SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Powstał nowy projekt dziennikarski Outriders, inicjatorem Jakub Górnicki. „Jesteśmy zespołem 360°”

Outriders to nowy projekt dziennikarstwa obywatelskiego. Jego inicjatorem jest bloger i reporter Jakub Górnicki. W internecie trwa zbiórka na rozwój przedsięwzięcia.

Outriders/ YouTube.com Article

- Wiele rzeczy mówi się o mediach i dziennikarstwie, ale chyba najrzadziej to, że są potrzebne. A są! Potrzebujemy mediów silnych, stawiających odbiorcę na pierwszym miejscu, zmieniających się wraz z wyzwaniami i rzeczywistością, przedkładających jakość nad liczby. Takich, którym będziemy mogli w pełni zaufać, bo tworzonych przez ludzi oddanych misji – piszą twórcy Outriders na stronie Wspieram.to, gdzie trwa zbiórka na rozwój projektu.

Zespół Outriders chce stworzyć medium skupiające się na relacjonowaniu wydarzeń zagranicznych oraz objaśnianiu skomplikowanych zjawisk geopolitycznych.

- Naszym celem jest zbudowanie silnego medium, które na co dzień będzie opowiadać o świecie - tłumaczyć skomplikowane i ważne wydarzenia. Skupiamy się na wydarzeniach oraz tematach globalnie istotnych. Korespondencja zagraniczna jest podstawą, a jest jej coraz mniej. Osobiście angażujemy się w różne działania, uczestniczymy w debatach publicznych na tematy rozgrywające się nie tylko w Polsce. Czujemy, że powinniśmy tę debatę odbudować wspólnie. Praca reporterów jest dziś inna niż kiedyś, ale to nie znaczy, że niepotrzebna. Wręcz przeciwnie. Teraz jest moment, żeby wspólnie znaleźć tę drogę i nowe rozwiązania – czytamy w opisie inicjatywy.

W skład zespołu Outriders wchodzi kilkanaście osób - Anna i Jakub Górniccy (twórcy bloga Podróżniccy.com), Magdalena Chodownik (dziennikarka, reporterka), Honorata Zapaśnik (reporterka), Katarzyna Kiełbiowska (doradca ds. finansowych), Ewa Dziardziel (analityk danych), Katarzyna Mastalerz-Nurczyńska (organizatorka eventów), Piotr Andrusieczko (dziennikarz, reporter), Arkadiusz Sołdon (UX/UI designer), Piotr Kliks (programista), Marcin Suder (fotograf i fotoreporter).

Działania Outriders podzielone są na trzy segmenty. Pierwszy z nich to depesze – nadawane z Meksyku (na temat Ameryki Łacińskiej) oraz Ukrainy (na temat Europy Wschodniej). Kolejna część to reportaże interaktywne, łączące tradycyjne sposoby przekazu z nowoczesnymi technologiami (do tej pory ukazał się reportaż „Wstrzymani” o imigrantach). Ostatni segment działania Outriders skupi się na realizacji wystaw oraz wydarzeń (do tej pory opublikowano trzy wystawy - Mosul, Lunik IX oraz Migracje).

Twórcy chcą zebrać na rozwój projektu 79 tys. złotych. Środki mają zostać przeznaczone m.in. na pięć nowych reportaży interaktywnych, regularne publikowanie depesz z Europy Wschodniej, Ameryki Łacińskiej i Bliskiego Wschodu. Zbiórka trwa na portalu Wspieram.to.

Jakub Górnicki: jesteśmy zespołem 360°

Jak mówi w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Jakub Górnicki inicjator projektu, prace nad Outriders trwają już od początku roku.

-  Wtedy zadecydowaliśmy o kształcie, w którym rozpoczniemy publiczną obecność w przestrzeni medialnej. Skupiliśmy się na dwóch klasycznych formach - depeszy i reportażu. Każda z nich ma inną misję i funkcje. Wzmocniliśmy je poprzez zastosowanie nowych technologii, by przekazać więcej, lepiej, i atrakcyjniej. Wizję projektu prezentowaliśmy na kilkunastu wydarzeniach dziennikarskich na świecie, cały czas starając się go ulepszać – komentuje Jakub Górnicki.

