SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Rekordowa kara od UOKiK-u za mylące promocje na pokazach sprzedażowych dla seniorów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył prawie 4 mln zł kary na spółkę Exito sprzedającą na pokazach urządzenia medyczne i AGD. Według regulatora firma wprowadzała w błąd głównie starsze osoby, zachęcając je fikcyjnymi loteriami i promocjami cenowymi.

Marek Niechciał, prezes UOKiK-u Article

Postępowanie dotyczące Exito zostało podjęte przez UOKiK w maju ub.r. na podstawie wielu otrzymanych skarg. Firma, zarejestrowana w Opalenicy w województwie wielkopolskim, w ramach pokazów sprzedaje m.in. maty lecznicze, urządzenia do masażu, roboty kuchenne i oczyszczacze powietrza. Kieruje te produkty głównie do osób starszych.

W trakcie postępowania UOKiK wykrył szereg naruszeń, których dopuszcza się Exito. Firma w zaproszeniach zapewnia, że każdy gość w czasie pokazu otrzyma prezent, odbędzie się też losowanie nagród. Tymczasem tak naprawdę upominki się odpłatne - pracownicy proponują konsumentom umowy ich kupna.

Ponadto Exito w materiałach marketingowych podkreśla, że jej oferta jest wyjątkową okazją, bo przy zakupie można zaoszczędzić nawet kilkanaście tys. zł. - Tymczasem koszt zestawów jest sztucznie zawyżany, a ceny sprzed promocji nigdy nie istniały. Tymi wszystkimi zabiegami Exito chce namówić konsumentów do tego, żeby kupowali kosztowne produkty - poinformowano w komunikacie UOKiK-u.

Firma twierdzi też, że konsumenci nie mogą zrezygnować z zakupów, ponieważ kupili produkty z promocji lub wyroby medyczne. UOKiK podkreśla, że to wbrew prawu - zgodnie z przepisami każda osoba, która zawiera umowę na prezentacji, może odstąpić od zakupu w ciągu 14 dni.

Prawie 4 mln zł kary. Niechciał: nie ma taryfy ulgowej dla firm, które oszukują seniorów

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów prezes UOKiK nałożył na Exito 3,93 mln zł kary. Nakazał też spółce w rygorze natychmiastowej wykonalności, żeby zaprzestała tych praktyk, oraz przesłała swoim klientom listy z informacją o tej decyzji regulatora.

- Jest to do tej pory najwyższa kara za pokazy. Mam nadzieję, że to będzie lekcja dla nieuczciwych przedsiębiorców - komentuje Marek Niechciał, prezes UOKiK-u. - Nie ma taryfy ulgowej dla firm, które oszukują seniorów. Celem Exito była jak największa sprzedaż metodami sprzecznymi z prawem. Nie znalazłem w tym przypadku żadnych okoliczności łagodzących, dlatego nałożyłem wysoką karę - uzasadnia.

Decyzja nie jest prawomocna, Exito w ciągu 30 dni od jej odbioru może odwołać się do sądu.

To kolejna kara od UOKiK-u dla firmy organizującej pokazy sprzedażowe. W maju br. regulator nałożył na spółkę Smak i Zdrowie (dawniej Philipiak Polska) ponad 35 tys. zł kary za telefonowanie do różnych osób bez ich wcześniejszej zgody z zaproszeniami na prezentacje sprzedażowe garnków.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Rekordowa kara od UOKiK-u za mylące promocje na pokazach sprzedażowych dla seniorów

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gość54321
Bardzo dobrze!
26 0
odpowiedź
User
K.
Może po takiej karze (jeśli sąd utrzyma ją w mocy w odwołaniu) skończą się w końcu natrętne telefony spamerów zawracających głowę wszelkiej maści pokazami!
22 1
odpowiedź
User
AW
UOKiK, ukaracie firmę Aflofarm?????
9 3
odpowiedź
User
Anonim
UOKiK, ukaracie firmę Aflofarm?????
a czemu akurat aflofarm - przeciez nie lamie prawa, bo gdyby tak bylo to juz dawno dostawali by kary. Wiekszosc reklamujacych sie firm obchodzi tak czy inaczej przepisy, to co moze niech UOKiK skaze wszystkie?
3 4
odpowiedź
User
Kilko
Czekam tylko czy Filipiak i zepter razem z termomiksem dostaną podobne bo stosują identyczne sztuczki
8 1
odpowiedź