TOK FM znów ratuje zysk „Polityki”. Prawie 850 tys. zł na nagrody dla pracowników

W 2024 roku wydawnictwo Polityka przy spadku przychodów o prawie 5 proc. zarobiło na czysto 1,07 mln zł, prawie dwa razy więcej niż przed rokiem. Firma prawie 850 tys. zł netto przeznaczy na nagrody dla pracowników i współpracowników.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
TOK FM znów ratuje zysk „Polityki”. Prawie 850 tys. zł na nagrody dla pracowników
Jerzy Baczyński, redaktor naczelny "Polityki" i prezes Wydawnictwa Polityka / fot. kadr z youtube / PolitykaPL

Wydawnictwo Polityka wypracowało w 2024 roku 41,05 mln zł przychodów sprzedażowych, o 4,6 proc. mniej niż przed rokiem. Firma w sprawozdaniu wyszczególnia tylko, ile obrotów wypracowała jej księgarnia internetowa ze sprzedaży własnych tytułów: w ub.r. było to 63,7 tys. zł, wobec 416,2 tys. rok wcześniej.

Główna część działalności spółki to wydawanie tygodnika „Polityka” (oraz jego wydań specjalnych takich jak „Pomocnik Historyczny”, „Biografie” czy „Salon”), a także przejętych kilka lat temu miesięczników „Wiedza i Życie” i „Świat Nauki” oraz serwisu popularnonaukowego Pulsar.

Według danych Polskich Badań Czytelnictwa w ub.r. średnia sprzedaż „Polityki” zmalała o 5,79 proc. do 77 098 egz. Tygodnik od ponad dekady oferuje też e-subskrycję Polityka Cyfrowa. W sprawozdaniu firma zwróciła uwagę, że w ub.r. Ruch najpierw wycofał się z dystrybucji prasy, a kilka miesięcy później zamknął całkowicie sieć swoich kiosków i saloników prasowych, co znacząco ograniczyło zasięg dystrybucji prasowej.

Z kolei pozostałe przychody operacyjne spółki (głównie z dotacji) poszły w dół z 950 do 514,3 tys. zł,

Koszty w dół, pensje w ryzach

Wydawnictwo w ub.r. ograniczyło koszty operacyjne w tempie nieco wyższym od spadku przychodów – o 5,9 proc. do 41,56 mln zł. Wydatki na usługi obce (m.in. druk) poszły w dół z 17,6 do 15,8 mln zł, a te sklasyfikowane jako pozostałe – z 4,96 do 4,05 mln.

Koszty pracownicze zmieniły się nieznacznie: te na wynagrodzenia z 16,258 do 16,263 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia – z 2,39 do 2,53 mln. Spółka w ub.r. zatrudniała średnio 89 pracowników etatowych, o jednego więcej niż przed rokiem.

Na poziomie sprzedażowym brutto strata firmy zmalała z 3,09 do 2,38 mln zł, a na operacyjnym – z 2,2 do 2,13 mln. Dodatnią rentowność netto spółce zapewnia dywidenda od nadawcy TOK FM (ma 34 proc. jego udziałów), która w ub.r. wyniosła 2,7 mln zł, wobec 2 mln rok wcześniej. Jak niedawno informowaliśmy, w br. TOK FM wypłaci Polityce 913,1 tys. zł.

Ponadto wydawnictwo zanotowało spadek wpływów odsetkowych z 949,8 do 513,5 tys. zł i kosztów finansowych z 252,8 do 77,6 tys. W efekcie jego zysk netto poszedł w górę z 546,3 tys. do 1,07 mln zł.

Polityka płaci dywidendę i nagrody dla pracowników

Walne zgromadzenie Polityki rozdysponowało cały zeszłoroczny zysk netto plus 990,3 tys. zł z kapitału rezerwowego. 879 tys. zł przeznaczono na dywidendę, 844 tys. zł na nagrody dla pracowników i współpracowników, 134,5 tys. zł na związane z tym składki na ubezpieczenia społeczne, zaś 207,7 tys. zł na wykup swoich akcji.

Na koniec ub.r. spółka miała, głównie na rachunkach bankowych, 21,64 mln zł. Jej kapitały własne wynosiły zaś 36,73 mln zł, podczas gdy rok wcześniej było to 39,52 mln.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2024, a poprzedni – 2023

Polityka narzeka na wzrost kosztów

W sprawozdaniu Polityki kolejny rok z rzędu przedstawiono pesymistyczną prognozę na najbliższą przyszłość. – Perspektywa roku 2025 jest niepewna. Utrzymująca się inflacja, kolejny znaczący wzrost najniższej płacy i stawki godzinowej o blisko 9 proc. i wynikająca z tego presja płacowa, oznaczać będzie dalszy wzrost kosztów działalności, w tym kosztów płacowych i usług obcych – wyliczono.

Według wydawnictwa jego wydatki zwiększą się w br. o ok. 1 mln zł. Firma chce to zrekompensować „poprzez wzrost subskrypcji cyfrowych, prenumeraty wydań papierowych (także w systemie paczkomatów), wprowadzenie wydawanych tytułów do nowych sieci sklepowych oraz przez wzrost przychodów ze sponsoringu, grantów i reklamy internetowej”.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu