SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polsat i RMF FM najlepiej ocenianymi stacjami. Najwięcej zastrzeżeń do TVP

71 proc. Polaków pozytywnie ocenia Polsat, 63 proc. - TVN, a 56 proc. - Telewizję Polską. Wśród nadawców radiowych najwyżej oceniane jest RMF FM - wynika z sondażu CBOS.

Jacek Kurski, prezes TVP - fot. akpa Article

O Polsacie pozytywnie wypowiedziało się 71 proc. respondentów spytanych we wrześniu przez CBOS, a negatywnie 10 proc. W przypadku TVN przychylnych opinii było 63 proc., a krytycznych 20 proc., natomiast w przypadku Telewizji Polskiej - odpowiednio 56 i 32 proc.

Oceny nadawców w dużym stopniu są uzależnione od światopoglądu osób. TVP najlepiej oceniają respondenci deklarujący poparcie dla PiS i wartości prawicowych, a krytykują zwolennicy Koalicji Obywatelskiej, Lewicy i Koalicji Polskiej oraz osoby o poglądach lewicowych.

- Z kolei stacje komercyjne, zwłaszcza TVN, a w znacznie mniejszym stopniu Polsat, są lepiej oceniane przez zwolenników ugrupowań opozycyjnych niż partii rządzącej. Częściej także dobrze wypowiadają się o nich badani o poglądach lewicowych i centrowych niż prawicowych. Ogólnie rzecz biorąc, opinie o Polsacie są najmniej zdeterminowane przez polityczne cechy ankietowanych - opisał CBOS z raporcie z badania.

W radiu liderem RMF FM, rozbieżne opinie o Radiu Maryja

Wśród nadawców radiowych najwyżej oceniane jest RMF FM. Pozytywne wypowiedziało się o nim 66 proc. respondentów, a krytycznie - 5 proc. Nieco gorszy wynik zanotowało Radio ZET: 61 proc. pozytywnych ocen i 4 proc. negatywnych.

O Polskim Radiu korzystną opinię ma 49 proc. badanych,  a krytyczną - 16 proc. Natomiast na temat Radia Maryja więcej było ocen negatywnych (25 proc.) niż pozytywnych (20 proc.), a 55 proc. ankietowanych w ogóle nie ma zdania o tej stacji.

Opinie o Polskim Radiu i Radiu Maryja w największym stopniu zależą od światopoglądu respondentów. - Najczęściej pozytywnie o tych stacjach wypowiadają się badani zamierzający głosować na PiS, mający prawicowe poglądy oraz zaangażowani w praktyki religijne, natomiast negatywnie - przede wszystkim potencjalni wyborcy Koalicji Obywatelskiej, ankietowani identyfikujący się z lewicą, a w przypadku Radia Maryja również zwolennicy KW Sojusz Lewicy Demokratycznej i KW Polskie Stronnictwo Ludowe oraz osoby nieuczestniczące w praktykach religijnych - podał CBOS.

Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku

W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

W 2018 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,4 proc., a tygodniowy - 91,9 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 272 minuty. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

Wyniki mediów publicznych w 2018 roku

W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. W ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów.

W 2018 r. Polskie Radio osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec ub.r. nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem. W br. planuje 62,05 mln zł straty.

Wyniki głównych mediów komercyjnych w 2018 roku

W ub.r. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zanotowała 10,69 mld zł przychodów sprzedażowych i 816,1 mln zł zysku netto. Liczba abonentów firmy zmalała o 1,2 proc., natomiast liczba sprzedanych im usług jednostkowych wzrosła o 2,3 proc.

W ub.r. TVN osiągnął wzrost wpływów sprzedażowych o 8,6 proc. do 1,97 mld zł, a przychody z emisji reklam zwiększyły się o 9,7 proc. do 1,42 mld zł. Nadawca zanotował 157,5 mln zł straty netto, głównie wskutek 394,7 mln zł odpisu dot. wartości udziałów w platformie nc+. Na koniec roku zatrudniał 1 514 pracowników.

W ub.r. Grupa RMF zanotowała wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 7,8 proc. do 288,22 mln zł oraz 147,16 mln zł zysku netto (wobec 133,29 mln zł rok wcześniej). Firma zatrudniała 292 pracowników.

W ub.r. grupa kapitałowa Eurozet (należą do niej m.in. rozgłośnie Radio ZET, Radio ZET Chilli, Meloradio, Radio Plus i Antyradio) zanotowała wzrost wpływów sprzedażowych o 3,5 proc. do 197,47 mln zł oraz 26,8 mln zł zysku netto. W przypadku samej spółki Eurozet wpływy i zysk nieco zmalały.

Spółka Radio Eska, która jest nadawcą 42 rozgłośni radiowych pod tą nazwą zamknęła 2018 rok przychodami netto w kwocie 32,33 mln zł i zyskiem netto w wysokości 8,51 mln zł. Spadły wpływy ze sprzedaży reklam, ale udało się to zrekompensować wpływami ze sprzedaży praw autorskich.

Sondaż CBOS został przeprowadzony w dniach 12-19 września metodą wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo (CAPI) na liczącej 990 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Polsat i RMF FM najlepiej ocenianymi stacjami. Najwięcej zastrzeżeń do TVP

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Rembrandt
Generalna różnica pomiędzy ordynarną propagandą TVN i TVP, polega na tym że w ci pierwsi od wielu lat uderzają tylko jedną stronę sceny politycznej, natomiast drudzy w zależności od zapotrzebowania władzy. Rzeczywiście w tym wypadku Polsat wydaje się być najbardziej wyważony - próbując osiągnąć środkowy aspekt.
45 9
odpowiedź
User
Media
Generalna różnica pomiędzy ordynarną propagandą TVN i TVP, polega na tym że w ci pierwsi od wielu lat uderzają tylko jedną stronę sceny politycznej, natomiast drudzy w zależności od zapotrzebowania władzy. Rzeczywiście w tym wypadku Polsat wydaje się być najbardziej wyważony - próbując osiągnąć środkowy aspekt.


Generalna różnica jest taka, że TVN to prywatna, amerykańska stacja. Mogą sobie mówić i robić co chcą w granicach prawa. TVP miało być w założeniu tv publiczną, ponieważ wszyscy mieszkańcy składają się na składki. A jest takim propagandowym ściekiem, że nawet zatwardziali pisowcy przyznają, że wchodzą prezesowi zbyt głęboko.
28 25
odpowiedź
User
Hmm
TVP i TVN to dwa zwaśnione kluby, które wychodowały dla siebie wiernego kibica.
14 2
odpowiedź
User
Rembrandt
TVN to prywatna, amerykańska stacja. Mogą sobie mówić i robić co chcą w granicach prawa. TVP miało być w założeniu tv publiczną, ponieważ wszyscy mieszkańcy składają się na składki. A jest takim propagandowym ściekiem, że nawet zatwardziali pisowcy przyznają, że wchodzą prezesowi zbyt głęboko.


Oczywiście TVN jako prywatna stacja ma prawo realizować cele właścicieli, np. siać lewicowo - liberalną propagandę, uderzać tylko w kościół katolicki czy prawą stronę sceny politycznej etc., ma prawo potęgować polaryzację społeczeństwa, ma prawo i wykorzystuje je chyba dość skutecznie od lat... Patrząc natomiast na politykę opłacanej publicznie TVP, praktycznie niezmienną od jej powstania, ona również posiada to prawo, z tym, że zawsze realizuje cele rządu PIS, PO, SLD czy PZPR.
26 8
odpowiedź
User
kacper3100
[...]


Generalna różnica jest taka, że TVN to prywatna, amerykańska stacja.[...]


Generalnie, do jasnej cholery, TVN to nie jest żadna amerykańska stacja, tylko polska!
4 26
odpowiedź