SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Stanisławczyk: Polskie Radio 24 ma być miejscem budowania wspólnoty społecznej

1 września br. na UKF rozpocznie nadawanie Polskie Radio 24 - informacyjno-publicystyczny kanał Polskiego Radia. - Chciałabym, aby ta rozgłośnia była miejscem prawdziwej debaty publicznej - mówi Wirtualnemedia.pl Barbara Stanisławczyk, prezes zarządu i redaktor naczelna PR.

Prezes Polskiego Radia Barbara Stanisławczyk-Żyła, Foto: Sebastian Gołos/PR Article

Polskie Radio 24 rozpocznie nadawanie na UKF w czwartek, 1 września br. o godz. 6.00 rano. Kanał ten obecny jest na polskim rynku radiowym jednak już od 2010 roku, ale do tej pory dostępny był tylko w wersji cyfrowej naziemnej w systemie DAB+ oraz w internecie. Teraz, po rozbudowaniu oferty, jako publiczną stację informacyjno-publicystyczną, będzie można go słuchać w całej Polsce na falach UKF. Częstotliwości, na których od 1 września br. będzie nadawać Polskie Radio 24, należały do tej pory do radiowej Czwórki (teraz stacji tej będzie można słuchać wyłącznie cyfrowo oraz w internecie i aplikacji mobilnej PR). Dyrektorem i redaktorem naczelnym PR24 jest Michał Chodurski, a jego zastępcą - Tomasz Kuc. Szefem publicystyki w PR24 jest Krzysztof Gottesman.

Barbara Stanisławczyk, prezes zarządu i redaktor naczelna Polskiego Radia podkreśla w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że chciałaby, aby Polskie Radio 24 było miejscem prawdziwej debaty publicznej.

 - Miejscem, gdzie będą się spotykać ludzie różnych opcji politycznych, o różnym światopoglądzie i dyskutować ze sobą używając jako argumenty faktów, bez negatywnych emocji. Ma to być miejsce budowania wspólnoty społecznej. Będziemy blisko ludzi. Powinnością i misją publicznego radia informacyjnego jest służba społeczeństwu polegająca na informowaniu, ale także pogłębionej analizie zjawisk i procesów, jakie zachodzą w Polsce i w świecie. Dociekania ich istoty i poszukiwania prawdy. W Polskim Radiu 24 będziemy mówić nie tylko o polityce i gospodarce, lecz również o nauce, kulturze, sporcie, problemach cywilizacyjnych, sprawach obyczajowych i life-stylowych - mówi nam Barbara Stanisławczyk.

Jak mówi Wirtualnemedia.pl Michał Chodurski, redaktor naczelny Polskiego Radia 24, ramówka stacji inspirowana jest znanym w krajach europejskich formatem radia informacyjnego bez udziału muzyki np. France Info, a także BBC4. - Polskie Radio 24 będzie stacją mówioną, ale mimo to dość dynamiczną. Rytm programowi będą nadawały serwisy informacyjne - między godziną 10.00 a 17.00 będzie to aż 20 minut czystej informacji plus 40 minut opisu, analizy i komentarza. Chcemy poświęcić na antenie dużo miejsca jak najbardziej bezstronnej analizie tak, aby każdy słuchacz mógł wyrobić sobie własne zdanie na dany temat - mówi nam Chodurski.

Polskie Radio 24 tworzyć będzie kilkudziesięciu dziennikarzy. Około 20 osób zatrudnionych jest na etat lub pół etatu, pozostałe osoby to współpracownicy, w tym także osoby zaproszone do współpracy z innych mediów. Informacje lokalne będzie dodatkowo przygotowywać kilkunastu dziennikarzy z regionalnych rozgłośni Polskiego Radia. Jak zaznacza Chodurski, dobór współpracowników i komentatorów w Polskim Radiu 24 jest „od lewa do prawa”. - Myślę, że trudno będzie dopatrzyć się w Polskim Radiu 24 jakichkolwiek przechyłów w jakąkolwiek stronę. Uważam, że nasz zespół zagwarantuje prezentację pełnego spektrum opinii oraz umożliwi prowadzenie prawdziwej debaty publicznej - mówi nam Chodurski.

Polskie Radio 24 rozpoczęło współpracę z komentatorami lub autorami własnych audycji m.in. z Ryszardem Bugajem, Zdzisławem Krasnodębskim, Wiktorem Świetlikiem (program historyczny „Nos Kleopatry”), Joanną Siedlecką, Łukaszem Warzechą (audycja „Wróżenie z fusów”), Jędrzejem Lipskim (audycja „Wszystko jest historią”), Jakubem Morozem (program „Rozpruwacz kulturalny”), Krzysztofem Masłoniem, Ewą Czaczkowską (audycja „Wiara i społeczeństwo”), Tomaszem Krzyżakiem, Tomaszem Sakiewiczem, Pawłem Wrońskim, Krzysztofem Loszem, Cezarym Krysztopą, Krzysztofem Wołodźką, Jerzym Kisielewskim, Wojciechem Reszczyńskim, Zuzanną Dąbrowską, Grzegorzem Osieckim i innymi.

Jak wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Tomasz Kuc, zastępca szefa PR24, jednym z głównych dowodów na to, że Polskie Radio 24 będzie prezentować pełne spektrum opinii jest m.in. program „Stronniczy przegląd prasy”, który nadawany będzie od poniedziałku do piątku ok. godziny 7.46. - W naszym codziennym przeglądzie prasy redaktorzy pięciu najważniejszych dzienników przedstawią zawartość swoich tytułów oraz będą mówić o konkurencji. Do współpracy przy tym przeglądzie zaprosiliśmy „Gazetę Wyborczą”, „Rzeczpospolitą”, „Dziennik Gazetę Prawną”, „Nasz Dziennik” oraz „Gazetę Polską Codziennie”. Przedstawiciele tych tytułów będą prezentować przeglądy prasy naprzemiennie - mówi nam Kuc.

Do kogo będzie skierowane Polskie Radio 24? - Grupa potencjalnych odbiorców naszej rozgłośni jest dość szeroka, ale przede wszystkim chcielibyśmy dotrzeć do osób w wieku powyżej 30 lat, mieszkańców średnich i dużych miast - mówi Wirtualnemedia.pl Michał Chodurski. Szef PR24 nie precyzuje dokładnie, z kim jego rozgłośnia chciałaby konkurować i na jakiego rodzaju słuchalność liczy.

- Myślę, że naturalną koleją rzeczy możemy być porównywani z innymi stacjami mówionymi obecnymi na polskim rynku, a jest to np. TOK FM (stacją mówioną jest także Radio Maryja - przyp. red.). Jeśli natomiast chodzi o słuchalność, to liczymy na to, że osiągniemy po jakimś czasie wyższy wynik niż w przypadku Czwórki, która jest obecnie nadawana na częstotliwościach, które przejmiemy od początku września br. Myślę, że na początek powinniśmy sugerować się porównaniem do słuchalności Dwójki - podkreśla Chodurski.

Prezes Polskiego Radia Barbara Stanisławczyk poinformowała, że liczy na osiągnięcie 1 proc. udziału przez PR24 po roku nadawania stacji.

Warto przypomnieć, z badania Radio Track dotyczącego fali od maja do lipca br. wynika, iż średni udział Czwórki w rynku wyniósł 0,4 proc., w przypadku Dwójki - 0,6 proc., TOK FM - 1,8 proc., a w przypadku Radia Maryja - również 1,8 proc.

Z pojawienia się na polskim rynku radiowym nowej stacji informacyjnej cieszy się Kamila Ceran, szefowa Radia TOK FM, które dla PR24 będzie zapewne głównym konkurentem.

- Co do zasady, Polskie Radio 24, jako radio mówione, będzie zapewne naszą konkurencją. Gdy patrzymy na rynek radiowy w Polsce, to w tej chwili Radio TOK FM nie ma na tym polu konkurencji. Więcej słowa mówionego jest jedynie w rozgłośniach publicznych i tylko tutaj możemy mówić o pewnych porównaniach. Ale jedną rzecz chciałabym bardzo mocno podkreślić - to bardzo dobrze, że na polskim rynku pojawi się jeszcze jedna rozgłośnia, która skupi się na słowie mówionym. Przecież takich rozgłośni w Polsce jest zwyczajnie mało - mówiła Kamila Ceran w wywiadzie, który w tym tygodniu ukazał się na łamach Wirtualnemedia.pl.

Polskie Radio nie ujawnia na razie dokładnych kosztów związanych z projektem PR24. - Uruchomienie Polskiego Radia 24 nie wygenerowało kosztów, możemy mówić o budżecie anteny. W tym roku jest to ok. 10 mln złotych (jest to łączny koszt cyfrowego PR24 i analogowego Polskiego Radia 24, które będzie nadawane na UKF od początku września br.) - mówi Wirtualnemedia.pl Łukasz Kubiak, rzecznik prasowy Polskiego Radia.

Zarząd Polskiego Radia zapowiedział, że kanał Polskie Radio 24 w istotny sposób zaistnieje także w mediach społecznościowych i będzie wykorzystywać takie kanały dotarcia, jak: Facebook, Twitter, YouTube, live streaming i podcasty.

Polskiego Radia 24 będzie można słuchać zarówno w paśmie UKF, jak też w internecie oraz cyfrowo w systemie DAB+.


Poniżej prezentujemy częstotliwości UKF, na których będzie dostępna rozgłośnia:
Białystok (Centrum) 91,1
Bydgoszcz 96,2
Ciechanów (PEC) 95,5
Częstochowa (Elsen) 98,9
Elbląg (Jagodnik) 101,2
Gdańsk 93,4
Gorzów Wielkopolski (ul. Podmiejska) 105,4
Iława (Kisielice) 104,8
Inowrocław 90,0
Kalisz (Mikstat) 94,2
Katowice (Siemianowice) 95,9
Kędzierzyn-Koźle (ul. Piramowicza) 97,3
Kielce (Góra Telegraf) 87,6
Kołobrzeg (Stramnica) 87,9
Koszalin (Góra Chełmska) 92,8
Kraków (Krzemionki) 97,2
Krynica (Góra Jaworzyna) 98,4
Legnica 103,3
Leszno (ul. Dekana) 107,9
Lębork (Skórowo Nowe) 107,5
Lubań (Stóg Izerski) 90,6
Lublin (Wrotków) 99,0
Łobez (Toporzyk) 100,6
Łódź 107,3
Olsztyn (Pieczewo) 97,9
Opole (ECO) 100,8
Ostrołęka (Ławy) 93,4
Poznań (Piątkowo) 100,2
Przemyśl (Tatarska Góra) 91,0
Radom (ul. Przytycka) 97,5
Rzeszów 91,5
Siedlce 97,4
Słupsk 106,8

Szczecin 88,4

Warszawa 92.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Stanisławczyk: Polskie Radio 24 ma być miejscem budowania wspólnoty społecznej

38 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
sebaaa
Ci dyrektorzy w publicznym radiu i tv ciągle mówią te same frazesy "budowanie wspólnoty, wartości patriotyczne"... bla, bla,bla. jak już to będzie PRopaganda24, i nie żadne budowanie wspólnoty społecznej tylko jak już to budowanie jeszcze większego podziału na "prawdziwych polaków" i "gorszego sortu".
89 18
odpowiedź
User
Andrzej
Skoro uwazasz ze jest tak ci zle to wyjedz najepiej do Izraela!!!
21 92
odpowiedź
User
Maciej konserwatywny
Powodzenia dla PR24! :D Jutro początek nowego życia tej rozgłośni, od jutra na UKF-ie, nareszcie się tego doczekałem!!! :)

Będę częstym słuchaczem PR24, oczywiście na przemian z Jedynką, którą też bardzo lubię. :)
38 88
odpowiedź