SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Reklamy w magazynach: „Twój Styl” i „Pani” najmocniej w górę, w dół tylko „Newsweek Polska” (TOP 10)

W 2015 roku magazyny zarobiły cennikowo na reklamach blisko 18 proc. więcej niż rok wcześniej. Największe wzrosty wpływów miały „Twój Styl”, „Pani” i „Viva”, natomiast „Newsweek Polska” jako jedyny z czołówki zanotował spadek.

fot. Shutterstock.com Article

Z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl wynika, że w 2015 roku reklama w magazynach cennikowo warta było 3,7 mld zł, czyli 17,9 proc. więcej niż rok wcześniej (bez rabatów ani autopromocji).

Magdalena Jabłońska, członek zarządu i dyrektor sprzedaży specjalnej w Media Impact Polska, biurze reklamy Grupy Ringier Axel Springer, zwraca uwagę, że rynek reklamy magazynowej realnie nie rośnie w takim tempie, jak pokazują to dane Kantar Media. - Od kilku lat obserwujemy w wybranych, dużych wydawnictwach takich jak Bauer, Burda czy Edipresse cykliczne zmiany cenników reklamowych. Fakt ten doprowadził do zmiany miary „koszt reklamy” w przypadku prasy. W zaistniałej sytuacji lepszym wskaźnikiem kondycji medium jest liczba sprzedanych stron reklamowych. Posługując się tą miarą można skorygować dynamikę magazynów do +5 proc. - mówi Magdalena Jabłońska.

Dodaje, że obszarem szczególnego wzrostu jest prasa kobieca, w której wydatki zwiększyły się o 9 proc. Ma to ścisły związek ze strukturą branż, z jakimi współpracują tytuły z tego segmentu. - Sektory higieny i pielęgnacja oraz odzieży stosują w swojej komunikacji reklamę wizerunkową, dla których kontekst publikacji jest szczególnie ważny. Branże te pojawiają się nie tylko w segmencie pism kobiecych , ale coraz częściej obecne są także w magazynach skierowanych do mężczyzn oraz w magazynach opiniotwórczych - analizuje Magdalena Jabłońska.

Z kolei Izabela Sarnecka, dyrektor biura reklamy Wydawnictwa Bauer, w rozmowie z Wirtualnemedia.pl przypomina, że na początku 2015 roku prognozy Starlinka wskazywały na 15-proc. spadek inwestycji reklamowych w magazynach, co było utrzymaniem trendów z 2014 roku. Po trzecim kwartale zostały one pozytywnie zweryfikowane. - Wydawnictwo Bauer jest zadowolone z wyników przychodów reklamowych. Zamyka 2015 rok obrotem netto zbliżonym do wyniku 2014 roku. Miało na to wpływ wdrożenie projektu ofertowania wizerunkowo zasięgowego. Klienci korzystając z szerokiego portfolia tytułów korzystali z możliwości szerokiego dotarcia do atrakcyjnych grup celowych, co z kolei dało im zwrot z inwestycji - stwierdza Sarnecka.

W jej ocenie 2015 rok był dobrym rokiem dla rynku magazynów, ponieważ dzięki przeprowadzonym prezentacjom i wdrożeniu oferty wizerunkowo zasięgowej polepszyło się postrzeganie rynku reklamy prasowej. - Prezentacje pokazywały procesy, jakim podlega prasa w perspektywie całego rynku mediów, wskazywały też silne strony magazynów i ich wyłącznościowe atuty, których nie mogą reklamodawcom zaproponować inni dostawcy - podkreśla Sarnecka. Ponadto rynek prasy kolorowej dynamicznie się rozwijał, powstało 17 nowych magazynów oraz ponad 150 wydań specjalnych lub okazjonalnych. - Nowe periodyki poszerzyły rynek, zmobilizowały wydawców poprzez zdrową konkurencję do wzmacniania oferty wydawniczej i reklamowej. Rynek zrozumiał, że magazyny podlegają tym samym procesom co inne media. To właśnie proces dywersyfikacji sprawia, że nawet jeśli niektóre formaty tracą, pojawiają się nowe tytuły - uważa Izabela Sarnecka.

Liderem przychodów z reklam w segmencie prasy kolorowej pozostaje „Twój Styl” (Wydawnictwo Bauer). Miesięcznik ten w ub.r. zarobił na nich 246,9 mln zł, o 37,2 proc. więcej niż rok wcześniej. „Twój Styl” jest też najchętniej czytanym miesięcznikiem - z fali Polskich Badań Czytelnictwa obejmujących okres od czerwca do listopada 2015 roku wynika, że sięgało po niego wówczas 8,81 proc. czytelników z grupy wiekowej od 15 do 75 lat.

Drugie miejsce na podium reklamowym przypadło dwutygodnikowi „Viva” (Edipresse Polska) z wpływami w wysokości 186,4 mln zł (wzrost w skali roku o 34,8 proc.). Trzecia lokata należy do „Tele Tygodnia” (Wydawnictwo Bauer) - reklamodawcy w tym piśmie wydali w ub.r. 144,4 mln zł (4,3 proc. więcej niż w 2014 roku). Pismo to jest liderem czytelnictwa wśród tygodników - w okresie od czerwca do listopada 2015 roku sięgało po nie 21,63 proc. czytelników w wieku od 15 do 75 lat.

Rok do roku znacznie wzrosły cennikowe przychody miesięcznika „Pani” (Wydawnictwo Bauer) - o 37,2 proc., do 77,2 mln zł. 28,9 proc. więcej zarobił dwutygodnik „Party” (Edipresse) –105,3 mln zł. Niewiele mniejszy wzrost (27,7 proc.) zanotował tygodnik „Kropka TV”, którego przychody wyniosły w ub.r. 76,9 mln zł.

O jedną czwartą więcej wydano na reklamę na łamach „Przyjaciółki” (Edipresse) - 81,9 mln zł. „Claudia” (Burda International Polska) zwiększyła przychody z reklam o 9,9 proc. - do 79,4 mln zł, a tygodnik „Wprost” (PMPG Polskie Media) - o 9,8 proc., do 131,9 mln zł.

Jako jedyny z czołówki czasopism o największych wpływach z reklam w 2015 roku mniejsze niż rok wcześniej przychody reklamowe miał „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska). Zmalały one o 5,9 proc., do 124,6 mln zł. W listopadzie ub.r. tygodnik ten awansował z trzeciego na drugie pod względem sprzedaży miejsce - jego średnia sprzedaż poszła do góry o 12,30 proc. do 124 684 egz.

Wpływy reklamowe magazynów

(dane cennikowe Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

2014

2015

zmiana proc.

Twój Styl

179 979 009 zł

246 938 669 zł

37,2

Viva

138 283 131 zł

186 354 615 zł

34,8

Tele Tydzień

138 464 945 zł

144 434 043 zł

4,3

Wprost

120 188 246 zł

131 908 460 zł

9,8

Newsweek Polska

132 347 904 zł

124 594 732 zł

-5,9

Party

81 682 571 zł

105 297 285 zł

28,9

Przyjaciółka

65 353 111 zł

81 875 950 zł

25,3

Claudia

72 278 012 zł

79 409 833 zł

9,9

Pani

56 236 598 zł

77 161 684 zł

37,2

Kropka TV

60 231 814 zł

76 901 444 zł

27,7

razem

3 140 575 814 zł

3 703 939 462 zł

17,9

Magdalena Jabłońska z Media Impact Polska sytuację segmentu kobiecego uważa za niezagrożoną. - Jak wspomniałam, obecność branży higiena w prasie stale rośnie i nic nie wskazuje na to, aby miało się to zmienić. Co więcej, magazyny sięgają z sukcesem po nowe branże, które mogą stać się dla nich motorem wzrostu. Dobrym przykładem jest branża Farmacja, która zwiększa swoją aktywność w prasie kolorowej sześciokrotnie szybciej niż średnia rynkowa. Ofensywa, jaką podejmuje prasa dla pozyskania nowych budżetów i wejście w obszary zarezerwowane do tej pory dla tradycyjnych mediów elektronicznych, takich jak telewizja czy radio wskazuje na to, że prasa będzie starać się odbudowywać swoją pozycję na rynku. Ważnym elementem , który wpływa na stabilną pozycję reklamy w prasie jest również fakt obecności ich marek w internecie, jak Forbes.pl czy Autoswiat.pl -  mówi Magdalena Jabłońska.

Z optymizmem na ten rok patrzy też Izabela Sarnecka z Bauera. -  Dwa pierwsze miesiące pokazują dobrą dynamikę przychodów reklamowych. pracujemy nad wieloma briefami kampanii wizerunkowo zasięgowych, projektów niestandardowych. Pojawia się wielu nowych klientów zainteresowanych reklamą prasową, traktując ją jako dobre uzupełnienie dotychczasowej strategii promocyjnej. Cały rynek magazynów może odnotować spadek przychodów reklamowych, ale jesteśmy przekonani, że będzie on najwyżej jednocyfrowy - podsumowuje Sarnecka.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Reklamy w magazynach: „Twój Styl” i „Pani” najmocniej w górę, w dół tylko „Newsweek Polska” (TOP 10)

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jack Reacher
Sz.P. Jabłońska wypowiada się o niezagrożonej pozycji prasy kobiecej, tylko nie wiem, kogo pani członek zarządu broni (chyba nie Faktu Gwiazdy) i komu kibicuje, bo lata temu kobice tytuły sprzedał Axel Springer. Co do Newsweeka to spadek przede wszystkim jest spowodowany polityką firmy, która olała kompletnie temat printu wywalając sporo osób, które się na tym znały. Zarząd postawił na rozwój ZUMI, w zamian za spore przychody z magazynów. Efekcie i tu i tu dziura. Gratulować kadry menadżerskiej.
12 8
odpowiedź