SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

W pandemii rosną straty czasopism i gazet, zyskują platformy OTT. Rynek mediów skurczył się o 5,4 proc.

Pandemia koronawirusa wpłynęła na załamanie globalnej gospodarki, również na sektor mediów i rozrywki. W efekcie rynek ten w porównaniu do ubiegłego roku skurczył się o 5,4 proc. Wskutek obostrzeń - oprócz kin - najbardziej cierpi rynek gazet i czasopism oraz reklamy zewnętrznej, natomiast niewiele stracił segment internetowy - wynika z raportu PwC „Entertainment & Media Outlook 2020-2024”.

Article

W tym roku strata dla globalnego rynku mediów i rozrywki sięgnie 120 mld dolarów, choć powodów do narzekania nie powinny mieć działy digital – przychody tego sektora wzrosły o ponad 61 proc.  W sumie jednak polska branża mediów i rozrywki w 2020 roku zmniejszą się o 560 mln dolarów w porównaniu do ubiegłego roku.

Według szacunków łączne przychody sektora mediów w tym roku wyniosą 9,7 mld dolarów. W perspektywie kolejnych 4 lat (2020-2024) rocznie rynek ten będzie rósł w Polsce średnio o ok. 3,95 proc.

Marcin Sidelnik, partner PwC, lider sektora TMT (technologia, media, telekomunikacja) zwraca uwagę, że branża mediów i rozrywki nie jest wyjątkiem, jeśli chodzi o wpływ pandemii koronawirusa na jej funkcjonowanie. Prognozy PwC wskazują jednak, że już kolejne lata powinny być znacznie bardziej optymistyczne.

- Kolejny rok powinien być okresem wzrostu sektora mediów i rozrywki na świecie o 6,4 proc. To przełoży się na łączne przychody na poziomie 2,15 mld dol. Taki wynik będzie oznaczać nieznaczne przekroczenie poziomu z 2019 roku. Oczywiście, sytuacja w poszczególnych sektorach będzie zróżnicowana. Jeżeli chodzi o rynek polski, wartość sektora mediów i rozrywki ma sięgnąć w przyszłym roku 10,32 mld dolarów, wobec 9,68 mld w 2020 i 10,24 mld w 2019 roku - komentuje ekspert.

Najmniej traci internet, szansa dla OTT

Przychody branży w porównaniu do 2019 roku spadną w tym roku z 10,24 mld do 9,68 mld dolarów, jednak według szacunków - w 2024 roku mają szansę osiągnąć poziom 12,43 mln dolarów.

Jak radziły sobie poszczególne segmenty rynku mediów i rozrywki? Najmniejszy spadek w tym roku zaliczy rynek reklamy internetowej, który w porównaniu do 2019 roku skurczy się o 1,1 proc. Pod koniec 2020 roku wartość rynku wyniesie 1,18 mld dolarów (w porównaniu do 1,19 mld dol.), a rokrocznie do 2024 roku będzie rósł średnio o 3,4 proc. Najbardziej urośnie w tym segmencie mobile – średnio rocznie o 6,9 proc., a udział reklam na urządzeniach mobilnych aż o 35,7 proc. w 2024 roku.

Rynek reklamy telewizyjnej był bardziej podatny na wpływ pandemii niż internetowej. Jego wartość w 2019 roku wyniosła 1 mld dolarów, a w 2020 – 905 mln dolarów (spadek o 9,5 proc.), choć Polska na tle innych państw europejskich jest i tak na lepszej pozycji niż na przykład Niemcy, Dania czy Włochy, gdzie rynek ten skurczył się o 14 proc.

Natomiast do 2024 roku telewizja ma rocznie rosnąć średnio o 1,6 proc. Z kolei 62 proc. swoich wydatków marketerzy przeznaczą na telewizję naziemną, ale i tak największe szanse ma telewizyjna reklama internetowa, który do 2024 roku wzrośnie z 9 proc. w 2019 roku do 16 proc.

Jeśli chodzi o rynek usług płatnej telewizji w 2019 roku penetracja rynku wynosiła 74,5 proc., a w kolejnych latach spadnie do 66,9 proc. Powodem będzie coraz większe zainteresowanie usługami OTT.

Z raportu PwC wynika również, że to Polska jest największym rynkiem usług OTT w Europie Środkowej i Wschodniej. Segment ten był wart 472 mln dolarów w 2019 roku, a pod koniec 2020 roku wynik ten sięgnie 596 mln dolarów, co stanowi przyrost do 26 proc. Co więcej, prognozy są optymistyczne - średnio rocznie rynek ten będzie rósł o 13,4 proc. do 2024 roku, co przez cztery lata może zwiększyć wartość rynku do 884 mln dolarów. Najwięcej użytkowników zdecyduje się na subskrypcje treści wideo – przychody z tego źródła będą stanowić aż 95,2 proc. tego segmentu w 2024 roku.

- Jeszcze kilka lat temu segment usług OTT w Polsce był jednym z najmniejszych w sektorze mediów i rozrywki. W 2015 roku jego wartość wynosiła 79 mln dol., zaś w 2024 ma sięgnąć 884 mln. To oznacza ponad 11-krotny wzrost na przestrzeni dekady. Siłą serwisów SVOD jest to, co jest słabością pakietów telewizyjnych – możliwość selekcjonowania oglądanych treści, wyboru pory, a nawet oglądanie całych sezonów seriali, bez konieczności oczekiwania na kolejny odcinek. Czas pandemii i znacznego ograniczenia aktywności społeczno-gospodarczej wyjątkowo sprzyja rozwojowi platform streamingowych - zwraca uwagę, partner PwC.

Mniej optymizmu w segmencie prasy i czasopism

Według analityków także rynek gazet oraz czasopism będzie tym, który najbardziej ucierpi w związku z pandemią koronawirusa. W 2019 roku jego wartość wyniosła 722 mln dolarów, ale ten rok ma zamknąć się z wynikiem słabszym o ponad 11 proc. (wartość rynku wyniesie zatem 638 mln dol.). W 2021 roku ma nastąpić odbicie, ale rynek ten będzie się sukcesywnie kurczyć przez kolejne lata.

Spadek sprzedaży nie ominie także czasopism, co spowoduje, że choć wartość wydań i reklam elektronicznych będzie rosła w średniorocznym tempie 3,3 proc. do 2024 roku, nie będzie ona w stanie zrównoważyć spadków sprzedaży wydań papierowych. Segment czasopism będzie kurczyć się w tempie 3,2 proc. rocznie do 2024 roku.

- Od pewnego czasu obserwujemy spadek rozpowszechnienia płatnego zarówno gazet ogólnokrajowych, jak i lokalnych. Choć trwająca pandemia nie spowodowała zamknięcia punktów, gdzie kolportowana jest prasa, jednak wielu czytelników coraz chętniej spogląda na wydania elektroniczne. Warto też odnotować, że z uwagi na dużą ilość czasu jaką Polacy spędzają teraz w domach, wielu wydawców przygotowało promocje i zachęty dla prenumeratorów – mówi Małgorzata Górna, dyrektor w zespole usług dla sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki w PwC.

Na uwagę zasługuje także rosnące zużycie danych, co spowodowane jest pracą zdalną i kwarantanną. Po raz pierwszy zużycie danych na urządzeniach przenośnych było większe, niż za pośrednictwem łącz stacjonarnych. Do 2024 roku w Polsce ten segment będzie rosło 10,54 proc. rocznie (licząc łącznie), przy czym tylko mobilnego – aż o 13,1 proc.

Pandemia przyspieszyła trendy

Marek Sowa, ekspert rynku mediów komentuje wyniki raportu stwierdzając, że w większości sektorów rynku mediów i rozrywki pojawienie się pandemii przyspieszyło jedynie narastające już wcześniej trendy, zwłaszcza przejście do rozrywki cyfrowej i nieliniowej.

- Tradycyjne platformy telewizyjne - naziemne, kablowe i satelitarne - będą jeszcze długo współistnieć z rosnącymi w siłę platformami OTT, ale w najlepszym przypadku mogą liczyć raczej na stabilizację liczby klientów. Ewentualny wzrost przychodów / ARPU będzie ściśle związany ze wzbogacaniem oferty o dodatkowe usługi i wyraziste, dobrze sprofilowane kanały telewizyjne. Tradycyjnej, liniowej telewizji nie należy spisywać na straty - o czym świadczy chociażby uruchamiany przez... Netflix liniowy kanał telewizyjny we Francji - ale nie mogą to być projekty banalne i powtórkowe - zaznacza Marek Sowa.

Według niego przyspieszona migracja gazet i czasopism do sfery cyfrowej jest faktem od dłuższego czasu, a problemy sektora reklamy zewnętrznej są bardziej skorelowane z przejściowym tąpnięciem rynku, natomiast pod wielkim znakiem zapytania stoi przyszłość kin. - Ekrany domowych telewizorów są coraz większe, znaczące produkcje filmowe coraz częściej mają swoje premiery na platformach streamingowych, a widzowie w szybkim tempie nabierają nowych przyzwyczajeń. Jedno jest pewne - pandemia minie, ale rynek mediów i rozrywki nie będzie już taki sam, również w Polsce - podsumowuje w komentarzu dla portalu Wirtualnemedia.pl.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: W pandemii rosną straty czasopism i gazet, zyskują platformy OTT. Rynek mediów skurczył się o 5,4 proc.

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Sandzi
Prasa w dobie internetu powinna być dawno skasowana gdzie jest greenpeace ekolodzy szkoda papieru naprawdę
odpowiedź
User
gazela
Gazeta, ta bardzo poprawna choć obca kulturowo, już się tak skurczyła że zaraz cała zniknie :)
odpowiedź