Netflix marką pierwszego wyboru w streamingu. Polacy czekają na pakiet z reklamami

Kilkanaście milionów Polaków korzysta z subskrypcji VOD, niemal co trzecia subskrypcja kupowana jest w ramach oferty operatorów płatnej telewizji - wynika z badania VideoTrack 8, agencji Wavemaker. Niemal 60 proc. widzów internetowych, gdyby miało zostawić sobie jeden płatny serwis VoD, postawiłoby na Netfliksa. Badanie pokazuje też spore zainteresowanie badanych tańszymi pakietami z reklamami.

pp
pp
Udostępnij artykuł:
Netflix marką pierwszego wyboru w streamingu. Polacy czekają na pakiet z reklamami
Fot. Pixabay

Blisko 70 proc. polskich widzów internetowych zdarza się płacić za streaming. Najczęściej to osoby w wieku 25-44 lata, nieco częściej klienci płatnej telewizji, choć to wśród odbiorców naziemnych - wcześniej mniej aktywnej na tym polu grupie - najmocniej wzrosła w minionym roku skłonność do płacenia - pokazują dane VideoTrack 8, cyklicznego badania streamingu agencji Wavemaker.

Wielu płacących e-widzów preferuje modele abonamentowe. Miesięczne i roczne subskrypcje (te ostatnie zyskują na popularności) deklasują inne formy płatnego dostępu, skądinąd - coraz rzadziej w Polsce proponowane przez serwisy streamingowe. Np. mało rozpowszechniony model TVOD, czyli jednorazowej płatności za odcinek serialu czy film na przestrzeni ledwie 3 proc. widzów internetowych uznaje za najlepszy sposób płatnego dostępu – to ponad 10-krotny spadek na przestrzeni ostatnich 6 lat - podaje Wavemaker. 

Netflix z dużą przewagą nad konkurentami

Królem tego segmentu pozostaje Netflix, marka pierwszego wyboru i ostatnia, z jakiej by zrezygnowali. Pytani o subskrypcję, którą zostawiliby sobie gdyby musieli ograniczyć się do jednego serwisu streamingowego, 57 polskich klientów SVoD kupujących więcej niż jedną subskrypcję, wskazuje właśnie Netflix. Na drugim miejscu z wynikiem 9 proc. znalazł się Disney+, trzeci jest serwis HBO Max (7 proc.).

grafika

Na uwagę w tak ujętym rankingu zasługuje też wzrost Prime Video – w ub.r. nieobecny w top piątce najważniejszych dla klientów SVOD marek, teraz plasujący się na miejscu piątym. - Prime, który awansował także w innych badanych przez Wavemaker wymiarach, w dużej mierze zawdzięcza swoją pozycję atrakcyjnej cenie. W połączeniu z ciekawą ofertą i pierwszymi lokalnymi inwestycjami platformy Amazona, a także - podwyżkami cen abonamentów w konkurencyjnych serwisach streamingowych, cena abonamemntu w Prime Video (49 zł rocznie - przyp.) jest dziś nawet większym wabikiem dla klientów SVoD - podaje Wavemaker. 

Strategia biznesowa Netfliksa, jako największego gracza w segmencie, rzutuje na obraz całego rynku streamingu. Jak wynika z badania, decyzja serwisu o ograniczeniu możliwości dzielenia się dostępem do konta wpłynęła np. na istotny wzrost odsetka samodzielnie kupowanych abonamentów (z 45 proc. do 57 proc.) i spadek popularności tzw. spółdzielni subskrypcyjnych (z 47 proc. do 36 proc.). Nadal są one powszechne wśród nastolatków i młodych dorosłych (wśród 16-24 latków ok. 60 proc. dzieli się dostępami do subskrypcji VOD), ale już nie tak jak w kilku ostatnich latach.

grafika

Polscy widzowie chcą pakietów z reklamami

Netflix w Polsce nie zaproponował dotąd modelu hybrydowego, łączącego tańszy abonament z koniecznością oglądania reklam (rozwiązanie to pojawiło się w innych krajach). Badanie Wavemaker sugeruje jednak spore zainteresowanie takim rozwiązaniem. Pytani o scenariusz zakupu o połowę tańszego abonamentu w Netfliksie z opcją oglądania czterech minut reklam na godzinę, 47 proc. klientów SVoD twierdzi, że wybrałaby opcję z reklamami. 34 proc. pytanych wybrałoby opcję bez reklam. 

grafika

Coraz większy odsetek klientów segmentu SVoD kupuje lub otrzymuje dostęp do serwisu streamingowego w ramach abonamentu w kablówce, platformie satelitarnej albo w ramach pakietu telefonii. Jest tak obecnie sprzedawana co trzecia subskrypcja w Polsce, a model ten cieszy się największą popularnością wśród silverów (pokolenie 55+). To właśnie najstarszemu pokoleniu klientów SVoD najbardziej odpowiadają roczne abonamenty, typowe dla ich umów z operatorami płatnej telewizji. Wygoda tej formy zakupu i atrakcyjne warunki cenowe są głównymi motywatorami dla silverów kupujących u operatorów subskrypcje VOD . Jak pokazuje VideoTrack 8, dla części osób z tego pokolenia, atrakcyjna oferta operatora to podstawowa zachęta do zakupu, bez której nie subskrybowaliby serwisów streamingowych.

grafika

12 proc. widzów internetowych sięga po torrenty

Choć to serwisy streamingowe w ostatnich latach zdominowały krajobraz rynku wideo, rosnąc kosztem pobierania z sieci plików z filmami czy serialami, torrenty wciąż mają w Polsce swoją dość stabilną niszę. Blisko 12 proc. widzów internetowych sięga do nich w poszukiwaniu filmów i seriali, a wśród użytkowników torrentów Wavamaker identyfkuje nadreprezentację przedstawicieli średniego pokolenia. Pokolenie 30+ i 40+ latków to osoby, które swoją przygodę z oglądaniem w internecie zaczynały w czasach, gdy nie były w Polsce dostępne globalne serwisy streamingowe, a binge-watching oznaczał dla nich oglądanie ściągniętych z torrentów całych sezonów seriali. 

Polscy torrentowcy sięgają po filmy i seriale z serwisów hostingowych głównie ze względów cenowych. Blisko 30 proc. z nich twierdzi, że szuka na torrentach programów niedostępnych w subskrybowanych serwisach streamingowych, za które i tak za wiele już płacą.

Badanie VideoTrack 8 agencja Wavemaker realizowała na przełomie stycznia i lutego 2024 r. na próbie 1621 widzów internetowych w wieku 16+. Widz internetowy to osoba, która przynajmniej czasem ogląda w sieci lub pobiera z internetu filmy, seriale i inne dłuższe programy.

pp
Autor artykułu:
pp
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych