Polski rynek rozrywki i mediów warty prawie 65 mld zł

Z raportu PwC wynika, że w tym roku wartość polskiego rynku rozrywki i mediów wyniesie 64,8 mld zł. To stawia nasz kraj na pozycji lidera w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) pod względem wartości przychodów z tego sektora.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Polski rynek rozrywki i mediów warty prawie 65 mld zł

Opracowanie PwC “Global Entertainment & Media Outlook 2024–2028” PwC Polska przedstawia zestaw pięcioletnich prognoz wydatków konsumentów i reklamodawców w 11 segmentach rynkowych, w 53 terytoriach na świecie.

Polska liderem rynku rozrywki i mediów

W 2024 r. polski rynek rozrywki i mediów (E&M) będzie wart prawie 65 mld zł, co plasuje nasz kraj w pozycji lidera w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE) jeżeli chodzi o wartość przychodów z tego sektora. Do roku 2028 pod względem wartości utrzyma się tendencja wzrostowa.  

W latach 2023-2028 średnioroczne tempo wzrostu przychodów z rynku E&M w Polsce wyniesie 3,8 proc., nieznacznie poniżej globalnej stopy wzrostu sektora na poziomie 3,9 proc. rok do roku.

grafika

- Polska wyróżnia się na tle globalnych trendów branży rozrywki i mediów, ponieważ telewizja tradycyjna nadal utrzymuje silną pozycję, podczas gdy w innych krajach traci na rzecz streamingu wideo. Różnorodne źródła przychodów, takie jak subskrypcje, mikropłatności oraz licencjonowanie treści, zwiększają stabilność finansową segmentów gier wideo i usług OTT, które stają się jednymi z najbardziej dynamicznych na polskim rynku - mówi Marcin Sidelnik, partner PwC Polska, lider sektora telekomunikacji, rozrywki i mediów.

Internet bardziej dochodowy od telewizji

Dane z raportu PwC pokazują, że największym pod względem generowanych przychodów segmentem w branży E&M w Polsce jest internet, wart 26,3 mld zł, wyprzedzając przychody tradycyjnej telewizji (10,7 mld zł).

W Polsce wolniej niż na świecie będą rosły takie segmenty jak gry wideo i e-sport (6,8 proc. vs 8 proc.)., usługi OTT (6,7 proc. vs. 7,4 proc.), kino (6 proc. vs 6,3 proc.).

grafika

– Segment OTT (Over-the-top) video, oferujący treści wideo na żądanie, także rozwija się w coraz szybszym tempie, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na spersonalizowane treści. Platformy OTT, takie jak Netflix czy HBO Max, wzmacniają swoje oferty, wprowadzając m.in. tańsze plany subskrypcyjne z reklamami. To nie tylko zwiększa bazę użytkowników, ale też otwiera nowe źródła przychodów z reklam – mówi Paweł Wesołowski, partner w zespole usług dla sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki, PwC Polska.

Sama reklama internetowa, w tym na platformach OTT, ma osiągnąć wartość 10,6 mld zł w 2024 roku, czyli 16 proc. całkowitych przychodów rynku rozrywki i mediów w Polsce.

grafika

– W obszarze reklamy internetowej i gier wideo kluczowe będzie wdrażanie innowacyjnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja i big data, które pozwolą nie tylko lepiej zrozumieć klientów i odpowiednio dostosować ofertę, ale również będą źródłem szeregu nowych usług. Ponadto wzrost będzie napędzany przez nowe modele monetyzacji - mikropłatności, subskrypcje oraz reklamy zintegrowane w grach i streamingach, których odpowiedni dobór będzie stanowił o przewadze konkurencyjnej. Zróżnicowane i elastyczne modele monetyzacji staną się nową podstawą stabilności finansowej sektora – komentuje Małgorzata Górna, partnerka w zespole usług dla sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki, PwC Polska.

Internet mobilny i stacjonarny

Przychody z usług mobilnych wzrosną o 1,8 proc. z 20,1 mld zł w 2023 roku do 22,0 mld zł w 2028 roku, ze względu na czynniki takie jak skala adresowalnego rynku (TAM), niższe koszty wdrożenia i adopcji w porównaniu z szerokopasmowym Internetem stacjonarnym oraz obecnymi preferencjami konsumentów – wskazano w opracowaniu PwC.

Przychody z dostępu do internetu mobilnego w 2024 r wyniosą 20,5 mld zł, a z internetu stacjonarnego 5,8 mld zł. Polska osiągnie punkt krytyczny w 2027 r., kiedy to światłowód będzie stanowić 50 proc. wszystkich abonamentów na Internet stacjonarny.

Telewizja i OTT rosną 

Przychody z rynku telewizji w Polsce generuje głównie abonament telewizyjny (6,8 mld zł), którego wartość dwukrotnie przekracza wartość reklam telewizyjnych (3,6 mld zł). Przychody z abonamentu w 2028 r. osiągną 7,4 mld zł. Natomiast przychody z reklam telewizyjnych wzrosną do 2028 roku o 0,5 proc. do 3,5 mld zł.

Przychody z publicznych opłat licencyjnych spadną z 406 mln zł do 402 mln zł w okresie prognozy.

grafika

W segmencie OTT w najbliższych latach priorytetem będzie zwiększenie rentowności i wzrost liczby klientów. Przychody z usług OTT wideo w tym roku szacuje się na 3,5 mld zł, z czego 3,2 mld zł to pieniądze z subskrypcji VoD, 196 mln zł z reklam, a 161 mln zł z transakcji VoD.

„Model AVOD (Advertising Video on Demand) zyskuje na popularności, co widać na przykładzie YouTube, którego przychody przewyższają te generowane przez Netflix. Kanały FAST (Free Ad-Supported Streaming TV) docierają do Polski, oferując darmowy dostęp do treści w zamian za oglądanie reklam. Dla dostawców treści oznacza to nowe źródło przychodów z reklam, co może zrekompensować niższe wpływy z subskrypcji, a także zwiększyć zasięg i liczbę użytkowników na platformach streamingowych.” - opisano w raporcie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa