SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Tylko 1,6 proc. udziału Trójki, najniższy wynik w historii. Badanie krytykują prezes Polskiego Radia i Joanna Lichocka

W okresie od września do listopada br. liderem rynku radiowego w Polsce było RMF FM. Najgorszy wynik w historii odnotowała Trójka, której udział słuchania spadł do 1,6 proc. - raport Wirtualnemedia.pl.

fot. polskie radioArticle

Udział RMF FM pod względem słuchania w okresie od września do listopada 2021 roku w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 30,6 proc. - wynika z najnowszej fali badania Radio Track Kantar Polska, opracowanej przez portal Wirtualnemedia.pl. Względem analogicznego okresu rok wcześniej udział zwiększył się o 1,5 pkt. proc.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Na drugim miejscu znalazło się Radio ZET z udziałem na poziomie 13,8 proc. (udział tej stacji względem okresu wrzesień-listopad  2020 wzrósł o 1,8 pkt. proc. - najbardziej w zestawieniu).

Ostatnią lokatę podium uzupełnia sieć Eska. Jej udział w rynku wyniósł 7,9 proc. (do góry o 0,3 pkt. proc.).

Tuż za podium znalazła się Jedynka. Udział stacji zmalał o 0,6 pkt. proc. do 4,5 proc. Taki sam wynik miało Audytorium 17, którego udział w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej zmalał również o 0,6 pkt. proc.

Czytaj także: Jak mierzy się słuchalność radia w Polsce?

Trójka z najniższym wynikiem w historii

Z dziewiątej na dwunastą lokatę spadła Trójka, której wynik zmniejszył się o 1 pkt. proc. do 1,6 proc. Jest to najniższy udziału stacji w historii badania Radio Track. Dotychczas stacja najniższy udział miała w fali lipiec-wrzesień 2021, gdzie jej wynik wyniósł 1,7 proc.

Trójkę w fali wrzesień-listopada 2021 wyprzedziły takie stacje, jak: TOK FM, Antyradio i Radio Plus.

W połowie maja ub.r. unieważniono wydanie Listy Przebojów Trójki, w którym wygrała piosenka Kazika Staszewskiego „Twój ból jest lepszy niż mój” (w utworze piosenkarz skrytykował wizytę Jarosława Kaczyńskiego na Powązkach 10 kwietnia - nie wymieniając przy tym nazwiska polityka). W kolejnych dniach ze stacją pożegnał się prowadzący listę Marek Niedźwiecki, następnie ze stacji w trybie natychmiastowym odeszło większość kluczowych dziennikarzy. Wydarzenia wokół stacji zostały ocenione jako poważny kryzys wizerunkowy - nie tylko w mediach publicznych, ale w partii rządzącej w ogóle.

Radio SuperNova najbardziej w dół

Największy spadek w zestawieniu odnotowało Radio SuperNova, które nadaje od 5 maja br. zastępując Radio Wawa. Średni udział Radia SuperNova w analizowanej fali wyniósł 0,6 proc. Względem Radia Wawy nadawanego w analogicznym okresie rok wcześniej strata wyniosła 1,2 pkt. proc.

Dane o rynku radiowym w ostatnim roku.

Lichocka chce kontroli UOKiK ws. badań słuchalności radia

Posłanka PiS i członkini Rady Mediów Narodowych Joanna Lichocka zapowiedziała, że złoży wniosek do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o kontrolę badania słuchalności funkcjonującego pod nazwą Radio Track. - Są podstawy do tego, by podejrzewać zmowę rynkową - zapowiedziała.

Przypomniała, że udziałowcami odpowiadającego za badanie Radio Track Komitetu Badań Radiowych są czterej prywatni nadawcy: Eurozet, Grupa RMF, Grupa Radiowa Agory i Grupa Radiowa Time.

Lichocka: czterech prywatnych nadawców zarządza walutą do kampanii radiowych

- W ten sposób te cztery spółki zarządzają walutą służącą do rozliczeń reklamowych kampanii radiowych w Polsce (bo od „wyników” takiego „pomiaru” zależy, dokąd powędrują reklamy z domów mediów), czyli kontrolują to, co znamy jako badanie Radio Track. Nie są znane ani szczegóły umowy pomiędzy tymi spółkami, ani jej założenia, warunki współpracy czy metody działania. Porozumienie jest tajemnicą tych przedsiębiorstw - wyliczyła.

