SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Prawie 5 mld zł na reklamy w internecie w 2019 roku. Mały wzrost wideo, już 28 proc. wydatków na mobile

W ub.r. polski rynek reklamy internetowej zwiększył się o 10,4 proc. do 4,94 mld zł. W mobile’u wydatki poszły w górę o 17 proc., a w mediach społecznościowych o 9 proc., natomiast nakłady na reklamy wideo wzrosły tylko o 3 proc. Dwie trzecie rynku niezmiennie stanowią display i SEM.

Article

Według badania IAB AdEx, opartego na danych od największych podmiotów internetowych, wartość polskiego rynku e-reklamy zwiększyła się z 4,473 mld zł w 2018 roku do 4,939 mld zł w ub.r.

Bez zmian dominujący udział w rynku mają display i marketing w wyszukiwarkach. Wydatki na ten pierwszy format (z uwzględnieniem wideo) zwiększyły się o 8,5 proc., a ich udział w całym rynku zmalał z 49,6 do 48,7 proc. Nakłady na wideo wzrosły tylko o3 proc., przez co udział tego formatu spadł z 15 do 14 proc., a w przypadku samego display nastąpił wzrost wydatków o 11 proc., dzięki czemu udział utrzymał się na poziomie 35 proc.

Skąd tak niski wzrost reklamy wideo? – Jest to wynik wyłącznie spadku wydatków na out-stream, podczas gdy formaty in-stream osiągnęły dynamikę na poziomie 17 proc. Zjawisko to dotyczy zarówno rodzimego rynku, jak i globalnych graczy - zaznaczono w raporcie AdEx.

Inwestycje w marketing w wyszukiwarkach zwiększyły się o 10,3 proc., a ich udział tak jak rok wcześniej wynosił 31,7 proc.

Zdecydowanie najbardziej, o 22,6 proc., poszły w górę nakłady na ogłoszenia, dzięki czemu ich udział wzrósł z 15,3 do 17 proc. Za to wartość e-mail marketingu zmalała o 10,9 proc., a jego udział z 2,2 do 1,7 proc.

Z kolei inwestycje na wszystkie formaty reklamowe w mobile’u zwiększyły się o 17 proc., a w mediach społecznościowych - o 9 proc. Mobile stanowił już 28,4 proc. rynku reklamy internetowej, a social media - 16,5 proc.

Handel liderem wśród marketerów

Nie zmienił się znacząco układ branż wydających najwięcej na reklamy internetowe. W ub.r. 17 proc. inwestycji pochodziło z sektora handlowego, 10 proc. z telekomunikacyjnego, 9 proc. z motoryzacyjnego, a po 7 proc. - z branż żywności oraz napojów i alkoholi.

- Tak dobry wynik w roku 2019 bardzo cieszy, zwłaszcza w trudnych czasach pandemii i zapowiadanej recesji gospodarczej. Reklama internetowa przez lata budowała bardzo silną pozycję rynkową i dzisiaj będzie to procentować. Wyraźnie pokazuje to też ostatnie badanie IAB Polska dotyczące wpływu pandemii na firmy w naszej branży - podsumowuje Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.

- Wierzę, że reklama on-line nie tylko najmniej ucierpi w wyniku recesji, ale również odegra kluczową rolę w wychodzeniu z kryzysu oraz w odbudowie i transformacji gospodarki. To właśnie dzięki reklamie on-line wszyscy przedsiębiorcy będą mogli wrócić do swojej działalności i zachęcić konsumentów i klientów do powrotu do korzystania z ich usług i produktów. Reklama cyfrowa będzie też jednym z głównych narzędzi dla tych, którzy jeszcze są na etapie transformacji cyfrowej - podkreśla Schmidt.

Miesiąc temu szef IAB Polska w liście otwartym zaapelował do reklamodawców, żeby nie ograniczali wydatków marketingowych w internecie. Podkreślił, że branża internetowa pełni ważną rolę w cyfryzacji kraju, a obecnie dostarcza informacji o epidemii.

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.

W badaniu za ub.r. uwzględniono przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (szacowane), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GK SARE, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, Interia, IPG Mediabrands, LEADR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Re:define, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP. Szacunki oparte są na danych PwC, IHS oraz Gemius. Dane zbierano do 30 kwietnia br.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Prawie 5 mld zł na reklamy w internecie w 2019 roku. Mały wzrost wideo, już 28 proc. wydatków na mobile

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Przemek
Jak ma się wielkie firmy krajowe, to można inwestować w reklamy internetowe. Ale z racji, że sam prowadzę mały lokalny biznes to bardziej opłacają mi się postawić na upominki dla klientów. Zamawiam z taniegadzety.pl w hurtowych ilościach kredki czy balony dla dzieci oraz ekologiczne torby i długopisy. Wszystko z wyraźnym logo, więc wiadomo skąd to mają. Taka reklama przynosi u mnie największy zysk.
1 0
odpowiedź