YouTube w tym kraju dopiero od 16. roku życia. „Drapieżne algorytmy”

Od grudnia YouTube znajdzie się na liście usług, które w Australii dozwolone są dopiero od 16. roku życia. Dołączy tym samym do Facebooka, Instagrama, Snapchata, TikToka oraz X.  Rząd w Canberze twierdzi, że mimo pozytywnych treści edukacyjnych, na YouTube działają „drapieżne algorytmy wymierzone w dzieci”.

Adrian Gąbka
Adrian Gąbka
Udostępnij artykuł:
YouTube w tym kraju dopiero od 16. roku życia. „Drapieżne algorytmy”
Sydney w Australii

Australia wprowadziła zakaz korzystania z mediów społecznościowych przez osoby poniżej 16. roku życia w listopadzie zeszłego roku. Za złamanie przepisów platformom technologicznym grozi kara do 49,5 mln dolarów australijskich grzywny (ok. 118 mln zł). Testy oprogramowania Age Assurance, które ma blokować najmłodszym dostęp do social mediów, wypadły pozytywnie.

Gigant nie wyklucza kroków prawnych

Początkowo ograniczenia nie objęły YouTube. Google próbował przekonywać australijski rząd, że jego usługa nie jest serwisem społecznościowym, tylko platformą udostępniania wideo. Zauważył, że na YouTube można znaleźć jakościowe treści, które coraz częściej ogląda się na telewizorze, a nie telefonie. Gigant nie wykluczył kroków prawnych przeciwko Australii.

Jak informuje c21media.net, premier i nowa minister komunikacji Anika Wells pozostają nieugięci. Wells powiedziała, że „nie da się zastraszyć firmom technologicznym”. – Nie możemy kontrolować oceanu, ale możemy kontrolować rekiny i dlatego nie damy się zastraszyć groźbami prawnymi, gdy jest to prawdziwa walka o dobro australijskich dzieci – stwierdziła.

Ograniczenia nie będą obejmowały aplikacji YouTube Kids. Wybrane treści mają być dostępne także bez zalogowania, ale osoby przed 16. rokiem życia nie będą mogły mieć aktywnych kont na YouTube czy subskrybować kanałów.  –  Nie ma miejsca na drapieżne algorytmy wymierzone w dzieci – mówiła Wells. Jej zdaniem mają skłaniać najmłodszych do zbyt długiego siedzenia przed ekranem.

W Australii oczekuje się, że niektóre marki stworzą specjalne kanały dla dzieci i nastolatków na YouTube Kids. Niektóre produkcje na platformie mają pomagać najmłodszym, na przykład zmagającym się z brakiem tolerancji. Na YouTube odniósł sukces na przykład serial „First Day” o transpłciowych nastolatkach, wyprodukowany przez australijską telewizję publiczną ABC.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]

New Balance MADE in USA
Materiał reklamowy

New Balance MADE in USA

Wielka przeprowadzka "Królowej przetrwania". Programu nie będzie w TVN7

Wielka przeprowadzka "Królowej przetrwania". Programu nie będzie w TVN7