- Do szczegółów sposobu prowadzenia tych „badań słuchalności” nie zostały dopuszczone żadne inne podmioty. Polskie Radio oraz publiczne rozgłośnie radiowe zgromadzone w Audytorium 17 zostały jedynie włączone do rozmów w ramach „obserwatora”. Dawało to możliwość udziału w nieistotnych biznesowo rozmowach - dodała.

- Czy może zatem dziwić, że w każdym badaniu Radia Track, czy to na poziomie ogólnopolskim, czy regionalnym miejskim, najlepiej słuchanymi rozgłośniami są: RMF, Zet, Eska i stacje Agory? - spytała Lichocka.

Zaznaczyła, że według wielu ekspertów to badanie jest „pomiarem rozpoznawalności nazw stacji i marek”. - Respondenci są obdzwaniani przez konsultantów i pytani, jakiej stacji radiowej słuchali poprzedniego dnia. Jest też pomiar dzienniczkowy - wybrani wedle jakiegoś klucza paneliści wypełniają dzień po dniu tabelki, czego słuchali - opisała.

- Spotkałam się nawet z opinią, że nadawcy zrzeszeni w KBR znają termin przeprowadzania sondażu i w dniach poprzedzających przeprowadzają kampanię wizerunkową, by zwiększyć rozpoznawalność swej marki - dodała posłanka PiS.

KBR tworzy „kartelową zmowę rynkową”?

Lichocka zwróciła też uwagę, że czwórka czołowych nadawców prywatnych jesienią br. powołała Związek Pracodawców Ogólnopolskich i Lokalnych Mediów Radiowych MOC FM, natomiast nie przystąpiła do utworzonego wcześniej przez nadawców publicznych Związku Pracodawców MOC RADIO.

Jej zdaniem nadzieją na poprawę sytuacji jest przygotowywany na zlecenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wspólny pomiar słuchalności radia i oglądalności telewizji.

- Zdaniem ekspertów, z którymi rozmawiałam, działania Komitetu Badań Radiowych można bowiem zakwalifikować jako kartelową zmowę rynkową - podkreśliła posłanka PiS. - Na taką ocenę wskazuje poufne zarządzanie badaniem radiowym, w którym poza podmiotami KBR nikt nie zna szczegółów jego prowadzenia, nie ma dostępu do jego założeń, metodologii i danych źródłowych. Również niedopuszczanie do porozumienia innych nadawców oraz blokowanie inicjatyw mających na celu powstanie nowego badania radiowego - wspólnego dla wszystkich mediów - daje podstawę do formułowania takiej diagnozy - wyliczyła.

Lichocką popiera prezes Polskiego Radia

Słowa Joanny Lichockiej i zapowiedź skierowania sprawy do UOKiK pozytywnie skomentowała na Twitterze Agnieszka Kamińska, prezes Polskiego Radia.

- Temat ważny nie tylko dla rynku radiowego, ale i reklamowego w Polsce. Pełna transparentność i uczciwość badań w tym zakresie jest kluczowa - napisała.

Kamińska kilkakrotnie w ciągu ostatniego roku krytykowała badanie Radio Track, zazwyczaj w dniach publikacji nowych danych, w których duże spadki notowały Jedynka i Trójka. W rozmowie z PAP w połowie stycznia br. zakwestionowała rzetelność Radia Track, twierdząc, że są w nim przeszacowane duże miasta, na czym tracą publiczne rozgłośnie.

W odpowiedzi Komitet Badań Radiowych w obszernym komunikacie przekazanym portalowi Wirtualnemedia.pl poinformował, że Polskie Radio i Audytorium 17, od lat korzystają z badania Radio Track i regularnie zapraszane są na cykliczne spotkania Komitetu Badań Radiowych, gdzie mogą zgłaszać swoje zastrzeżenia czy opiniować projekty". - Publiczny nadawca ma też bieżącą wiedzę na temat sposobu realizacji każdej comiesięcznej fali badania - zapewniono.

Czytaj także: Jak mierzy się słuchalność radia w Polsce?

Dołącz do dyskusji: Tylko 1,6 proc. udziału Trójki, najniższy wynik w historii. Badanie krytykują prezes Polskiego Radia i Joanna Lichocka

108 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
walter
ale jaja
odpowiedź
User
nowak
A kto to jest Lichocka? Przestanie cytować ludzi bezwartościowych, szybciej odejdą w niepamięć. A wy nakręcacie, jakby to był jakikolwiek autorytet. Lichocka to, Lichocka tamto. Pol roku... a nikt nawet nie będzie pamiętał kto to był.
odpowiedź
User
O.
Kamińską na zbity pysk. Bez dyskusji. To patologia, a nie menadżer.
odpowiedź