SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Agora rozwiązała umowy z Ruchem. Dystrybuował dla niej poniżej 30 proc. nakładów „Gazety Wyborczej” i magazynów

Agora, wydawca m.in. „Gazety Wyborczej”, rozwiązała ze skutkiem natychmiastowym wieloletnie umowy z Ruchem na dystrybucję jej tytułów prasowych w kioskach i prenumeracie. Spółka podała, że w ten sposób kolportowanych było poniżej 30 proc. łącznych nakładów jej tytułów prasowych.

Warszawska siedziba Agory, fot. materiały PR Article

W czwartek po południu Agora poinformowała o rozwiązaniu obowiązujących od początku 2008 roku umów z Ruchem dotyczących sprzedaży kioskowej oraz prenumeraty (zwykłej i teczkowej) „Gazety Wyborczej”, a także umowy z sierpnia 2003 roku obejmującej sprzedaż kioskową czasopism.

Zarząd Agory zdecydował się na to z powodu zadłużenia Ruchu. - Informacje o złożeniu przez wierzycieli RUCH S.A. wniosku o ogłoszenie upadłości RUCH S.A., oraz wniosku o wszczęcie postępowania sanacyjnego w stosunku do RUCH S.A., a także wniosku złożonego przez RUCH S.A. o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego wskazują, że w racjonalnej perspektywie czasowej nie można spodziewać się poprawy tej sytuacji - podano w komunikacie giełdowym.

Agora odpisała już 16,3 mln zł zaległych należności od Ruchu

W połowie lipca br. Agora poinformowała, że dokonała odpis w kwocie 16,3 mln zł z racji przeterminowanych należności od kontrahenta zagrożonych nieściągalnością. Wtedy jeszcze wydawca ze względów prawnych nie stwierdził w komunikacie giełdowym, że chodzi o Ruch.

- Nie jest przy tym wykluczone dokonanie odpisu aktualizacyjnego pozostałych należności RUCH S.A. wobec Spółki ze względu na zagrożenie prawdopodobieństwem ich nieściągalności, jednak według szacunków Spółki kwoty te nie powinny być wysokie. Z uwagi na czynniki niepewności dotyczące zdarzeń przyszłych, szacunki te są obarczone ryzykiem błędu - zaznaczyła Agora w czwartkowym komunikacie.

Podała też, że od stycznia do końca sierpnia br. średnio poniżej 30 proc. nakładu drukowanych wydań jej tytułów prasowych było sprzedawane za pośrednictwem Ruchu. Podkreśliła, że „od dłuższego czasu podejmuje systemowe działania, których celem jest pozyskanie nowych kanałów dystrybucji prasy i ograniczenie wolumenu druku prasy”. Przypomnijmy, że niedawno Agora rozszerzyła współpracę z Garmond Press, dzięki czemu „Gazetę Wyborczą” można kupić we wszystkich placówkach Poczty Polskiej.

- Z tego powodu wpływ rozwiązania powyższych umów z RUCH S.A. na przychody i wynik Spółki w kolejnych okresach nie powinien być istotny, ale jest obecnie trudny do oszacowania - stwierdził wydawca.

Rozwiązanie umów nie oznacza oczywiście, że Agora rezygnuje z otrzymania od Ruchu swoich należności. Stwierdziła, że „kontynuuje przy tym podjęte działania zmierzające do odzyskania należnych jej płatności oraz zapewnienia optymalnego poziomu dystrybucji tytułów prasowych, a także transformacji modelu biznesowego działalności prasowej”.

Jednocześnie zadeklarowała, że „wyraziła wobec Ruchu gotowość do dalszej współpracy w oparciu o bieżące ustalenia dwustronne”.

Ruch: „Gazeta Wyborcza” i magazyny Agory nadal w naszych kioskach

Wieczorem Ruchu w komunikacie przesłanym portalowi Wirtualnemedia.pl zaznaczył, że nadal współpracuje z Agorą w ramach umów krótkoterminowych. - Oznacza to, że Wydawca zapewni nadział gazet do punktów sprzedaży Ruch tak, aby zabezpieczyć dostępność tytułów dla klientów - podał dystrybutor.

W pierwszej połowie br. Agora zanotowała 44,6 mln zł wpływów ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” (5,9 proc. mniej niż rok wcześniej) i 4 mln zł ze sprzedaży czasopism (po spadku o 32,2 proc. w skali roku). Przychody z reklam w „GW” wyniosły 39,3 mln zł, a w czasopismach - 8 mln zł.

Zaznaczmy, że z końcem ub.r. firma zrezygnowała z wydawania magazynów „Magnolia” oraz „Dom&Wnętrze”, na początku br. sprzedała prawa do „Świata Motocykli”, a w październiku br. zawiesi wydawanie pism „Cztery Kąty”, „Ładny Dom”, „Dziecko” i „Niezbędnik Ogrodnika”.

Nadal będzie natomiast publikowała magazyny „Logo”, „Avanti”, „Kuchnia” i „Opiekun”.

Infor Biznes ma problem z Ruchem

Na początku czwartkowego wydania „Dziennika Gazety Prawnej” znalazły się dwie dodatkowe strony, na których zarząd wydającego gazetę Infor Biznes wyjaśnił, że w najbliższych dniach może być trudno dostać „DGP” w kioskach Ruchu i prenumeracie realizowanej przez tę spółkę. W komunikacie nie wymieniono jej nazwy.

- Wynika to z problemów z jedną z firm zajmujących się kolportażem prasy, z którą współpracujemy - stwierdziły władze Infor Biznes. - Staramy się, żeby nasi klienci nie odczuli żadnych skutków obecnej sytuacji. Może się jednak zdarzyć, że z przyczyn od nas niezależnych będziecie mieli problem z zakupem gazety w kiosku lub otrzymaniem „Dziennika Gazety Prawnej” w ramach prenumeraty. Wszystkie trudności, opóźnienia i braki w dostawie prosimy zgłaszać bezpośrednio do Wydawcy - poinformowało kierownictwo spółki.

- Przepraszamy za utrudnienia i gwarantujemy, że wszystkie braki uzupełnimy i jak najszybciej zapewnimy systematyczną dostawę - zapowiedział zarząd Infor Biznes.

Na drugiej stronie wyliczono, w których punktach sprzedaży bez problemów można kupić oraz gdzie zamówić prenumeratę „DGP”. Wydawca współpracuje w tym zakresie z dwoma innymi głównymi dystrybutorami prasy: Kolporterem i Garmond Press.

Według danych ZKDP w lipcu br. średnia sprzedaż ogółem „Dziennika Gazety Prawnej” wynosiła 34 640 egz., o 10,6 proc. mniej niż rok wcześniej. W całej pierwszej połowie br. „DGP” sprzedawał się średnio w 39 100 egz. (po spadku o 7,1 proc. w skali roku), z czego 20 663 egz. w prenumeracie, 7 796 egz. w sprzedaży kioskowej i 10 641 ezg. e-wydań.

Co z Ruchem: upadłość, sanacja czy postępowanie układowe?

Od wielu tygodni Ruchu negocjuje z Izbą Wydawców Prasy spłatę zobowiązań wobec należących do niej wydawnictw. W drugiej połowie sierpnia prezes dystrybutora Igor Chałupiec w piśmie do IWP ujawnił, że ostatnio są do niej kierowane od poszczególnych wydawców pisemne i ustne wnioski dotyczące płatności. Dodał, że niektórym z wydawców spółka ma do spłaty środki o wartości 10 proc. rocznych obrotów między nimi, a innym - o wartości 40 proc. Jego zdaniem te dysproporcje powinny zostać wyrównane.

Z kolei dwie firmy z Grupy ZPR Media poszły o krok dalej: Time złożył do sądu wniosek o postępowanie sanacyjne wobec Ruchu, a ZPR Media - o jego upadłość. Sąd Rejonowy w Warszawie zdecydował się połączyć oba wnioski i wyznaczył firmę Zimmerman Filipiak Restrukturyzacja na tymczasowego nadzorcę sądowego Ruchu.

W tej sytuacji zarząd spółki kolportażowej w miniony piątek złożył wniosek o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego. Chce, żeby układ objął wydawców, wobec których ma zobowiązania przekraczające 1 mln zł. Na układ musi się zgodzić kredytujący spółkę Alior Bank.

Ruch ma do spłaty ponad 600 mln zobowiązań

W ub.r. Ruch zanotował 1,34 mld zł wpływów, wobec 1,46 mld zł rok wcześniej. Na koniec roku zobowiązania krótkoterminowe firmy wynosiły 551,1 mln zł, o ok. 100 mln zł więcej niż na koniec 2016 roku. Spółka miała też 82,2 mln zł zadłużenia wobec Alior Banku, które w ub.r. zmalało o 6,7 mln zł dzięki środkom ze sprzedaży 11 nieruchomości.

Zarząd Ruchu podkreśla że segment detaliczny jest rentowny - EBITDA za 2017 r. wyniosła 19,2 mln zł.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Agora rozwiązała umowy z Ruchem. Dystrybuował dla niej poniżej 30 proc. nakładów „Gazety Wyborczej” i magazynów

20 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
C
O cholera... czyli jutro już nie będzie tytułów Agory w kioskach Ruchu? O.o
51 15
odpowiedź
User
xxx
Dobry ruch Agory, będzie jak wytłumaczyć spadki.
59 30
odpowiedź
User
Zub
Ciekawe, co się dzieje w firmach, które nie muszą ujawniać takich danych, a które mają większą sprzedaż w Ruchu. A, chyba już wiem, co się dzieje, widać to było po reakcji ZPRmedia :-P
35 11
odpowiedź
User
To nic nie zmieni ;)
Reklamodawcy może za jakiś czas na oczy przejrzą że współpraca z GW również nadaje sie do rozwiązania;).
A siwe łby będą mieli możliwość wyniesienia ka$y ze spółki A... - i honorarium autorskie za zmiany w projekcie - "zwińmy" ten dywan również.
44 51
odpowiedź
User
1
Na stronie Wyborczej jest komunikat od Kurskiego sprzed kilku dni i tam też nie jest wprost napisane Ruch.
29 10
odpowiedź