KRRiT żąda wyjaśnień od Radia Wnet. Mimo koncesji stacja nie zaczęła nadawać w Lublinie

Mija dwa i pół roku od przyznania koncesji Radiu Wnet na nadawanie programu w Lublinie. Stacja dotąd nie wystartowała. - Czekamy już tylko na dokument z Urzędu Komunikacji Elektronicznej - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Krzysztof Skowroński, prezes Radia Wnet. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wzywa nadawcę do złożenia wyjaśnień.

ram
ram
Udostępnij artykuł:

Czwartego lutego 2020 r. KRRiT podjęła uchwałę o przyznaniu koncesji Radiu Wnet na nadawanie programu w Bydgoszczy, Łodzi i Lublinie. Dotąd stacji nie słychać już tylko w tym ostatnim mieście. W sierpniu zeszłego roku rozgłośnia rozpoczęła nadawanie w Łodzi na częstotliwości 106,1 MHz. Z tej okazji twórca stacji Krzysztof Skowroński poprowadził poranny program z ulicy Piotrkowskiej. Miesiąc później Radio Wnet wystartowało w Bydgoszczy na częstotliwości 104,4 MHz. Było to siódme miasto, w którym nadaje rozgłośnia. Poza Łodzią i Bydgoszczą Radio Wnet jest także dostępne w Warszawie (87,8 MHz), Krakowie (95,2 MHz), Wrocławiu (96,8 MHz), Szczecinie (98,9 MHz) i Białymstoku (103,9 MHz).

Rok temu Krzysztof Skowroński zdradził plany Radia Wnet w rozmowie z "Kurierem Lubelskim" (Polska Press). - Otworzymy studio w Lublinie, ale w planach mamy też kolejne studia zagraniczne. Do tej pory mamy studio w Bejrucie, dwa studia w Londynie, studio w Dublinie, Wilnie, Lwowie, na Bałkanach, w Kijowie. Chcemy pomaszerować po kontynentach. Tworzyć radio, które jest nadawane z wielu punktów w Polsce i na świecie. I z tych wielu punktów można usłyszeć opowieść. Uważam, że wtedy ta opowieść jest najciekawsza i jak najbliższa prawdy - mówił. Stacja zapowiadała, że program z Lublina ruszy w drugiej połowie 2021 r.

- Od wtorku (26 lipca) mamy gotowy system do nadawania programu w Lublinie. Czekamy już tylko na dokument z Urzędu Komunikacji Elektronicznej, by ruszyć z emisją. To czysta formalność - zapewnia w rozmowie z nami Krzysztof Skowroński. Jak się dowiadujemy, nadal trwają uzgodnienia międzynarodowe z Ukrainą. Gdy się zakończą, nadawca powinien otrzymać od UKE odpowiedni dokument rezerwujący częstotliwość 101,1 MHz, na której w Lublinie ma nadawać Radio Wnet.

Radio Wnet w Lublinie od 1 sierpnia?

Uzgodnienia z sąsiadującymi krajami to standardowa procedura UKE. Jest niezbędna przed wydaniem decyzji o rezerwacji konkretnej częstotliwości. Jak nieoficjalnie słyszymy, powodem zbyt długiej odpowiedzi ze strony wschodniego sąsiada jest trwająca wojna w Ukrainie.

Choć koncesja na nadawanie programu w Lublinie została przyznana Radiu Wnet w lutym 2020 r., to decyzja w tej sprawie została wydana 4 czerwca 2021 r. Jak czytamy w dokumencie, "koncesjonariusz, po uzyskaniu zezwoleń przewidzianych obowiązującymi przepisami, rozpocznie rozpowszechnianie programu nie później niż sześć miesięcy od daty rozszerzenia koncesji". Ten termin minął pod koniec zeszłego roku. Co na to KRRiT? - Do nadawcy zostanie wysłane wezwanie do złożenia wyjaśnień - mówi nam Teresa Brykczyńska, rzeczniczka KRRiT.

Krzysztof Skowroński przyznaje, że w przypadku uruchomienia emisji w Bydgoszczy i Łodzi poszło znacznie szybciej. - O opóźnieniu w Lublinie decydują niezależne od nas, obiektywne przyczyny. Pierwszy możliwy termin, kiedy moglibyśmy uruchomić emisję w tym mieście to 1 sierpnia - mówi szef stacji.

Studia Radia Wnet za granicą

Radio Wnet od 2009 r. nadaje w internecie. W ostatnich kilku latach rozgłośnia mocno rozszerzyła zasięg emisji analogowej dzięki koncesjom przyznanym w kilku dużych miastach przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.

Równocześnie stacja rozwija sieć swoich mini studiów za granicą, do czego zobowiązała się we wnioskach koncesyjnych. - Udało nam się uruchomić nowe studia w Tajpej (Taiwan) i Medellín. Aktualnie nadajemy z naszych studiów zagranicznych w Dublinie, Kijowie, Lwowie, Wilnie, Bejrucie, Londynie oraz w Stanach Zjednoczonych i na Bałkanach - wylicza rozgłośnia. Stacja rozwija też swoją redakcję białoruską. - Audycje w języku białoruskim były nadawane dwa razy dziennie ze studiów w Warszawie, Wilnie i Kijowie, i były transmitowane przez Radio znad Willi z Wilna, którego zasięg sięga w głąb Białorusi.

Stacja przeprowadziła w zeszłym roku akcję "Wielka Wyprawa", w ramach której odwiedziła wszystkie miasta, w których ją słychać, a także rozpoczęła współpracę z polonijnym radiem Deon w USA (stacje razem przygotowują audycję "Ponad Oceanami").

Radio Wnet wydało o połowę więcej niż zarobiło

Radio Wnet w ub.r. osiągnęło wzrost przychodów o 41,2 proc. do 3,88 mln zł. Wydatki operacyjne były dużo wyższe - zwiększyły się o 68 proc. do 5,12 mln zł, przez co stacja zanotowała 721,1 tys. zł straty netto. W ciągu dwóch lat przychody Radia Wnet prawie się potroiły - w 2019 r. wyniosły 1,35 mln zł, w 2020 r. już 2,75 mln zł, a w ub.r. 3,88 mln zł. Stacja nie oferuje żadnych płatnych treści, zarabia na reklamach emitowanych na jej antenie i w serwisie internetowym.

Według badania Radio Track w ub.r. rozgłośnia miała 0,1 proc. udziału w rynku słuchalności, tyle samo co rok wcześniej. Natomiast w fali od marca do maja br. jej wynik wyniósł już 0,3 proc., a w Warszawie od grudnia ub.r. do maja br. było to już 1,4 proc. (wobec 0,7 proc. rok wcześniej).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami