SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

IMM: Onet i RMF FM najbardziej opiniotwórcze w maju, w czołówce Wirtualnemedia.pl

W maju najczęściej cytowanym medium w Polsce był Onet - wynika z raportu Instytutu Monitorowania Mediów. Podium uzupełniają radio MF FM i stacja TVN24. W czołówce mediów internetowych kolejny miesiąc są Wirtualnemedia.pl.

Article

Według danych Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) za maj 2021 r. pierwsza piątka otwierająca ogólny ranking najbardziej opiniotwórczych tytułów mediowych w kraju to kolejno: Onet z wynikiem 4,5 tys. powołań, stacja RMF FM z liczbą 4,3 tys. cytowań, TVN24 mający 2,9 tys. wzmianek, Wp.pl 2,7 tys. oraz dziennik Rzeczpospolita, do którego dziennikarze innych redakcji odwoływali się 2,2 tys. razy.

W głównym rankingu ukazującym piętnaście najczęściej cytowanych mediów znalazły się cztery portale internetowe: Onet.pl, Wp.pl, Interia.pl, Money.pl, trzy stacje radiowe: RMF FM, Radio Zet i Program Pierwszy Polskiego Radia, trzy telewizyjne: TVN24, Polsat News, TVN oraz pięć tytułów prasowych: "Rzeczpospolita", "Gazeta Wyborcza", "Super Express", "Dziennik Gazeta Prawna" i" Fakt".

Największy skok, bo osiem pozycji w górę w stosunku do kwietnia br. odnotował Program Pierwszy Polskiego Radia.

Wirtualnemedia.pl w czołówce serwisów internetowych

Niezmiennym liderem kategorii pozostaje Onet.pl, cytowany w maju 4,5 tys. razy. Kolejno w rankingu uplasowały się również serwisy Wp.pl z liczbą 2,7 tys. wzmianek i Interia.pl z wynikiem 1,7 tys. powołań. O jedno miejsce wzrosła pozycja portalu Gazeta.pl - redakcja między innymi przeprowadziła wywiad z byłym prezydentem Bronisławem Komorowskim.

Na informacje portalu Wirtualnemedia.pl w maju inne redakcje powoływały się 789 razy, co daje piąte miejsce w zestawieniu.

Najbardziej opiniotwórcze tytuły prasowe

W rankingu tytułów prasowych pierwsze miejsce utrzymuje "Rzeczpospolita". Na dziennik inne media licznie powoływały się między innymi w związku z publikacją informacji pozyskanej przez redakcję od Ministerstwa Finansów, iż firmy nie będą musiały już przesyłać czynnego żalu przy poprawianiu błędów w Jednolitym Pliku Kontrolnym.

 

Drugie miejsce w kategorii zajęła "Gazeta Wyborcza", na którą powoływano się 1,7 tys. razy. Pozycję trzecią podobnie, jak w kwietniu br. zajął "Super Express "z liczbą 1,5 tys. cytowań.

Jeśli chodzi o tygodniki i dwutygodniki, miejsce pierwsze ze wzrostem o dwie pozycje w stosunku do kwietnia br. zajął "Wprost", cytowany w innych mediach 531 razy. Za nim, podobnie jak w zeszłym miesiącu, tygodnik "Sieci" z liczbą 463 powołań. Aż o cztery pozycje wyżej uplasował się natomiast "Newsweek" (225 wzmianek).

Pierwsze miejsce rankingu miesięczników i dwumiesięczników niezmiennie zajmuje magazyn "Forbes", cytowany łącznie 188 razy. Kolejno drugą i trzecią pozycję, tak samo jak w kwietniu, zajęły tytuły "Press" (140) i "Twój Styl" (101). Miejsce czwarte nadal należy do edukacyjnego miesięcznika "Perspektywy".

Najbardziej opiniotwórcze media telewizyjne i radiowe

Najbardziej opiniotwórczą telewizją w maju była TVN 24 (2,9 tys. wzmianek), a następnie Polsat News (1,7 tys. cytowań) oraz TVN (910 powołań). Na miejscu piątym, ze wzrostem o cztery pozycję w kategorii, uplasował się Polsat.

Pozycję najbardziej opiniotwórczej stacji radiowej w kraju stale utrzymuje RMF FM, na którą dziennikarze innych redakcji powoływali się w maju aż 4,3 tys. razy. Miejsce drugie rankingu zajmuje stacja Radio Zet, którą cytowano w innych mediach 1,6 tys. razy. Miejsce trzecie zajął Program Pierwszy Polskiego Radia z liczbą 946 wzmianek w innym tytułach mediowych.

W rankingu wzrostową pozycję o jedno oczko odnotowało również Radio Wrocław, które między innymi przeprowadziło wywiad z ministrem edukacji Przemysławem Czarnkiem na temat nowego programu społeczno-gospodarczy (Polski Ład) przewidującego m.in. zmiany w edukacji, które miałyby skutkować wprowadzeniem większej liczby lekcji historii w szkołach ponadpodstawowych oraz zajęć z historii XX wieku.

Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe

Podium najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno – biznesowym za maj niezmiennie tworzą redakcje "Rzeczpospolitej", "Dziennika Gazety Prawnej", "Pulsu Biznesu", "Forbesa"i "Parkietu".

Wśród portali internetowych najczęściej cytowano kolejno Money.pl, Businessinsidder.com.pl, Bankier.pl, Wnp.pl oraz 300gospodarka.pl.

Najbardziej opiniotwórcze media regionalne

Najbardziej opiniotwórczym medium regionalnym w Polsce od stycznia br. pozostaje Radio Wrocław, które w maju cytowane było 174 razy. Z kolei miejsce drugie ze wzrostem o jedną pozycję w rankingu zajęło Radio Kraków, którego redakcja przeprowadziła wywiad z wiceminister ds. turystyki Andrzejem Gut-Mostowy na temat paszportów covidowych.

Miejsce trzecie zajmuje "Gazeta Krakowska" z liczbą 124 powołań w innych mediach. Do rankingu ze wzrostowym wynikiem o cztery oczka w stosunku do kwietnia br. zakwalifikował się również Dziennik Zachodni, na którego łamach  proboszcz z parafii św. Jerzego w Dębieńsku przeprosił za swoje słowa podczas kazania o karaniu dzieci tzw. klapsem.

Ranking zamyka Radio Poznań również ze wzrostem o cztery oczka – na antenie na temat zwolenników dobrowolności szczepień wypowiadał się prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.

wykres

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 44 442 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; serwisów internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-31 maja 2021 roku.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: IMM: Onet i RMF FM najbardziej opiniotwórcze w maju, w czołówce Wirtualnemedia.pl

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
IL
Pudelek.pl wśród najbardziej opiniotwórczych portali. Zrobiliście mi dzień :)
8 0
odpowiedź
User
Cortina
Uważam, że opiniotwórczość nie ma nic wspólnego ze wskaźnikiem cytowań. Dzienniki i tygodniki opinii nie ścigają się, co do zasady, na cytowania. Powinny opisywać rzeczywistość, starać się nie prowadzić czytelnika za rączkę. Pomagać mu zrozumieć, to co się dzieje. Nie wyręczać, nie epatować skandalami. Kierować przekaz do ludzi wykształconych i, w większości, dobrze sytuowanych, którzy mają wysokie wymagania co do jakości dostarczanego materiału. Co za tym idzie, mogą często zweryfikować wygadywane czy wypisywane bzdury. Taki jest Newsnight w BBC, takie starają się być RZ i DGP. GW ma z tym pewien problem, ale nadal warto w niej czytać co niektórych. O portalach nie wspominam. Szkoda nerwów. Mierzyć opiniotwórczość wskaźnikiem cytowań, to jak próbować uczyć świnię śpiewu.
5 0
odpowiedź