SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Nastroje konsumentów trochę się poprawiły

Indeks Konsumencki Forbesa (IKF) nieznacznie wzrósł w czerwcu do 90,7 pkt z 89,6 pkt w maju, wynika z badania instytutu badawczego IQS & Quant Group, przeprowadzonego w dniach 16-20 czerwca 2006 roku.

Z komunikatu wynika, że wartość indeksu spadła w części grup demograficznych: najbardziej wśród osób z dochodami średnimi (spadek o 4,0 pkt) Polaków w wieku 15-29 lat (-3,5 pkt), mieszkańców wsi (-3,3 pkt) oraz badanych z wykształceniem zasadniczym (-3,2).

Największy wzrost optymizmu odnotowany został wśród osób z niskimi dochodami (+8,0 pkt), wykształceniem średnim (+6,6), wśród mieszkańców dużych miast (+4,8 pkt) oraz badanych w wieku powyżej 45 lat (+4,4 pkt).

Spośród wszystkich badanych 28% zgodziło się z stwierdzeniem, że sytuacja ekonomiczna kraju pogorszyła się w ciągu ostatnich 12 miesięcy, zaś 9% ocenia, że sytuacja się poprawiła (spadek o 1 pkt proc.).

W naprawę stanu polskiej gospodarki w ciągu najbliższego roku wierzy 17% Polaków (bez zmian), pogorszenia natomiast obawia się 24% (spadek o 1 pkt proc).

16% badanych stwierdza, że sytuacja ich gospodarstwa domowego uległa ostatnio pogorszeniu (wzrost o 3 pkt proc), dla 75% badanych sytuacja jest taka sama, a 9% zauważyło poprawę. 16% badanych ocenia, że ich sytuacja materialna poprawi się w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a 12% - że się pogorszy (wzrost o 1 pkt proc.).

Na pytanie, czy jest obecnie dobry czas na kupowanie dóbr trwałego użytku, twierdząco odpowiedziało 19% badanych (spadek o 2 pkt proc). Przeciwnie odpowiedziało 15% respondentów (spadek o 4 pkt proc).

18% badanych ocenia sytuację materialną swojego gospodarstwa domowego jako dobrą, a 23% - jako złą. 16% Polaków wierzy, że w ciągu najbliższego roku uda im się odłożyć jakieś pieniądze.

IKF jest konstruowany na podstawie siedmiu pytań zadawanych w ogólnopolskim badaniu typu Omnibus, przeprowadzanym przez IQS and Quant Group na 1000-osobowej reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15-70 lat. Pytania dotyczą oceny sytuacji materialnej gospodarstw domowych i ekonomicznej państwa.

Indeks może przyjmować wartości od 0 do 200, gdzie 0 oznacza skrajny pesymizm, a 200 – pełne zadowolenie badanych. Wskaźnik o wartości 100 to równowaga ocen pozytywnych i negatywnych. Indeks Konsumencki Forbesa jest tworzony od sierpnia 1999 roku.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Nastroje konsumentów trochę się poprawiły

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl