TVN z 540 mln zł zysku w 2019 roku. 1,6 tys. pracowników, więcej na pensje i marketing

W ub.r. TVN osiągnął wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 5 proc. do 2,07 mld zł oraz wyniku netto ze 157,71 mln zł straty do 540,57 mln zł zysku. Firma zatrudnia 1,6 tys. osób, zwiększyła wydatki na wynagrodzenia, marketing i badania - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:

Według sprawozdania złożonego w KRS skonsolidowane przychody TVN z reklam zwiększyły się z 1,42 do 1,46 mld zł, natomiast te ze sponsoringu zmalały z 201,61 do 200,27 mln zł (w poniższych grafikach wszystkie kwoty są w tys. zł).

- Przychody reklamowe zawierają prowizję zarobioną na działalności brokerskiej w zakresie sprzedaży reklamy telewizyjnej i internetowej, w której Grupa pełni rolę agenta - zaznaczono w sprawozdaniu firmy.

TVN nadaje 12 kanałów telewizyjnych (TVN, TVN7, TTV, TVN24, TVN24 BiS, TVN Style, TVN Turbo, HGTV, TVN Fabuła, TVN International, TVN International West i TVN International Extra) oraz jest wydawcą grupy serwisów internetowych (m.in. TVN.pl, TVN24.pl i Player.pl).

TVN wchłonął TVN Media

Większość oferty reklamowej TVN jest sprzedawana przez TVN Media, który obsługuje w tym zakresie także innych nadawców, zwłaszcza średnich i małych. Z końcem 2018 roku zorganizowana część przedsiębiorstwa TVN Media została włączona do TVN, jednocześnie podwyższono kapitał zakładowy firmy poprzez emisję 55 akcji o jednostkowej wartości nominalnej 0,20 zł każda.

Wpływy abonamentowe TVN wyniosły w ub.r. 254,55 mln zł, wobec 232,92 mln zł rok wcześniej. Są to wpływy od operatorów platform cyfrowych i telewizji kablowych za udostępnianie stacji nadawcy w ich ofertach oraz z subskrypcji w serwisach VoD. Na początku br. ówczesny prezes TVN Piotr Korycki poinformował, że z płatnej oferty Playera korzysta 300 tys. internautów. W maju ub.r. nadawca uruchomił subskrypcyjny serwis TVN24 GO ze stacjami i programami informacyjno-publicystycznymi.

Pozostałe przychody TVN poszły w górę z 117,66 do 151,38 mln zł. To głównie wpływy z usług produkcyjnych i technicznych, najmu, sprzedaży praw programowych, dystrybucji kinowej i oraz konkursów audiotele i SMS-owych.

grafika

Większe wpływy w ramach Discovery

Na początku 2018 roku Scripps Networks Interactive, poprzedni właściciel TVN, został przejęty przez Discovery. W Polsce powołano wspólne kierownictwo TVN i Doscovery.

W ub.r. przychody TVN od powiązanych z nim kapitałowo podmiotów wyniosły 178,49 mln zł, wobec 128,51 mln zł rok wcześniej. Wpływy od Grupy Discovery poszły w górę rok do roku z 63,52 do 108,22 mln zł, a od firm powiązanych z Discovery - z 25,97 do 30,02 mln zł.

TVN ma 32 proc. udziałów Canal+ Polska (do połowy br. funkcjonującego pod nazwą ITI Neovision). Wpływy od Canal+ wzrosły z 38,53 do 39,77 mln zł.

grafika

23 mln zł dywidendy od Canal+, 2,9 mln zł ze sprzedaży NTL Radomsko

W 2018 roku TVN mocno obniżył wycenę posiadanych udziałów Canal+ Polska - z 1,1 mld zł do 724 mln zł. Uzasadnił to wynikiem testów na utratę wartości inwestycji „w związku z niższymi od oczekiwanych wynikami nc+ w aktualnym planie finansowym oraz w związku z wycenami przeprowadzonymi przez Discovery po transakcji nabycia SNI”.

