SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polska telewizja w 2011 roku - co w 2012 roku?

Jaki był mijający rok w branży nadawców, operatorów i producentów telewizyjnych? Oceniają m.in. Dominik Libicki, Izabella Wiley, Maciej Bral, Carlos Ortega, Maria Wajda, Maciej Grzywaczewski i Grzegorz Piekarski.

Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań mijającego roku w mediach i reklamie. Dzisiaj o mijającym roku i perspektywach na kolejne 12 miesięcy w branży telewizyjnej mówią przedstawiciele najważniejszych firm z tego sektora.


>>> Polska blogosfera: jaka była w 2011 r., jaka będzie w 2012

>>> Rok 2011 pod lupą branży social media - prognozy na 2012

>>> Polska reklama w 2011 r. - prognozy na 2012 (agencje)

>>> Polska reklama: jaki był 2011 r., co w 2012? (domy mediowe)

>>> Rok 2011 pod lupą branży PR - prognozy na 2012

>>> Polska e-reklama w 2011 r., prognozy na 2012 (raport)

>>> Polski internet w 2011 r. - co w 2012 (mobile/e-commerce)


Operatorzy i nadawcy

Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2011 roku
Wydarzeniem tego roku była konsolidacja rynku telewizyjnego, czego przykładem jest kilka dużych transakcji: zakup Telewizji Polsat przez Cyfrowy Polsat oraz sieci kablowej Aster przez UPC, a także ogłoszenie strategicznych partnerstw TVN – najpierw z TPSA, a potem z grupą Canal+.
 
Sukcesem okazała się pierwsza w Polsce transmisja na żywo z wydarzenia sportowego przeprowadzona w ramach płatnej usługi pay-per-view. Pokazywaną przez kilku największych operatorów walkę Adamek - Kliczko, mimo jej dość wysokiej ceny i dostępności także na bezpłatnym kanale RTL, obejrzało 300 tysięcy widzów, z czego ok. 200 tysięcy w Cyfrowym Polsacie. To dobrze wróży rozwojowi usług PPV na rynku polskim, pod warunkiem zapewniania widzom treści najwyższej jakości.
 
W kategoriach społecznych rozczarowaniem jest brak odpowiedniej dynamiki we wdrażaniu naziemnej telewizji cyfrowej. To już niestety moja tradycyjna odpowiedź od kilku lat.
 
Człowiek lub ludzie, którzy w 2011 roku wywarli największy wpływ na rynek
Bezapelacyjnie taką osobą jest Zygmunt Solorz-Żak, który dokonał historycznej transakcji zakupu firmy Polkomtel. Jego osoba łączy światy mediów i telekomunikacji, co potwierdza światowe trendy konwergencji tych sektorów.
 
Kryzys w 2011 – fakt czy mit?
W branży płatnej telewizji spowolnienie gospodarcze albo jest nieznacznie odczuwalne, albo przynosi odwrotny efekt - jeszcze większe zainteresowanie widza usługami, które w naturalny sposób, ze względów ekonomicznych, tracą konkurentów w postaci alternatywnych, droższych form rozrywki rodzinnej. W segmencie nadawców telewizyjnych można było zaobserwować wyhamowanie dynamiki wzrostu rynku reklamy w drugiej połowie roku.
 
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w firmie w 2011 roku
Zakup Telewizji Polsat przez naszą spółkę - Cyfrowy Polsat. Dzięki tej transakcji stworzyliśmy największą grupę medialną w Polsce, która posiada bogate zasoby treści programowych oraz efektywne kanały ich dystrybucji, regularnie wzbogacane o nowe technologie dotarcia do klienta. W przyszłości taka struktura będzie decydowała o przewadze konkurencyjnej naszej firmy.

Drugim ważnym dla nas wydarzeniem było uruchomienie, jako pierwszy operator w Polsce, najnowocześniejszego i najszybszego na świecie mobilnego Internetu LTE. Jesteśmy także dumni z przekroczenia liczby 3,5 milionów abonentów naszej platformy.

Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Na pewno będzie trwał proces konsolidacji rynku płatnej telewizji oraz konwergencji sektora mediów i telekomunikacji. Procesy te wynikają z rozwoju technologii oraz chęci wychodzenia naprzeciw przyszłym potrzebom klientów, którzy dzięki nowym technologiom i budowanym na nich usługom będą w znacznie większym stopniu decydowali o tym, z jakich treści oraz gdzie i kiedy będą  korzystać.
 
Plany firmy na 2012 rok
Głównym celem jest stabilny rozwój biznesu. Utrzymanie pozycji lidera na rynku płatnej telewizji, oferowanie z sukcesem usług telekomunikacyjnych, wzrost oglądalności 15 kanałów Telewizji Polsat, a w konsekwencji budowanie naszej pozycji na rynku reklamy telewizyjnej. Planujemy także rozwijać nowoczesne kanały dystrybucji treści, jak np. telewizja mobilna i usługi online.
 


 

Izabella Wiley, wiceprezes, dyrektor generalny Viacom International Media Networks CEE 1

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2011 roku
Największym wydarzeniem od strony biznesowej były wielkie konsolidacje: zakup TVN-u przez Vivendi oraz fuzja UPC i Aster. To główne tematy, które znalazły się na ustach branży.
 
Jednym z głównych nurtów, jeśli chodzi o telewizję, był w tym roku dynamiczny rozwój oferty kanałów high definition. Kiedy w 2008 roku wprowadzaliśmy MTV Live HD (wtedy jeszcze jako MTVNHD), oferta HD na rynku była raczej skromna. W tym roku wielu nadawców wprowadziło kanały HD do swojej oferty. Jako Viacom International Media Networks, również poszerzyliśmy istniejące portfolio i w październiku br. zaproponowaliśmy Nickelodeon HD – pierwszy kanał HD, skierowany do młodzieży. 
 
Za rozczarowujące można uznać przeciągające się negocjacje w sprawie poszerzenia panelu telemetrycznego. Mimo toczących się od dawna dyskusji, dotychczasowe rozmowy nie przyniosły spodziewanego efektu i nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie sytuacja miała ulec zmianie...
 
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli w 2011 roku największy wpływ na rynek
Zygmunt Solorz - Żak. Za żelazną konsekwencję w realizacji kolejnych wyzwań zawodowych. W tym roku nastąpiło głośne przejęcie Polkomtela, co zresztą uznano za jedną z największych transakcji ostatnich lat w Polsce i w tej części Europy. W obliczu trudnej sytuacji na rynku, w której inni nadawcy byli ostrożni jeśli chodzi o nowe inwestycje, ta decyzja pozwoliła Solorzowi na objęcie zasłużonej pozycji lidera.
 
Kryzys w 2011 – fakt czy mit?
Wpływ kryzysu odczuli wszyscy - również nadawcy telewizyjni, i to zarówno duże stacje, jak i kanały tematyczne. W Viacom International Media Networks staramy się walczyć z kryzysem m.in. za pomocą niestandardowych akcji komercyjnych, które tworzymy pod potrzeby konkretnych klientów oraz naszej widowni. W ten sposób, udało nam się zaprezentować m.in. największy projekt 360 stopni w historii naszej firmy - Pimp My Ride by Coca-Cola Zero. Przyszły rok to dla nas kontynuacja wypracowanej polityki współpracy z partnerami. 2011 - mimo że trudny - pokazał, że jako organizacja znaleźliśmy skuteczną receptę na nienajlepsze czasy.
 
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w firmie w 2011 roku
Rok 2011 stał pod znakiem silnej ekspansji naszego portfolio. W ciągu 12 miesięcy, w trudnym dla rynku roku, udało nam się wprowadzić na rynek cztery stacje: rozrywkowe kanały Comedy Central Family oraz Viacom Blink!, a także dziecięcy Nick Jr. oraz młodzieżowy Nickelodeon HD. Dzięki temu, obecnie w Polsce posiadamy 12 stacji, adresowanych do dzieci, młodzieży i dorosłych widzów.

Nasze kanały otrzymały wyróżnienia w polskich i zagranicznych konkursach. Międzynarodową kampanię multimedialną MTV Live HD „Experience the Music” doceniono m.in. podczas tegorocznej edycji KTR oraz The Blades. Program „Comedy Central News” otrzymał wyróżnienie Hot Bird TV Awards.  Z kolei Comedy Central oraz Nickelodeon walczą obecnie o miano najlepszej stacji filmowej i dziecięcej w konkursie Telekamer.

Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Wiele wskazuje na to, że 2012 będzie równie ciężkim rokiem dla biznesu, jak 2011 jeśli chodzi o rynek reklamowy. Ze strony nadawców będzie to wymagało jeszcze większej inicjatywy i zaangażowania, ponieważ partnerzy będą szukali nowych pomysłów na promocje swoich produktów i skuteczniejsze dotarcie do grup docelowych przy mniejszych nadkładach reklamowych.
 
W 2012 będzie postępował spadek udziału głównych nadawców w rynku telewizyjnym na rzecz kanałów tematycznych – ten trend był już silnie widoczny w mijającym roku, co pokazuje chociażby przykład TVP. Dodatkowo, nastąpi dalszy rozwój portfolio HD na polskim rynku. To naturalne, że widzowie mając do wyboru jakość SD a HD, będą woleli obejrzeć mecz EURO 2012 czy koncert ulubionej gwiazdy właśnie w najwyższej jakości obrazu i dźwięku. Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na tego typu ofertę programową, wzrośnie również liczba kanałow, oferujących rozrywkę w wysokiej rozdzielczości.
 
Plany firmy na 2012 rok
Naszą receptą na przezwyciężenie nastrojów kryzysowych jest umacnianie istniejącej oferty kanałów, zarówno jeśli chodzi o  jakość oferty programowej, jak i dotarcie do nowych partnerów czy widzów. Mamy wiele planów na ten rok i już wkrótce będziemy mogli zdradzić dalsze szczegóły.  Jestem pewna, że w nadchodzącym roku pozytywnie zaskoczymy rynek.

 

Beata Mońka, prezes spółki CANAL+ Cyfrowy

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2011 roku

Wydarzenie
Sfinalizowanie porozumienia pomiędzy CANAL+ Group, ITI i Grupą TVN w sprawie przyszłej fuzji platform CYFRA+ i n pod przewodnictwem CANAL+ oraz wejście CANAL+ w sektor telewizji naziemnej FTA poprzez przejęcie 40% udziałów w Grupie TVN
 
Sukces
Połączenie sił przez dwie bardzo silne grupy medialne CANAL+ i ITI/TVN, które wspólnie rozwijać będą polski rynek telewizyjny, umacniać pozycję lidera w zakresie produkcji własnych, autorskich programów, seriali i filmów (polskich i europejskich) w dobie nowych, globalnych usług telewizyjnych.
 
Porażka
Brak modelu biznesowego dla płatnych telewizji w cyfrowej telewizji naziemnej
 
Człowiek lub ludzie, którzy w 2011 roku wywarli największy wpływ na rynek
 
Liderzy tegorocznych konsolidacji na rynku mediów…
 
Kryzys w 2011 – fakt czy mit?
Rok 2011 był czasem dużych wyzwań dla gospodarki, rynku i konsumentów. Natłok informacji napływających ze świata na pewno zmusił wiele firm do refleksji, weryfikacji strategii i przygotowania zdywersyfikowanych planów biznesowych. Ale pojawiły się też nowe szanse, które wiele firm potrafiło wykorzystać. Telewizja jest bardzo wdzięcznym dobrem – stanowi odskocznię od codziennych zmagań. Jest rozrywką masową i uniwersalną, oknem na świat. Pozwala marzyć, podróżować, rozwijać się, uczyć i bawić. CYFRA+ właśnie to ma do zaoferowanie konsumentowi i to w najwyższej jakości. A my Polacy przyzwyczajeni do gospodarności, potrafimy wiemy jak ważna jest jakość i potrafimy ją docenić.
 
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w firmie w 2011 roku
2011 rok był dla CYFRY+ wyjątkowo intensywny. Dokonaliśmy bardzo wielu zmian na wszystkich polach. Technologicznym – kupiliśmy nowy transponder, dzięki czemu wszystkie nasze własne kanały nadają w wysokiej rozdzielczości, a ofertę HD wzmocniliśmy łącznie o 17 stacji.

Uruchomiliśmy nowe usługi – telewizję przez Internet CYFRA+ ONLINE, dodatkową funkcjonalność PVR na dekoderach, które nie mają twardego dysku, niebawem startujemy z kolejnymi usługami, jak serwisy internetowe dostępne przez dekoder. Od strony programowej – do oferty CYFRY+ dołączyło aż 25 nowych stacji telewizyjnych. W CANAL+ rozpoczęliśmy produkcję 2 własnych seriali: „Misja Afganistan” i „Krew z krwi”, zwiększyliśmy inwestycje w koprodukcje filmowe. W tym roku wsparliśmy finansowo „the best of the best” polskiej kinematografii (znamienite tytuły, niemniej znamienitych reżyserów): „Blind watching” - Andrzeja Jakimowicza, „Nowhere” Małgorzaty Szumowskiej, „Pokłosie” Władysława Pasikowskiego, „Papusza” Krzysztofa Krauzego, „80 milionów” Waldemara Krzystka i „Wałęsa” Andrzeja Wajdy. Rozwinęliśmy też znacząco w CANAL+ 3D ofertę programów w trój wymiarze, której jesteśmy pionierem w branży telewizyjnej.

Na polu sportowym – wygraliśmy przetarg na prawa do T-mobile Ekstraklasy i NBA, umacniając tym samy naszą pozycje lidera sportowej oferty telewizji premium. W obszarze Sprzedaży i Marketingu – dokonaliśmy rebrandingu naszej sieci sprzedaży, zwiększyliśmy poziom satysfakcji klientów usprawniając komunikację i dostarczając lepszych narzędzi (wyższa efektywność pracy Centrum Telefonicznego Abonenta, Internetowe Centrum Abonenta, TV rachunek, itp.). Dokonaliśmy także rebrandingu wszystkich naszych marek kanałów tematycznych. Wykreowaliśmy nową ikonę marki CYFRA+ w postaci Jedynego Takiego, alter ego Borysa Szyca, który został bardzo pozytywnie przyjęty przez konsumentów. A jako wisienkę na torcie, na sam koniec roku, zwarliśmy strategiczne partnerstwo z Grupą ITI i TVN, aby dokonać długo oczekiwanej na rynku konsolidacji platform cyfrowych, pod egidą CANAL+, a co nieoczekiwane stać się udziałowcem Grupy TVN, wchodząc w sektor telewizji naziemnej, niekodowanej i otworzyć zupełnie nowy rozdział zarówno w historii CANAL+ i TVN, jak i całego rynku medialnego w Polsce.
 
Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Rok 2012 w branży płatnych telewizji upłynie bez wątpienia pod znakiem przyszłej fuzji platform CYFRY+ i n, która nastąpi po uzyskaniu zgód stosownych regulatorów.

Już widocznym i coraz silniejszym trendem będzie wzmożona konsumpcja mediów przez Internet, w tym treści telewizyjnych w formie live streamingu, catch-up TV i VOD.
 
Plany firmy na 2012 rok
Nasze plany to przede wszystkim dalszy, bardzo dynamiczny rozwój, wzmacnianie naszych marek i kontentu, w tym zwiększanie liczby treści w HD i 3D oraz inwestycje w produkcje filmowe i serialowe. Jednocześnie będziemy uruchamiać kolejne i wzbogacać obecne usługi bazujące na nowych technologiach. Wszystko to, aby oferować klientowi unikatowy produkt, w najwyższej jakości, dopasowany do jego potrzeb i oczekiwań.
 


Artur Przybysz, członek zarządu ITI Neovision, dyrektor Departamentu Sprzedaży i Logistyki

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2011 roku?
Z punktu widzenia branży, największym wydarzeniem w 2011 roku stała się konsolidacja rynku. Mam tu na myśli fuzję platformy n z Cyfrą+, co jest dla nas ogromnym wyzwaniem, a dla rynku rewolucją. W skali makro oznacza to zaś kształtujący się nowy model konkurencji. Strategicznym wydarzeniem stało się także przejęcie Polkomtela przez Zygmunta Solorza-Żaka. To największa transakcja w historii polskich mediów, która będzie implikować zmiany w branży.

Jako porażkę określiłbym zaś powolny i spóźniony proces cyfryzacji telewizji naziemnej.
 
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku
W skali kraju wskazałbym dwóch ważnych graczy, w tym jednego z branży, których działania mają kluczową wagę. Markus Tellenbach, Prezes Grupy TVN - z uwagi na pełnioną rolę w procesie osiągnięcia dwóch strategicznych porozumień Grupy TVN: najpierw z grupą TP Orange , a później z grupą Canal+. To drugie, według analityków, zostało zawarte na najlepszych z możliwych warunkach, wynegocjowanych przez TVN.
 
I jedna osoba spoza branży – premier Donald Tusk, któremu udało się kontynuować powierzoną rolę  jako pierwszemu w historii Polski po roku ‘89. Zarówno przez biznes, jak i  większość Polaków jest osobą postrzeganą jako gwarant stabilnego rozwoju kraju.
 
Kryzys w 2011 – fakt czy mit?
Jestem zdania, że jeśli ma się dobrą ofertę to nawet spowolnienie rynku nie spowoduje dużego spadku liczby Abonentów. Mamy to szczęście, że nam liczba Abonentów konsekwentnie rośnie. Dodatkowo, bardzo dobrze rozwija się nowo wprowadzona usługa Multiroom HD.

Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Dojdzie do finalizacji fuzji platformy n i Cyfry+. Będzie to wydarzenie bez precedensu, niosące ze sobą wiele zmian na lepsze dla abonentów. Zaostrzy się zapewne rywalizacja nowej platformy z pozostałymi graczami co – ja w wypadku każdej konkurencji - powinno skutkować lepszą ofertą.

Plany firmy na 2012 rok
Za sukces uznamy pozyskanie po raz kolejny ponad 100 000 klientów HD na coraz bardziej nasycającym się rynku.  Sukcesem będzie także konsekwentne poszerzenie naszej oferty o treści udostępniane poprzez Internet jak i na urządzenia mobilne. Chcę podkreślić, że będziemy się koncentrować na dalszym wzmacnianiu roli lidera technologicznego - intensyfikować naszą obecność w Internecie oraz na urządzeniach mobilnych i być najlepsi jakościowo oraz pod względem oferowanej treści.
 


Carlos Ortega, vice president i regional director CEE w FOX International Channels

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2011 roku?
Z punktu widzenia branży za najważniejsze wydarzenie mijającego roku uznałbym ostatnio ogłoszone podpisanie umowy pomiędzy ITI i Canal+.

Natomiast z punktu widzenia Fox International Channels jako sukces warto odnotować rosnące wyniki kanału FOX, który został wprowadzony na polski rynek rok temu, a także znaczne zwiększenie dystrybucji National Geographic Channel.

Kryzys w 2011 - fakt czy mit?
Wpływ kryzysu jest widoczny w przychodach reklamowych, jednak kanały tematyczne stanowią dużą wartość dla rodzin, szczególnie w dzisiejszych czasach. Widzowie oczekują przed telewizorami rozrywki na najwyższym poziomie, chcą oglądać świeże premiery i oczekują jakości kinowej w domu, a to mogą znaleźć na kanałach z naszego portfolio. Dlatego też tak mocno inwestujemy w nasze marki i kontent. Nasze wyniki rosną z roku na rok, utrzymujemy dobrą pozycję wśród widzów, co w dalszej konsekwencji czyni nas atrakcyjniejszymi dla reklamodawców.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w firmie w 2012 roku
Rok 2011 był udany dla naszej firmy pod wieloma względami. Wyniki oglądalności kanału FOX systematycznie rosną za sprawą emitowanych na nim najnowszych premier niezwykle oczekiwanych seriali takich jak Terra Nova czy The Walking Dead, które miały swoje premiery w Polsce na kanale FOX zaledwie 6 dni po amerykańskiej.

Kanał FOX Life umacnia swoją pozycję wśród grupy docelowej i posiada jeden z najwyższych indeksów dopasowania na rynku do wielu grup kobiecych. Ta silna pozycja pozwala nam na oferowanie widzom najnowszych premier serialowych tuż po ich premierach w Stanach Zjednoczonych a nawet, tak jak to było w przypadku serialu „Anatomia prawdy”, pokazać go polskim widzom przed premierą amerykańską. Udało się nam również wprowadzić do Polski pierwszą edycję amerykańskiej wersji „X Factora”, który miał premierę na FOX Life już 3 tygodnie po amerykańskiej.

Sukcesem jest również znaczne zwiększenie dystrybucji National Geographic Channel, kanał jest dostępny w ofercie prawie wszystkich operatorów i dociera do 7,8 milionów gospodarstw domowych. Dzięki znacznym inwestycjom wyniki kanału rosną z miesiąca na miesiąc.

Podwoiliśmy także inwestycje w produkcje w jakości HD kanału Nat Geo Wild i dzięki temu stało się możliwe ujednolicenie ramówek SD i HD.

Powyższe sukcesy są także wynikiem silnego rozwoju struktury Fox International Channels w Polsce. W ciągu ostatniego roku ponad dwukrotnie zwiększyliśmy zatrudnienie.
 
Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Jakość kontentu w telewizji nadal będzie bardzo ważna stąd konieczne inwestycje w produkcje o najwyższym standardzie.

Treści telewizyjne będą coraz częściej pojawiały się na platformach VOD w Internecie oraz innych nośnikach. Zdając sobie sprawę z tego trendu my również staramy się zapewnić jak najszersze prawa dla naszych tytułów.

Plany firmy na 2012 rok
W dużym stopniu zwiększamy ilość własnych produkcji serialowych, czego przykładem może być serial „The Walking Dead”, który okazał się hitem na całym świecie i odniósł również wielki sukces w Polsce. W przyszłym roku rusza produkcja trzeciego sezonu tego serialu. Ogłosiliśmy także rozpoczęcie produkcji najnowszego projektu jakim jest serial „Port Royal”, którego akcja ma miejsce pod koniec siedemnastego wieku na Jamajce i stanowi zapis historii pirackiego portu oraz miasta o tej samej nazwie. Stojąca za serialem silna ekipa twórców każe nam wierzyć, że ta produkcja również okaże się wielkim sukcesem.

W dalszym ciągu będziemy silnie inwestować w National Geographic Channel, szczególnie w zakup dłuższych serii i produkcji europejskich aby kanał był atrakcyjny także dla nieco młodszej widowni. Będziemy również dalej inwestować w zakup programów dla kanału Nat Geo Wild.

Chcemy dalej wzmacniać wyniki naszych kanałów poprzez większe inwestycje w zakup kontentu i akcje marketingowe. To spowoduje wzrost wyników kanałów i siły naszych marek.
Ponadto będziemy chcieli udostępnić wszystkie nasze marki w telewizji OTT aby zapewnić dostępność naszego kontentu na urządzeniach z których korzystają nasi widzowie.

Planujemy także wprowadzenie do Polski nowego kanału z portfolio Fox International Channels, który jest obecny w innych krajach Europy.
 


Maciej Bral, vice president i general manager Disney Channels CEE 

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2011 roku?
Bez wątpienia dalsza konsolidacja rynku, a co za tym idzie mariaż ITI z Vivendi, który musi jeszcze dojrzeć, dlatego trudno dziś przesądzić jego ostateczny wynik. Na pewno rynkowi potrzebna jest większa dynamika, o co będzie trudno w warunkach zaciskania pasa i powszechnej ostrożności.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku
Zygmunt Solorz-Żak

Kryzys w 2011 - czy widać było jego wpływ?
Tak jak wspominałem w zeszłym roku, trudno jest mówić o kryzysie w Polsce na tle innych rynków. Bez wątpienia jednak odbił się on na wynikach finansowych graczy międzynarodowych jak i lokalnych, co widać w bardziej ostrożnym podejściu do inwestowania oraz nacisku na kontrolę kosztów. Nie jest to może złe, biorąc pod uwagę, że kryzys będzie doganiał Polskę, więc możemy spodziewać sie spowolnienia.
 
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2011 roku
Rok 2011 był dla nas czasem wytężonej pracy, a co za tym idzie wielu sukcesów. Niezmiennie nasze kanały utrzymywały się w czołówce kanałów tematycznych oraz na najwyższych miejscach wśród kanałów dziecięcych.
 
Rok ten rozpoczęliśmy od poszerzenia dystrybucji naszego kanału dla najmłodszych oraz jego rebrandingu z Playhouse Disney na Disney Junior, wzmacniając silną już ofertę kanałów Disneya dostępnych w Polsce. Dzisiaj nasze kanały w swojej ofercie mają już prawie wszyscy dystrybutorzy. Wyznaczyliśmy nowe trendy wśród kanałów dla najmłodszych, a wchodząc z atrakcyjną ofertą zachwialiśmy rynkiem, niemalże natychmiast stając się jednym z najpopularniejszych kanałów nie tylko wśród najmłodszych, ale również ich rodzin. Wprowadziliśmy wiele nowych pozycji dla przedszkolaków, w tym cieszący się olbrzymią popularnością serial „Jake i Piraci z Nibylandii” oraz wyprodukowaliśmy pierwszy program z polskim prowadzącym „Art Attack”, który miał swoją premierę w Disney Junior we wrześniu. Udało nam się również z sukcesem otworzyć Disney Junior oraz Disney Channel na reklamę.
 
W Disney Channel zadebiutowały nowe seriale, m.in. bardzo popularny „Taniec rządzi”, czy „Nadzdolni”. Nasza pierwsza lokalna produkcja „Do dzwonka” zdobyła serca naszych widzów i nieustannie cieszyła się świetną oglądalnością, będąc w czołówce najlepiej oglądanych programów w ramówce. Latem tego roku wyprodukowaliśmy kolejny sezon „Do dzwonka”, składający się z 40 nowych odcinków. Drugi sezon „Do dzwonka” miał premierę na początku listopada i zdobył jeszcze większą rzeszę fanów. Jego premierowy odcinek miał najlepszą oglądalność spośród wszystkich kanałów w swoim przedziale czasowym wśród grupy docelowej (dziewczynek w wieku 10 – 15) i był #1 wśród wszystkich kanałów dla dzieci w grupie widzów 4+.  Nasze lokalne gwiazdy wystąpiły również w projekcie ekologicznym „Friends For Change”, zachęcając naszych widzów do zaangażowania się w ochronę środowiska.
 
W Disney XD pokazaliśmy lokalną produkcję „Mierz wysoko”, program który ma na celu inspirować młodych ludzi do spełniania marzeń oraz wiary w siebie. Jedną z twarzy tej akcji został polski bramkarz grający w Arsenal Londyn – Łukasz Fabiański. Do ramówki Disney XD wprowadziliśmy aż 5 nowych seriali. Nieustannie pracujemy nad tym, aby nasza oferta programowa była jeszcze bardziej atrakcyjna dla naszych widzów.
 
Podobnymi sukcesami możemy pochwalić się również na innych rynkach Europy Środkowej i Wschodniej.
 
Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Nadal postępować będzie rozwój, a co za tym idzie znaczenie programów dostarczanych przez Internet oraz VOD w sieciach kablowych i satelitarnych. Cyfrowa TV naziemna będzie miała wpływ głównie na graczy w tradycyjnym sektorze  kanałów dostępnych nieodpłatnie. Zwiększy się więc konkurencyjność na polskim rynku, a to przyniesie jeszcze większy nacisk na kompleksowość usług; TV, telefon, Internet, komórka. Liderem pozostanie bez wątpienia Polsat, który może wykazać się większą dynamiką niż konkurencja.  Gracze rynkowi pomimo zaciskania pasa będą zdani coraz bardziej na marketing, aby dotrzeć do swoich grup celowych z oferta (kontentem). Disney jest bardzo dobrze przygotowany do tej nowej gry rynkowej i w swoich nowatorskich zintegrowanych strategiach dostarczania rozrywki, produktów, filmów i programów wyprzedza konkurencję. Ponad dwa lata temu przyjęliśmy w Europie nowy zintegrowany sposób sprzedaży i komunikacji, a to miało wpływ na szerszą, a zarazem bardziej skoncentrowana współpracę z naszymi partnerami.

Plany firmy na 2012 rok
Chcemy jeszcze bardziej wzmocnić naszą więź z widzami. Właśnie rozpoczęły się poszukiwania tanecznej gwiazdy Disneya w konkursie „Taniec rządzi: Dance Dance”. Na naszych kanałach zadebiutują zupełnie nowe seriale i filmy, które już teraz odnoszą olbrzymi sukces w Stanach Zjednoczonych. Widzowie Disney XD będą mieli okazję bliżej poznać postaci Marvela, które na dłużej zagoszczą w naszej ramówce. Planujemy kolejną odsłonę akcji „Mierz wysoko”, w której wystąpią Marcin Gortat oraz Wojciech Kuderski „Lala”, dając młodym widzom z całej Polski szansę spotkanie z ich idolami oraz wystąpienia w Disney XD. Pokażemy również nasze lokalne gwiazdy w zupełnie innej odsłonie. Rok 2012 z pewnością będzie pełen niespodzianek i ciekawych projektów.
 


Jacek Koskowski, general manager CEE w BBC Worldwide Channels

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2011 roku
Największym wydarzeniem w branży było niewątpliwie sfinalizowanie transakcji zakupu sieci Aster przez UPC.
 
Człowiek lub ludzie, którzy w 2011 roku wywarli największy wpływ na rynek
Ze względu na za niezwykle śmiałą strategię konwergencji mediów i konsekwencję w jej realizowaniu za taką osobę uznałbym Zygmunta Soloża-Żaka. Zakup Polkomtela, choć dotyczy  branzy pokrewnej, nie pozostaje bez wpływu na naszą.
 
Kryzys w 2011 – fakt czy mit?

W ostatnim kwartale kryzys miał pośredni wpływ na rynek, przejawiał się przede wszystkim spadkiem dynamiki wydatków na reklamę. Rynek telewizji płatnej, jako taki, na razie broni się przed nim.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w firmie w 2011 roku
Bez wątpienia utworzenie polskiego biura BBC Worldwide w maju tego roku.

Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Najprawdopodobniej dojdzie do połączenia dwóch dużych platform DTH (N i Cyfry +), będziemy więc obserwować ciąg dalszy trendu, jakim jest konsolidacja rynku platform.
 
Plany firmy na 2012 rok
W następnym roku bez wątpienia duży nacisk będziemy kłaść na zwiększanie zasięgu (dystrybucję) portfolio naszych kanałów, aktywne działania marketingowe oraz rowój struktur lokalnego biura.
 


Ewa Czekała, prezes 4fun Media SA

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2011 roku
Najważniejszym wydarzeniem była zdecydowanie decyzja o strategicznym partnerstwie Canal Plus oraz TVN. O możliwości sprzedaży TVN-u przez ITI spekulowano już dawno, ale decyzja o przejęciu pakietu akcji przez Vivendi była sporym zaskoczeniem. Wcześniej spodziewano się raczej tego, że platforma N i telewizja TVN trafią w ręce oddzielnych inwestorów, a kupnem TVN zainteresowany będzie duży, międzynarodowy koncern, taki jak Time Warner. Vivendi było rozpatrywane jedynie w kontekście przejęcia platformy N.

Rozczarowaniem natomiast był dla mnie przebieg procesu cyfryzacji telewizji naziemnej, który oceniam jako spóźniony o kilka lat i mało energiczny. Wątpliwości rodzić może także sposób zarządzania multipleksem. Koszty wejścia nowych graczy do naziemnej telewizji cyfrowej są na tyle wysokie, że ich pokrycie z zysków nie jest gwarantowane. Powoduje to, że oferta programowa dostępna w multipleksach nie różni się od tej dostępnej na platformach cyfrowych oraz w podstawowych pakietach operatorów kablowych i na pewno nie wnosi jakościowej różnicy dla obecnych abonentów korzystających z usług operatorów komercyjnych.
 
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli w 2011 roku największy wpływ na rynek
Nie będzie chyba zaskoczeniem, gdy powiem, że tą osobą jest Zygmunt Solorz-Żak. Przejęcie przez niego Polkomtela jest największą transakcją w historii polskich mediów, która może mieć znaczący wpływ na rynek mediów elektronicznych i ich dystrybucję w przyszłości. 
 
Kryzys w 2011 roku – fakt czy mit?
Rynek reklamy telewizyjnej faktycznie rozwija się w 2011 roku poniżej oczekiwań. Pomimo to segment stacji tematycznych radzi sobie całkiem dobrze, konsekwentnie odnotowując wzrost udziałów w rynku. W tym trendzie utrzymują się też wyniki oglądalności kanałów należących do 4fun Media S.A., w szczególności 4fun.tv, co w naszym przypadku pozwala utrzymywać wysoką dynamikę przychodów reklamowych, znacząco wyższą niż całego rynku.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w firmie w 2011 roku
2011 był pierwszym rokiem realizacji celów emisyjnych jakie założyliśmy po udanym debiucie giełdowym pod koniec 2010 roku. Dzięki pozyskanym środkom finansowym powiększyliśmy nasze portfolio o kolejny kanał, TV.DISCO. Dzięki temu możemy zaoferować dziś widzom jeszcze bardziej zróżnicowaną, ofertę muzyczną. Dokonane inwestycje pozwoliły nam podnieść jakość nadawania i atrakcyjność programów naszych ramówek, wprowadzić nowe rozwiązania technologiczne oraz rozbudować własną platformę internetową o nowe funkcjonalności. Rok 2011 rozpoczynaliśmy z około 65 000 użytkownikami śledzącymi nasz kontent w Internecie (na naszych stronach www, fanpejdżach na Facebooku i kanałach na serwisie youtube.com), a już w listopadzie było ich prawie 7 razy więcej (około 430 000). Dzięki takiemu wzrostowi bazy internautów korzystających z naszych usług, mogliśmy zaproponować partnerom biznesowym nowoczesne, zintegrowane oferty marketingowe łączące działania w telewizji z tymi w Internecie. Sukcesem z pewnością było też zwiększenie zasięgu kanału rebel:tv oraz wprowadzenie na antenę 4fun.tv nowego dla nas formatu, kontrowersyjnego reality show pt. „Blow Job – The Real Office”, który zwiększył wyniki oglądalności wieczornego pasma.
 
Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
2012 rok z pewnością przyniesie zmianę układu sił na rynku, głównie za sprawą wejścia koncernu Vivendi do TVN. Z zaciekawieniem będę się przyglądać połączeniu platform satelitarnych Cyfra+ i N oraz konsolidacji portfolio kanałów tematycznych. 
 
Plany firmy na 2012 rok
W nadchodzącym roku jednym z naszych priorytetów z pewnością będzie zwiększenie oglądalności oraz zasięgu technicznego kanałów rebel:tv oraz TV.DISCO. Umocni to naszą pozycję na rynku stacji tematycznych, tym bardziej, że  nie powiedzieliśmy ostatniego słowa w kwestii dalszego poszerzania naszej oferty w tej kwestii. W kolejnych miesiącach planujemy również dynamiczną ekspansję kontentu online, wykorzystując nowo powstałe płaszczyzny dystrybucyjne.
 


Katarzyna Sady-Gut, senior marketing manager w Chello Central Europe

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2011 roku
Jednym z największych sukcesów mijającego roku jest niewątpliwie finalizacja transakcji zakupu Astera przez UPC. Dzięki temu połączeniu także widzowie odniosą wiele korzyści.

Za porażkę uważam zbyt duże medialne nagłaśnianie słowa „kryzys”. To sprawia, że przedsiębiorcy, w obawie przed tym właśnie kryzysem, wstrzymują inwestycje oraz zatrudnianie. Może to w efekcie doprowadzić do realnej recesji.
 
Człowiek lub ludzie, którzy w 2011 roku wywarli największy wpływ na rynek
Człowiekiem, który wywarł w tym roku największy wpływ na rynek jest Zygmunt Solorz-Żak. To biznesmen, który ma wizję i konsekwentnie realizuje strategię. Jest prekursorem na rynku, wyraźnie wyznacza nowe trendy w świecie mediów, a należąca do niego grupa medialna rozwija się w imponującym tempie, przekształcając się z operatora komunikacyjnego w technologiczno-medialnego potentata.
 
Kryzys w 2011 – fakt czy mit?
Moim zdaniem bardzo niepokojący jest IV kwartał mijającego roku. Reklamodawcy redukują zaplanowane wcześniej budżety reklamowe, co skutkuje zmniejszeniem przychodów kanałów z tego tytułu. Niestety takie posunięcia nie napawają optymizmem na rok przyszły: przed nadawcami staje nie lada wyzwanie utrzymania wciąż tej samej wysokiej jakości kontentu.
 
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w firmie w 2011 roku
Udało się nam podpisać kontrakt na dystrybucję wszystkich naszych kanałów z największym w Polsce alternatywnym operatorem telefonii stacjonarnej - firmą Netia. Kontrakt ten jest o tyle istotny, że Netia jest obecnie w fazie dynamicznego rozwoju swoich usług TV, co w niedalekiej przyszłości da nam możliwość istotnego zwiększenia zasięgu technicznego naszych kanałów. Oznacza to, że wielu widzów, którzy do tej pory nie mieli okazji poznać naszych kanałów, uzyska do nich dostęp.
 
Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Wszystko wskazuje na to, że technologia HD powoli staje się standardem. Telewizory kineskopowe odchodzą w zapomnienie. Na rynku pojawiły się  już telewizory 3D, oferujące możliwość oglądania programów i filmów w trójwymiarowej technologii. To tylko kwestia czasu, kiedy w Polsce na szerszą skalę pojawią się pierwsze kanały 3D. Bardzo intensywnie rozwija się również rynek usług VOD oraz upowszechnia się dostęp do telewizji za pośrednictwem sieci. Również i nasza firma stara się nadążać za nowymi trendami. Filmy z programowej oferty kanału Zone Europa niedawno wzbogaciły usługę typu catch-up tv, dostarczaną przez Cyfrowy Polsat pod nazwą „Strefa Wideo”. Miłośnicy dobrego kina europejskiego mogą oglądać wybrane propozycje filmowe w dowolnie wybranym przez siebie czasie. W tej usłudze dostępne są także programy znane z kanałów Zone Reality i Extreme Sports Channel.
Plany firmy na 2012 rok
Nieustannie dbamy o rozwój naszego kontentu, starając się zdobywać dla naszych widzów jak najatrakcyjniejsze programy. Nasi widzowie są bardzo lojalni i przywiązani do naszych kanałów, ale zdajemy sobie sprawę, że oczekują od nas stałego odświeżania i wzbogacania naszej oferty. Dlatego  myślimy również o rozwoju portfolio naszych produktów, by dostosować je do zmieniających się potrzeb rynku. Jednym z naszych celów jest również systematyczne rozszerzanie dystrybucji, która zwiększy zasięg dotarcia naszych kanałów.


Janusz Kosiński, prezes INEA

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2011 roku
Kiedy w ubiegłym roku wskazywałem jako ważne wydarzenie między innymi przejęcie przez UPC spółki Aster, chyba nikt nie spodziewał się, jak długo będzie trzeba czekać na decyzję w tej sprawie i że będzie ona dyskryminująca dla branży kablooperatoratów. Uważam, że dla nas jako branży jest to porażka, którą możemy przekuć w sukces, jedynie głośno mówiąc o fikcyjnym monopolu sieci kablowych, podczas gdy praktycznie w każdym miejscu świadczenia naszych usług konkurujemy z platformami cyfrowymi i TPSA. I właśnie o sukcesie w komunikowaniu naszej faktycznej sytuacji na forum branży i nie tylko chciałbym mówić w przyszłym roku.
 
Człowiek lub ludzie, którzy w 2011 roku wywarli największy wpływ na rynek
Niezmiennie wskażę Prezes UKE, którą, uważam, należy podziwiać za wielowymiarowe postrzeganie branży telekomunikacyjnej oraz sprzyjanie wzrostowi konkurencyjności m.in. poprzez wspieranie takich przedsięwzięć jak budowa infrastruktury szerokopasmowej w naszym kraju.
 
Kryzys w 2011 – fakt czy mit?
Jeśli kryzys dotknął branżę kablową, to wyszła z niego obronną ręką, zresztą nie pierwszy raz. Ostatnie miesiące i intensywny rozwój INEA - zdecydowanie szybszy od rozwoju branży - dowodzi ponadto, iż wysoka jakość usług telekomunikacyjnych będzie zawsze w cenie.
 
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w firmie w 2011 roku
Po 2010 roku, w którym wprowadziliśmy więcej usług niż podczas poprzednich 10 lat, również rok 2011 okazał się pełen sukcesów. Wśród nich na wyróżnienie zasługuje intensywny rozwój naszych podstawowych usług – telewizji, Internetu i telefonii, ale również tych dodanych, jak np. Internetu mobilnego czy sukcesu premiery pay-per-view przy okazji walki Adamek-Kliczko. Wisienką na torcie okazała się w tym roku oferta Internetu i telefonii stacjonarnej skierowana do Seniorów. Na uwagę zasługuje również m.in. pilotażowy projekt kursów z obsługi komputera i Internetu dla osób w wieku 50+, za który zostaliśmy nagrodzeni wyróżnieniem As Odpowiedzialnego Biznesu. Cieszy również, iż z końcem roku przekraczamy pierwszy tysiąc abonentów usług świadczonych przy wykorzystaniu technologii WiMAX. Poza tym umacniamy naszą pozycję na rynku usług dla Biznesu, m.in. dzięki wygranym przetargom na obsługę szpitali w regionie czy budowę Wojewódzkiej Sieci Teleinformatycznej dla jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej z terenu województwa Wielkopolskiego. Po raz pierwszy marka INEA pojawiła się w tym roku wśród Najcenniejszych Polskich Marek w rankingu „Rz”, plasując się w czołówce branży telekomunikacyjnej i marek ogólnopolskich. A to z pewnością nie wszystkie nasze tegoroczne sukcesy.
 
Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
W tym roku znaczenie skrótu DVB-T prawdopodobnie przestanie być tajemnicą dla widzów telewizji płatnej, a stanie się silną konkurencją dla operatorów tejże telewizji. Poza tym, konsekwencją powodzenia pierwszej transmisji sportowej w systemie pay-per-view powinno być pojawienie się kolejnych takich okazji, miejmy nadzieję, przygotowanych na warunkach bardziej dla nas wszystkich zrozumiałych. Nie zaskoczę nikogo podkreślając rolę smartfonów czy Internetu mobilnego. Mobilność to nie jutro. Mobilność to dzisiaj, ale w ostatecznej rozrywce i tak nie obejdziemy się wszyscy bez niezawodnego Internetu kablowego. Dlatego INEA w dalszym ciągu, w roku 2012, będzie intensywnie inwestować w sieci NGN w technologii xPON.
 
Plany firmy na 2012 rok
INEA ma przed sobą interesujący rok. Dzięki wygranemu przetargowi na budowę Wojewódzkiej Sieci Teleinformatycznej dla jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej z terenu województwa Wielkopolskiego jesteśmy skazani na intensywny rozwój w kolejnych powiatach naszego regionu. Nie bez znaczenia będzie także spodziewany przez nas sukces projektu Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej, która w początku nadchodzącego roku powinna otrzymać notyfikację projektu. Dla nas, głównego inwestora tego projektu, oznacza to rozpoczęcie intensywnego zaangażowania się jako akcjonariusza. W nadchodzącym roku będziemy też kontynuować budowę sieci bezprzewodowych w technologii WiMAX oraz instalację naszych hotspotów w najważniejszych miejscach Poznania. Korzystanie z naszej miejskiej sieci WiFi chcielibyśmy umożliwić jeszcze przed Euro 2012. Intensywnie myślimy też o dalszym rozwoju naszych usług, uproszczeniu oferty, postawieniu na jeszcze lepsze relacje z Klientami. Przed nami naprawdę bardzo interesujący rok.

 


Reklama

Maria Wajda, dyrektor zarządzająca Atmedia

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2011 roku
W kategorii „wydarzenie” o palmę pierwszeństwa ścierają się co najmniej dwa – partnerstwo TVN i Vivendi oraz przejęcie Polkomtela przez Zygmunta Solorza. Ich skutki na pewno zaważą na krajobrazie rynku. Pierwsze oznacza głębszą konsolidację branży telewizyjnej, natomiast ruch właściciela Polsatu oznacza skupienie w jednych rękach kontentu i wszystkich dostępnych dziś na rynku platform jego dystrybucji.
 
W kategorii „sukces” trudno nie wspomnieć o własnym podwórku – kanałach tematycznych. Imponujący wzrost tej kategorii obserwujemy dziś w każdym wymiarze: liczba widzów, wielkość budżetów reklamowych, ilość debiutów. Pod względem udziałów w widowni w grupie komercyjnej (16-49 lat), kanały tematyczne wyprzedzają dziś TVN i Polsat razem wzięte. Budżety nadawców tematycznych zasila zaś co piąta złotówka na reklamę telewizyjną – o ok. 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Tegoroczne udane debiuty i relaunche (vide: Polo TV, TLC) pokazują z kolei, że nasz rynek wciąż ma ogromny potencjał wzrostu.
 
Porażką roku – dla reklamodawców telewizyjnych i znakomitej większości nadawców, jest decyzja o utrzymaniu mikrej liczebności panelu telemetrycznego w 2012 roku. Mimo że do grona klientów Nielsen Audience Measurement, dostawcy danych telemetrycznych, dołącza Telewizja Polska, która przez lata samodzielnie utrzymywała konkurencyjny panel TNS OBOP, w przyszłym roku rynek nie otrzyma dokładniejszych danych opisujących zachowania widowni. Oznacza to, że reklamodawcy szukający dotarcia do węższych grup celowych niż zaklęta 16-49, wciąż nie będą mieli danych, które pozwolą im precyzyjnie zaplanować kampanię telewizyjną. Badanie telemetryczne - stworzone w czasach hegemonii czterech głównych anten, nie przystaje do realiów komplikującego się rynku, na którym działa już ponad 170 nadawców. Liczymy, że w 2012 r. zapadnie wreszcie decyzja o powiększeniu panelu, która zbliży nas do europejskich standardów pomiaru telewizji.

Człowiek lub ludzie, którzy w 2011 roku wywarli największy wpływ na rynek
Z ust branży mediów i telekomunikacji nie schodził w tym roku Zygmunt Solorz-Żak. Właściciel potężnego imperium telewizyjnego i telekomu pokaże w najbliższych latach na jakie korzyści można „przekuć” połączenie telewizji, platformy cyfrowej, internetu mobilnego i sieci komórkowej pod jednym kapitałowym dachem.

Kryzys w 2011 - fakt czy mit?
Na to pytanie inaczej odpowiedzą wydawca prasy i wydawca portalu, a także - nadawca naziemny i nadawca tematyczny. 2011 był z pewnością kolejnym rokiem ostrożnych inwestycji, zakończonym niskim jednocyfrowym wzrostem całego rynku reklamowego. Kurs na efektywność i „optymalizację” procentował w przypadku internetu i telewizji tematycznych, pozostałe media broniły pozycji (radio) bądź traciły (prasa, outdoor).
 
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w firmie w 2011 roku
Zaczynaliśmy rok z ok. 50 telewizjami tematycznymi w portfolio, kończymy - z blisko 60. Udział naszych stacji zapewniał nam w pierwszych miesiącach roku 4-te lub 5-te miejsce w rankingu oglądalności grupy komercyjnej. W drugim półroczu wysforowaliśmy się na stabilną trzecią pozycję, zaraz za największymi telewizjami komercyjnymi. Z takim wynikiem wchodzimy w 2012 rok, w którym spodziewamy się udziału Atmax (pakietu łączącego ofertę wszystkich naszych stacji) na poziomie 15 proc.

Tyle w telewizji - która wciąż jest i pozostanie głównym filarem biznesu Atmedia. Ale coraz większe znaczenie zyskują nowe media. Nasz zespół online rozbudowaliśmy w tym roku ponad dwukrotnie - do 10 osób. Obsługujemy już ok. 30 witryn. Świadczymy kompleksowy serwis dla stacji rozwijających dystrybucję kontentu na nowych platformach - m.in. VoD oraz Smart TV. Oprócz witryn „tradycyjnych” nadawców obsługujemy też szereg niezależnych serwisów tematycznych (dziecięcych, młodzieżowych), które - zgodnie z pozycjonowaniem Atmedia - zapewniają precyzyjne dotarcie do konkretnych grup odbiorców.

Podobną strategię realizują nasze biura zagraniczne -w Czechach i na Węgrzech, które w tym roku także umocniły pozycję na swoich rynkach.
 
Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Zmiany w branży telewizyjnej wyznaczają dziś takie trendy i zjawiska jak fragmentaryzacja, cyfryzacja i rewolucja technologiczna. Fragmentaryzacja widowni przyspiesza. 10 lat temu w telewizjach było ok. 250 programów przyciągających ponad 10 mln publiczności. W ub.r. – taki wynik osiągnęło już tylko 12 programów. Dzięki szerszej ofercie telewizyjnej widzowie zyskują coraz większy wybór, a to sprawia, że konkurencja nadawców o 4 godziny, jakie przeciętny Polak od lat poświęca dziennie na oglądanie telewizji – zaostrza się.

Fragmentację dodatkowo zdynamizuje cyfryzacja. Dzięki niej ponad 30- proc. Polaków, którzy nie są klientami platform cyfrowych i/lub kablówek, zyska dostęp do większej liczby programów. Dziś widzowie ci są ograniczeni do oferty analogowych telewizji naziemnych (głównie TVP, TVN, Polsat), którym środowisko konkurencyjne zagęści się także na tym odcinku. To z kolei będzie oznaczało dalszy spadek udziałów obecnej tzw. wielkiej czwórki.

Rewolucja technologiczna – a więc „rozlewanie się” kontentu na nowe platformy dystrybucji (komputery, komórki, tablety) będzie z kolei poszerzała dostęp do treści telewizyjnych. Już od kilku lat widać, że nowe technologie są ogromnym sprzymierzeńcem nadawców. Serwisy VoD, czy telewizja mobilna tworzą kolejny filar ich biznesu, nie osłabiając tego głównego, jakim wciąż jest i pozostanie oglądanie w „tradycyjny” sposób.
 
Plany firmy na 2012 rok
Wiosną przyszłego roku Atmedia udostępni obsługiwanym kanałom dane z własnego pomiaru telemetrycznego. Wraz z UPC na 5-tys. próbie gospodarstw domowych będących jej klientami, będziemy badać zachowania widowni telewizyjnej. Dostarczymy stacjom tematycznym wgląd w zachowania widzów nawet w bardzo wąsko zdefiniowanych grupach celowych, co pozwoli im skuteczniej analizować i tworzyć ramówkę. Próba we wspomnianym wcześniej badaniu telemetrycznym Nielsena - 1,7 tys. próbie gospodarstw, nie pozwala dziś na takie pogłębione analizy kanałom o niższych zasięgach.

W przyszłym roku będziemy też inwestować w rozwój oferty nowych mediów. Liczne badania dowodzą synergii telewizji i internetu, które zarówno pod względem treści (VoD) jak i technologii (Smart TV) są sobie coraz bliższe. Wierzymy, że rozwój oferty w tym kierunku oznacza korzyści zarówno dla obsługiwanych nadawców, którzy chcą komercjalizować programy na różnych platformach, jak i reklamodawców, zainteresowanych obecnością wokół tych programów i chcących kupić kampanię w jednym biurze reklamy.


Producenci

Maciej Grzywaczeski, wiceprezes ATM Grupy

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2011 roku?
Rozpisanie i rozstrzygnięcie konkursu koncesyjnego na MUX-1. To zamyka proces przygotowań do cyfryzacji w Polsce. Bez tego nie mógłby się dokonać w naszym kraju tak ważny cywilizacyjnie krok naprzód, czyli przejście z nadawania naziemnego na nadawanie cyfrowe.

Człowiek lub ludzie, którzy w 2011 roku wywarli największy wpływ na rynek
Jacek Weksler, który został dyrektorem koordynacji programowej TVP oraz Jerzy Kapuściński, szef Dwójki. Obaj starają się nadać nowe znaczenie misji Telewizji Publicznej.

Kryzys w 2011 - fakt czy mit?
Na rynku telewizyjnym nie było widać kryzysu w tym roku. Stacje nadal chętnie inwestowały w nowe programy i seriale. Jeśli pod koniec roku niektóre miały kłopoty, to wynikało to raczej z wewnętrznych problemów stacji, niż sytuacji na całym rynku.
 
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w firmie w 2011 roku
Otwarcie centrum produkcji filmowo-telewizyjnej ATM Studio w Warszawie. To największy tego typu obiekt w tej części Europy. Branża filmowo-telewizyjna w Polsce nie miała dotąd takiego miejsca.

Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Spodziewam się, że w związku z Euro 2012 Polacy po raz pierwszy będą mogli obejrzeć to sportowe wydarzenie w HD. Myślę, że TVP im to umożliwi. Odbiór cyfrowy dzięki MUX-1 i MUX2 stanie się więc w naszym kraju faktem. Oczekuję także dalszego rozwoju technologii LTE czyli usług szerokopasmowego internetu, które oferuje Polsat wraz z Polkomtelem.

Plany firmy na 2012 rok
Na początku roku wprowadzamy nową telenowelę „Galeria”, którą będzie można zobaczyć w TVP1. Projekt ma duży potencjał. Liczymy, że zyska sympatię widzów, bo Polacy lubią galerię handlowe. To także innowacyjna propozycja dla reklamodawców chcących promować swoje marki. Ponadto pracujemy obecnie nad kilkoma nowatorskimi formatami. Mamy nadzieję, że rynek je zauważy. A wiosną wraz z Akson Studio i TVN rozpoczniemy zdjęcia do filmu „Miasto”. Ten projekt o Powstaniu Warszawskim będzie pierwszym głosem młodego pokolenia w sprawie powstania. Wyreżyseruje go Jan Komasa.


Grzegorz Piekarski, dyrektor zarządzający Mastiff Media Polska

Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2011 roku
Rynek telewizyjny staje się coraz bardziej dojrzały i elastyczny. Może na nim współistnieć kilka dużych rozrywkowych programów o podobnej tematyce, które jednocześnie osiągają sukces i budują własną widownię. Przykładem mogą tu być „Must be the Music. Tylko muzyka”, „Bitwa na głosy” i „X-factor”. Trzeba też zaznaczyć, że dużym sukcesem polskiego rynku jest obecność na nim niemal wszystkich największych i najbardziej istotnych światowych formatów, oprócz wcześniej wspomnianych, np.: „Mam talent”, „You Can Dance – Po prostu tańcz!”, etc.

Ważnym wydarzeniem 2011 roku jest trwający proces zmian w akcjonariacie grupy TVN i idąca za nim konsolidacja platform cyfrowych.

Warto również wspomnieć o rosnącej sile kanałów tematycznych, a zwłaszcza o wyłaniających się silnych brandach telewizyjnych. Zauważalny jest tu fakt, że coraz częściej ludzie wybierają markę programu, nie zważając na kanał. Na tym korzystają mniejsze stacje dostępne na platformach cyfrowych oraz w telewizjach kablowych.

Do sukcesów z pewnością należy zaliczyć sukces polskiego autorskiego serialu „Przepis na życie” z bardzo dobrym scenariuszem autorstwa Agnieszki Pilaszewskiej.
 
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli w 2011 roku największy wpływ na rynek
Tomasz Lis, którego rozmowa z prezesem Jarosławem Kaczyńskim, „miała wpływ” na wynik wyborów.

Kryzys w 2011 - fakt czy mit?
Kryzys widać bardzo wyraźnie, a objawia się on w tym, że największe stacje nie chcą ryzykować i stawiają na sprawdzone światowe hity. Dodatkowym elementem przemawiającym za tą tezą, jest ich cykl naprzemienny, czyli wpuszczanie formatu na antenę co drugi sezon, np. „Bitwa na Głosy” i „Voice of Poland”, „X-Factor” i ‘Taniec z gwiazdami”, a także „You Can Dance” i „Top Model”. Dzięki temu stacje mają dwa formaty, a w jednej ramówce nie ponoszą podwójnych kosztów. Spadek budżetów reklamowych wymusza również tego typu politykę.

Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w firmie w 2011 roku
Niewątpliwym sukcesem jest wprowadzenie największej produkcji na polskim rynku, czyli formatu „Bitwa na głosy” oraz potwierdzona jej kontynuacja na wiosnę 2012. Zrealizowanie szóstej edycji „You Can Dance” oraz rozpoczęcie pracy nad siódmą, oznacza, że program nadal cieszy się dużym zainteresowaniem.

Produkcja „Tak to leciało!” nawet przy ósmej edycji nieustannie świetnie się ogląda oraz dzięki takiemu formatowi możemy realizować misję telewizji publicznej, nie rezygnując z rozrywkowego aspektu. Rzadko zdarza się, że te dwa czynniki idą ze sobą w parze.

Firma Mastiff Media Polska wyprodukowała pierwszy format z międzynarodowymi gwiazdami w rolach prowadzących, czyli „Trinny i Susannah ubierają Polskę” dla TVN Style. Jest to największa produkcja dla kanału tematycznego w Polsce.

Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Będzie to na pewno rok zachowawczy, dyktowany ruchami reklamodawców. Nadawcy będą bardzo ostrożni i wypuszczą sprawdzone wcześniej pozycje. Szykuje się kolejny rok dużych formatów – „X-factor”, „Bitwa na głosy”, „You Can Dance”, „Must Be The Music. Tylko muzyka”.

Przed nami próby reorganizacji Telewizji Publicznej oraz szukania przez nią miejsca na rynku. 

Jeśli chodzi o światowy rynek, to rosną na nim w siłę programy typu „makeover”, czyli pokazujące jak można zmienić swoje życie na lepsze.
 
Plany firmy na 2012 rok
W wiosennej ramówce z pewnością widzowie będą mogli zobaczyć nasze trzy duże produkcje: siódmą już edycję „You Can Dance – Po prostu tańcz!”, drugi sezon „Bitwy na głosy” oraz ósmą edycję „Tak to leciało!”. Planujemy nowe projekty, które na tę chwilę muszą pozostać jeszcze tajemnicą.

Dołącz do dyskusji: Polska telewizja w 2011 roku - co w 2012 roku?

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
POTVP to nie telewizja publiczna
Produkcja „Tak to leciało!” nawet przy ósmej edycji nieustannie świetnie się ogląda oraz dzięki takiemu formatowi możemy realizować misję telewizji publicznej, nie rezygnując z rozrywkowego aspektu. Rzadko zdarza się, że te dwa czynniki idą ze sobą w parze.

Jakie gusta taka misja!
odpowiedź
User
asdw kocham RMF FM a brzydzę się Radiem ZET
Zgadzam się z kolegą, "Tak to leciało" jest bardzo dobrym teleturniejem i zawsze go oglądam, nawet powtórki.
odpowiedź
User
GOOGLE: Semen Zabuski
Tzn., że chodzi o to, aby "misyjna" kapusta ATM Grupy leżała na najwyższej półce TVPomidor, sterowanej przez przewodniczącego Krajowej Rady Rumianku i Tymianku oraz jego misjonarzy.
odpowiedź