Na ostateczny kształt projektu miały wpływ między innymi otrzymane wyróżniania.

- W marcu wspólnie z AszDziennikiem wygraliśmy hakaton Editor’s Lab w Warszawie, co dało nam możliwość rywalizowania z BBC czy ABC News podczas globalnego finału w Wiedniu. We wrześniu na New York Times Democracy Forum w Atenach dostaliśmy nagrodę PitchPrize od Hostwriter. Uczestniczenie w takich wydarzeniach to nauka, inspiracja i weryfikacja naszych pomysłów zarazem. Jednak praca nad projektem medialnym to proces ciągły, któremu my zbudowaliśmy już solidne podstawy - tłumaczy w rozmowie z naszym portalem Górnicki.

Zapytany o powody założenia Outriders, Górnicki wskazuje na stopniowy zanik w mediach informacji z zagranicy, które przekładają się na sytuację w naszym kraju.

- Patrząc na świat medialny, zaniepokoili nas zanikający korespondenci zagraniczni oraz czas antenowy poświęcany na tematy globalne, który stawał się coraz krótszy. Z drugiej strony, sprawy międzynarodowe mają coraz większą wagę i wpływ na sprawy w Polsce. Nie jesteśmy krajem-wyspą, która dryfuje samotnie. Zależności, problemy globalne, współpraca transgraniczna nas nie ominą. Musimy być tego świadomi i wiedzieć, co wokół nas się dzieje, by właśnie świadome decyzje podejmować - czy to polityczne, ekonomiczne czy kulturowe. Brak źródeł i informacji z pierwszej ręki na pewno temu nie pomoże, dlatego my wyszliśmy z inicjatywą – opisuje Jakub Górnicki.

Jaką formę przekazu docelowo mają przyjąć Outriders? Jakub Górnicki mówi, że głównym środowiskiem działania medium będzie internet, choć są otwarci także na inne kanały komunikacji.

- Mówimy, ze jesteśmy zespołem 360° i takie też są formy, których używamy. Te dobieramy adekwatnie do treści - jeden temat lepiej sprawdzi się jako reportaż multimedialny, a inny nakręcony w 360° właśnie. Ale Outriders, choć przede wszystkim, to nie tylko internet. Jesteśmy wielowymiarowi, co tez oznacza wyjście poza ekrany komputerów czy smartfonów. Dlatego zdecydowaliśmy się zrobić cykl wystaw zdjęć, z którymi odwiedziliśmy już dwa festiwale - MiedziankaFest i Non-Fiction, i wystaw multimedialnych, organizować spotkania czy warsztaty. Te są także nagrodami, które można wybrać w naszej kampanii crowdfundingowej – tłumaczy Jakub Górnicki.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Powstał nowy projekt dziennikarski Outriders, inicjatorem Jakub Górnicki. „Jesteśmy zespołem 360°”

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
don
Ciekawa inicjatywa, ale wielkiej przyszłości nie wróżę, bo niewielu w niej doświadczonych reporterów, a jeszcze mniej dziennikarzy.
20 9
odpowiedź
User
Zbigi
Kolejne gówno na rynku bez sensownego planu biznesowego i pomysłu na przyciągnięcie czytelników?
16 10
odpowiedź
User
lnq
"Dziennikarstwo obywatelskie" już konkretnie przyłożyło się do grobowej deski profesjonalnego dziennikarstwa i rzetelności dziennikarskiej.
15 11
odpowiedź
User
aZaliż
Ale czemu chcą robić "projekt" na CUDZY koszt?

Boją się zainwestować własne pieniądze?
17 12
odpowiedź
User
Ana
Same tuzy, których geniuszu jeszcze nikt nie poznał. Czekam na Salon Odrzuconych. Przynajmniej nazwa polska.
11 9
odpowiedź