SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Najcenniejsze polskie marki: Plus przed Playem, TVN przed TVP i Polsatem, „Gazeta Wyborcza” wyżej od „Faktu” i „Tele Tygodnia”

W pierwszej dziesiątce tegorocznego rankingu najcenniejszych polskich marek znalazły się Plus i Play, a w drugiej dziesiątce: TVN, TVP, Cyfrowy Polsat i Polsat. Dużo niżej uplasowały się czołowe marki internetowe (m.in. Neo24.pl, WP.pl i o2.pl), prasowe (na czele z „Gazetą Wyborczą”, „Faktem” i „Tele Tygodniem” oraz radiowe (Radio Eska i Polskie Radio).

fot. Shutterstock.com Article

W rankingu „Rzeczpospolitej” wartość marki Plus oszacowano na 2,618 mld zł, o 9 proc. mniej niż przed rokiem, co dało jej bez zmian czwarte miejsce. Na pozycji sprzed roku, szóstej, pozostał też Play, którego marka zyskała na wartości o 23 proc., do 2,263 mld zł. Odleglejsze miejsca zajęły polskie brandy należące do polskich oddziałów Orange i T-Mobile. Neostrada z wyceną wynoszącą 433 mln zł (po spadku w skali roku o 2 proc.) jest 31., a Heyah - z wyceną 259,5 mln zł (4 proc. w dół) - 58.

Markę TVN wyceniono na 1,014 mld zł, o 37 proc. więcej niż rok wcześniej, dzięki czemu awansowała z 15. na 11. lokatę. Na 14. miejscu pojawiła się TVP z wyceną wynoszącą 970,1 mln zł, na 16. miejscu (o trzy pozycje niżej niż przed rokiem) znalazł się Cyfrowy Polsat (816,8 mln zł, wzrost o 1 proc.), a na 18. (spadek o dwa miejsca) - Polsat (783,8 mln zł, wzrost o 11 proc.). W tym roku w rankingu zrezygnowano z mniejszych brandów pokrewnych (np. TVP1, TVP2, TVN24 czy Polsat News) należących do głównych nadawców, klasyfikując tylko ich marki parasolowe.

TV Puls pojawiła się na 141. miejscu z wyceną marki w wysokości 73,5 mln zł, a TV4 zajęło 213. pozycję (41,5 mln zł, po wzroście rok do roku o 13 proc.)

W rankingu znalazło się też paru operatorów kablowych i telekomunikacji stacjonarnej. Netia zajęła 55. miejsce po spadku o 10 oczek (273,7 mln zł wyceny marki, 10 proc. mniej niż przed rokiem), Vectra - 71. (208,5 mln zł, wzrost o 4 proc.), Multimedia - 78. (187,7 mln zł, spadek o 6 proc.), a Inea - 173. (55,8 mln zł, wzrost o 18 proc.).

Wśród marek z rynku prasowego zdecydowanie najcenniejszy jest Kolporter, który z wyceną wynoszącą 211,1 mln zł (1 proc. mniej niż rok wcześniej) uplasował się na 70. pozycji. Ruch zajął 129. miejsce (85,8 mln zł, spadek o 9 proc.).

Tytułem prasowym z najcenniejszą marką jest niezmiennie „Gazeta Wyborcza” - jej wartość oszacowano na 85,9 mln zł (3 proc. mniej niż przed rokiem), co dało 128. miejsce, po spadku o 9 oczek. Markę „Fakt” wyceniono na 64,3 mln zł (2 proc. w dół, 156. miejsce), „Tele Tydzień” - na 48,4 mln zł (spadek o 5 proc., 190. pozycja), „Twój Styl” - na 35,5 mln zł (6 proc. w dół, 235.), „Rzeczpospolita” - na 33,1 mln zł (8 proc. w dół, 242.), „Super Express” - na 31,3 mln zł (spadek o 7 proc., 246.), „Wprost” - na 29,6 mln zł (4 proc. w dół, 251.), „Polityka” - na 20,9 mln zł (spadek o 1 proc., 275.), „Życie na gorąco” - na 18,4 mln zł (1 proc. w dół, 279.), „Przyjaciółka” - na 14,6 mln zł (12 proc. w dół, 299.), a „Gala” - na 14,3 mln zł (spadek o 6 proc., 300.)

Wśród brandów internetowych najwięcej jest e-sklepów. Markę Neo24.pl wyceniono na 81,7 mln zł, Agito.pl - na 72,8 mln zł, Merlin.pl - na 39,2 mln zł. Ponadto w rankingu znalazły się portale horyzontalne WP.pl (65,3 mln zł, o 19 proc. mniej niż rok wcześniej) i o2.pl (11,1 mln zł), a także serwisy tematyczne Pracuj.pl (45,4 mln zł, wzrost o 13 proc.) i Fru.pl (16,6 mln zł).

Jedyne marki radiowe w zestawieniu to Radio Eska (wartość jego marki oszacowano na 118,6 mln zł, o 15 proc. więcej niż przed rokiem) oraz Polskie Radio (34,3 mln zł),

Na czele rankingu najcenniejszych polskich marek znalazły się Orlen (4,5 mld wartości, wzrost o 3 proc. w skali roku), Biedronka (3,690 mld zł, 11 proc. w górę) oraz PKO BP (3,6 mld zł, 1 proc. w górę).

Wartość wszystkich marek określano w oparciu o tzw. metodę opłat licencyjnych (relief from royalty), która opiera się na określeniu hipotetycznych opłat, jakie ponosiłby użytkownik brandu, gdyby korzystał z niego na podstawie umowy licencyjnej. Opłaty takie ustala się w relacji do przychodów ze sprzedaży netto. Ranking „Rzeczpospolita” przygotowała wspólnie z firmami AC Nielsen, Acropolis Advisory i Millward Brown SMG/KRC.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Najcenniejsze polskie marki: Plus przed Playem, TVN przed TVP i Polsatem, „Gazeta Wyborcza” wyżej od „Faktu” i „Tele Tygodnia”

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Donek
O "gazecie wybiórczej"proszę już pisać w czasie przeszłym:).
19 20
odpowiedź
User
Daniel
To są niemieckie marki nie polskie.
16 15
odpowiedź
User
Darek
Precyzyjniej: to obce, a niekiedy wprost antypolskie marki.
13 14
odpowiedź
User
widz555
O "gazecie wybiórczej"proszę już pisać w czasie przeszłym:).


Tak, to prawda. Teraz najcenniejsza będzie Gazeta Polska Codziennie, a zaraz po niej Nasz Dziennik.
15 12
odpowiedź
User
Irek
No ale pamiętajcie, że Plus to Polska marka :). I stąd pewnie jej wysoka wartość. No, oprócz tego, że jako operator bardzo dobry jest.
10 9
odpowiedź