Shein wchodzi na rynek second hand w Europie

Chińska marka Shein oficjalnie wystartowała w Europie z funkcją Shein Exchange pozwalającą na odsprzedanie ubrań zakupionych przez jej aplikację. W USA platforma z używanymi rzeczami przyciągnęła w 2023 roku aż 4,2 mln użytkowników.

Tomasz Gardziński
Tomasz Gardziński
Udostępnij artykuł:
Shein wchodzi na rynek second hand w Europie

Rozwój Shein na europejskim rynku nie zwalnia tempa i to pomimo poważnych obiekcji kierowanych względem platformy przez takie organy jak polski UOKiK. W maju bieżącego roku z usług chińskiej aplikacji korzystało już ponad 6,6 mln użytkowników w naszym kraju. Wydaje się, że ta liczba w przyszłości może się tylko powiększyć, a to za sprawą funkcji Shein Exchange, która właśnie zadebiutowała we Francji.

Jak podaje portal Fashion United, Shein planuje dalsze poszerzanie działalności aplikacji pozwalającej na odsprzedać produktów zakupionych wcześniej w sieci. Opcja dostępna od października 2022 roku w Stanach Zjednoczonych cieszy się tam ogromnym powodzeniem i w zeszłym roku obsłużyła ponad 4,2 mln klientów. Do sprzedaży wystawiono ponad 115 tys. produktów od ponad 95 tys. indywidualnych sprzedawców.

Shein Exchange w Europie

Funkcja Shein Exchange jest już dostępna we Francji, a w bliskiej przyszłości trafi też do klientów w Wielkiej Brytanii oraz Niemczech. Ekspansja na kolejne europejskie rynki wydaje się w tym kontekście tylko kwestią czasu. Z Shein Exchange można korzystać za pomocą istniejącej aplikacji firmy. Narzędzie ma na celu usprawnić i ułatwić odsprzedawanie produktów zakupionych na Shein.

To kolejny ruch ze strony chińskiej marki, która stara się zrzucić z siebie łatkę producenta kiepskiej jakości ubrań, który w ten sposób wyraźnie dokłada się do zanieczyszczania środowiska. Rozwój Shein Exchange odpowiada zapotrzebowaniom klientów, którzy w podjętych przez firmę badaniach na terenie Meksyku, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Brazylii i USA wyraźnie wskazywali na chęć brania udziału w praktykach należących do obiegu zamkniętego. Jako szczególnie popularne wskazywano darowizny ubrań i sprzedaż na zasadzie peer-to-peer.

Ponad połowa respondentów wyraziła chęć odsprzedaży swoich ubrań właśnie ze względu na większą dbałość o środowisko. - Za pomocą rozszerzenia Shein Exchange na Europę i Wielką Brytanię mamy nadzieję dać większej części naszych globalnych użytkowników sposoby na uczestnictwo w gospodarce zamkniętej. A przy okazji promować środowiskowe korzyści z kupowania używanych ubrań - przekazała Caitrin Watson, szefowa ds. zrównoważonego rozwoju w Shein.

Kłopoty Shein w Polsce i UE

Wzrastająca popularność Shein na Starym Kontynencie idzie ręką w rękę z coraz większą liczbą uwag kierowanych do marki ze strony europejskich regulatorów i władz. W kwietniu nowe obowiązki na firmę oficjalnie nałożyła Unia Europejska, z kolei pod koniec maja wyjaśnień od Shein i Temu zażądało polskie Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Według przedstawicieli resortu platforma pozwala sobie na wprowadzanie użytkowników w błąd.

Shein ma nie przestrzegać przepisów Dyrektywy Omnibus – przy informowaniu o obniżeniu ceny, nie ma też prezentacji ceny, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Według ministerstwa firma stosuje też "wprowadzające w błąd" oceny produktów. Zauważono również, że nie wiadomo również jak opinie są liczone. W odniesieniu do wcześniejszych uwag ze strony UKOiK biuro prasowe marki Shein wysłało do Wirtualnych Mediów oficjalne oświadczenie:

- Jesteśmy w kontakcie z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, aby odnieść się do podnoszonych kwestii. Przykładamy ogromną wagę do przestrzegania zasad przejrzystości i odpowiedzialności. Zamierzamy dalej ściśle współpracować ze wszystkimi partnerami, instytucjami oraz organami władzy w Polsce, aby zapewnić klientom Shein bezpieczne i przyjemne zakupy. Na ten moment tylko tyle możemy powiedzieć, gdyż trwają rozmowy pomiędzy marką a UOKiK, jeśli będą ku temu okoliczności, poinformujemy Państwa o dalszych etapach prac.

Tomasz Gardziński
Autor artykułu:
Tomasz Gardziński
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Tak polityk PiS zareagował na pytania dziennikarki TVP Info. "Wyłączę pani ten mikrofon"

Tak polityk PiS zareagował na pytania dziennikarki TVP Info. "Wyłączę pani ten mikrofon"

Samorządy bez zakazu wydawania prasy. "Ofiarami w dużych miastach są 'Wyborcza' i Polska Press"

Samorządy bez zakazu wydawania prasy. "Ofiarami w dużych miastach są 'Wyborcza' i Polska Press"

TVP uchyla się od obowiązku? Apel do władz nadawcy publicznego

TVP uchyla się od obowiązku? Apel do władz nadawcy publicznego

Polskie nagrody na Effie Awards Europe 2025. Trzy statuetki dla McCann Poland

Polskie nagrody na Effie Awards Europe 2025. Trzy statuetki dla McCann Poland

Były naczelny "Dziennika Gazety Prawnej" pracuje w GUS [NASZ NEWS]

Były naczelny "Dziennika Gazety Prawnej" pracuje w GUS [NASZ NEWS]

Nie dajesz danych do reklam? Wirtualna Polska wprowadza opłatę

Nie dajesz danych do reklam? Wirtualna Polska wprowadza opłatę