SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Przewaga kobiet tylko w co dziesiątym zarządzie firmy PR w Polsce

Jak wynika z raportu Związku Firm Public Relations i firmy badawczej OpinionWay zarządy z przewagą kobiet stanowią w Polsce 12 proc. agencji public relations. To dwa razy więcej niż średnia globalna, podana w raporcie „Global Women in PR - Annual Index 2020”.

Article

Związek Firm Public Relations wraz z firmą badawczą OpinionWay zrealizował badanie, którego celem było zidentyfikowanie problemów i barier, jakie napotykają kobiety pracujące w branży PR.

- Branża PR stereotypowo może być postrzegana jako „kobieca”, jednak do tej pory brakowało analiz mówiących o tym, czy jest to branża równych szans, jeśli chodzi o dostęp kobiet do wyższych stanowisk. Raport - jako pionierskie badanie analizujące ten obszar - ma więc dużą wartość, przynosząc jednocześnie wiele ciekawych wniosków w odniesieniu do światowego badania Global Women in PR - wskazuje Agnieszka Bacińska, CEO Walk PR.

41 proc. respondentów ocenia, że w ich firmie zarząd jest zrównoważony pod względem płci. W 43 proc. firm większość zarządu to mężczyźni, w 12 proc. kobiety.

Kobiety potrzebne w zarządach agencji PR

W badaniu zadano pytanie: Jak Twoim zdaniem rozwijają się kariery różnych grup osób u Ciebie w firmie? Z odpowiedzi wynika, że najwolniej awansują kobiety, szczególnie matki oraz opiekujące się innymi członkami rodziny (np. rodzicem, dziadkiem). Najszybciej na awans może liczyć mężczyzna.

64 proc. ankietowanych zgadza się z twierdzeniem, że "Należy zrobić więcej, aby zapewnić kobietom z branży PR większą obecność w zarządach firm". 62 proc. uważa, że kobieca reprezentacja w zarządzie zwiększa kreatywność firmy.

Inne wskazywane przez respondentów korzyści z obecności kobiet w zarządach to zwiększenie produktywności zespołu, pomoc w ulepszaniu praktyki pracy w branży PR, usuwanie bariery w awansowaniu innych kobiet czy zwiększenie ogólnej satysfakcji pracowników w firmie.

Zdaniem 62 proc. badanych elastyczny sposób pracy umożliwiłby większej liczbie kobiet pełnienie funkcji w zarządzie. 53 proc. rozwiązanie widzi w dostrzeżeniu przez kadrę zarządzającą zjawisk związanych z nierównością płci.

Bariery dla przywództwa kobiet w firmach

W raporcie, w kontekście awansowania zaprezentowano bariery, które najczęściej uniemożliwiają kobietom zdobycie wyższych stanowisk.

Opieka nad dziećmi i bliskimi to najczęściej wskazywany powód utrudniający awans. Kolejne, często wskazywane przeszkody to brak równowagi między życiem zawodowym a prywatnym na wyższych stanowiskach oraz brak przejrzystości w procesie rekrutacji i awansowaniu.

54 proc. specjalistów PR wskazało, że opieka nad dziećmi w gospodarstwie domowym jest po stronie kobiet, a 33 proc. dzieli opiekę z partnerem. Zdaniem 52 proc. badanych konieczność opieki nad dziećmi ma negatywny wpływ na karierę zawodową, zaś 62 proc. respondentów (dwa razy więcej niż na świecie) zadeklarowało, że musiało pracować dłużej przez konieczność opieki nad kimś bliskim.

- Model „matki Polki” nadal realnie funkcjonuje w rodzinnej praktyce. Ponad połowa polskich specjalistek PR przyznaje, że jest główną odpowiedzialną osobą za wychowanie dzieci, podczas gdy globalnie ten odsetek jest o przeszło 10 punktów procentowych niższy. Partnerzy, mężowie kobiet pracujących w PR, jako osoby głównie odpowiedzialne za wychowanie dzieci w globalnym badaniu są wskazywani przez co dwudziestą specjalistkę PR, w Polsce – przez ani jedną. Podobną różnicę obserwujemy w przypadku urlopów tacierzyńskich. Globalnie, odsetek osób wskazujących taką możliwość w firmie, w której pracują jest przeszło dwa razy wyższy niż w Polsce. Widać więc, że zmiany w zawodowej pozycji kobiet w naszym kraju, ale także w branży PR, zachodzą powoli i pozostają w relacji z wzorcami kulturowymi - analizuje Piotr Sztabiński, business development director OpinionWay.

Gender pay gap w branży PR

31 proc. ankietowanych stwierdziło, że istnieją różnice w wynagrodzeniach na kierowniczych stanowiskach wyższego szczebla na korzyść mężczyzn. Jedynie 5 proc. pracodawców (na świecie 14 proc.) ujawnia różnice w wynagradzaniu kobiet i mężczyzn w swoich firmach.

Aż 78 proc. pracodawców nie ujawniło różnice w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn w swojej firmie. Tylko 5 proc. pracodawców jest pod tym względem transparentna.

-  W wymiarze praktycznym polski rynek PR wypada naprawdę nieźle, ponieważ zarządy składające się w większości z mężczyzn stanowią u nas 43 proc., a na świecie aż 63 proc. Jednocześnie zarządy kobiece to w Polsce 12 proc., a na świecie połowa mniej - podsumowuje Agnieszka Bacińska. W wymiarze regulacyjnym mamy już jednak trochę do nadrobienia: obowiązywanie firmowych zasad dotyczących równości płci deklaruje w Polsce 38 proc. badanych, a na świecie 52 proc. Obowiązki opiekuńcze wszędzie postrzegane są jako główna bariera utrudniająca awans. To dla nas jasne wskazanie, w jakim obszarze potrzeba szukać rozwiązań - reasumuje ekspertka.

Badanie „Kobiety w PR” przeprowadzono na przełomie lutego i marca 2021 roku wśród pracowników branży PR, zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Zebrano 167 odpowiedzi. Wykorzystano kwestionariusz przygotowany przez firmę Opinium na zlecenie Global Women in PR (GWPR).

Badanie GWPR zrealizowano w roku 2020 na próbie 378 specjalistów z branży PR z całego świata (z pominięciem Polski) i to badanie stanowi punkt odniesienia dla lokalnych, polskich wyników.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Przewaga kobiet tylko w co dziesiątym zarządzie firmy PR w Polsce

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl