SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Tylko połowa reklam w polskim internecie jest widoczna dla odbiorców, średnia europejska to 61 proc.

Połowa reklam emitowanych w internecie w Polsce jest niewidoczna dla odbiorców - wynika z najnowszego kwartalnego raportu firmy Meetrics. Viewability na poziomie 50 proc. w II kwartale br. plasuje Polskę na ostatnim miejscu europejskiej stawki. Średnia dla wszystkich badanych rynków w Europie wyniosła 61 proc.

Jak wynika z raportu firmy Meetrics w drugim kwartale br. odsetek wyświetlonych banerów reklamowych spełniających minimalne wytyczne dotyczące widoczności spadł na polskim rynku do 50 proc. (wobec 52 proc. w I kwartale), co plasuje Polskę na samym dole tabeli jeśli chodzi o porównania międzynarodowe.

Średni czas kontaktu z reklamą display (Viewable Viewtime) również nieco spadł, wynosząc w II kwartale 2018 r. 19,1 sekundy (wobec 20,6 sekundy w I kwartale).

Nieznacznie wzrosło w Polsce natomiast Viewability reklam wideo – do 51 proc. w II kwartale (podczas gdy w I kwartale wyniosło 49 proc.). Z kolei średni czas kontaktu z reklamą wideo wyniósł 14 sekund (wobec 14,9 sekundy kwartał wcześniej).

Najlepsze wskaźniki wśród formatów reklamowych jeśli chodzi o średnią widoczność osiągnęły na polskim rynku w II kwartale br.: halfpage (67 proc. i 35,3 sek.) oraz skyscraper (59 proc. i 24,8 sek.). W podsumowaniu europejskim kolejność czołówki jeśli chodzi o formaty reklamowe jest inna: najlepszy wynik odnotowuje sitebar (viewability - 81 proc., viewtime – 41,2 sek.), za nim plasuje się skyscraper (75 proc. i 29,6 sek.) oraz halfpage (71 proc. i 31,6 sek.).

Polska, z wynikiem na poziomie 50 proc., znalazła się na końcu europejskiej stawki jeśli chodzi o wskaźnik viewability dla reklam display. Dla porównania: w Niemczech ten wskaźnik wyniósł 62 proc., we Francji 63 proc., w Wielkiej Brytanii 58 proc., we Włoszech 56 proc., w Szwecji 64 proc., w Szwajcarii 52 proc. (tym samym Szwajcaria wyprzedziła Polskę, w stosunku do wyników z ubiegłego kwartału). Najlepszy wynik ponownie odnotowano w Austrii - 73 proc.

Średnia europejska wyniosła w II kwartale 61 proc. (viewability) i 21,3 sekundy (czas kontaktu z reklamą). W I kwartale było to odpowiednio 62 proc. (czyli minimalny spadek kwartał do kwartału) i 21,1 sekundy (minimalny wzrost).

- Mija właśnie rok od kiedy Meetrics zadebiutowało z biurem w Polsce i objęło swoim raportem także polski rynek, możemy się więc także pokusić o pewne roczne podsumowania. Jeśli chodzi o viewability, polski rynek startował rok temu z poziomu średniej europejskiej, z wynikiem 57 proc. Minął rok i niestety nie widać poprawy, a wręcz odwrotnie, obecnie plasujemy się mocno poniżej tej średniej – mówi Tomasz Piątkowski, country manager Meetrics Polska - Trudno więc mówić o pozytywnym trendzie. Potrzebna jest praca u podstaw, nad wydajnością wszystkich formatów reklamowych i wszystkim poważnym uczestnikom rynku powinno zależeć na tych zmianach, by podnieść viewability do przekonującego poziomu, a co za tym idzie ROI (red.: Return of Investment) związany z kampaniami internetowymi. Sytuacja, w której dokładnie połowa serwowanych reklam nie jest widoczna, daleka jest od komfortowej, przede wszystkim z punktu widzenia reklamodawców.

Widoczność reklam wideo w Polsce jest również poniżej średniej międzynarodowej, choć różnica ta nie jest aż tak duża. Polski rynek osiąga tu wskaźnik 51 proc., podczas gdy międzynarodowa średnia to 53 proc. (zaś średni czas viewability reklam wideo w Polsce to 14 sekund, przy średniej dla badanych rynków europejskich na poziomie 14,6 sekundy).

Meetrics w swoich badaniach opiera się na definicji Viewability rekomendowanej przez IAB i Media Rating Council. Reklama jest uważana za widoczną jeśli co najmniej 50 proc. jej powierzchni jest widoczna na ekranie przez co najmniej sekundę (dla reklam wideo – przez co najmniej 2 sekundy).

Dołącz do dyskusji: Tylko połowa reklam w polskim internecie jest widoczna dla odbiorców, średnia europejska to 61 proc.

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Nick
To akurat dobra wiadomość, że tylko połowa tego szajsu zaśmieca nam net
odpowiedź
User
DeRricCK
Hiper Update 2018-08-01 
Ekspert od wirtuaIu poIeca... JesIi ktos ma w przegladarce na komputerze stacjonarnym komunikat, przy wejsciu na witryne, czy na odtwarzaczu wideo formatu html5 o wwyyIIaacczzeenniiuu bbIIookkoowwaanniiaa reklam, to zastosuj w przegladarce rozszerzenie AdGuard Blocker Content (zastepuje kiepski AAddbbIIoocckk+ i uBlock, czy bbIIookkeerraa Opery opartego o listy i reguly uBlock (sprzedane biale listy).
Adguard oprocz bIokowania reklam (mozliwosc dodania regul uzytkownika) ma tez filtr elementow szpiegujacych, z najbardziej wszechstronna lista roznych licznikow i narzedzi analizy sieci, nie potrzeba Ghostery i podobnych. Przeciwdziala sledzeniu, czyli zbieraniu informacji przez komercyjnych cwaniakow gdzie wchodzimy w internecie, w co klikamy i wiele wiecej. 
Jesli ktos napotka problem z wykrywaniem blokowania reklam na jakiejs witrynie, czy w nowej wersji odtwarzacza video html5, to po przez formularz w opcjach zglosic na Github AdGuarda.

Na urzadzeniach mobilnych koniecznie stosowac przegladarke Yandex Browser with Protect - silnik Blink, Chromium (wyszukac w sklepie Androida - entuzjastyczne opinie ktore potwierdzam), lub wersje beta, kiedy sie komus sypie ns smartfonie. Przegladarka ma szyfrowanie pakietow przy publicznym laczu wifi i skan sciaganych plikow na obecnosc wirusow przez modul Kaspersky lab, wbudowane podstawowe rozszerzenia typu notatnik. Yandex ma opcje kompresji danych i video on/off (licencja Opery Turbo - mobilnie oszczedzanie danych pakietowych a zarazem firmowe proxy), lub Samsung Internet Browser - wespol z apk. AdGuard, darmowo dziala tylko z tymi dwiema przegladarkami mobilnymi! Przegladarka ma wiele najlepszych rozwiazan znanych z Opery, ale jest jeszcze szybsza.

Przy darmowej wersji AdGuard nigdy nie konsumowac tresci za pomoca dedykowanych aplikacji mobilnych komercyjnych portaIi, bo tam nie bedzie mozna zzaabbIIookkoowwaacc zbednych a irytujacych elementow.

W rozszerzeniu i apk. AdGuard zalaczyc dodatkowo filtry Annoyances i najwazniejsze reguly AAnnttii-AAddbbIIoocckk KKiiIIeerr. Mozna opcjonalnie wlaczyc AAddbbIIoocckk polskie reguly i odznaczyc filtr uzytecznych reklam.

Jezeli kogos wkurzaja autopleje video, to rozszerzenie Disable HTML5 Autoplay. Obydwa dodatki (desktop: Win, MacOS, Linux) dostepne na Yandex (hit na PC, polecany w komentarzach na dobreprogramy), Chrome, Opere, Firefoxa i Safari.

Pilnujac aktualizacji i poprawnej, acz prostej konfiguracji gwarancja, ze tak na desktop, jak i mobilnie w duecie Yandex/S.I.B. - AdGuard, nie zobaczycie zadnych rekIam, wyskakujacych okienek, pustych pol po rekIamach, komunikatow o wylaczenie rekIam i pochodnych RODO - sprawdz w Yandex czy masz zalaczona opcje Hide ads on this site i Block Content! Od tego momentu komfortowe surfowanie przyspieszy. 
Dodatki i apki sa bardzo przyjazne dla laika, wiec dla kazdego szybko i latwo. Ja lipy nie polecam :)
Ruskie aplikacje sa idealne do skutecznego pozbawiania zyskow skrajnie komercyjne zachodnie ppoorrttaaIIee (boja sie ich jak zarazy). Co do szpiegowania; wszystkie przegladarki szpieguja a Rosja to obcy obszar gospodarczy, polityczny i prawny, wiec info o zachowaniach internautow u nas, zda im sie jak psu na bude. Dlatego trolle i pracownicy IT przestancie wypisywac dezinformujace brednie!

Natomiast jeżeli chcecie zzaabbIIookkoowwaacc wszystkie statystyki, wybrane skrypty, podpiete moduly spolecznosciowe i ciasteczka szpiegujace witryn na amen, to rozszerzenie uMatrix, ale to dla tych (komputerowcy), ktorzy co najmniej maja wiedze z jakich elementow zbudowana jest witryna internetowa i co do czego sluzy. 
Nie dajcie zarabiac animatorom pozorow, platnym botom, oszustom, bezprawnie kasujacym i bbllookkuujjaaccyymm komentarze, posty i wszystkim skrajnie komercyjnym ppoorrttaIIoomm. Wiele niezbednych informacji o wirtualu, poradnikw, instrukcji tekstowych, jest na adresie u t n . pl / Interia - Mordoru (wpisz bez spacji). 
Sekcja o mobilnych przegladarkach tam nieaktualna - rozbudowana, nowa wersja sekcji, ze wskazaniem dla laikow i zaawansowanych, operujcych na kilku przegladarkach wkrotce.
odpowiedź
User
kasuj smieciu

Ekspert od wirtuaIu poIeca... JesIi ktos ma w przegladarce na komputerze stacjonarnym komunikat, przy wejsciu na witryne, czy na odtwarzaczu wideo formatu html5 o wwyyIIaacczzeenniiuu bbIIookkoowwaanniiaa reklam, to zastosuj w przegladarce rozszerzenie AdGuard Blocker Content (zastepuje kiepski AAddbbIIoocckk+ i uBlock, czy bbIIookkeerraa Opery opartego o listy i reguly uBlock (sprzedane biale listy).
Adguard oprocz bIokowania reklam (mozliwosc dodania regul uzytkownika) ma tez filtr elementow szpiegujacych, z najbardziej wszechstronna lista roznych licznikow i narzedzi analizy sieci, nie potrzeba Ghostery i podobnych. Przeciwdziala sledzeniu, czyli zbieraniu informacji przez komercyjnych cwaniakow gdzie wchodzimy w internecie, w co klikamy i wiele wiecej. 
Jesli ktos napotka problem z wykrywaniem blokowania reklam na jakiejs witrynie, czy w nowej wersji odtwarzacza video html5, to po przez formularz w opcjach zglosic na Github AdGuarda.

Na urzadzeniach mobilnych koniecznie stosowac przegladarke Yandex Browser with Protect - silnik Blink, Chromium (wyszukac w sklepie Androida - entuzjastyczne opinie ktore potwierdzam), lub wersje beta, kiedy sie komus sypie ns smartfonie. Przegladarka ma szyfrowanie pakietow przy publicznym laczu wifi i skan sciaganych plikow na obecnosc wirusow przez modul Kaspersky lab, wbudowane podstawowe rozszerzenia typu notatnik. Yandex ma opcje kompresji danych i video on/off (licencja Opery Turbo - mobilnie oszczedzanie danych pakietowych a zarazem firmowe proxy), lub Samsung Internet Browser - wespol z apk. AdGuard, darmowo dziala tylko z tymi dwiema przegladarkami mobilnymi! Przegladarka ma wiele najlepszych rozwiazan znanych z Opery, ale jest jeszcze szybsza.

Przy darmowej wersji AdGuard nigdy nie konsumowac tresci za pomoca dedykowanych aplikacji mobilnych komercyjnych portaIi, bo tam nie bedzie mozna zzaabbIIookkoowwaacc zbednych a irytujacych elementow.

W rozszerzeniu i apk. AdGuard zalaczyc dodatkowo filtry Annoyances i najwazniejsze reguly AAnnttii-AAddbbIIoocckk KKiiIIeerr. Mozna opcjonalnie wlaczyc AAddbbIIoocckk polskie reguly i odznaczyc filtr uzytecznych reklam.

Jezeli kogos wkurzaja autopleje video, to rozszerzenie Disable HTML5 Autoplay. Obydwa dodatki (desktop: Win, MacOS, Linux) dostepne na Yandex (hit na PC, polecany w komentarzach na dobreprogramy), Chrome, Opere, Firefoxa i Safari.

Pilnujac aktualizacji i poprawnej, acz prostej konfiguracji gwarancja, ze tak na desktop, jak i mobilnie w duecie Yandex/S.I.B. - AdGuard, nie zobaczycie zadnych rekIam, wyskakujacych okienek, pustych pol po rekIamach, komunikatow o wylaczenie rekIam i pochodnych RODO - sprawdz w Yandex czy masz zalaczona opcje Hide ads on this site i Block Content! Od tego momentu komfortowe surfowanie przyspieszy. 
Dodatki i apki sa bardzo przyjazne dla laika, wiec dla kazdego szybko i latwo. Ja lipy nie polecam :)
Ruskie aplikacje sa idealne do skutecznego pozbawiania zyskow skrajnie komercyjne zachodnie ppoorrttaaIIee (boja sie ich jak zarazy). Co do szpiegowania; wszystkie przegladarki szpieguja a Rosja to obcy obszar gospodarczy, polityczny i prawny, wiec info o zachowaniach internautow u nas, zda im sie jak psu na bude. Dlatego trolle i pracownicy IT przestancie wypisywac dezinformujace brednie!

Natomiast jeżeli chcecie zzaabbIIookkoowwaacc wszystkie statystyki, wybrane skrypty, podpiete moduly spolecznosciowe i ciasteczka szpiegujace witryn na amen, to rozszerzenie uMatrix, ale to dla tych (komputerowcy), ktorzy co najmniej maja wiedze z jakich elementow zbudowana jest witryna internetowa i co do czego sluzy. 
Nie dajcie zarabiac animatorom pozorow, platnym botom, oszustom, bezprawnie kasujacym i bbllookkuujjaaccyymm komentarze, posty i wszystkim skrajnie komercyjnym ppoorrttaIIoomm. Wiele niezbednych informacji o wirtualu, poradnikw, instrukcji tekstowych, jest na adresie u t n . pl / Interia - Mordoru (wpisz bez spacji). 
Sekcja o mobilnych przegladarkach tam nieaktualna - rozbudowana, nowa wersja sekcji, ze wskazaniem dla laikow i zaawansowanych, operujcych na kilku przegladarkach wkrotce.
odpowiedź