W ub.r. TVN otrzymał 23,46 mln zł dywidendy od Canal+ Polska, wobec 23,4 mln zł rok wcześniej. W ub.r. Canal+ Polska zanotował 2,29 mld zł skonsolidowanych przychodów sprzedażowych i 88,12 mln zł zysku netto. Rebranding nc+ na Platformę Canal+ spowodował odpisanie 81 mln zł z wartości marki n.

Pod koniec maja udziałowcy Canal+ (większościowym jest Canal+, a mniejszościowym także właściciel UPC Polska) zdecydowali, że firma wejdzie na warszawską giełdę. Może zostać wyceniona na 3,5-3,9 mld zł, jej większościowy akcjonariuszem pozostanie Grupa Canal+.

Do TVN należy 100 proc. udziałów kilku spółek, m.in. TVN Media, Stavka (to nadawca TTV) i TVN Digital. We wrześniu ub.r. TVN sprzedał firmie Michała Winnickiego 100 proc. udziałów spółki NTL Radomsko. Wartość transakcji wyniosła 2,9 mln zł.

grafika

Koszty 6,6 proc. w górę, 111 pracowników więcej

Wydatki operacyjne TVN wyniosły w ub.r. 1,44 mld zł, po wzroście o 6,6 proc. z 1,35 mld zł w 2018 roku. Koszty amortyzacji i utraty wartości kapitalizowanych kosztów produkcji własnej, koprodukcji i produkcji kinowych zwiększyły się z 583,42 do 593,19 mln zł, amortyzacji i utraty wartości zakupionych licencji programowych - ze 132,93 do 140,25 mln zł, a inne koszty amortyzacji i utraty wartości - z 77,47 do 157,32 mln zł.

Z kolei nakłady na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze wzrosły ze 194,17 do 218,97 mln zł. Na koniec ub.r. zatrudnienie w firmie zmalało wynosiło 1 625 pracowników etatowych, wobec 1 514 na koniec 2018 roku. Jesienią ub.r. informowaliśmy, że z TVN Media zwolniono ok. 20-30 osób.

W zarządzie TVN na początku ub.r. było 12 osób. Wiosną ub.r. z firmą rozstał się Marek Szydłowski, a pod koniec roku Adam Pieczyński, tego drugiego w zarządzie zastąpił Michał Samul.

W ub.r. zarząd firmy zarobił 20,25 mln zł, wobec 13,61 mln zł rok wcześniej. W ub.r. koszty programu motywacyjnego dla menedżerów ustawionego jeszcze przez Scripps Networks Interactive wyniosły 3,61 mln zł, a w 2018 roku - 4,09 mln zł. We wrześniu br. z TVN pożegnał się prezes Piotr Korycki, jego obowiązki przejęła Katarzyna Kieli.

Więcej na marketing i badania, mniej na prawa autorskie

Koszty marketingu i badań zwiększyły się z 69,22 do 84,5 mln zł, koszty sprzedanych towarów i usług - z 53,96 do 63,75 mln zł, a wydatki określone jako pozostałe - z 99,93 do 123,72 mln zł.

Z kolei nakłady na prawa autorskie zmalały z 62,88 do 33,6 mln zł, na wynajem - z 23,6 do 15,4 mln zł, a na nadawanie stacji telewizyjnych - z 55,97 do 12,56 mln zł.

grafika

Koszty poniesione przez TVN na rzecz powiązanych z nim firm wyniosły w ub.r. 136,8 mln zł, wobec 98,43 mln zł rok wcześniej.

Wydatki na zakupy od grupy Discovery poszły w górę z 91,63 do 130,26 mln zł, a od Canal+ Polska zmalały z 5,91 do 4,83 mln zł.

grafika

450 mln zł aktywów programowych

Na koniec ub.r. aktywa programowe TVN wynosiły 448,11 mln zł, wobec 433,69 mln zł rok wcześniej. Wartość kupionych licencji programowych zmalała z 271,87 do 230,91 mln zł, za to kapitalizacja kosztów produkcji własnych poszła w górę ze 142,92 do 188,4 mln zł, a wartość produkcji i koprodukcji kinowych - z 18,91 do 28,79 mln zł.

grafika

Wiele treści jest kupowanych przez TVN w ramach wieloletnich umów. Na koniec ub.r. przyszłe zobowiązania nadawcy z tego tytułu wynosiły 231,18 mln zł, wobec 150,51 mln zł rok wcześniej.

grafika

Z kolei wartość brutto rzeczowych aktywów trwałych firmy na koniec ub.r. wynosiła 948,33 mln zł, z czego 504,69 mln zł to wartość sprzętu, a 228,15 mln zł - budynków.

Wartość księgowa netto rzeczowych aktywów trwałych w ciągu roku poszła w górę z 358,54 do 364,43 mln zł.

Nie zmieniła się natomiast sama wartość firmy TVN. Wynosi 144,13 mln zł, z czego 131,7 mln zł to wycena stacji telewizyjnych, a 12,42 mln zł wycena jednostki produkcji tv.

grafika

3,1 mld zł aktywów, bez zobowiązań kredytowych

Łącznie aktywa trwałe TVN na koniec ub.r. wynosiły 1,81 mld zł, wobec 1,61 mld zł rok wcześniej.

Z kolei wartość aktywów obrotowych zwiększyła się w ciągu roku z 1,04 do 1,34 mld zł. Na koniec ub.r. firma miała 585,78 mln zł środków pieniężnych i ich ekwiwalentów, wobec 262,29 mln zł rok wcześniej.

grafika

W ub.r. TVN spłacił w całości zobowiązania kredytowe wynikające z zadłużenia Scripps Networks Interactive. W efekcie zobowiązania długoterminowe nadawcy zmalały z 727,6 do 180,49 mln zł (121,52 mln zł z tej drugiej kwoty to zobowiązania leasingowe), a krókoterminowe - z 937,07 do 742,71 mln zł (z czego zobowiązania z tytułu dostaw i usług wzrosły ze 162,17 do 417,38 mln zł).

grafika

Zysk na kapitał rezerwowy

W 2018 roku na wynikach rentowności TVN mocno zaciążyło obniżenie o 394,7 mln zł wyceny posiadanego pakietu udziałów Canal+ Polska. Dodatkowo koszty finansowe nadawcy skurczyły się z 77,5 do 28,15 mln zł, a koszty ujemnych różnic kursowych - z 69,23 do 2,48 mln zł.

W efekcie zysk operacyjny firmy poszedł w górę z 208,11 do 671,47 mln zł, zysk brutto - z 63,02 do 650,76 mln zł, a wynik netto - ze 157,71 mln zł straty do 540,57 mln zł zysku.

Bezpośrednimi udziałowcami TVN są holenderskie spółki N-Vision (53,28 proc.) i Polish Television Holding (46,72 proc.). W zeszłym środę na walnym zebraniu zdecydowały, że 286,46 mln zł zysku netto osiągniętego przez TVN w ujęciu jednostkowym zostanie przeznaczone na kapitał rezerwowy spółki.

grafika

TVP i Polsat

W 2019 r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł oraz 89 mln zł zysku netto. Na koniec roku nadawca miał 2 790 etatowych pracowników zarabiających średnio 9 572 zł. Wynagrodzenie zarządu wyniosło 2,18 mln zł, prawie trzy razy więcej niż rok wcześniej - na nagrody dla pracowników zostanie przeznaczone 18 mln zł.

W ub.r. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat, obejmująca m.in. Telewizję Polsat i Polkomtel, zanotowała 11,68 mld zł przychodów sprzedażowych i 1,11 mld zł zysku netto. Liczba sprzedanych przez nią usług zwiększyła się o 2,8 proc. do 17,39 mln, natomiast liczba abonentów zmalała o 1,2 proc. do 5,64 mln.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online