Rekordowa kara od UOKiK-u za mylące promocje na pokazach sprzedażowych dla seniorów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył prawie 4 mln zł kary na spółkę Exito sprzedającą na pokazach urządzenia medyczne i AGD. Według regulatora firma wprowadzała w błąd głównie starsze osoby, zachęcając je fikcyjnymi loteriami i promocjami cenowymi.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Postępowanie dotyczące Exito zostało podjęte przez UOKiK w maju ub.r. na podstawie wielu otrzymanych skarg. Firma, zarejestrowana w Opalenicy w województwie wielkopolskim, w ramach pokazów sprzedaje m.in. maty lecznicze, urządzenia do masażu, roboty kuchenne i oczyszczacze powietrza. Kieruje te produkty głównie do osób starszych.

W trakcie postępowania UOKiK wykrył szereg naruszeń, których dopuszcza się Exito. Firma w zaproszeniach zapewnia, że każdy gość w czasie pokazu otrzyma prezent, odbędzie się też losowanie nagród. Tymczasem tak naprawdę upominki się odpłatne - pracownicy proponują konsumentom umowy ich kupna.

Ponadto Exito w materiałach marketingowych podkreśla, że jej oferta jest wyjątkową okazją, bo przy zakupie można zaoszczędzić nawet kilkanaście tys. zł. - Tymczasem koszt zestawów jest sztucznie zawyżany, a ceny sprzed promocji nigdy nie istniały. Tymi wszystkimi zabiegami Exito chce namówić konsumentów do tego, żeby kupowali kosztowne produkty - poinformowano w komunikacie UOKiK-u.

Firma twierdzi też, że konsumenci nie mogą zrezygnować z zakupów, ponieważ kupili produkty z promocji lub wyroby medyczne. UOKiK podkreśla, że to wbrew prawu - zgodnie z przepisami każda osoba, która zawiera umowę na prezentacji, może odstąpić od zakupu w ciągu 14 dni.

Prawie 4 mln zł kary. Niechciał: nie ma taryfy ulgowej dla firm, które oszukują seniorów

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów prezes UOKiK nałożył na Exito 3,93 mln zł kary. Nakazał też spółce w rygorze natychmiastowej wykonalności, żeby zaprzestała tych praktyk, oraz przesłała swoim klientom listy z informacją o tej decyzji regulatora.

- Jest to do tej pory najwyższa kara za pokazy. Mam nadzieję, że to będzie lekcja dla nieuczciwych przedsiębiorców - komentuje Marek Niechciał, prezes UOKiK-u. - Nie ma taryfy ulgowej dla firm, które oszukują seniorów. Celem Exito była jak największa sprzedaż metodami sprzecznymi z prawem. Nie znalazłem w tym przypadku żadnych okoliczności łagodzących, dlatego nałożyłem wysoką karę - uzasadnia.

Decyzja nie jest prawomocna, Exito w ciągu 30 dni od jej odbioru może odwołać się do sądu.

To kolejna kara od UOKiK-u dla firmy organizującej pokazy sprzedażowe. W maju br. regulator nałożył na spółkę Smak i Zdrowie (dawniej Philipiak Polska) ponad 35 tys. zł kary za telefonowanie do różnych osób bez ich wcześniejszej zgody z zaproszeniami na prezentacje sprzedażowe garnków.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy prezes Telewizji WTK. Będzie przebudowa firmy

Nowy prezes Telewizji WTK. Będzie przebudowa firmy

Za nami finał "Czarnej śmierci". Ilu widzów miał serial TVP1?

Za nami finał "Czarnej śmierci". Ilu widzów miał serial TVP1?

Były menadżer TVN nie jest już prezesem serwisu streamingowego

Były menadżer TVN nie jest już prezesem serwisu streamingowego

Heart & Brain będzie obsługiwać reklamowo Telewizję Polsat

Heart & Brain będzie obsługiwać reklamowo Telewizję Polsat

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń
Materiał reklamowy

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń

TVP1 pokaże kulisy kultowych seriali

TVP1 pokaże kulisy kultowych seriali