SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

“Polityka” podniosła cenę, konkurencja się przygląda

Od najnowszego numeru tygodnik “Polityka” (Polityka) kosztuje 5,90 zł, czyli o 90 groszy więcej niż dotąd. Wydawcy konkurencyjnych tygodników opinii na razie podwyżek nie deklarują, ale będą obserwować rynek.

“Polityka” podniosła cenę, konkurencja się przygląda

W cenie 5,90 zł na rynek trafiło najnowsze wydanie „Polityki”, które ze względu na długi weekend ukazało się już w poniedziałek 12 sierpnia br.

- Cena zmienia się po prawie pięciu latach. W tym okresie zmieniły się koszty wydawnicze - koszty dystrybucji i kolportażu, koszty papieru, podniesione zostały stawki VAT na prasę - mówi Wirtualnemedia.pl Piotr Zmelonek, dyrektor wydawniczy “Polityki”. Wpływ na decyzję o podwyżce miał też spadek przychodów reklamowych tygodnika. Przypomnijmy, że w I połowie br. cennikowo wyniosły one 31,18 mln zł, o 25,5 proc. mniej niż rok wcześniej (zobacz szczegóły)

- Nie jesteśmy przy tym w tym procesie odosobnieni. Już wcześniej swoje ceny podnosili wydawcy gazet codziennych - dodaje Zmelonek. W grudniu ub.r. zdrożały „Fakt” i „Super Express”, a od stycznia br. poszły do góry ceny „Gazety Wyborczej”, “Rzeczpospolitej”, „Dziennika Gazeta Prawnej” i „Parkietu”. „Wyborcza” kolejną podwyżkę wprowadziła od lipca br. (więcej na ten temat).

Dotąd „Polityka” kosztowała 5 zł. Tyle samo wynosi też od dawna cena konkurencyjnych tygodników - “Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska) i “Wprost” (AWR „Wprost”). Najnowsze ich wydania trafiły na rynek w poniedziałek, w niezmienionej cenie.

O tym, że tygodniki opinii powinny być droższe, mówił rok temu właśnie redaktor naczelny „Newsweeka” Tomasz Lis. - Ceny czołowych tygodników opinii są zbyt niskie, ekonomicznie po prostu nie do utrzymania. Z pięciu złotych, które czytelnik płaci za „Newsweek”, „Wprost” czy „Politykę”, wydawcy „na czysto” mają jakąś złotówkę, może złotówkę z groszami - wyjaśniał wówczas Lis, postulując, by wydawcy czołowych tygodników opinii spotkali się i zawarli dżentelmeńskie porozumienie, że solidarnie podnoszą cenę swoich tytułów (więcej na ten temat).

- Cena to newralgiczna sprawa, dlatego o ewentualnych zmianach informujemy w momencie, gdy je wprowadzamy -  ucina Anna Gancarz-Luboń, rzecznik prasowa Ringier Axel Springer Polska, pytana teraz o ewentualną podwyżkę ceny „Newsweeka”.

- Ceny tygodników opinii nie zmieniły się od 4 czy 5 lat, podczas gdy koszty wydawnicze, jak choćby koszty papieru, druku czy transportu, nie stały w miejscu. Wydawcy próbują zbilansować wyższe koszty przychodami ze sprzedaży reklam, ale trend na rynku prasy jest nieubłagany i rynek ten powoli, ale systematycznie się kurczy. Dbając o wysoką jakość redakcyjną, nie da się w nieskończoność obniżać kosztów. Decyzja wydawcy "Polityki" to decyzja dobra dla całego konkurencyjnego rynku, bo urealnia cenę tygodnika - mówi nam Anna Pawłowska-Pojawa, PR manager PMPG, właściciela „Wprost” i „Do Rzeczy” (kosztuje 3,95 zł)

Na razie ceny „Wprost” i „Do Rzeczy” pozostają jednak bez zmian. - Będziemy analizować zachowanie rynku po decyzji "Polityki" i na tej podstawie będziemy podejmować kolejne decyzje dotyczące zarówno jednego, jak i drugiego tytułu - dodaje Pawłowska-Pojawa.

- Sądzę, że wydawcy będą wcześniej czy później zmuszeni do podwyżki ceny egzemplarzowej swoich tygodników. Kiedy wprowadzą zmiany i jaka będzie skala podwyżki - to już ich decyzje - uważa Piotr Zmelonek.

Niektórzy wzrosty ceny mają już za sobą. Lider sprzedaży ogółem tygodników opinii, czyli “Gość Niedzielny” (Wydawnictwo Kurii Metropolitalnej Gość Niedzielny), cenę podniósł pod koniec stycznia br. i obecnie kosztuje 4,50 zł (wcześniej ukazywał się w cenie 4 zł - więcej na ten temat). Natomiast z początkiem maja br. z 3,90 zł do 4,90 zł zdrożał wydawany przez Gremi Media tygodnik „Uważam Rze” (dowiedz się więcej).

Zmelonek zapowiada, że „Polityka” w najbliższych wydaniach będzie mieć zwiększoną o 16 stron objętość. Każdy numer będzie liczyć 112 stron.

Z danych ZKDP wynika, że średnia sprzedaż ogółem „Polityki” w maju br. wyniosła 123 450 egz., co dało jej trzecie miejsce wśród tygodników opinii (więcej na ten temat).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: “Polityka” podniosła cenę, konkurencja się przygląda

18 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Pamiętliwy
Niech założą kolejną szkołę dziennikarską, aby naiwne dzieci myślały, że w ten sposób dostaną się do redakcji i za półdarmo pisały im teksty lepsze od Żakowskiego. To świetnie działa w Szkole Reportażu, którą trzymają dziennikarze Gazety Wyborczej. Poza spadkiem wpływów z reklam, sprzedaż też spada.
26 14
odpowiedź
User
Janek
"Przegląd" już od stycznia kosztuje 5,80 zł, ale wirtualnemedia.pl nie wpadły na to, żeby zapytać, jak to wychodzi
15 16
odpowiedź
User
Stefan Ławski
No, moja kochana "Polityko" chyba jednak rozstaniemy się na dobre. prawie 6 PLN za tygodnik, który coraz częściej nie ma mi nic do powiedzenia to jednak lekka przesada.
32 16
odpowiedź
User
studenci
"Pamiętliwy" napisał(a): Niech założą kolejną szkołę dziennikarską, aby naiwne dzieci myślały, że w ten sposób dostaną się do redakcji i za półdarmo pisały im teksty lepsze od Żakowskiego. To świetnie działa w Szkole Reportażu, którą trzymają dziennikarze Gazety Wyborczej. Poza spadkiem wpływów z reklam, sprzedaż też spada.


'szkoły' dziennikarskie to dobra szkoła jak wyciągnąć kasę od naiwnych. Studenci mają nadzieję że będą dziennikarzami , jednak bardzo szybko absolwenci są ściągani na ziemię i dyplomy mogą sobie ...wsadzić ! Beton medialny jest wiecznie żywy i niezatapialny albo raczej 'dziennikarstwo' pozostaje w rodzinie :lol:
18 11
odpowiedź
User
kamil
Pan Zmelonek nie ma racji bo powiedział że będzie więcej stron Polityki i to jest powód wzrostu ceny tego tygodnika.
8 12
odpowiedź