SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Droższy papier i słabsza reklama prasowa zaszkodziły wydawcy „Rzeczpospolitej”

W 2022 roku Gremi Media, wydający m.in. „Rzeczpospolitą”, „Parkiet” i „Sport”, zanotował spadek skonsolidowanych przychodów o 3,2 proc. do 97,39 mln zł, a zysk netto zmalał z 8,58 do 6,03 mln zł. Wydawca tłumaczy to m.in. wyższymi kosztami papieru i druku oraz słabszą koniunkturą w reklamie prasowej.

Maciej Maciejowski, prezes Gremi MediaMaciej Maciejowski, prezes Gremi Media

Gremi Media nie podaje w sprawozdaniach finansowych, ile zarabia ze sprzedaży swoich tytułów prasowych, a ile z usług reklamowych. Maciej Maciejowski, od połowy ub.r. prezes spółki, zaznaczył w liście do inwestorów, że jej przychody z subskrypcji cyfrowych poszły w górę o 34 proc.

Gorsza była natomiast koniunktura na w reklamie prasowej. - Rynek odczuł skutki wojny (sentyment inwestorów) i pogłębiające się zmiany strukturalne - zaznaczył Maciejowski.

2,1 mln zł więcej na papier i druk

Koszty rodzajowe grupy Gremi Media nieznacznie się zwiększyły - z 88,37 do 88,61 mln zł. Najmocniej wpłynął na to wzrost wydatków na usługi obce z 50,65 do 54,67 mln zł i na amortyzację z 3,79 do 4,55 mln zł.

- Jednym ze skutków wojny jest ponad dwukrotny wzrost cen papieru. Wpływ kosztów papieru i druku na nasz wynik to 2 102 tys. zł. Jednocześnie widzimy już w 2023 roku tendencję spadkową na rynku papieru, co przekłada się na nasz większy optymizm - opisał prezes Gremi Media. Natomiast koszty pracownicze wydawcy zmalały z 23,74 do 18,97 mln zł.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Pogorszyły się wszystkie wyniki rentowności grupy Gremi Media: skorygowany zysk EBITDA zmalał z 24,22 do 14,98 mln zł, zysk operacyjny - z 13,01 do 8,51 mln zł, a zysk netto - z 8,58 do 6,03 mln zł.

Gremi Media chce mieć 70 proc. wpływów z internetu

Maciej Maciejowski podkreśla, że Gremi Media pod jego kierownictwem ma przyspieszyć wzrost przychodów cyfrowych - i z reklam, i ze sprzedaży treści. Docelowo będą one stanowić 70 proc. wpływów firmy.

- Dojście do takiego wyniku wymaga szczególnego zaangażowania obecnych zespołów ale też pozyskania z rynku nowych kompetencji. Ten proces rozpoczął się już we wrześniu, a pierwsze jego efekty widać we wzroście przychodów e-commerce już w 2022 roku - stwierdził Maciejowski.

Obecnie akcje Gremi Media kosztują 120 zł (13,8 proc. mniej niż przed rokiem), dając kapitalizację w wysokości 213,6 mln zł.

Głównymi akcjonariuszami wydawcy są spółka Pluralis powiązana z funduszem MDIF i belgijskim wydawcą Mediahus (walory stanowiące 38,83 proc. kapitału przejęła na przełomie 2021 i 2022 roku) oraz należący do Grzegorza Hajdarowicza holding KCI (32,82 proc. kapitału).

Od trzech lat Gremi Media wypłaca dywidendę, w ub.r. przekazał inwestorom 6,37 mln zł (po 3,73 zł na akcję).

Dołącz do dyskusji: Droższy papier i słabsza reklama prasowa zaszkodziły wydawcy „Rzeczpospolitej”

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Red
Kto teraz kupuje gazety? Niebotycznie droga Polityka, Newsweek, Wyborcza są poza zasięgiem przeciętnego Kowalskiego, stąd spadki w reklamach, dochodach i przede wszystkim w sprzedaży. Nachylenie polityczne Polityki też robi robotę i wydawnictwo stacza się po równi pochyłej. Prasa jest teraz najmniej pożądanym dobrem dla Polaków, wszystko można znaleźć w Necie.
odpowiedź
User
Aneczka
Kto teraz kupuje gazety? Niebotycznie droga Polityka, Newsweek, Wyborcza są poza zasięgiem przeciętnego Kowalskiego, stąd spadki w reklamach, dochodach i przede wszystkim w sprzedaży. Nachylenie polityczne Polityki też robi robotę i wydawnictwo stacza się po równi pochyłej. Prasa jest teraz najmniej pożądanym dobrem dla Polaków, wszystko można znaleźć w Necie.

Wolę kupić dobre żarcie.
odpowiedź
User
ghhh
Pan z TVN przeszedł po znajomosci do Rzeczpospolitej i pociagnie ja na dno
odpowiedź