SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Komisja Etyki Reklamy: spoty 5G Ready sieci Play mylące dla odbiorców (wideo)

Internetowa i telewizyjna reklama sieci komórkowej Play, które promowały telekom jako sieć nowej generacji „5G Ready”, wprowadzały w błąd i nadużywały zaufania odbiorców - stwierdziła Komisja Etyki Reklamy.

Article

KER zajmowała się skargami na telewizyjną i internetową reklamę marki Play. Pierwsza dotyczyła 15-sek. spotu, który przedstawia wprowadzoną nowość jako sieć nowej generacji „5G Ready".

W reklamie padają słowa: „Przejdź do Play i korzystaj z sieci 5G Ready”. Autor skargi stwierdził, że słowa te można zrozumieć jako „przejdź do sieci gotowej na 5G, co uznał za nadużycie.

- Częstotliwości m.in LTE 700 wykorzystywane aktualnie w telewizji naziemnej nie mają jednoznacznie daty przejścia w posiadanie sieci komórkowej, więc równie dobrze może to być za kilkanaście lat. W reklamie małym druczkiem jest napisane że 5G Ready to "zaawansowane sieci LTE". Inni operatorzy wykorzystują 3 najlepsze sposoby na rozłożenie ruchu, czyli: mimo 4x4, modulacje qam oraz agregację wielu pasm. Cloud Air oraz Synchronizacja Fazy co podkreśla Play wyłącznie dostępne w Play są to niepraktyczne sposoby przez niską liczbę nadajników w tej sieci oraz marketingowe podkreślenie "wyższości" sieci nad konkurencją. Konkurencyjne sieci wykorzystując te "ulepszenia" nazywają je albo LTE+ albo LTE Advanced albo 4G+ - argumentowano w skardze.

- Wracając do meritum. Przeciętnemu Kowalskiemu rzuca się w oczy wielki napis 5G (z mniejszym Ready). Konstrukcja reklamy nie pozwala na całościowe zapoznanie się z "5G Ready to zaawansowana sieć LTE-A, gotowa na 5G w przyszłości. Zasięg dla 11% populacji. Sprawdź zasięg na Play.pl. Największa sieć oznacza największą liczbę kart SIM." Napis jest za mały, za krótki (w 15 sekundowej reklamie) oraz nieproporcjonalny w stosunku do znaczku "5G" i pod nim "Ready" - dodano.

Druga skarga dotyczyła reklamy z Joanną Krupą, w której padają stwierdzenia:  „Nadchodzi szybsza sieć. Jesteśmy gotowi na przyszłość.Jesteśmy 5G READY!”.


W ocenie skarżącego reklama oszukuje klientów, namawiając ich do tego, aby przeszli do Play, ponieważ ma sieć 5G, a w rzeczywistości jej nie ma.

Przedstawiciele Play nie odnieśli się do zarzutów podniesionych w skargach informując, że przedstawione w odpowiedzi informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.

Komisja Etyki Reklamy po przeanalizowaniu skarg stwierdziła, że spoty zawierają treści, które mogą wprowadzać odbiorców w błąd co do właściwości reklamowanych usług, nadużywać zaufania odbiorców lub wykorzystywać ich brak doświadczenia lub wiedzy i nie były prowadzone z należytą starannością.

Kampania wstrzymana po interwencji T-Mobile

Pierwszą kampanię pod hasłem „5G Ready” Play zaczął w marcu br. (wtedy zasięg tego standardu u operatora wynosił 11 proc. populacji). Szybko zareagowały na to konkurencyjne telekomy, zarzucając firmie, że bezpodstawnie posługuje się marką 5G.

Orange Polska i T-Mobile Polska informowały o złożeniu pozwów sądowych dotyczących nieuczciwej konkurencji. Ta druga firma złożyła też wniosek, żeby w ramach zabezpieczenia jej powództwa zakazać Playowi używania określenia 5G Ready. Sąd przychylił się do wniosku, w związku z czym Play musiał w kwietniu wstrzymać kampanię.

