T-Mobile musi przyznać w Polsacie, że informacje w reklamach pożyczki były nieczytelne

Sąd Apelacyjny w Warszawie oddalił odwołanie T-Mobile Polska od decyzji prezesa UOKiK-u nakazującej wykupienie w Polsacie emisji spotu informującego, że w reklamach pożyczki oferowanej przez T-Mobile Usługi Bankowe napis o jej warunkach był nieczytelny.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
T-Mobile musi przyznać w Polsacie, że informacje w reklamach pożyczki były nieczytelne
Tomasz Kot w spocie T-Mobile Usług Finansowych

Orzeczenie sądu dotyczy decyzji prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie kampanii reklamowej T-Mobile Usług Bankowych prowadzonej wiosną i latem 2015 roku. W akcji, której bohaterami byli Tomasz Kot i aktor w przebraniu psa, promowano pożyczkę gotówkową.

W marcu 2017 roku prezes UOKiK-u ocenił, że w kampanii naruszono zbiorowe interesy konsumentów (art. 24 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz art. 7 ustawy o kredycie konsumenckim).

Powód? Według regulatora w spocie telewizyjnym napis u dołu ekranu informujący o parametrach pożyczki dla reprezentatywnego przykładu zapisano zbyt małą czcionką i wyświetlano za krótko, żeby można go było przeczytać. Natomiast w reklamach internetowych, radiowych i ulotkach zabrakło informacji o zakresie umocowania T-Mobile Polska do czynności faktycznych lub prawnych w związku z pożyczką (telekom był pośrednikiem, pożyczki udzielał Alior Bank).

Trzy emisje komunikatu w Polsacie

Prezes UOKiK-u nakazał T-Mobile Polska wykupienie emisji 20-sekundowego spotu z komunikatem, że Urząd „31 marca 2017 r. wydał decyzję nr RKR-1/2017 stwierdzającą stosowanie przez Spółkę praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów polegających m. in. na prezentowaniu w telewizyjnych reklamach kredytu konsumenckiego -oferowanego przez T-Mobile w charakterze pośrednika kredytowego - emitowanych w ramach kampanii: Tak tania pożyczka, informacji wymaganych ustawą o kredycie konsumenckim w sposób uniemożliwiający ich odczytanie z uwagi na wielkość czcionki oraz krótki czas ich prezentacji”.

Zaznaczono, że komunikat musi być zapisany czarną czcionką na białym tle i odczytany przez lektora. Spot ma zostać wyemitowany w Polsacie trzy razy, w trzy kolejne dni, w godz. 17:30-19:30.

Ponadto nakazano telekomowi publikację komunikatu w swoim serwisie internetowym przez trzy miesiące od uprawomocnienia się decyzji.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/koniec-siec-3g-t-mobile-oferty-prepaidowe-technologia-volte-i-vowifi,7170368398874241a ##

T-Mobile Polska dwukrotnie odwoływał się od decyzji prezesa UOKiK-u. Jednak najpierw Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a pod koniec lutego br. Sąd Apelacyjny oddaliły odwołania.

T-Mobile Usługi Bankowe zniknęły z rynku

Oferta T-Mobile Usługi Bankowe pojawiła się na rynku wiosną 2014 roku, zastąpiła markę Alior Sync. Obejmowała usługi finansowe Alior Banku (m.in. rachunek oszczędnościowy, lokaty, pożyczki, karta kredytowa i przeniesienie kredytów z innych banków) oraz telekomunikacyjne T-Mobile Polska. Z oferty mogli korzystać użytkownicy wszystkich sieci telefonicznych, natomiast dla klientów T-Mobile przygotowano dodatkowe korzyści.

W ub.r. T-Mobile Polska osiągnął wzrost przychodów o 1,1 proc. do 6,456 mld zł i skorygowanego zysku EBITDA AL. z 1,645 do 1,678 mld zł. Liczba klientów telekomu zwiększyła się o 244 tys. do 11,2 mln. Z internetu światłowodowego korzysta już 30,5 tys. użytkowników.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

Blisko rekordu w "amerykańskim Lotto". Wygrał prawie 2 mld dolarów

Blisko rekordu w "amerykańskim Lotto". Wygrał prawie 2 mld dolarów

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej