SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Nagie randki, utopijne społeczeństwo, taniec z delfinami. Co pokazano na targach tv w Cannes?

- Na rynku formatów telewizyjnych dominują obecnie głównie projekty reality-show, w tym nowatorskie programy randkowe czy o testowaniu granic wytrzymałości ludzkiego ciała. Widać również wyraźną tendecję powrotu do sprawdzonych, starszych formatów realizowanych w nowej odsłonie - mówi Wirtualnemedia.pl Grzegorz Piekarski, szef Golden Media Polska.

Article

Najnowsze formaty telewizyjne prezentowane były podczas odbywającej się w dniach 7-10 kwietnia br. 51. edycji targów MIPTV skupiających się wokół koprodukcji, kupna, sprzedaży, finansowania i dystrybucji treści rozrywkowych. Na imprezie pojawili się przedstawiciele firm producenckich i stacji  telewizyjnych z całego świata, targi zgromadziły w sumie 1500 wystawców. Jednym z gości imprezy była firma Golden Media Polska, która w Polsce jest znana z takich produkcji jak „Bitwa o dom”  i „You Can Dance” zrealizowanych dla TVN czy „Bitwa na głosy”, którą nadawała TVP2.

- Podczas pobytu na tegorocznych targach telewizyjnych w Cannes znalazłem sporo interesujących formatów, które mogą spodobać się zarówno nadawcom jak i widzom. Mało jest jednak nowych dużych rozrywkowych widowisk studyjnych, a jeśli już są, to trudno je przenieść w polskie realia. Od kilku sezonów możemy też obserwować na rynku telewizyjnym wysyp programów reality-show. Formaty te oparte są przede wszystkim na emocjach - mówi Wirtualnemedia.pl Grzegorz Piekarski, dyrektor zarządzający Golden Media Polska.

W kategorii reality-show wyróżnić można sporą liczbę programów randkowych i poświęconych relacjom w związkach. - Jednym z ciekawszych jest holenderski format „Adam & Eve”, w którym wracamy do źródeł relacji damsko-męskich, zrzucamy otoczkę, którą dała nam cywilizacja. Kobieta i mężczyzna przybywają na wyspę, nie posiadając żadnych atrybutów cywilizacyjnych, w tym ubrań. Idealną symbiozę tej pary przerywa jednak pojawienie się tam kolejnych uczestników i tu rodzą się emocje... - mówi Piekarski.

Formaty randkowe zmieniają się - w przeszłości tego typu programy bazowały głównie na poznawaniu się par i wspólnych randkach. - W tej chwili jest szereg programów, w których pary dobierane są na podstawie pewnych naukowych kryteriów, opartych na badaniach socjologicznych. Często w programach biorą udział pary żyjące już w związku, który np. przechodzi kryzys i eksperci pomagają im przez niego przejść - opowiada Piekarski.

Coraz większa jest również oferta programów reality dotyczących zdrowia i wytrzymałości ludzkiego ciała. - Są to bardzo różne formaty, począwszy od produkcji, gdzie rywalizują ze sobą salony fitness aż po formaty, gdzie uczestnicy żyją „fit” i pokazują tego konsekwencje. Nowością są programy, w których ludzie poddawani są przeróżnym specjalistycznym badaniom, na podstawie których komponowane są dla nich indywidualne diety. Jest nawet teleturniej z wiedzy o zdrowiu - mówi Grzegorz Piekarski - Drugi biegun to pozycje, w których testowane są granice wytrzymałości ludzkiego ciała. W jednym z formatów uczestnicy przez pewien okres nie przyjmują żadnych napojów oraz posiłków, oczywiście wszystko przeprowadzane jest pod okiem specjalistów - dodaje Piekarski.

W Cannes zaprezentowano też najnowszy, bardzo spektakularny holenderski reality-show „Utopia”, którego emisja rozpoczęła się na początku tego roku. - To właściwie nie jest program, ale eksperyment socjologiczny, polegający na tym, że uczestnicy od podstaw budują utopijne społeczeństwo z zasadami, które sami muszą wytyczyć, a potem wdrożyć je w życie. To program bardzo innowacyjny i interesujący,  ale w tej chwili właściwie niemożliwy do zrealizowania w Polsce, ponieważ uczestnicy spędzają w nim rok. W związku z tym, aż na taki okres nadawca musiałby zaplanować go w swojej ramówce - mówi Grzegorz Piekarski.

Szef Golden Media Polska podkreśla, że obecnie na rynku telewizyjnym oferta formatów typowo studyjnych jest mniejsza niż w przeszłości. - Widać, że producenci szukają pomysłów inscenizacyjnych. Po tym jak do telewizji wszedł format „The Voice”, atrybutem w kilkunastu teleturniejach stał się fotel - przesuwany, kręcący, latający... - mówi Piekarski.

Nie mija za to moda na programy z udziałem gwiazd. - Celebryci pojawiają się w bardzo wielu formatach zarezerwowanych dotąd dla zwykłych uczestników. Teraz to gwiazdy gotują, podróżują, zmagają się z przeciwnościami losu czy poddawani są różnym testom. Ciekawostką jest widowisko, w niektórych krajach reklamowane jako wydarzenie na miarę „Tańca z Gwiazdami”. Jest to format „Dancing with the Dolphins”, w którym gwiazdy spędzają wiele tygodni w dużym akwarium i wykonują akrobacje  z delfinami - mówi Piekarski. Jest też coraz więcej programów, gdzie znani prezenterzy czy komicy rywalizują z widzami albo z mistrzami w danej dziedzinie. Przy czym sami wybierają oręż, którym „walczą” z przeciwnikiem.

Interesującym projektem wśród programów typu talent-show od dwóch sezonów jest izraelski format „Rising Star”, w którym uczestnicy prezentują swój talent wokalny. O tym, kto przejdzie dalej decydują widzowie głosując w czasie rzeczywistym za pomocą mediów społecznościowych, np. Facebooka. - Przed uczestnikiem wisi multimedialna kurtyna, na której widać twarze osób, które na niego zagłosowały. Jeśli poparcie dla niego przekroczy 70 proc. kurtyna się podnosi i uczestnik przechodzi dalej - mówi szef Golden Media Polska. - To ciekawy projekt łączący telewizję z mediami społecznościowymi, ale jednocześnie bardzo drogi w realizacji i pewnie w najbliższym czasie nie będziemy mogli go zobaczyć w polskich stacjach telewizyjnych - dodaje.

Grzegorz Piekarski zauważa, że producenci stawiają też na formaty, które nie są typową rywalizacją uczestników czy gwiazd o jakąś cenną nagrodę, ale „czystą” rozrywką. W Polsce takim formatem było np. zrealizowane przez Golden Media Polska dla stacji Eska TV „Kilerskie karaoke” czy nadawany teraz w Polsacie show „Twoja twarz brzmi znajomo”.

- W Cannes pokazano również m.in. format pod tytułem „Shower”. Chodzi w nim o to, że uczestnik śpiewa pod prysznicem, jeśli zaśpiewa źle zostaje oblany zimnym strumieniem, w przypadku gdy jego piosenka zostanie zaśpiewana poprawnie, zostanie ogrzany ciepłą wodą płynącą spod prysznica - mówi Piekarski.  - Na rynku można też zaobserwować sporo teleturniejów rozrywkowych. Moją uwagę przykół  izraelski format „Bum”. W tym programie jeśli uczestnik źle odpowie na pytanie, w studiu ma miejsce symulacja wybuchu bombowego, a on odpada z gry - dodaje.

Piekarski zwraca uwagę, iż jednym z ciekawszych gatunków jakie spotkał na targach w Cannes są formaty paradokumentalne połączone z reality-show, w których widzowie śledzą losy pewnej społeczności w bardzo ważnym dla niej momencie. - Jest np. projekt historyczny, oparty na rekonstrukcjach. W każdym odcinku prezentowane są trzy rekonstrukcje wydarzeń z przeszłości, zrealizowane w trzech różnych miastach. Moim zdaniem to idealny format dla telewizji publicznych. Inny bardzo ciekawy program typu reality to „Big Ballet” gdzie tancerki o kształtach „plus, plus size“ przygotowują inscenizację „Jeziora Łabędziego” - mówi Piekarski.

Na targach zaobserwować można było też wiele spektakulrnych powrotów formatów znanych z przeszłości. Przykładem może być program znany z TVN - „Ananasy z naszej klasy” („Big Class Reunion”), który w Niemczech jest emitowany w nowej wersji.

Na rynku cały czas jest nadal bardzo wiele formatów kulinarnych, ale ostatnio nie pojawił się żaden tak spektakularny jak „MasterChef”. Natomiast pojawia się coraz więcej programów o zwierzętach. - Są to na przykład formaty pokazujące rodziny, które muszą z jakichś powodów rozstać się z ukochanym zwierzakiem i szukają dla niego nowego domu. To projekty bardzo rodzinne i edukacyjne - mówi Piekarski.

- Tegoroczne targi obfitowały w sporo interesujących i nowatorskich projektów. Pojawiło się wiele nowych formatów, które mają szansę stać się hitami także w naszym kraju. Mam nadzieję, że niektóre z nich będzie można zobaczyć już w jesiennych ramówkach - stwierdza na zakończenie rozmowy Grzegorz Piekarski.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Nagie randki, utopijne społeczeństwo, taniec z delfinami. Co pokazano na targach tv w Cannes?

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
haha
jaki jarmark...
14 11
odpowiedź
User
Golden Amber Media
Czy Piekarski stał dziennikarz Wirtualnemedia???,bo jako producent robi nic specjalnego ostatnio....
30 11
odpowiedź
User
Gandhi
No tak, taką nam telewizję serwuję się w Roku Pańskim 2014 roku, ANUS MUNDI, mówiąc w skrócie. Pozostali mi tylko :Kloss i Czterej Pancerni oraz ewentualnie Sami Swoi
13 10
odpowiedź
User
gosia m
dość żenujące i smutne to...
12 8
odpowiedź
User
Nina
ależ znawca TV!!! mały człowiek który adminisrtował w Mastiffie a teraz udaje eksperta i producenta:))) przecież Golden media nie maja żadnego sukces na końcie!!!
11 9
odpowiedź