skok oglądalności, ale wpływy z reklam nie pokryją kosztów praw do transmisji (opinie)”
78 13
odpowiedź
User
Hm
Równiutko 10...
28 12
odpowiedź