SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Spada ocena stabilności zarobków Polaków

W lutym o 4 punkty obniżył się wskaźnik dotyczący oceny stabilności zarobków przez Polaków. Wskaźnik optymizmu pozostał bez zmian. Polacy nieco gorzej – o 5 punktów – oceniają swoją jakość życia, natomiast nieco wyżej niż miesiąc temu – sytuację gospodarczą w Polsce –pokazują dane ARC Rynek i Opinia.

W ramach badania "Radar konsumencki" agencja  ARC Rynek i Opinia co miesiąc pokazuje kilka wskaźników dotyczących nastrojów konsumenckich. Wskaźniki te to różnica między odsetkiem odpowiedzi negatywnych a odsetkiem odpowiedzi pozytywnych w danym temacie.

Nastroje konsumenckie - optymizm na stabilnym poziomie

Analizując wyniki z lutego wyraźnie widać, że nastroje konsumenckie pozostają na zbliżonym poziomie jak w styczniu bieżącego roku, zaś sam wskaźnik optymizmu pozostał całkowicie bez zmian. Wskaźnik optymizmu konsumenckiego pozostał na niezmienionym poziomie (16 punktów).

Obawy utraty pracy spadły z poziomu minus 51 na poziom minus 45, o jeden punkt niższy niż miesiąc wcześniej jest wskaźnik obawy wzrostu cen. Zmniejszyły się obawy dotyczące sytuacji gospodarczej w Polsce (z poziomu minus 56 na poziom minus 52)

Zwiększyły się obawy dotyczące stabilności zarobków (z poziomu 30 punktów na poziom 26 punktów). Zwiększyła się też gotowość zakupowa Polaków (z poziomu minus 47 punktów na poziom minus 43 punktów). Ocena jakości życia spadła z -20 do -25.

- Optymizm Polaków ustabilizował się, natomiast zmianie uległ wskaźnik dotyczący stabilności zarobków. Być może jest to związane z faktem, że trudniej jest otrzymać podwyżkę „inflacyjną” i zarobki przy wysokich cenach mogą okazać się niewystarczające. Warto zauważyć, że wskaźnik oceny sytuacji gospodarczej Polski ulega poprawie, natomiast oczekiwania inflacyjne się systematycznie od grudnia zmniejszają. Niższy wskaźnik dotyczący stabilności zarobków może też wpływać na obniżenie wskaźnika oceny jakości życia, gdyż te wskaźniki są mocno ze sobą skorelowane – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

Radar konsumencki to nowy projekt badawczy ARC Rynek i Opinia, w ramach którego raz w miesiącu respondentom – Polakom w wieku od 18 do 65 lat, zadawane są te same pytania, dotyczące m.in. nastrojów, oceny polskiej gospodarki, planów zakupowych czy stabilności zatrudnienia. Pierwszy pomiar Radaru konsumenckiego został zrealizowany w październiku 2022. Od tego czasu badanie realizowane jest co miesiąc. Próba z pomiary lutowego, N=1032. Badanie jest realizowane metodą CAWI – ankiety online zrealizowane na epanel.pl. Próba jest reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania, wykształcenia oraz regionu GUS.

Dołącz do dyskusji: Spada ocena stabilności zarobków Polaków

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl