SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Nielsen nie przekaże TVP kodów pocztowych osób z panelu telemetrycznego. „Umowy z respondentami”

Zarząd TVP poinformował wczoraj, że jest zaniepokojony opóźnieniem Nielsen Audience Measurement w przekazaniu kodów pocztowych miejscowości, w których mieszkają uczestnicy badania telemetrycznego. - Na tej podstawie nadawca może przybliżyć się do identyfikacji panelisty. Jesteśmy zobligowani umowami, że dane nie zostaną nikomu udostępnione - wyjaśnia Wirtualnemedia.pl Elżbieta Gorajewska, dyrektor zarządzający Nielsena.

Jacek Kurski, prezes Telewizji Polskiej / fot. tvp Article

TVP wydała wczoraj oświadczenie, w którym wyraża zaniepokojenie, że po dwóch tygodniach od poproszenia Nielsen Audience Measurement o udostępnienie kodów pocztowych uczestników badania oglądalności TVP nadal nie otrzymała tych danych.

- Dane te, respektując wymóg ochrony danych osobowych, w łatwy i czytelny sposób potwierdziłyby geograficzną reprezentatywność doboru grupy badanych telewidzów - czytamy w oświadczeniu.

Treść oświadczenia zarządu TVP odczytano również na zakończenie środowego głównego wydania „Wiadomości” w TVP1.

W ostatnich tygodniach wiarygodność badania realizowanego przez Nielsen kwestionował prezes TVP Jacek Kurski. Na posiedzeniu sejmowej komisji kultury i środków przekazu tłumaczył, że niższe w br. wyniki oglądalności części kanałów i programów TVP są związane także ze specyfiką badania telemetrycznego, realizowanego przez Nielsen Audience Measurement. Przede wszystkim skrytykował zbyt małą liczbę (ok 2 tys.) i niereprezentatywne dla całego społeczeństwa rozmieszczenie gospodarstw domowych wchodzących w skład panelu badawczego.

W zeszłym tygodniu informowaliśmy o spotkaniu Kurskiego z kierownictwem Nielsena, na którym rozmawiano o badaniu telemetrycznym. W rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl, dyrektor zarządzająca Nielsen Audience Measurement Elżbieta Gorajewska potwierdza, że dzień po spotkaniu, tj. 14 kwietnia, do agencji wpłynęło pismo z TVP, w którym nadawca poprosił o przekazanie kodów pocztowych osób uczestniczących w panelu badawczym.

- W odpowiedzi przesłałam panu prezesowi Jackowi Kurskiemu bardzo dokładną strukturę naszego panelu z danymi takimi jak podział na województwa, wielkość miejscowości czy ilość wyodrębnionych miejscowości w danym województwie - tłumaczy portalowi Wirtualnemedia.pl Elżbieta Gorajewska, dyrektor zarządzająca Nielsen Audience Measurement.

Szefowa agencji telemetrycznej zaznacza, że na podstawie przekazanych danych można stwierdzić m.in. jak panel jest zbudowany, czy jest reprezentatywny oraz jakie jest jego rozproszenie.

Po otrzymaniu od Nielsena opisu panelu, TVP zakomunikowała, że potrzebuje więcej danych. Publiczny nadawca chce wydobyć od agencji dane porównawcze za poprzednie lata (od 2011 roku włącznie), w tym m.in. zmiany w panelu czy ważenie próby.

- Te informacje będą przekazywane, jednak ich przygotowanie w ciągu krótkiego czasu jest niemożliwe. Dlatego dane będą przesyłane sukcesywnie - tłumaczy Elżbieta Gorajewska.

Nielsen nie prześle jednak Telewizji Polskiej kodów pocztowych miejscowości, w których zamieszkują paneliści.

- Na podstawie tej danej nadawca może przybliżyć się do identyfikacji panelisty. Jesteśmy zobligowani umowami z respondentami, że ich dane nie zostaną nikomu udostępnione. Musimy respektować te zasady - dodaje nam szefowa Nielsena.

Gorajewska wyjaśnia ponadto, że dane panelowe, zawierające wykaz miejscowości lub kody pocztowe, mogą być udostępnione jedynie niezależnym audytorom. Z reguły audyt paneli przeprowadza grupa zagranicznych audytorów.

- Na pewno informacje o kodach pocztowych nie zostaną przekazane żadnemu graczowi na polskim rynku - podkreśla dyrektor zarządzająca Nielsena.

Takie samo zdanie mają inni klienci, korzystający z badań Nielsena. - TVP ma możliwość audytowania panelu Nielsena, ale audytu powinien dokonać niezależny instytut - mówi Wirtualnemedia.pl Maciej Maciejowski, członek zarządu Grupy TVN.

Zdaniem Maciejowskiego, żądanie TVP, aby Nielsen udostępnił jej listę kodów pocztowych miejscowości, w których mieszkają paneliści, jest nie do spełnienia.

- To są dane zastrzeżone, tylko Nielsen może mieć do nich dostęp. Jeśli one wypłyną do jakiegoś nadawcy, to pozostali mogą podważyć wyniki badania - mówi nam członek zarządu TVN.

Dlaczego? Maciejowski podaje przykład. Gdyby okazało się, że jakąś kategorię wielkości miast reprezentują konkretne miejscowości, to nadawcy mogliby zorganizować w nich bardzo dużą, punktową akcję promocyjną, zachęcając do ich oglądania.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Nielsen nie przekaże TVP kodów pocztowych osób z panelu telemetrycznego. „Umowy z respondentami”

88 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Audytor
Nie pokażą kodów pocztowych, choć nie jest to żadna identyfikacja osobista. Nielsen po prostu nic nie prześle. Jest monopolistą na rynku (ważnym rynku, bo korzystają z niego domy mediowe) i nic i nikt nie może ich skontrolować i zweryfikować wyników. Piękny biznes za grube miliony. I może nam wmówić absolutnie wszystko argumentując, że tak wynika z ich tajemniczych badań. Delikatnie mówiąc - chora sytuacja....
odpowiedź
User
gosia
proste ze nie moga podawac
w meksyku byl taki sam przypadek i potem stacje tv zamieszczaly billboardy pod oknami
odpowiedź
User
Rechot


Nielsen Audience Measurement jest monopolistą na rynku (ważnym rynku, bo korzystają z niego domy mediowe) i nic i nikt nie może ich skontrolować i zweryfikować wyników. Piękny biznes za grube miliony. I może nam wmówić absolutnie wszystko bo tak wynika z ich badań których nikomu nie pozwolą zweryfikowć.
A kto najbardziej korzysta na tych wynikach oglądalności robionych przez Nielsen Audience Measurement ?
Media prywatne.
A z jakimi partiami politycznymi sympatyzują media prywatne ?
I wszystko jasne.


1. Jest monopolista bo musi byc jednolite badanie rynku. Abstrahujac od realnosci wynikow nawet, musi byc jedna wspolna waluta reklamowa
2. Udostepnianie takich danych jednemu podmiotowi dawaloby mu przewage konkurencyjna w dotarciu do panelistow (nawet po kodach pocztowych) w kampaniach reklamowych do widzow.
3. Panel Nielsena faworyzuje duze stacje naziemne, lacznie z TVP. Na miejscu prezesa raczej bym zostal przy status quo, bo z pomiarow ogladalnosci z dekoderow kablowek tvp wypada jeszcze gorzej. To telewizje prywatne walcza od dawna o zmiane panelu, a TVP walczy z taka zmiana, bo im sie to odbije czkawka.
odpowiedź
User
vg
to niech kurski odpali wasny instytut gdzie tvp bedzie miec po 60 % i nikt poza tvp nie bedzie tego uznawal wlaczajac w to reklamodawców
97 64
odpowiedź
User
Rechot
Ale w sumie po co mu reklamodawcy, oplata rtv miala wywalic reklamy z tvp? ;)
81 37
odpowiedź