Co konkretnie oznacza 5G Ready? Play tłumaczy, że to sieć LTE-Advanced działająca z jednoczesnym użyciem kilku technologii radiowych najnowszej generacji: MIMO 4×4, agregacja częstotliwości, modulacja 256QAM, synchronizacja fazy i Cloud Air.

W reklamach wystąpiły gwiazdy promujące już wcześniej Play: Kuba Wojewódzki, Joanna Krupa, Margaret, Kuba Błaszczykowski i Martyna Wojciechowska. Pokazywani są w różnych sceneriach: od centrum dużego miasta po szczyt górski.

Play znów reklamuje się jako 5G Ready

Na początku października Play zaczął kolejną odsłonę akcji pod hasłem „5G Ready”. Nowa kampania Play podkreśla postępy operatora w rozbudowie sieci działającej w standardzie określonym jako 5G Ready. Obecnie jest ona dostępna już dla 18 proc. mieszkańców Polski - nie tylko w największych ośrodkach miejskich, lecz także mniejszych miejscowościach.

 

Na jakim etapie jest proces sądowy z T-Mobile, skoro Play wznawia akcję reklamującą 5G Ready? - W tej chwili mogę powiedzieć tylko, że na dzień rozpoczęcia kampanii nie obowiązuje zakaz używania oznaczenia 5G Ready - przekazała portalowi Wirtualnemedia.pl Katarzyna Tajak-Pietrowska z biura prasowego Play. Dodała, że firma nie dostała żadnego pozwu w sprawie tej marki od Orange Polska.

Biuro prasowe T-Mobile nie odpowiedziało na nasze pytania.

Play reklamuje też „najszybszy internet mobilny”

W nowej kampanii Play podkreśla też, że oferuje „najszybszy internet mobilny w Polsce”. Firma powołuje się na średnią z pomiarów pobierania danych realizowanych przez Speedtest.pl od grudnia ub. do maja br.

Akcja reklamowa obejmuje telewizję, radio, internet, prasę oraz outdoor.

W połowie września Play zaczął reklamować nową ofertę Homebox TV, obejmującą usługę telefoniczną, internet mobilny i pakiety stacji telewizyjnych. Bohaterami kampanii są Magdalena Cielecka i Kuba Wojewódzki.

Natomiast ofertę Biznex Box Pro w Play promuje Zbigniew Boniek.

Za obsługę komunikacji marketingowej Play odpowiadają agencje Grandes Kochonos (kreacja reklam ATL) oraz Plej (reklamy BTL i internetowe), MediaCom Warszawa oraz MSL (public relations).

W II kwartale 2019 roku Play zanotował 1,75 mld zł przychodów 254 mln zł zysku netto. Na koniec tego okresu miał 12,7 mln aktywnych klientów, o 250 tys. więcej niż rok wcześniej.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Komisja Etyki Reklamy: spoty 5G Ready sieci Play mylące dla odbiorców (wideo)

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Pawel
Konczy mi sie umowa na smartfon z Play.Ktos mi doradzi czy przedluzyc?
2 3
odpowiedź
User
Botakprościej
Są też inne oferty mylące klientów. Dostawcy internetu informują np, że za 59 zł możesz mieć 1Gb Internet i TV co jest całkowitą nieprawdą. Bo musisz spełniać wymóg, że jesteś nowym klientem. Starzy płacą za tą samą usługę o wiele więcej. Brak tych informacji w reklamie ciekawe czemu?!
2 0
odpowiedź
User
G33
60 milionów im dowalic niech się nauczą inni żeby nie kłamać w reklamach
1 1
odpowiedź
User
rto
Troche im zajelo dojscie do tego wniosku... Kolejny fasadowy twór towarzystwa wzajemnej adoracji. Ble.
1 1
odpowiedź