SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

TVP łagodzi krytykę Jacka Kurskiego wobec badań Nielsen Audience Measurement. „Niefortunny skrót"

- W wywiadzie Jacka Kurskiego dla „W Sieci” znalazł się niefortunny skrót, który zniekształcił sens jego wypowiedzi dotyczącej krytycznej oceny jakości badań telemetrycznych prowadzonych przez Nielsen Audience Measurement - wynika z oświadczenia TVP, które otrzymał portal Wirtualnemedia.pl.

Jacek Kurski, prezes Telewizji Polskiej / fot. tvp Article

Prezes TVP Jacek Kurski w wywiadzie dla tygodnika „W Sieci”, który ukazał się w miniony poniedziałek, sporo mówił o badaniach oglądalności telewizji w Polsce. Skrytykował zbyt mały panel Nielsen Audience Measurement, mówiąc, że liczy 1600 gospodarstw domowych (w rzeczywistości od ub.r. 2000). Stwierdził też, że firma ta uznaje „że grupa komercyjna to widzowie w wieku 16-49 lat” (chociaż to decyzja nie Nielsena, ale uczestników rynku, a TVP i tak stosuje w rozliczeniach z reklamodawcami grupę wiekową 16-59 lat).

Kurski dodał, że fakt, iż 20 proc. rynku reklam to leki, „co wręcz powinno premiować grupę senioralną, która jest wierna TVP, a dzieje się odwrotnie”. -  Kto się zgodził na tak absurdalne rozwiązanie, korzystne dla nadawców prywatnych? - pytał prezes TVP. A następnie dodał, że ma wątpliwości czy dane o oglądalności dostarczane przez Nielsen Audience Measurement są rzetelne. - Nasze wyniki mogą być sztucznie zaniżane - stwierdził Kurski.

Instytut w odpowiedzi przesłał Wirtualnemedia.pl oświadczenie, w którym podkreślił, że „panel odzwierciedla strukturę społeczeństwa”, a „rekrutacja do panelu oraz proces zbierania danych podlegają regularnej kontroli”. Nielsen dodał też, że „w 2012 roku na zlecenie Telewizji Polskiej został przeprowadzony audyt, który miał na celu potwierdzenie poprawności prowadzonego pomiaru”, a jego wynik był pozytywny.

Telewizja Polska w czwartek wydała oświadczenie. Podano w nim, że „fragment wypowiedzi dotyczący standardu badań prowadzonych przez firmę AGB Nielsen”, w którym Jacek Kurski krytycznie ocenił jakość pomiaru telemetrycznego „zawierał niefortunny skrót, który zniekształcił sens wypowiedzi przez co w odbiorze publicznym powstało mylne wrażenie co do intencji słów prezesa Jacka Kurskiego”.

- Prezes telewizji publicznej jest otwarty na dobrą współpracę z firmą AGB Nielsen, a wszelkiego rodzaju merytorycznymi uwagami związanymi ze sposobem pomiaru widowni będzie się wymieniać na spotkaniach - podkreślono w oświadczeniu.

Pytani przez Wirtualnemedia.pl przedstawiciele rynku reklamy stwierdzili, że nie mają wątpliwości co do rzetelności badań Nielsen Audience Measurement, a kampanie są kupowane dla konkretnych grup celowych i tak zwana komercyjna grupa rozliczeniowa ma znaczenie symboliczne.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: TVP łagodzi krytykę Jacka Kurskiego wobec badań Nielsen Audience Measurement. „Niefortunny skrót"

30 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
qwerty
no prosze, jak te wśmieci psują wizerunek prezesa Kurskiego
52 10
odpowiedź
User
NiePatriota
To Pan Kurski nie autoryzował wywiadu? Szambo na Nielsena już się wylało.
57 10
odpowiedź
User
marketer
Panie Kurski, jak się było politykiem byle gówno i kłamstwo można było powiedzieć bezkarnie - i w tym Pan celował.

Teraz jest Pan prezesem i bezkarnie nie można obrażać i kłamać.

Niebawem się Pan o tym przekona.
65 12
odpowiedź
User
nietraćczasu
Typowy polityk pis - najpierw pierd**i, a potem ktoś za niego (bo jakże on!) musi prostować i łagodzić sprawę.
54 15
odpowiedź
User
Zyzio
Swoją drogą metodologia pomiaru oparta o nasłuchiwanie dźwięku odtwarzanego przez TV jest przestarzałą metodą pomiaru oglądalności telewizji. Wystarczy sobie przeanalizować wyniki oglądalności telewizji w sytuacji gdy na dwóch lub kilku kanałach TV emitowana jest retransmisja tego samego wydarzenia czy też jest jakaś awaria techniczna w emisji.

Kilka lat temu u jednego z nadawców pojawił się pewnej nocy znaczący wzrost oglądalności. Nadawcy nie dawało to spokoju więc zastanawiali się i szukali co mogło być tego przyczyną. Okazało się, że jeden z widzów zasnął przed włączonym telewizorem.

W sytuacji gdy miliony telewizorów jest podłączonych do internetu, może należałoby zmienić metodologię pomiaru, która stosuje te same mechanizmy jakie stosowane są do pomiaru oglądalności w internecie.

Być może ta wypowiedź Prezesa TVP będzie początkiem zmian w ramach którego urealni się sposób pomiaru TV do dzisiejszych możliwości technologicznych.
21 34
odpowiedź